het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:35

DubbelFun, ja dat snap ik. Fratsen zijn echt niet fijn voor je lijf. Wat dat betreft hoop ik echt dat mijn 3 jarige vrij van fratsen is. :o
Ik heb nu ook vanaf hoogte haar staan krabbelen. Ik oefen het van de week nog een paar keer.

Waar ik wel heel trots op ben, is dat Mirtje nú terwijl ze los in de rijbak staat, alle 4 de hoeven laat uitkrabben en me geen hersenschudding meer probeert te slaan *\%/*

Fijn Manzano! Leuk om weer te beginnen op deze manier. Klinkt een stuk relaxter dan mijn les op mijn bijrijdpaard waarbij ik binnen 5 minuten bezig was met wijken en verzameling := (ik had wel voor de tijd losgereden).

Ik dacht “help, ik vind het al ingewikkeld om die joekel überhaupt strak de AC lijn op te rijden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:41

Denk aan een vrachtwagen, die heeft ook een iets ruimere bocht nodig ;)

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:42

Wat houdt dat back on track houdingscorrector in belker?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:42

Is BOT geen merknaam ??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:54

Belker schreef:
Ook niet fijn Boemel. Ik moet weer beginnen met sporten, cardio fitness, dat is goed voor mijn lijf, maar ik voel me nu niet lekker. Verder wil ik graag de back on track houdingscorrector. Maar eens kijken wie die in de winkel heeft zodat ik de juiste maat kan vinden.

Oh die zag ik laatst ergens op insta voorbij komen. Ben benieuwd hoe dat is!

Edit: https://nl.equinics.eu/products/back-on ... 5103629602

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:58

Goed dat je gelest hebt Manzano

Smid was net weer hier, 5 weken verder. Mij ruin nieuwe ijzers ( na 5 weken al) waren al bijna doormidden, Hij heeft nu Wiglia putjes erin gemaakt aan de teen.

Pensionpaard heeft aan 1 voet nog een plekje en de hoef die er bijna af was aan 1 kant is zo goed bijgegroeid en ok daar is nog 1 klein stukje zachter weefsel maar gigantisch verschil met eerst.

Afbeelding

Achter deze hoef was eerst een ramp 3 foto's van 2022, juli 2023 en nu

Zo was het in 2022

Afbeelding

En zo was het toen ze aankwam
Afbeelding

En nadat alles eraf was. Weinig voet over. Dit is 3 mnd geleden

Afbeelding

En nu
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 15-09-23 19:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:00

Klinkt interessant. Ik trek mn rug erg hol dus ben nog op zoek naar iets wat - ook buiten het paardrijden om - kan helpen voor een betere houding.

Voor degene die morgen naar horse event gaan. Waar gaan jullie allemaal heen qua programma?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:13

Idd dat is het Manzano. Ik heb de neiging om soort lappenpop te worden die het zwaarste punt volgt. Als ik buik goed aanspan lukt het nog wel, maar zeker niet een hele les. Hopelijk geeft dit steun en houdt mijn schouders netjes naar achteren.

Dat verbeterd goed LN. Fijn.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:08

Wauw Belker! Wat een verschil

@LN pfoeeeee ik zal het gemist hebben maar hoe is dit ontstaan? Heftig hoor!

@Boemel, geen hersenschudding slaan klinkt fijn hahaha

@Manzano, leuk, van wie heb je les?

Ik ben weer 10 jaar van mn leven kwijt haha.
Woensdag heb ik Oakley opgehaald, donderdag wilde ik hem naar buiten doen maar hij is in paniek opzoek naar mama overal doorheen gegaan. Alle paarden vielen hem aan omdat hij zo in blinde paniek was. Erg sneu!
Gelukkig vandaag heerlijk overal tussenin gelopen.
Volgende week nieuwe match poging!
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag heerlijke buitenrit met de kleine meid
Afbeelding

Mijn rijpaard heeft een Fascia Release gehad. Was erg mooi om te zien. Hopelijk helpt het haar de spanning wat los te laten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:31

Ik ben fan van Back on Track. Ben benieuwd of zoiets goed helpt.
Wat heftig die hoeven Lynn Nikita.

Oeps schrikken Balko. Arm klein ding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 06:38

Ik ga vandaag voor een nieuw bit voor Mirtje (3 jaar). De huidige scharniert niet helemaal lekker.

Ik ben er al achter dat ze dubbel gebroken niks vindt. Hebben jullie nog tips?

Verder ga ik kijken voor een andere singel. Model prolite lijkt me wel wat, maar ik las recent over V singels, geschikt voor V singelstoten. Dat zag er eigenlijk wel heel logisch uit. Heeft iemand daar ervaring mee? ( Becidor heeft ze)

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/zad ... mP-MbXewdI

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:15

Ongebroken, mijne heeft een bitfit sessie gehad met mij en alles wat bewoog vond hij niks en hoe minder beweging hoe fijner. Ik had juist altijd dubbelgebroken omdat dat zachte bitjes zouden zijn maar hij vond dat dus helemaal niks.

Die hoeven zijn hoefkanker, een hele agressieve bacterie die het gezonde weefsel kapotmaken en gaat woekeren , er een soort huttekase achtige substantie van maken. Is erg pijnlijk.
Vaak behandeld dmv prednison en uitsnijden , al dan niet in kliniek omdat de been afgeklemd moeten worden omdat het zo snel bloed.
Zij heeft dit al meerdere jaren, ook uitgesneden, in verband gestaan en kopersulfaat behandeling. Heel intensief. Maar omdat zij in een potstal stond en echt en viezerik is stond zij erna meteen weer in de bacteriën en nattigheid en was het dweilen met de kraan open.
Nu staat ze droog, ik krab 2 keer per dag uit, smeer in met kopersulfaat en zink en laat elke 4 a 5 weken de smid bijsnijden. Ook geef ik kruiden bij om ipv prednison van binnenuit te helpen.

Balko, kan het veulen niet eerst aan 1 paard gekoppeld worden en zo langzaam aan de groep in. Dan heeft ze al 1 vriendje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:26

Alweer sirenes en een aanrijdening, net op p2000 gekeken weer prio 1, weer op dezelfde weg, maar niet alleen vandaag ook al op 8 sept, 9 sept, 10 sept 14 sept en vandaag.
en 2 weken geleden 1 dode in het naastgelegen dorp door een ongeval, ook al hoop ambu, brandweer en helikopter s`morgens vroeg.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:33

Jemig, dat klinkt wel heel heftig. Is het zo’n aparte situatie daar?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:51

boemel schreef:
Ik ga vandaag voor een nieuw bit voor Mirtje (3 jaar). De huidige scharniert niet helemaal lekker.

Ik ben er al achter dat ze dubbel gebroken niks vindt. Hebben jullie nog tips?

Verder ga ik kijken voor een andere singel. Model prolite lijkt me wel wat, maar ik las recent over V singels, geschikt voor V singelstoten. Dat zag er eigenlijk wel heel logisch uit. Heeft iemand daar ervaring mee? ( Becidor heeft ze)

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/zad ... mP-MbXewdI

Ongebroken bitje? Die witte van Trust vind ik zelf fijn.

Singel ken ik niet, maar ziet er inderdaad fijn uit!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:51

Dat is vaak! Klinkt niet best :(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 08:03

Moska schreef:
Jemig, dat klinkt wel heel heftig. Is het zo’n aparte situatie daar?

De plek van maandag niet. Al stond de zon laag toen. Kwam erlangs en er stonden in elk geval 4 auto's met blikschade toen.
Gaat vooral om kruisingen waar je voor mijn gevoel niet eens altijd hard rijd. Nou ja die van maandag kruist dan wel een weg waar mensen graag gas geven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:35

Ln heftig! Hoef is wel enorm opgeknapt.

Boemel kijk even in het singel topic, erg leerzaam en informatief. V singel geeft piekbelasting en wordt erg afgeraden. Verder kijken naar bouw paard voor welke vorm. Horka anatomic is een fijne zachte singel als alternatief voor de prolite. En ongebroken idd als bitje, lekker stabiel in de mond en zacht

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:47

Witte van trust vond Fiesta afschuwelijk. Boemel, proberen zo veel mogelijk te proberen en dan te kijken. Ik heb nu een sprenger tornado enkelgebroken watertrens. Heb eventueel nog wel enkel en dubbelgebroken sprenger te leen liggen. Ik ben fan van Fager. Binnenkort eens kijken wat F daar nu van vindt.

Dat dacht ik al LN, hopelijk geneest het definitief bij jou.
Wat een meldingen.

Balko balen dat de kleine zo in paniek was.

Boemel, Ninon Schutte had ook een V singel. Ik wil nu de edix crescent ivm buik Fiesta. Heb ook de nieuwste H singel van WoW maar ik weet het niet. Ik moet heel strak aansingelen om alles op zijn plek te houden. Met mijn oude is dat niet zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:16

@balko: sneu dat de kleine zo'n ervaring had op haar nieuwe plekje. Idd eerst met één paardje koppelen en dan pas bij de rest. Ze zal toch wel het piespaaltje blijven omdat ze zo jong/klein is, maar dit is wel erg sneu.

Bitten is een kwestie van proberen. Boon doet het prima op een Myler 1D, op ongebroken gaat ze heel demonstratief met de mond open lopen (western gebruikt geen neusriem).

V-singels: omdat die gespen van de V zo naast elkaar zitten lijkt het me weinig nut te hebben, de ergonomische vorm kan voor sommige paarden wel heel nuttig zijn.

Ik ben blij dat ik gister al de hei ben op geweest, vandaag 40.000 bezoekers ivm de droppings...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:59

Ik ben fan van Fager bitten en heb er verschillende van. Mijn IJslander wil een heel stil bit maar geen bustrens dus die heeft een ongebroken watertrens en een dubbel gebroken watertrens die bij druk er op zich ook gedraagd als een ongebroken trens. Ik heb voor hem ook nog een gewone dubbelgebroken watertrens. Ik gebruik ze afwisselend met bijv een in de kaptoom en een in het rijhoofdstel.

Mijn warmbloed wilt juist D-trensen dus heeft er daar weer twee van. Wel gewone dubbelgebroken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:15

Balko, wat sneu voor zo'n kleintje. dan breekt ook echt je hart

Het is idd zo paard verschillend
Mijn sjimpie liep het liefste op ongebroken.

Maar mijn beide paarden nu willen dat juist niet maar willen dubbel gebroken.
En dan ook nog met smal tussenstukje als dat van Sprenger. Want goedkopere Harrys horse met breder tussenstuk willen ze ook weer niet.

Ik heb ook een fager dubbel gebroken liggen, maar dat is ook niet de favoriet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:28

Die Fagers zijn ook aardig aan de prijs en ik dacht dat Mylers duur waren :)

Ik ben al een paar dagen bezig om de klimop van de buren te snoeien (aan mijn kant van de heg :) ) en nu was er ineens iemand van het tuincentrum bezig die ging iets rigoureuzer te werk. In een half uur de hele heg 'kaal' *\o/* Dat scheelt mij weer 3 dagen werk :) Meteen de Plataan gesnoeid (ik dacht dat het een Esdoorn was :o )
Jasmijn volgde hem op de voet in de hoop dat er iets aan haar kant van het hek zou vallen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:39

Lekker bezig met snoeien!!

Mijn grote ruin heeft een dubbelgebroken sprenger bit. Heb ik erbij overgenomen. Moet zeggen dat ik bij alle paarden niet veel getest heb. Missch als we wat serieuzer zouden rijden dat ik beter kan uitsluiten wat het effect van het bit is. Vooralsnog ben ik blij als ik een rondje door de bak ben gebobbeld, maar zijn er te veel andere factoren om verschillen ik bitten echt te onderzoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:50

Ik heb eigenlijk altijd met Mylers gereden, meestal de level 1-D en bij mijn andere paard 's winters wel eens een Mullen Barrel. Die heeft wat minder flex en wordt dan een stang.
Boon heb ik ooit geprobeerd bitloos te rijden, maar dat werd één grote snackpartij langs de randen en dubbel feest als ze een humoristische bui had.