Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:50

Maartje_M schreef:
DubbelDun schreef:
Ik denk dat last van zijn tanden na het grazen wel eens het geval zou kunnen zijn.
Kun je zijn krachtvoer niet geven vóór hij het gras op gaat ??

24/7 buiten dus nee :=

kristelhans schreef:
@maartje, is ie al geschoren? Anders even helpen met de jas uitdoen en op frisse dagen een dekentje om zijn energie te sparen?

nope, maar denk dat ie dat ook niet makkelijk toe gaat laten...

En trucjes als de pil door appelmoes? Zodat het andere eten wat smakelijker blijft.
Geef je zijn krachtvoer terwijl hij bij zijn vriendjes staat? Misschien een keertje afscheiden of juist bij zijn vriendjes houden terwijl hij eten krijgt? Soms wil een patroonverandering ook nog wel positief uitpakken.

Hier bij het oudje geen ervaring met problemen in de rui, haar komt er goed af en ze is sowieso topfit voor haar leeftijd. Misschien een idee om volgend jaar vanaf de herfst al een deken op te doen, zodat de vacht ook iets minder dik wordt en hij er dus ook makkelijker weer uit komt?

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:54

appelmoes eet hij ook niet :+ Toen ik hem net had, keer hij al raar naar appels en wortel en liet hij die gewoon liggen. Heeft even geduurd voordat hij die ging eten en daar is hij nu dus ook weer mee gestopt.
Ze krijgen allemaal tegelijk te eten. Hij en Jonique staan beide in een box opgesloten (anders eet Jonique alles en Cheetah niks) en Elevada staat er dan voor, want die moet steeds op en neer lopen om naar buiten te kijken :+
Als ik nieuw gras geef na het voeren, eet hij vaak meer dan wanneer ik dat bijvoorbeeld in de ochtend doe. Dus denk dat hij vooral vol zit.

Door zijn PPID krijgt hij ook met deken een dikke vacht en staat dan dus onder een deken te zweten, dus dat zie ik niet helemaal zitten...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:59

Mijn oudje(s) houden ook niet van SP/FB/SB etc, ze krijgen nu nutrimash, en dat gaat erin als koek. Heb hier dagelijks gevecht wie er als eerste uit de wei mag (waar ze maar 3-4 uurtjes op mogen). Maar wat denk ik voornamelijk zorgt voor de wedstrijd om als eerste bij de bak te zijn, is de sojaschroot die ik erdoor doe. Echt een geweldige dikmaker! Niet extreem duur, zuinig in gebruik, ruikt lekker, en volgens mij smaakt het zo ook. Voor de vacht voerde ik gemicroniseerd lijnzaad, wat ook aan zou zetten. Voor veel mensen werkt dat, maar bij mijn speciale geval(len) geen effect, dus ben daar vanwege de prijs onlangs mee gestopt. Maar wellicht voor jou wel een fijn product. Het werd wel goed gegeten en voor de vacht hoef je denk ik minder te geven dan voor het aanzetten. Qua vacht zie ik wel duidelijk een verbetering tov vorig jaar, toen ik het niet gaf (maar de paarden ook pas net had; en ze kwam niet zo florissant bij me). Over de chillpil hoor ik ook veel goede dingen als het zo'n stresskip is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:10

Maartje_M schreef:
Hij eet geen slobber -O- het is zo’n lekker kieskeurige eter...

Ander merk proberen, of een keer met warm water, lauw water, handje gebroken lijnzaad etc etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:28

Sommige paarden zijn verzot op Vanille. Ik heb een flesje essence staan, voor als ze eens moeilijk doen met eten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:41

Dat hij zijn huidige krachtvoer laat staan komt niet doordat hij het niet lekker vindt heb ik het idee. Met nieuwe dingen is hij gewoon heel lastig.
Ik ga komende dagen eens even naar de opties kijken, krijg ook een en ander via pb, dank daarvoor!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:25

Wat gaat iedereen snel hier joh! Zo even op het gemak bij lezen en dan weer wat actiever reageren.
Hier aan het rondkijken voor een waterpomp op benzine (geen stroom op de weide) mocht iemand tips hebben :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:42

ik heb mijn benzine pomp van het merk valkenpower gekocht, een dumpzaak in Midden limburg

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:07

Thnx! Zie dat er gisteren ook al wat tips zijn gedeeld *\o/*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:08

volgens mij hebben ze ook een website met modellen en prijzen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:37

Maartje, het slecht eten is de reden dat ik Jolly geen medicatie meer geef tegen de PPID. Hij at echt niks anders dan zijn vitaminebrok. Helemaal niks. Terwijl nu we gestopt zijn met de medicatie hij gewoon alles weer eet.
Dus nee, ik kan je niet helpen, ik voel alleen met je mee ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:37

Prascend schijnt idd veel invloed te hebben op zowel smaak als eetlust. Mijn pony wilde ook haar seniores niet meer en veranderde in een Heks-kwadraat. Normaal is ze ook niet altijd schattig, maar ze werd zo boos vanuit het niets dat mijn ruin op z’n tenen om haar heen sloop.
Ik ben gestopt met de prascend en had twee dagen later weer een etende pony die niet meer om elke scheet aanviel. Ze staat nu op Parlodel, een alternatief voor prascend, via Utrecht. Ze eet het meeste eigenlijk heel goed nu en is niet zo boos meer. Gewoon zoals ze was eigenlijk.
Wellicht is dat nog een optie om te proberen, andere medicatie?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:43

Karakter is verder niet veranderd. Hij krijgt al zeker 3 jaar prascend en dit is iets van de laatste week. Gedrag is ook niet veranderd. Vandaag eerst krachtvoer en toen nieuw gras gegeven en nu was zijn bak wel leeg. Dus ga dit even een paar dagen proberen. Had zijn bak goed volgegooid dus dat is wel fijn

Bregosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:53

Maartje_M schreef:
Karakter is verder niet veranderd. Hij krijgt al zeker 3 jaar prascend en dit is iets van de laatste week. Gedrag is ook niet veranderd. Vandaag eerst krachtvoer en toen nieuw gras gegeven en nu was zijn bak wel leeg. Dus ga dit even een paar dagen proberen. Had zijn bak goed volgegooid dus dat is wel fijn

Ik ben eigenlijk een stille meelezer, maar wellicht heb je wat aan mijn tip: Je zou prascend rectaal kunnen geven.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:05

Rectaal? Ik wist niet dat dat ook kon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:20

JudithO schreef:
Maartje, het slecht eten is de reden dat ik Jolly geen medicatie meer geef tegen de PPID. Hij at echt niks anders dan zijn vitaminebrok. Helemaal niks. Terwijl nu we gestopt zijn met de medicatie hij gewoon alles weer eet.
Dus nee, ik kan je niet helpen, ik voel alleen met je mee ;)

En dat geeft geen ergere klachten van de PPID? Ik heb er ook over zitten denken, maar ik durf het toch niet zo goed.

Hilary schreef:
Prascend schijnt idd veel invloed te hebben op zowel smaak als eetlust. Mijn pony wilde ook haar seniores niet meer en veranderde in een Heks-kwadraat. Normaal is ze ook niet altijd schattig, maar ze werd zo boos vanuit het niets dat mijn ruin op z’n tenen om haar heen sloop.
Ik ben gestopt met de prascend en had twee dagen later weer een etende pony die niet meer om elke scheet aanviel. Ze staat nu op Parlodel, een alternatief voor prascend, via Utrecht. Ze eet het meeste eigenlijk heel goed nu en is niet zo boos meer. Gewoon zoals ze was eigenlijk.
Wellicht is dat nog een optie om te proberen, andere medicatie?

Dit heeft mijn pony dus ook, is echt moody en kan soms ineens uit het niets boos worden. Eet ook slecht, vaak is haar bak voer 's ochtends niet eens leeg.. Ga het eens voorleggen aan mijn DA, vind dit wel een hele goede tip! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:27

Parlodel (bromocriptine) is ook niet zonder risiko. Er wordt gewaarschuwd voor maagbloedingen en -zweren en om er niet abrupt mee te stoppen, maar af te bouwen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:29

DubbelDun schreef:
Parlodel (bromocriptine) is ook niet zonder risiko. Er wordt gewaarschuwd voor maagbloedingen en -zweren en om er niet abrupt mee te stoppen, maar af te bouwen.

Humaan inderdaad. Bij paarden weten ze dit niet zo goed. Mijn merrie lijkt wel minder goed om te kunnen gaan met bietenpulp; als ze daar vandaag te veel van eet, heeft ze morgen minder trek. Het lijkt op een vertraagde maagontlediging (ze heeft een gastroscopie gehad waarbij we dit zagen), maar bij paarden zijn daar bij deze medicatie geen/weinig ervaringen mee. Zal ook wel te maken hebben met hoe weinig het gebruikt wordt; dierenartsen grijpen standaard naar Prascend.

Edit: we (dierenartsen uit Utrecht en ik) sluiten niet uit dat mijn merrie een keer over moet op Prascend, trouwens. PPID is natuurlijk een progressieve ziekte, dus het zou kunnen dat de Parlodel op een gegeven moment niet meer afdoende is (of niet afdoende is tijdens de seasonal rise) en dat we dan alsnog op Prascend over moeten stappen. Dat zien we dan wel weer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:18

Jitske, bij Jolly is het nog niet zo erg gelukkig. Hij is toen we hem positief testten wel flink hoefbevangen geweest, en toen vielen er eigenlijk gelijk meer puzzelstukjes op hun plek. Gevulde holtes boven de ogen, slechte rui (altijd al gehad).
Zonder prascend is hij niet weer hoefbevangen geweest, maar het management is ook wel flink veranderd in de tussentijd.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:20

Cheetah heeft in de herfst altijd een dipje maar de rest van het jaar is hij gelukkig gewoon zijn gezellige zelf

Moet voor Jonique op zoek naar een nieuw zadel maar ik twijfel of de zadelmaker wel komt in deze tijd. Even afwachten hoe de maatregelen straks veranderen misschien

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:13

Oh! Goed dat je het zegt, ik moet de tandarts weer even vragen!

Hier gelukkig al een tijdje geen last meer van bevangen beestjes.. altijd zo sneu :(:)

Ik net een rondje gereden met Tamme.. kan merken dat het lente is/wordt, man man man.. alle hens aan dek _O-

Afbeelding

En weten jullie nog dat ons nieuwe weitje er een tijdje terug zo uitzag:

Afbeelding

Dat ik vroeg, wat zouden jullie doen?! Inmiddels hebben we nog wat extra gekalkt, hebben we kunstmest, lavameel en extra graszaad besteld. Maar bovenal hebben we onze beregeningsinstallatie natuurlijk aan de praat gekregen.. en zie hier:

Afbeelding

Met dus eigenlijk alleen een beetje geduld (!!), zon en water := Zitten we dan, met alle bigbags _O- Er groeide echt helemaal niets en ik had verwacht dat alle zaadjes daar verrot zouden zijn door de plas die zo'n beetje de hele winter daar heeft gestaan, maar nu beginnen er toch grasjes te groeien en trekt het langzaam ook groen dicht <3
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 15-04-20 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:14

Alle hens aan dek :,) hahaha

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:16

Haha echt hoor, meneer met z'n hormonen _O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:21

Ja ken er nog zo’n een ;) 2e paasdag een ritje gemaakt op een bommetje!

Vanmiddag was ie dan weer heel relax. Verzorgers hebben lekker met Nick gesprongen en daarna buiten uitgestapt zonder zadel.
Ff rondje blok gedaan.
Afbeelding

Verder erg druk geweest met alles netjes maken in en rond het huis. Meiden hebben de weide netjes gemaakt :) en moeder van de verzorgmeisjes heeft de stallen weer keurig netjes gemaakt! Zo netjes is het nog nooit geweest haha.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:30

Lekker is dat, alles netjes :+: