Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:52

Dat heb ik ook wel eens voorgehad Caily.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:53

Caily...zit er toch iets in.Ze laten niet zomaar hooi staan,hopelijk kom je er achter.

Zou ook blij zijn als de ijsrommel is wieberen,als ik BR mag geloven gaat te temp in de loop van de ochtend naar de 4gC.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:53

Caily...zit er toch iets in.Ze laten niet zomaar hooi staan,hopelijk kom je er achter.

Zou ook blij zijn als de ijsrommel is wieberen,als ik BR mag geloven gaat te temp in de loop van de ochtend naar de 4gC.

Hier echt blij met mijn waterbak...geen bikken en slepen.

Gloeiende,kachel gaat uit.Moet ik eerst wachten totdat hij afgekoeld is voordat ik hem weer aan kan doen :brr: :x

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:10

De voorspellingen zijn dat we hier in het zuiden over 2 wkn ook aan de beurt zijn met de kou. Heb maar meteen wat onderdekens besteld. Mijn Belg heeft een kapotte knie en krijgt 's nachts een deken op. Hij ligt 's nachts veel en zonder deken met deze vochtige omstandigheden heeft hij er echt meer last van. Maar tot nu toe gered met regendeken en af en toe een fleece eronder. Maar bij -4 gaat dat m niet meer worden. En omdat ik toch bezig was, meteen een vliegendeken gekocht voor hem. Had vorig jaar iets bij EJ gekocht, maar die gaan maar tot maat 215. Hij heeft echt wel 225 nodig. Dus nu toch maar in een goeie maat gekocht. Die Belg is altijd het zaadje, wat betreft vliegen en dazen. Ze moeten altijd hem hebben. Ben dus klaar voor de lente, ook nog. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:50

Hier is mijn liefje niet verder gekomen dan het erf af,hij kon de bocht niet maken en is rustig teruggegleden onder de carport.Hij heeft nu dagje ijsvrij :+

Heb net even met de stofzuiger de binnekant van de kachel uitgezogen.Hij brand nu weer...duimen dat hij het blijft doen.Ik ga mijn berenpak uitdoen en mijn buiten-outfit aan...kou trotseren :brr: en de jongens een hapje ontbijt geven

Fabster,je kunt het beter maar in huis hebben,kan beter liggen te verstoffen dan wanneer je het nodig hebt en niet in huis.Kinders moeten wel comfortabel tukje kunnen doen :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:11

Tinky12 schreef:
Fabster,je kunt het beter maar in huis hebben,kan beter liggen te verstoffen dan wanneer je het nodig hebt en niet in huis.Kinders moeten wel comfortabel tukje kunnen doen :o

Zo is t maar net. Wel weer een rib uit mijn lijf, 3 dekens. Maar vooruit maar. Deze maand eens even geen hoge kosten voor de DA, dus dan kan ie wel een x, hè? ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:26

Dit zuiden is ook eind volgende week aan de beurt zeggen ze, met -9 best fris.

Hoop dus dat het daar voor nog ff droog is zodat ik onze oude dame droog een deken op kan leggen.
Door de warmte van de afgelopen tijd heeft ze niet zo veel wintervacht nog dus verwacht wel wat stijvigheid en kou bij haar.

De rest kan wel zonder deken blijven denk ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:37

Ik vind dat ook lastig. Ik leg alleen 's nachts een deken bij hem op. Dat kan, omdat het steeds zo warm was. Maar daardoor ook geen hele dikke vacht. Dus weet nog niet of ik straks de deken er overdag ook vanaf haal, bij zulke temperaturen. Afijn, komt tijd, komt raad.

Afbeelding

Wel spectaculaire zonsopkomst vanmorgen. Altijd jammer dat je die niet goed op je telefoon kunt vangen. De hele lucht was knalrood. Dat zie je op de foto niet terug. Maar neemt niet weg dat ik er van genoten heb.... :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:43

Prachtig uitzicht!

Ik heb de mijne nu een 150gr op liggen. Hij is in oktober geschoren, maar heeft alweer een aardige vacht. Als het onder het vriespunt komt zal er een 300gr op gaan. Tenzij het mooi windstil weer is met een zonnetje, dan lijkt 150gr nog steeds genoeg te zijn. Hij heeft het niet snel koud geloof ik.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:48

Mooie lucht daar Fabster! Zoiets zag ik ook vanmorgen.

Nog steeds koud en glad in het noorden geloof ik?

Mijn beestjes staan onder 300gr (24/7 buiten), verwende paardjes :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:24

Ik heb de bonte een regendeken op en 's nachts bloot als ze binnen staan. Mijn oudje krijgt wel een regendeken op als het gaat regenen (en ik er op tijd bij ben :D )
Ik merk nu al dat ze wat talgproblemen op de benen krijgt daar dat dikke haar dus als het in Maart weer warm wordt gaat het er meteen af.

@sanet: de kleur in één ding, maar het spul (hoe goed ook) is gewoon te glad om paarden op te laten lopen. Als ze een sprintje trekken gaan ze onderuit.

Ik heb er wel aan gedacht om 2e hands nepgras te kopen om op mijn track te leggen. Maar dan wel met een speciale onderkant (open gewerkt) en dan de bovenkant onder. Dan een laagje zand er over. Hierdoor krijgt de track stevigheid, kan het water toch goed weg én hebben ze genoeg grip zonder dat er diepe kuilen gemaakt worden.
Uiteindelijk gekozen voor een strookje tapijt langs de binnenrand en daar ben ik nog steeds erg blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:44

Zo he! Julie gaan weer hard.....

Merrie lijkt weer iets beter te lopen dan gisteren. Heb gistermiddag een half uurtje met haar gewandeld met een hoefschoentje aan. Dit ging eigenlijk prima. Ze heeft jarenlang op ijzers gestaan en die zijn er nu ook zo'n 1,5 jaar af (volgens mij net als bij Wendy haar paard?) maar soms kan ze echt nog wel wat gevoelig zijn, vooral op steentjes op een harde ondergrond. Kiezelpad hobbelt ze zo overheen. Daarbij is z extreem gevoelig op haar darmen (ergens zit er iets niet goed in haar spijsvertering, maar vindt maar eens uit wát) en zodra er daar dus iets mis gaat, heeft ze ook zere voeten.

Verder is het hier nu 2 graden boven 0, maar als ik BR mag geloven gaat het vrij snel, veel regenen -O- . Ik heb geen ervaring met verschillende ondergronden zoals puin, gravel e.d. Mijn paarden staan of in het zand of in het land.

Merrie heeft nu een 150 gr deken op en de ruinen zijn nog bloot. Denk dat die blij zijn dat het eindelijk wat kouder is. Merrie heb ik alleen onderkant hals en deel borst geschoren, maar ik ben momenteel wat voorzichtiger met haar, daarom maar even een 150 grams op.

Vanmiddag 2e sollicitatiegesprek en waarschijnlijk ook een assesment :( , hier zie ik een beetje tegenop, is al zo lang geleden dat ik zoiets heb gedaan. Maar goed, ik laat het maar gewoon gebeuren, hoop dat het lukt en dat ik geen hele domme dingen doe.

Voor iedereen in het noorden, veel sterkte vandaag! Als het goed is, is het morgen echt voorbij.

Gaaf Fabster naar Noorwegen!!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:46

Mijne zijn sukkelaars zonder deken :D Die moeten het maar met hun vacht zien te regelen.
Ik heb voor Andor op de 7 jaar tijd enkel vliegendekens en zweetdekens gekocht. Iets anders heb ik gewoon niet liggen. Wel voor die kleine aap want die presteerde het vorig jaar om zichzelf bij sneeuw en regen zo nat te krijgen dat hij stond te rillen op zijn pootjes. Die heeft dus ook een zweetdekentje en zelfs een regendeken met 100 grams vulling. Al gaat dat dit jaar al niet meer passen denk ik.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:57

dag 3 dat de paaren verplicht op stal staan... 4 hebben er geen probleem mee, die staan gewoon relaxed te eten de hele dag :')
de 5e brak gisteren de stal al af.. ben benieuwd hoe het vandaag gaat als ze doorkrijgt dat ze weer niet mag... Het is gewoon niet verantwoord, ik gibber al weg...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:58

Succes [***] vanmiddag!
Mooi die luchtfoto!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:00

Succes [***]!

Ik scheer de mijne omdat hij in september al een vacht voor -10 heeft en er door het broeien regenschurft op zijn huid ontstaat. Scheren doet hem erg goed. Nu voor het 4e jaar helemaal gedaan, ook gewoon 24/7 buiten. Met een goede (en dure :+ ) Bucasdeken gaat het goed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:13

Succes [***]!

Mijn paarden staan in principe ook gewoon bloot. Behalve mijn bonte, die het echt niet leuk vind in de winter (en ook niet in de zomer, vanwege de vliegen en dazen). Is nogal een gevoelig type. En mijn Belg dus alleen 's nachts. Maar dat is dit jaar voor het eerst, vanwege die knie. De rest doet t ook gewoon met de vacht. Alles staat hier 24/7 buiten.

T gaat hier de hele dag regenen. Gatver. Het is net weer goed te doen. Maar een bui van een dag lang, redt de paddock niet. Dus straks weer blub |( Vind ik dan zo zonde, want morgen is het mooi weer en kan ik de bak niet gebruiken. Nou ja, iets anders verzinnen maar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:19

Probeer ze hier ook wel zo lang mogelijk zonder te laten lopen. Meestal is het alleen de oude merrie die er een paar dagen een op krijgt en die gaat ook zo snel mogelijk weer af.

Hier begint het inmiddels ook een baggerbende te worden. Ze hebben afgelopen zomer de greppels langs de weg uitgegraven en de bermen verhard voor betere afwatering. Dat is wel te merken in de wei :)

Dit is de greppel waar ik nog mee bezig ben. Tot het punt waar ik ben gebleven werkt hij super..
Hier bij de drinkbak begint het weer
Afbeelding

En hier stopt hij
Afbeelding

En zoekt het verder z'n weg naar beneden
Afbeelding

De andere greppel is nog erger. Die is niet groot genoeg voor al het water maar dat loopt iig gewoon 1 kant op.

Edit: filmpje
Het begint bij de buren, komt onze wei in en verlaat bij het watervalletje de wei weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:23

Oh herkenbaar. Maar dan in de paddock en gelukkig niet zo heel ernstig. Ik hoop dat het vandaag meevalt met de regen anders wordt het vanavond ook weer gootjes maken. Morgen gelukkig een droge dag. Is wel even goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:25

Even voor iedereen in het bevroren gedeelte van het land; houden jullie er rekening mee dat het straks gaat regenen en dat het dus nog veel gladder gaat worden?

Hier weer maar een paar uurtjes naar buiten, ik haal ze straks voor de regen echt weer binnen. Anders is mijn paadje ook ijs.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:27

Dat is wel serieus water....
Nederlanders zijn toch goed in het beheersen van water ;)
Voordeel is dat de boel nu goed water krijgt, maar teveel als het niet meer nodig is. Als je het gaat afgrenzen heb je kans dat je zomers weer kale stukken door droogte hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:29

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:29

Oooh, veel water Palousaboy!

Mooie zonsopgang foto!

Hier is het boven nul maar nog net zo glad, paarden staan ook nog binnen, moet de weg over en daar kan ik zelf niet eens zonder glijden op staan. :') En de bak is een maanlandschap met ijs, ook over de bobbels zeg maar, ik kan er niet lopen, zo raar! Als de weg ontdooit is zet ik ze in het land tegenover. De stallen moeten ook nodig helemaal leeg geschept worden...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:31

[***] succes vanmiddag!

Donja wat vervelend, duimen maar dat het snel gaat dooien! (blijf het maf vinden dat wij hier nergens last van hebben)

Palousa dat is flink wat water!

Hier wordt een hele dag regen voorspelt, morgen gelukkig zonnetje met 8 graden. Als het goed is gaat mijn vriend dan het laatste stukje bestrating bij de paarden afmaken :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:33

succes [***].

Ik heb maandag weer een mail gestuurd voor het weiland. Natuurlijk weer geen antwoord. Dus net maar eens even weer gebeld. Ze wilde mij doorverbinden, maar hij zit in vergadering. Ik kon het tussen 11 en 16 uur gerust weer proberen. Hij zou vandaag makkelijk bereikbaar zijn. Pffff ik hoop dat ik dan ook de juiste te pakken heb en dat ik een positief antwoord krijg. Duimen maar weer.