Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:07

As uit de kachel gaat hier over het gazon en de wei. Zitten mineralen in.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:10

Hier op de compost :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:49

Wat zijn er veel van jullie verantwoord en groen bezig zeg! :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:09

De eerste paar keer hebben we de mest in de fik gezet, dit bleef dan een week lang smeulen :D
Was de buurvrouw alleen niet zo blij mee als de wind haar kant op stond..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:26

Daarom wordt er hier op maandag ook geen mest gestrooid...dat is wasdag :D (voor zover dát nog op gaat :D )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:29

Goed idee van die as uit de kachel! Nooit over nagedacht, op het moment stoken we niet zoveel vanwege het feit dat we nu een open haard hebben, maar als die omgebouwd is naar een leemkachel wordt dat natuurlijk een ander verhaal.

Composteren lijkt me ook wel wat, maar ik vind het altijd zo ingewikkeld over komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:36

Valt mee hoor. Werken met laagjes en af en toe een takje er door. Niet te veel blad op elkaar (verstikt) en geen gekookt voedsel (trekt ratten aan).
Dan een jaar laten rusten. Als hij goed is ingeklinkt de bovenste laag (die nog niet gecomposteerd is) in een 2e bak scheppen en de rest wat wel goed is over de groentetuin. En dan met de 2e bak verder gaan :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:41

Kan er ook blad op?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:48

Gypsy schreef:
Wat zijn er veel van jullie verantwoord en groen bezig zeg! :D

Nah....het scheeld enorm in de portemonnee hoor,goede motivatie :D

Wendy...Composteren is op zich niet moeilijk hoor...gewoon op een hoop en af en toe beetje doorrommelen.Als je echt goed wilt doen moet je een soort bak maken waar je minimaal een schot kunt verwijderen (om weer leeg te maken) zuurstof gaten erin en iets om af te dekken.Stuk landbouwplastic oid...Wat DD ook zegt...af en toe een luchtlaag creëren.

Zorg dat op zonnige plek staat,kan het lekker broeien,bij het laatste broei je ook de zaden dood die er eventueel inzitten.
Blad kan zeker maar geen dik pak...moet mooi los blijven,anders wordt het een blok en composteert niet.Gooi er ook af en toe ureum overheen...(nat stro uit de stal of als je geen zin hebt om naar de wc te gaan :P )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:50

Onze mesthoop rommelen de paarden wel om als ze er weer een keer over of doorheen denderen met z'n 4en :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:34

Wij hebben hier ook veel gescheiden afval, plastic en papier wordt gratis opgehaald en kleine containers (120l?) betaal je groenafval 1,- restafval 8,-
Wij doen ook geel groenafval op de composthoop, zo hoeven de containers niet vaak langs de weg als je het afval goed sorteert, scheelt een hoop centjes :D

mestbak laten legen kost ons 50,- per keer

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:06

Dat is dus de grap... in onze gemeente hebben we in het buitengebied geen groene container :') Wat de logica hier achter is weet ik niet, maar het is een feit. Binnen de bebouwde kom wel een groene container, buiten de bebouwde kom (met veel tuinafval) dus niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:35

Er wordt zeker vanuit gegaan dat iedereen daar kan komposteren :) of er wordt veel in de natuur gedumpt. Dat zie ik hier helaas ook gebeuren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 11:54

Goedemorgen iedereen :)
Wij zijn niet zo sorteer-achtig, maar wonen momenteel ook op een appartement dus het enige wat we hoeven te doen is het afval beneden in de afvalkelder zetten.. Als we straks in ons huis wonen zullen we er wel meer aandacht voor moeten hebben :)

Voorbije weekend weer hard geklust en de stallen zijn nu ook klaar. Donderdag wordt de elektriciteit en het water aangesloten en dan zijn we klaar om te verhuizen :) 15 maart wordt D-day :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:57

Hier nog de luxe van eens per jaar een vast bedrag voor je containers. Groen, grijs, blauw en oranje (plastic)
Die laatste hebben we nog niet zo lang en mocht er gewoon nog 1 bij bestellen gelukkig . Ook het grote afval kunnen wij brengen of je kan het laten ophalen.
(En helaas nog wordt er Wsl door mensen uit de naaste gemeente in onze straat ook wel troep gedumpt- dus imo wel een logisch gevolg is wanneer gemeenten moeilijk gaan doen met afval)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:10

Hier een grijze (restafval) en een groene container. Verder wordt er 1x per 3 wkn plastic opgehaald en 1x per 2 wkn papier. Plastic en papier gratis. Plastic doen we allemaal in "plastic" zakken. Ik gebruik daar de lege vlaszakken voor. Het scheelt ontzettend veel ruimte in de grijze container.

Wij hebben een extra groene container besteld en betalen daar 75,= extra per jaar voor. Vind ik geen probleem want we hebben redelijk wat groen/snoeiafval.

Grof vuil e.d. kunnen wij aanmelden bij de huisvuilcentrale en dat wordt ook gratis opgehaald. Is wel afhankelijk van een aantal voorwaarden, zoals aantal kuub e.d. Ook kunnen we groot en grof snoei-afval aanmelden en dan wordt dat ook opgehaald.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:10

Geen idee hoeveel onze containers kosten? Wij zijn net verhuisd naar Nederland, vanuit belgie.
Wij hebben hier containers staan, maar kan niks vinden op de site van de gemeente dat we per container zouden moeten betalen?

Ik sorteer ook alles. Is gewoon beter voor milieu ook :)

Wij zijn ondertussen aan het denken om onze ganse schuur plat te gooien en een nieuwe te laten zetten.
De schuur is erg oud en moet sowieso vernieuwd worden. Heb al prijzen aangevraagd. Ben erg benieuwd wat er haalbaar is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:14

Dat is nog best veel... E75,- per jaar.Ik heb hier alleen iets van E15,- administratiekosten betaald voor de extra container,wel zelf opgehaald want daar droegen ze ook iets van E60,- voor :P

Voordat wij hier kwamen wonen waren er hier ook geen groencontainers in het buitengebied.Men ging er inderdaad vanuit dat men zelf wel composteerde.
Zodra ze voor onze groencontainers geld gaan rekenen mogen ze ze van weer fijn ophalen :o en zo denken veel mensen erover.
Maar goed...die energie-fabriek in Zwolle heeft wel brandstof nodig... _O-

Wij hebben hier ook een tijd alleen plastic zakken gehad voor plastic afval,was erg vervelend.Continu aangevreten door ongedierte dus hoog weghangen.Ook de kraaien konden er wat van...nu werd wel eens in de 14 dagen opgehaald.
Nu is dat aangepast met 1 270l container naar 1x per maand,ook mogen wij ons blik sap- en zuivelverpakkingen sinds 1 jan bij het plastic doen :)

Mallootje... *\%/* spannend!!

Komt er bij jullie trouwens ook een wortelboer langs?? Hier elke 2 weken,vers van de wasserij af :) 1 zak E3,50 en vanaf 2 zakken E3,25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:18

Ik vind het ook best veel die 75,- euro, maar wij hebben ook best wel veel groenafval dus; gemak dient de mens!

Hier geen last van aangevreten zakken. Wat raar dat jullie je zuivel en blik bij het plastic mogen doen. Ha, ha, volgens mij worden we voor de gek gehouden waar we bij staan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:18

Mallootje schreef:
Goedemorgen iedereen :)
Wij zijn niet zo sorteer-achtig, maar wonen momenteel ook op een appartement dus het enige wat we hoeven te doen is het afval beneden in de afvalkelder zetten.. Als we straks in ons huis wonen zullen we er wel meer aandacht voor moeten hebben :)

Voorbije weekend weer hard geklust en de stallen zijn nu ook klaar. Donderdag wordt de elektriciteit en het water aangesloten en dan zijn we klaar om te verhuizen :) 15 maart wordt D-day :D

Oeeeeeh wat spannend!!!! Wij helpen wel met de housewarming party hoor. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:20

Spannend Mallootje. Gaat alles in 1 dag? Paarden en evt andere huisdieren ook?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:29

[***] schreef:
Ik vind het ook best veel die 75,- euro, maar wij hebben ook best wel veel groenafval dus; gemak dient de mens!

Hier geen last van aangevreten zakken. Wat raar dat jullie je zuivel en blik bij het plastic mogen doen. Ha, ha, volgens mij worden we voor de gek gehouden waar we bij staan.

Nah...in principe kan ik zonder die groenbakken hoor maar vind ze wel makkelijk.Kan mooi beetje mest in kwijt :)

Ze hebben hier afgelopen jaar een proef gedaan met het scheiden van plastic/papier van deze pakken.Zal wel goed zijn gegaan...blik ging eerst met de buurman mee als zijn familie met oud ijzerwagen langskwam of naar de kringloop.Dit is makkelijker :o

Papier wordt hier een paar x per jaar door de scholen opgehaald,krijgen wij keurig een rooster van.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:31

Julie, zo spannend! Alles is toch nog redelijk snel gegaan he.
Gaat echt zo fijn zijn, als ze weer thuis staan. Wel wat meer werk, maar je haalt er veel voldoening uit!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:36

Heeft iemand hier ervaring met een trainingsmolen? Ik heb op MP deze http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr gezien en zoiets lijkt me wel wat. Heb een B ponietje die regelmatig even aan de bijzet moet. Maar omdat ik altijd tijdgebrek heb leek het me ideaal als ik haar tijdens het uitmesten ergens vast kan knuppen en dat zij dan haar ding doet.

Wat denken jullie dat ik moet bieden op dat ding op mp? Hij staat er nu al 2 keer op... Waar zou hij voor weg gaan, misschien krijg ik dan de stalhouder zo gek dat hij hem met me ophaalt haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:43

@gypsy: als ik dat soort molens zie krijg ik alweer kippenvel... heb eens 3 paarden zien doodgaan aan een elektrische opdonder door zo'n kompleet ijzeren ding. Een 4e heeft het overleefd, maar is altijd een kneus gebleven.