Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cutielisax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:59

Wesco schreef:
Ik was 14 en betaalde de helft van de stal door te werken naast school.

Ohh oke, ja ik heb een baantje bij de Albert Heijn en werk dat best veel omdat ik dat heb aangegeven maar mijn vader is bang om voor onverwachte hoge kosten .. Ik kon mijn paardje vorig jaar oktober al hebben want had alles al geregeld en besproken met mijn vader tot dat me stiefmoeder alles ging tegenspreken ... Maar nu wil ik een nieuwe poging doen aangezien ik eind dit jaar 18 word kan ik mooi sparen en dat bewijzen dat alles goed komt want heb een stalling dat 150,- per maand is incl hooi en dan hoef ik alleen brok nog bij te halen elke maand .

Iemand tips? Ideeën hoe ik dit beste kan aanpakken?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:00

Ik was 16 en betaald alles zelf door een studentenjob ( meerdere jobs zelfs ). Stond wel op een doe het zelf wei.

Cutielisax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:04

HiFive5 schreef:
Ik was 16 en betaald alles zelf door een studentenjob ( meerdere jobs zelfs ). Stond wel op een doe het zelf wei.

& Ouders vonden het goed?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:26

Cutielisax schreef:
Wesco schreef:

Ohh oke, ja ik heb een baantje bij de Albert Heijn en werk dat best veel omdat ik dat heb aangegeven maar mijn vader is bang om voor onverwachte hoge kosten .. Ik kon mijn paardje vorig jaar oktober al hebben want had alles al geregeld en besproken met mijn vader tot dat me stiefmoeder alles ging tegenspreken ... Maar nu wil ik een nieuwe poging doen aangezien ik eind dit jaar 18 word kan ik mooi sparen en dat bewijzen dat alles goed komt want heb een stalling dat 150,- per maand is incl hooi en dan hoef ik alleen brok nog bij te halen elke maand .

Tja je moet dat getal dus minstens verdubbelen, kijk maar naar de lijstjes hier. Hoefsmid, dierenarts entingen, lessen, spullen die kapot gaan.. als je rond de 300 euro per maand over hebt en je ouders garant staan voor kosten a 2000 euro (of je zelf een spaarpot hebt) zou het best kunnen. Maar ik neem aan dat je geen vast contract hebt?

Ik was 17 toen ik mijn eigen paard kreeg. Maar kreeg, mijn vader betaald dus de stalling etc, ik betaal alles er omheen zoals lessen, nieuwe spullen, wedstrijden en andere dingen.

Nog een edit, het is leuk dat je dan veel werkt en veel verdient maar daar komt een paard nog bij qua tijd. Dus dan krijg je heel snel kans op dat je doordat je zoveel werkt om hem te kunnen betalen er geen plezier meer uit haalt omdat je dan zo druk bent. Dan 'moet' je savonds nog naar je paard omdat je overdag hebt gewerkt. Ik werk zelf onder andere de hele zaterdag en merk echt dat ik dan in de avond echt met minder plezier ga als op een dag dat ik alleen met m'n opleiding bezig ben.

Cutielisax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:42

liekec schreef:
Cutielisax schreef:

Tja je moet dat getal dus minstens verdubbelen, kijk maar naar de lijstjes hier. Hoefsmid, dierenarts entingen, lessen, spullen die kapot gaan.. als je rond de 300 euro per maand over hebt en je ouders garant staan voor kosten a 2000 euro (of je zelf een spaarpot hebt) zou het best kunnen. Maar ik neem aan dat je geen vast contract hebt?

Ik was 17 toen ik mijn eigen paard kreeg. Maar kreeg, mijn vader betaald dus de stalling etc, ik betaal alles er omheen zoals lessen, nieuwe spullen, wedstrijden en andere dingen.

Nog een edit, het is leuk dat je dan veel werkt en veel verdient maar daar komt een paard nog bij qua tijd. Dus dan krijg je heel snel kans op dat je doordat je zoveel werkt om hem te kunnen betalen er geen plezier meer uit haalt omdat je dan zo druk bent. Dan 'moet' je savonds nog naar je paard omdat je overdag hebt gewerkt. Ik werk zelf onder andere de hele zaterdag en merk echt dat ik dan in de avond echt met minder plezier ga als op een dag dat ik alleen met m'n opleiding bezig ben.

Bedankt voor uw reactie.
Mijn vriendin heeft een vriendin die hoefsmid als werk doet dus die doet het dan voor me das 20,00. En stalling wou me vader toen betalen idd en ik dan de rest erom heen maar me vader is alleen maar bang dat die ziek word, tuurlijk kan dat maar ik zat te denken aan een verzekering anders?

joyce2

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:42

Ik kocht mijn eerste paard 2 maanden voor mijn 30e verjaardag! Financieel: Gespaard, een buffer op de spaarrekening laten staan en ik werk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:29

Verzekeringen doe ik zelf niet aan, te vaak gehoord dat je veel betaald en dan als je iets uitgekeerd wilt hebben ze ontzetten moeilijk doen. Kan je beter zelf een jaar wachten met je paard kopen, een jaar een spaarrekening opbouwen en als je paard er is die ook aan blijven vullen.

Verder zou ik niet rekenen op 20 euro voor de hoefsmid. Wat nou als die hoefsmid van je vriendin het niet goed doet? Of als er toch ijzers onder moeten? Of als diegene verhuisd? Je moet echt een normale hoefsmid kunnen betalen, zodat als die andere niet meer kan om een of andere reden je wel een andere kan betalen.

Mag ik vragen hoeveel je verdient in een maand?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:46

Cutielisax schreef:
Ik vroeg me af hoe oud jullie waren toen jullie jullie eerste paard kochten? En hoe jullie dit hebben gedaan qua kosten? :) :)

Als het me dit jaar gaat lukken een paardje te vinden dat bij ons past, ben ik 27 als ik mijn eerste paard koop. :) maar mijn vriend en ik willen samen het paard kopen dus ook deels van hem. Hij is 30.
Kosten: ik werk fulltime en mijn vriend ook (ik in loondienst als jurist en hij een eigen bedrijf in sales)

Wat betalen jullie hier aan stro en hooi per paard per maand?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:18

Cutielisax schreef:
Wesco schreef:

Ja, niet aan beginnen nog.
Hou er rekening mee dat je gewoon minimaal 2000€ achter de hand moet hebben? Ons paard kreeg 3 maanden na aankoop bijvoorbeeld een ongeluk waarbij zij met voorbeen in hek bleef hangen. 7 jaar oud en hele goede prognose. Geopereerd en 19 dagen op kliniek gestaan, kostten in totaal ongeveer 4000€ . Heb je dat niet en ook geen verzekering dan zou je dus je paard in moeten laten slapen ondanks goede vooruitzichten. Zo zijn er nog vele andere zaken zoals een nieuw zadel ed te noemen. En hoefsmid 20€?? Wat alsje paard speciaL beslag nodig blijkt te hebben? Dat kost zomaar 120€ per 7 weken. Nee, wacht gewoon tot je een full time goed salaris hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:29

Cutielisax schreef:
Wesco schreef:

Inderdaad, niet aan beginnen.

Ik roep altijd: een paard kost je 500 euro per maand. Bokt begint dan altijd te sputteren en dat te weerleggen, maar lees het topic terug en je ziet dat ik gewoon gelijk heb.
Het is ook niet alleen het paard; hoe kom je bij de AH? Lopen? Of toch op de fiets? Wat als die fiets het opgeeft en er een nieuwe moet komen? Heb je daar dan gewoon geld voor achter de hand?

Cutielisax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:02

liekec schreef:
Verzekeringen doe ik zelf niet aan, te vaak gehoord dat je veel betaald en dan als je iets uitgekeerd wilt hebben ze ontzetten moeilijk doen. Kan je beter zelf een jaar wachten met je paard kopen, een jaar een spaarrekening opbouwen en als je paard er is die ook aan blijven vullen.

Verder zou ik niet rekenen op 20 euro voor de hoefsmid. Wat nou als die hoefsmid van je vriendin het niet goed doet? Of als er toch ijzers onder moeten? Of als diegene verhuisd? Je moet echt een normale hoefsmid kunnen betalen, zodat als die andere niet meer kan om een of andere reden je wel een andere kan betalen.

Mag ik vragen hoeveel je verdient in een maand?

Bedankt voor u reactie!
200,- per maand ongeveer

Cutielisax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:04

[/quote]

Iemand tips? Ideeën hoe ik dit beste kan aanpakken?[/quote]
Inderdaad, niet aan beginnen.

Ik roep altijd: een paard kost je 500 euro per maand. Bokt begint dan altijd te sputteren en dat te weerleggen, maar lees het topic terug en je ziet dat ik gewoon gelijk heb.
Het is ook niet alleen het paard; hoe kom je bij de AH? Lopen? Of toch op de fiets? Wat als die fiets het opgeeft en er een nieuwe moet komen? Heb je daar dan gewoon geld voor achter de hand?[/quote]

Ik ga lopend en soms op de fiets naar werk, werk is op 1 minuut afstand

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:10

En hoe vaak werk je per week? Moet je op de stal waar hij komt te staan nog veel doen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:15

Ik red het niet eens met 500€ Ikke. Dus mij hoor je zeker niet sputteren.

Ik vind het totaal onverantwoord om met een inkomen van 200€ een paard aan te schaffen.Zowel tegenover jezelf en je paard niet eerlijk.

Cutielisax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:21

liekec schreef:
En hoe vaak werk je per week? Moet je op de stal waar hij komt te staan nog veel doen?

4x ongeveer 4uurtjes en val regelmatig in. En ze gaat me meer inroosteren omdat ik dat gevraagd heb en word 11-11 18 jaar.

Ik hoef op de stal niks te doen

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:31

Mijn totale uitgaven van 2016:
-stalling: 3125
-lessen: 440
-hoefsmid/DA/zadelmaker ed: 605
-Harnachement: 2007,40
-Rijkleding: 510,20
-Verzorging/supplementen: 156,55
-overig: 25

Totaal: 10434,15 euro
Gem: 869,50 per maand

Pfff, maar het is wel incl een nieuw zadel en eerste jaar met Flora dus ik had nog geen dekens/dekjes en alles haha

Januari 2017:
Stalling: 345
Les (2x): 40

Totaal: 385
Dat zijn betere bedragen haha

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:34

Cutielisax schreef:
liekec schreef:

4x ongeveer 4uurtjes en val regelmatig in. En ze gaat me meer inroosteren omdat ik dat gevraagd heb en word 11-11 18 jaar.

Ik hoef op de stal niks te doen

Ik denk persoonlijk dat dit niet de ideale situatie is voor een paard. Je zit nu op de middelbare (?), gaat studeren, en je moet dan dus 15-20 uur per week er naast werken. Ben je ook nog 2 uur per dag kwijt aan paard, en als je maar 200 euro de maand te besteden hebt vind ik dat inderdaad onverantwoordelijk. Gaat niet werken.

Mijn kosten van januari waren overigens 642,23 ivm osteopaat, hoefsmid en lessen. Februari staat nu op 484 euro.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:36

DatBenIkNou schreef:

Ik vind het totaal onverantwoord om met een inkomen van 200€ een paard aan te schaffen.Zowel tegenover jezelf en je paard niet eerlijk.

Ik heb een inkomen van 280-300 euro per maand. Ik krijg dan wel wat van DUO, maar mijn paard komt niets te kort. Elk half jaar wordt ze nagekeken door de fysio en de zadelmaker.. Dus ik vindt dat een beetje kort door de bocht gezegd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:42

IsabelHx schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik heb een inkomen van 280-300 euro per maand. Ik krijg dan wel wat van DUO, maar mijn paard komt niets te kort. Elk half jaar wordt ze nagekeken door de fysio en de zadelmaker.. Dus ik vindt dat een beetje kort door de bocht gezegd.

Jij zegt dat je paard niks te kort komt. Vanuit welk perspectief??

Als je elk half jaar een fysio en zadelmaker nodig hebt, moet je je toch eens afvragen wat je aan het doen bent........

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:52

En dat vind IK dan weer onzin. Dat doe ik gewoon als onderhoud. Paard wordt door training en leeftijd breder en gespierder dus logisch dat het zadel dan nagekeken en eventueel aangepast moet worden. Fysio laat ik standaard komen, ook voor onderhoud. We willen haar als sporter/atleet gebruiken dus zo wordt zij ook verzorgd. Beter voorkomen dan genezen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:57

ikke schreef:

Als je elk half jaar een fysio en zadelmaker nodig hebt, moet je je toch eens afvragen wat je aan het doen bent........

Ik heb in mei een gloednieuw zadel gekocht en laat hem elk half jaar nakijken en opvullen om zeker te zijn dat hij perfect past. Ik laat haar elk half jaar door een fysio masseren preventief omdat ik wil dat ze top in haar vel zit. Ik neem wekelijks lessen, ze krijgt dekens van Bucas, voer van Pavo, elke 8 weken hoefsmid, twee kee per jaar enting, elk jaar de tandarts. Ze komt dagelijks 8 uur buiten, en krijgt 6x per week beweging.
Dus ik vindt dat ze niets te kort komt in elk perspectief. Ik geef haar twee keer per jaar zadelcheck en fysio niet omdat het nodig is, maar omdat ik van mening ben dat als je op een paard wil rijden, je aan hem verplicht bent hem geen hinder te bezorgen.

ik heb geen inkomen van 3000 euro, maar ik geef 99% van mijn geld uit aan mijn paard. Haar gezondheid komt op de eerste plaats. Dus ik vind hou reactie waarin je insinueerd dat ik haar tekort schiet een beetje ongepast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:01

IsabelHx schreef:
ikke schreef:

Ik heb in mei een gloednieuw zadel gekocht en laat hem elk half jaar nakijken en opvullen om zeker te zijn dat hij perfect past. Ik laat haar elk half jaar door een fysio masseren preventief omdat ik wil dat ze top in haar vel zit. Ik neem wekelijks lessen, ze krijgt dekens van Bucas, voer van Pavo, elke 8 weken hoefsmid, twee kee per jaar enting, elk jaar de tandarts. Ze komt dagelijks 8 uur buiten, en krijgt 6x per week beweging.
Dus ik vindt dat ze niets te kort komt in elk perspectief. Ik geef haar twee keer per jaar zadelcheck en fysio niet omdat het nodig is, maar omdat ik van mening ben dat als je op een paard wil rijden, je aan hem verplicht bent hem geen hinder te bezorgen.

ik heb geen inkomen van 3000 euro, maar ik geef 99% van mijn geld uit aan mijn paard. Haar gezondheid komt op de eerste plaats. Dus ik vind hou reactie waarin je insinueerd dat ik haar tekort schiet een beetje ongepast.

Mis ik toch een cruciaal punt: De KENNIS om alles wat je doet op het juiste niveau in te schatten en ernaar te handelen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:04

ikke schreef:
Mis ik toch een cruciaal punt: De KENNIS om alles wat je doet op het juiste niveau in te schatten en ernaar te handelen.

Mag ik even mijn mond opengooien van verbazing? Ik wist niet dat de hoogte van het inkomen gelijk staat aan de hoogte van iemands kennis. Als je denkt dat die twee een causaal verband hebben is er toch iets mis denk ik

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:34

Ik vind het altijd knap dat mensen in de eerste week van de maand al weten wat het gaat kosten. Het kan binnen 10 minuten veranderen als je een dierenarts nodig hebt. Of je paard sloopt iets wat je wel dagelijks gebruik. Ik had deze maand ook een planning gemaakt, maar ga er dik overheen komen (bezoekje dierenarts, en een operatie die er nog aan komt, beide niet gepland begin van de maand).

Pony's staan aan huis waardoor de kosten enorm schommelen. Ene keer red ik het met een aanhanger hooi en een zak voer (ong 100 euro). Andere keer schrik je je lam door grote uitgave zoals onderhoud aan weiland of paddock.
Ik ging dit jaar echt zuiniger doen dan vorig jaar (bijna 1.000 euro per maand, voor 5 pony's waarvan er 3 in de sport lopen en 2 dure medicijnen krijgen). Vorig jaar wel een nieuwe trailer, ongeluk met trailer waardoor flinke schade, paddock bodem aangepakt en al het draad vervangen op het weiland, dus dit jaar zou makkelijker goedkoper moeten kunnen ;) .

Maar het schiet nog niet erg op tot nu toe.
Ik wou een andere men-wagen, volgend jaar was de planning, maar iemand deed zo een goed bod op mijn oude en kreeg een goed aanbod voor een demo wagen dat dat dit jaar geworden is (hoefde niet heel veel geld bij, maar telt wel allemaal door). Daarna nog even beetje zand er bij voor mijn paddock, wat zieke pony's. En een pony die eind van de maand geopereerd gaat worden :o . Dus vanaf maart gaan we ons best weer doen om te besparen.

Wagen had ik natuurlijk ook niet kunnen doen, extra zand in de paddock had ook uitgesteld kunnen worden. Net als trailer vorig jaar, dat is luxe. Net als wedstrijden rijden. Maar voor nu kan ik het missen door hard te werken, en daardoor heb ik die kosten komende jaren niet. Het is dus een stukje luxe en vooruit plannen.
Wat dat betreft is het wel heel fijn dat ik wel weet waar mijn geld heen gaat en ook weet waar ik makkelijk kan besparen als het zou moeten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:37

IsabelHx schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik denk dat je zelf ook wel het verschil in benadering ziet tussen jou en iemand die een paard wilt kunnen bekostigen door te besparen op de hoefsmid die dan 20 euro zou kosten. Dat is gewoon niet realistisch.