Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:15

Isegrim schreef:
Nens77 schreef:
In het wild tref je sws geen maagzweren of andere kwalen aan, want paarden die in het wild leven gaan gewoon dood als ze iets gaan mankeren.... Die verzwakken namelijk en worden opgevreten door roofdieren.
Dus dat is weer een vergelijking die niet op gaat....

Een maagzweer is niet levensbedreigend en geeft zelfs niet altijd symptomen, dus een wild paard met een maagzweer gaat daar heus niet dood aan. Maar zoals gezegd krijgen paarden in het wild geen maagzweren en we weten ook heel goed waarom niet.

Onbehandelde maagzeren kunnen weldegelijk levensbedreigend zijn. Koliek en maagperforaties.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:15

Dan komt het dus niet voor omdat de natuur het zelf uitselecteerd
Maar ik denk idd dat het sowieso niet voorkomt in het wild

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:23

Nikass schreef:

Ik vraag het me af.

Maagzweren onstaan door te weinig eten en stress(bij paarden die hiervoor gevoelig zijn.

Het lichaam maakt geen onderscheid tussen geen/ te weinig voedsel vanwege een slecht voerregiem of voedselschaarste in de natuur..
Dat gaat ook op voor stress. Stress vanwege verveling of vanwege barre omstandigheden. Het lichaam reageert hetzelfde.

Chezshir77

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:55

Wat ik nou zo typisch vind: echt iedereen hier vind dat paarden zeker een heel groot deel van de dag (ook in de winter) zou moeten buiten lopen. Toch ken ik hier in de randstad, maar ook op de veluwe waar mijn ouders een stacaravan hebben, geen stallen waar ik de hele dag paarden buiten zie staan..... Dat moet naar mijn idee dus inhouden dat we allemaal een hoop bla bla hebben, maar er maar weinig paarden echt meer dan 3 uur per dag buiten staan in de winter! In mijn regio is er geen stal behalve die ene hit-actief stal, waar de paarden in de wintertijd buiten staan, anders dan even als de eigenaar er is....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:07

Mijn paarden die in de winter soms noodzakelijk moesten overwinteren op een pensionstal stompten af als ze alleen maar binnen stonden. Mijn driejarige kwam op de pensionstal ook weinig buiten en ik vermoed dat ze daardoor ook minder voorwaartse drang had met rijden. Ik ben van mening dat ze zelf ff moeten kunnen rollen rennen en bokken en lekker grazen. En frisse lucht en zon nodig hebben. Ondanks dat mijn topper zich op de wei dodelijk heeft verwond blijf ik erbij: Buiten ermee. Ik merkte het verschil goed. Ze worden in het werk ook fitter frisser en losser als ze dagelijks een paar uur op de wei staan. En dan heb ik het niet over 1 uur zandbak. Dit is mijn mening. En of het haalbaar voor anderen is....is een tweede.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:32

Een paar uur in een zandbak kan ook, mits groot genoeg, met (minimaal) een maatje, water en hooi (op verhard stuk of in een bak om koliek te voorkomen).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:08

Mijn paarden staan hun leven lang al (1 van 9 jaar, die ik rijd en 1 van 4 jaar die nog beleerd moet worden) BUITEN, op het land, dus ook in de winter en 's-nachts.
Maar goed, dat is in Drenthe. Ze weten niet beter, en van mij is het een bewuste keuze.
In Drenthe is natuurlijk wel meer land dan in bijv. de Randstad (waar ik overigens vandaan kom, maar juist om de beperkte mogelijkheden tot buitenzetten/buitenlopen 10 jaar geleden ben weggegaan).
Een paard/ponie rust/slaapt maar 4 uren in een etmaal van 24 uren, en is een dier dat van nature stapje voor stapje grazend, met neus op de grond, de rest van de uren doorbrengt (als je er niet mee gaat rijden/longeren of weetikveel).
Dan kijk je toch even anders tegen "opstallen" aan.....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:18

Brendaaaa schreef:
Wat ik nou zo typisch vind: echt iedereen hier vind dat paarden zeker een heel groot deel van de dag (ook in de winter) zou moeten buiten lopen. Toch ken ik hier in de randstad, maar ook op de veluwe waar mijn ouders een stacaravan hebben, geen stallen waar ik de hele dag paarden buiten zie staan..... Dat moet naar mijn idee dus inhouden dat we allemaal een hoop bla bla hebben, maar er maar weinig paarden echt meer dan 3 uur per dag buiten staan in de winter! In mijn regio is er geen stal behalve die ene hit-actief stal, waar de paarden in de wintertijd buiten staan, anders dan even als de eigenaar er is....

Er zijn twee hit actief-stallen in de Randstad (of omg Rdam in elk geval) maar die waar ik niet (meer) sta is geen aanrader ivm totaal gebrek aan onderhoud / beleid.

Ik denk wel dat er steeds meer stallen bij zullen komen die ook in de winter buiten staan aanbieden. Er is immers steeds meer vraag naar.

En verder zijn er vast zat stallen waar de paarden minimaal een dagdeel op een paddock staan. Ik weet er diverse.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:16

Brendaaaa schreef:

Hier omgeving Amsterdam zijn er ook weinig stallen die in de winter buitengang hebben. En wat dat wel heeft zijn een paards mini paddockjes soms zonder ruwvoer.
Ik heb echt mazzel met mijn stal, dat de paarden nu nog op het land staan. En dat is ook geen garantie, want als de eigenaar het land te slecht vindt worden gaan ze de paddock in. Dan komen ze dus nog wel buiten (zolang als we willen, want dat bepalen we zelf en buiten/binnen zetten doen we ook zelf) en ze krijgen er hooinetten, maar het is er een stuk saaier: 2 paarden op zand van 20x20.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:17

NatasjavE schreef:
Nikass schreef:

Ik vraag het me af.

Maagzweren onstaan door te weinig eten en stress(bij paarden die hiervoor gevoelig zijn.

Het lichaam maakt geen onderscheid tussen geen/ te weinig voedsel vanwege een slecht voerregiem of voedselschaarste in de natuur..
Dat gaat ook op voor stress. Stress vanwege verveling of vanwege barre omstandigheden. Het lichaam reageert hetzelfde.

Is dat onderzocht bij in het wild levende paarden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:23

Isegrim, ik weet ook een aantal stallen waar paarden 6 tot 8 uur op de paddock staan, maar mijn paard trok dat niet. Want dan heb je het over paddocks van 6 bij 4 ofzo en zonder ruwvoer, de hele dag. (en zonder maatje)
Mijn paard vond het vreselijk en ik regelde altijd dat ze er niet zo lang in stond ;(
Stallen met goede buitengang in de winter, daar ken ik er hier maar eentje van en dat is de stal waar ik nu zelf sta haha *\o/*
En dat is voornamelijk zolang ze op het land staan, want ik moet nog zien of mijn paard een hele dag op een zandpaddock van 20x20 wil staan. Maar goed, een dagdeel wel, neem ik aan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:53

Het is een beetje hetzelfde principe als "zien eten doet eten". Hier zijn meerdere buren met paarden gaan zorgen voor goede omheiningen, 1 had alleen een paddock en daar lopen ze nu zomer en winter op gras sinds wij hier staan en meerderen uit de omgeving blijven nu ook in de winter gewoon buiten :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:37

ShamalArabs schreef:
Het is een beetje hetzelfde principe als "zien eten doet eten". Hier zijn meerdere buren met paarden gaan zorgen voor goede omheiningen, 1 had alleen een paddock en daar lopen ze nu zomer en winter op gras sinds wij hier staan en meerderen uit de omgeving blijven nu ook in de winter gewoon buiten :j

Je ziet dat absoluut steeds meer. :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:40

Nikass schreef:
Is dat onderzocht bij in het wild levende paarden?

Kennelijk. Ik heb geloof ik gegoogled op "ulcers wild horses", vervolgens een x aantal pagina's zoekresultaten doorgenomen en diverse bronnen gevonden die aangeven dat wilde paarden hier geen last van hebben.

Vond het erg schokkend om te lezen dat naar schatting 80-90% van de stalpaarden aan maagzweren lijdt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 07:04

Isegrim schreef:
Kennelijk. Ik heb geloof ik gegoogled op "ulcers wild horses", vervolgens een x aantal pagina's zoekresultaten doorgenomen en diverse bronnen gevonden die aangeven dat wilde paarden hier geen last van hebben.

Het nadeel van Google is dat je alles wel kan vinden. Als ik "de aarde is plat" intik, zal ik na goed zoeken vast wel een onderzoek vinden dat dit "bewijst". ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 08:58

Isegrim schreef:
Brendaaaa schreef:

Er zijn twee hit actief-stallen in de Randstad (of omg Rdam in elk geval) maar die waar ik niet (meer) sta is geen aanrader ivm totaal gebrek aan onderhoud / beleid.

Ik denk wel dat er steeds meer stallen bij zullen komen die ook in de winter buiten staan aanbieden. Er is immers steeds meer vraag naar.

En verder zijn er vast zat stallen waar de paarden minimaal een dagdeel op een paddock staan. Ik weet er diverse.

Welke stal ken jij dan waar ze een dagdeel buitne staan, en waar je dat niet zelf hoeft te organiseren??? Mijn paard staat ook een dagdeel buiten, maar dat moet ik wel zelf regelen.
Welke hitactief sta je?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:06

Gini schreef:
Het nadeel van Google is dat je alles wel kan vinden. Als ik "de aarde is plat" intik, zal ik na goed zoeken vast wel een onderzoek vinden dat dit "bewijst". ;)

Ja. Alleen ben ik niet achterlijk en kijk ik verder dan mijn neus lang is.

Maar afgezien daarvan: de veterinaire wetenschap is het eens over de voornaamste oorzaak van maagzweren (langere tijd geen eten in maag waardoor maagzuur maagwand aantast). Dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat dat in het wild hooguit in tijden van voedselschaarste kan voorkomen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:10

Brendaaaa schreef:
Welke stal ken jij dan waar ze een dagdeel buitne staan, en waar je dat niet zelf hoeft te organiseren??? Mijn paard staat ook een dagdeel buiten, maar dat moet ik wel zelf regelen.
Welke hitactief sta je?

Ik heb een paar maanden bij een kleine stal in Moordrecht (De Greef) gestaan waar de paarden in de winter in groepjes de paddock in gingen (dit was een tijdelijke oplossing toen ik op de wachtlijst voor mijn huidige stal stond). Een bekende van me staat op een westernstal in Rotterdam en haar paarden staan de hele dag buiten en delen samen een grote box.

Ik sta bij Vossenburg in Rhoon.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:12

@ Gini: verschillen erin fokken in drie generaties (toch verschillen tussen wild - gedomesticeerd) lijkt me erg sterk. Er is al redelijk wat onderzoek naar gedaan (oa onderzoek om wilde vossen te domesticeren) en daar werden de eerste morfologische verschillen opgetekend na 10-12 generaties! En deze gedomesticeerde vossen na 12 generaties waren nog bij lange na niet te vergelijken met een tamme hond. Evolutie is een heel traag proces.

(lees stilletjes mee en vind dit wel een interessante discussie dus even inpikken :o )

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:23

Ik sta op zo´n stal Brendaaaa! Paard gaat iedere dag van december tot half maart van 9.30 tot 14.30 op de paddock van 40 X 40 meter. Verder zomers dag en nacht buiten en de rest van het jaar van zonsopgang tot zon ondergang. Helaas staat de stal te koop, als het ooit verkocht raakt zou ik wel op een hit actief stal willen staan helaas nog niet kunnen vinden bij mij in de buurt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:02

Isegrim schreef:
Brendaaaa schreef:
Welke hitactief sta je?

Ik heb een paar maanden bij een kleine stal in Moordrecht (De Greef) gestaan waar de paarden in de winter in groepjes de paddock in gingen (dit was een tijdelijke oplossing toen ik op de wachtlijst voor mijn huidige stal stond). Een bekende van me staat op een westernstal in Rotterdam en haar paarden staan de hele dag buiten en delen samen een grote box.

Ik sta bij Vossenburg in Rhoon.

Moordrecht... das een halve wereld hiervandaan helaas. Hier in Spijenisse en omgeving ken ik buiten idd Vossenburg geen andere plekken waar ze buiten staan in de winter. Wat jammer dat het slecht onderhouden is daar, ik had er nogal een hoge pet van op....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:02

paardjes123 schreef:
Ik sta op zo´n stal Brendaaaa! Paard gaat iedere dag van december tot half maart van 9.30 tot 14.30 op de paddock van 40 X 40 meter. Verder zomers dag en nacht buiten en de rest van het jaar van zonsopgang tot zon ondergang. Helaas staat de stal te koop, als het ooit verkocht raakt zou ik wel op een hit actief stal willen staan helaas nog niet kunnen vinden bij mij in de buurt

Is dat in mijn regio dan??

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:09

Brendaaaa schreef:
Moordrecht... das een halve wereld hiervandaan helaas. Hier in Spijenisse en omgeving ken ik buiten idd Vossenburg geen andere plekken waar ze buiten staan in de winter. Wat jammer dat het slecht onderhouden is daar, ik had er nogal een hoge pet van op....

Iets beter lezen! :) Vossenburg is just super. De andere actiefstal in de regio (waar ik ook heb gestaan) is drama.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:10

Solleke_Noah schreef:
@ Gini: verschillen erin fokken in drie generaties (toch verschillen tussen wild - gedomesticeerd) lijkt me erg sterk. Er is al redelijk wat onderzoek naar gedaan (oa onderzoek om wilde vossen te domesticeren) en daar werden de eerste morfologische verschillen opgetekend na 10-12 generaties! En deze gedomesticeerde vossen na 12 generaties waren nog bij lange na niet te vergelijken met een tamme hond. Evolutie is een heel traag proces.

(lees stilletjes mee en vind dit wel een interessante discussie dus even inpikken :o )

Vossen zijn jagers dus meer voedsel = meer jagers. Paarden daarintegen zijn prooi, dus daar overleven de sterksten (en dat bepaalt het voedselaanbod voor de jagers weer). Dus het verschil in 3 generaties bij jagers zal niet of nauwelijks te merken zijn. Bij paarden of prooi in het algemeen wel, want dan hou je de zwakken in leven, waar ook mee gefokt wordt. Dus daar zou je in 3 generaties al meer verschil kunnen merken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:23

Isegrim schreef:
VogeltjeM schreef:
Interessant concept, zo'n hit-actief, maar is het hooi dan wel vrij verkrijgbaar zeg maar? Of moeten ze daarvoor ook in zo'n ruimtetje staan? Komt het nooit voor dat jouw paard bijv. het deurtje openmaakt en dat er dan een dominanter paard bij de ingang staat en dat 'ie er dan niet in durft en niet kan eten terwijl zijn tijd wel voorbij gaat? Dat zijn bezwaren die ik hoor bij dit systeem, terwijl het me verder wel ideaal lijkt om op de behoeften van je paard in te spelen enzo :)

Je mag helemaal zelf bepalen hoeveel minuten per dag jouw paard hooi mag eten. Daarvoor moeten ze inderdaad in een voerbox staan, maar die is van achteren afgesloten (poortje met stroom erop). Een ander paard kan jouw paard er niet zomaar uit jagen. 'Voorpikken' kan wel, maar gebeurt weinig als het aantal voerstations voldoende is ten opzichte van de kudde. Bij ons wordt niet of nauwelijks gevochten om eten, enkel bij het krachtvoerstation is wel eens wat gehannes. Ik heb dat ook heel anders meegemaakt, maar dat was bij een stal waar simpelweg veel te veel paarden stonden en waar de poortjes vaker niet dan wel werkten door gebrek aan onderhoud.

De tijd kan niet voorbij gaan als jouw paard niet in het voerstation staat. Zijn chip moet namelijk eerst langs de sensor en die komt pas langs de sensor als het paard werkelijk in het station staat. Zou je paard eerder dan dat zijn tijd op is het voerstation uitlopen, dan gaat de schuif weer dicht en worden zijn minuten bewaard voor de volgende keer. Als er voorgepikt wordt, kost dat het 'verliezende' paard dus ook geen minuten en kan hij alsnog op zijn beurt wachten.

De bezwaren die je hoort bij het systeem berusten dus op misverstanden / niet weten hoe het werkt.

We hebben nu een nieuw merrietje dat moeite heeft om voor zichzelf op te komen. Die wordt nu nog een paar keer per dag de voerstations in geholpen. Is heel grappig, als je de hit in loopt, komt ze naar je toe en 'vraagt' ze of je haar naar een station wilt brengen. Ze weet al dondersgoed hoe de stations werken, maar durft nog niet haar beurt op te eisen omdat ze erg laag in rang is. Maar heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen, ze heeft alleen wat tijd nodig omdat ze erg verlegen en onderdanig is.

Niet helemaal waar. Ik heb met mijn paard een jaar in de hit-actief gestaan en het was gewoon niet fijn.

Paarden die laag in rang staan trekken altijd aan het kortste eindje, kunnen niet droog staan/liggen in de winter, komen als laatste aan de beurt bij de voermachines, worden als eerste weggejaagd bij een kv-station etc.

Mijn paard was structureel oververmoeid in de hit-actief en heb ook nog geen hit-actief gevonden in NL waar de ruimte t.o.v. het aantal paarden in orde was.

Als je paard hoger in rang staat en goed van zich af kan bijten kan het prima werken, maar in elke hit-actief staan ook wat zielepootjes.

Ik vond het in elk geval voor mijn paard niet paardwaardig.