Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:33

oei haha,schadalig :+
Hier gelukkig met netten geen last van hooiverspillen ;-)
maar ik voer ook niet onbeperkt dus denk dat ze het zonde vinden erin te pissen ;-)

als ik hier uit bakken voer of op de grond gebeurd het wel helaas :+
de viezerikken,toch een gefaalt in mijn manier van opvoeden :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:45

Jannepauli schreef:
Zoals gezegd: het valt niet te 'zien'- het enige wat je kunt doen is 1) in goed vertrouwen iets kopen of 2) je fouragehandel laten navragen waar het vandaan komt. Dat laatste heb ik gedaan: ik heb graszaadhooi in kleine pakjes en ik heb mijn hooibaas bij de leverancier laten navragen of het goed en gecontroleerd spul ( lees: onbesmet) was voordat ik het kocht.
Je opmerking over asfalteren - hmm, je kunt gewoon hooi voeren. Met een klein beetje nadenken snap je ook wel dat er in NL geen enkel weiland is dat voor 100% uit Engels Raai bestaat - weidegras bestaat uit -tig soorten gras. Het daarvan gewonnen hooi vanzelfsprekend dus ook. Als daar wat Engels Raai tussen zit, is het 'gevaar' te verwaarlozen. Het verhaal gaat dan ook specifiek over graszaadhooi want dat is wél in monocultuur gekweekt en tot hooi verwerkt.
Zo - heb je ook weer wat geleerd :D

helemaal goed van vertrouwen ben ik ook niet. }> Ik heb gevraagd waar het vandaan kwam en of het goed genoeg was om aan paarden te voeren, wegens al zeer gevoelig paard en ik wens niet nog meer problemen. Zijn antwoord was dat het in Frankrijk gewonnen was (evenals veel van het weidehooi dat hij verkoopt) en dat er al diverse klanten dit product afnamen zonder problemen en dat hij het zelf ook aan zijn paard voerde. Dat het voornamelijk buikvulling was en weinig voeding bevat. Dat laatste betwijfel ik, want een paard "doet het" op cellulose, dus zelfs uit armzalig hooi, haalt hij nog energie. De weilanden van de buren bevatten uitsluitend raai, want die halen het binnen als kuil. Veel weides bevatten verhoudingsgewijs veel meer raai dan mijn wei, omdat die voor koeien zijn. Hier hebben een generatie geleden koeien gelopen, maar nu al een hele tijd paarden en de vorige eigenaar heeft speciaal paardenmengsel laten zaaien. Ik probeer het goede te doen, maar helaas worden goede voornemens altijd getorpedeerd door realiteit en ingehaald door de wetenschap.... ;)

Over hooi verspillen... er valt altijd wel wat naast de bakken en de netten, maar verhoudingsgewijs is dat te verwaarlozen. Met hooi op de grond voeren, verspil ik vele malen meer.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:57

Wij voeren ook hooi op de grond, maar wat jullie al zeggen, het wordt een bende en we verspillen ook een hoop goed hooi. Vertrappen, mesten, spugen, ze doen er alles mee. :')

Zijn nu ook aan het orienteren op verschillende soorten bakken ed. :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:59

jolandje schreef:
nee het zijn grote grindtegels met de grindkant naar beneden, de paardjes vinden het helemaal leuk, ze werden er helemaal jolig van :+

Aaah! :D Dat is ook een goede oplossing. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:00

gewoon een paaltje in de grond en hup hooinet er aan en klaar is kees.
We hadden hier vorige winter een maisland dat we mochten gebruiken. Gewoon 4 paaltjes in de grond gestampt en hooinetten aan vast gebonden.

Volgens mij heb jij je weiland veranderd in een paddockgrindplatenparadise ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:12

@ Buitenzinnig: toch is het zo dat graszaadhooi minder voedingsstoffen bevat - het is immers zo dat de grasplant deze heeft aangewend om zaden te vormen en die zitten niet meer in het overgebleven hooi als het zaad eenmaal geoogst is ( vergelijk met stro). Natuurlijk levert het graszaadhooi nog steeds energie, maar veel minder dan gewoon hooi. Als je uitsluitend graszaadhooi zou voeren zul je om de gezondheid van je paard te bewaken, wel degelijk supplementen moetn bijvoeren om geen tekort aan vitamine en mineralen te laten ontstaan.
(Bijv. Ultimate Balancer van Dodson&Horrell)

Wat voordroog- of kuil betreft: het suikergehalte in dit voer is lager dan hooi - suikers zijn namelijk nodig om de conservering van het gras goed te laten verlopen. Kuilvoer van raai bevat minder suikers daardoor dan hooi van raai.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:22

@JP

Wees gerust, ze krijgen voer (en supplementen) om dat op te vangen. Bovendien hebben ze nog altijd een 3-4 uur/dag weidegang (Fjord met korf) Ik geef Formula4Feet, de Wiesencobs, Equigard (half schepje/groot paard) en - op advies van DA - een halve schep bietenpulpbrokjes voor allemaal (dus 1/4 schep/paard en een handje voor het ukkie) dit omdat het de darmen zou stimuleren. (eigenlijk mogen die van mij best wat minder gestimuleerd worden...jemig :oo) De Fjord krijgt ook nog allerlei kruiden (op advies van zelfde DA) om zijn gevoeligheid voor hoefbevangenheid onder controle te houden. Gelukkig is hij nu eindelijk pijn en puls vrij *\o/* en dat wil ik graag zo houden :j (dus vandaar ook de keuze voor minder voedselrijk graszaadhooi) Dat ik me niet heb beziggehouden met alle problemen zoals schimmels in bepaalde grassoorten, wil niet zeggen dat ik er helemaal geen studie van heb gemaakt. Er si hier nog een topic gaande over hoefbevangenheid en dergelijke. Zeer leerzaam!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:21

De smid van mijn buurvrouw noemt onze weides McDonalds voor paarden :) Ondanks dat we voor minder raai in de wei zouden kiezen staat er gewoon nog teveel gras :D
Ik ben jaren bezig geweest om mijn wei onkruid vrij te maken, maar als ik zo lees had ik het beter kunnen laten staan zodat er minder gras staat en het een armere wei wordt :D
Dan moet de paarden erom heen eten en lopen ze ook wat meer :)

En tegen de tijd dat je dat weer zo hebt komen er weer nieuwe studies en inzichten.

Dus BZ met de beste intenties, maar je doet het dus gewoon nooit goed :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:25

Jannepauli schreef:
Wat voordroog- of kuil betreft: het suikergehalte in dit voer is lager dan hooi - suikers zijn namelijk nodig om de conservering van het gras goed te laten verlopen. Kuilvoer van raai bevat minder suikers daardoor dan hooi van raai.

Aha... das interessante info.
Hoe zit het overigens met snel aan de dunne op kuilvoer? Wat denk jij dat de oorzaak is van snel dunne mest op bepaalde soorten kuil?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:33

scoxxx schreef:
Jannepauli schreef:

Aha... das interessante info.

Ha, doe ik nog iets goed 8-)

Even bijgelezen,

Jolandje, ziet er gaaf uit!

En van dooie muizen in het kuil zou ik echt op tilt slaan hoor :+
Ben panisch voor die beesten, of ze nu rondrennen, uit de fluitketel kruipen of dood zijn.
Een ree in je kuil vind ik ook niets.
Ik ben nog niet verder dan plastic flesjes en een metalen verroeste staaf gekomen, wilde ik graag zo houden. :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:42

Antheman schreef:
En van dooie muizen in het kuil zou ik echt op tilt slaan hoor :+

Ik wel, ernstig op tilt zelfs.... hoe heet die ziekte ookalweer, botulisme nietwaar? Ontstaat a.g.v. dode dieren in een anaerobe omgeving.... en da is kuil x dode muis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:44

Hooi mag dan aerob zijn, maar het is niet minder smerig :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:54

Buitenzinnig schreef:
@JP

Wees gerust, ze krijgen voer (en supplementen) om dat op te vangen. Bovendien hebben ze nog altijd een 3-4 uur/dag weidegang (Fjord met korf) Ik geef Formula4Feet, de Wiesencobs, Equigard (half schepje/groot paard) en - op advies van DA - een halve schep bietenpulpbrokjes voor allemaal (dus 1/4 schep/paard en een handje voor het ukkie) dit omdat het de darmen zou stimuleren. (eigenlijk mogen die van mij best wat minder gestimuleerd worden...jemig :oo) De Fjord krijgt ook nog allerlei kruiden (op advies van zelfde DA) om zijn gevoeligheid voor hoefbevangenheid onder controle te houden. Gelukkig is hij nu eindelijk pijn en puls vrij *\o/* en dat wil ik graag zo houden :j (dus vandaar ook de keuze voor minder voedselrijk graszaadhooi) Dat ik me niet heb beziggehouden met alle problemen zoals schimmels in bepaalde grassoorten, wil niet zeggen dat ik er helemaal geen studie van heb gemaakt. Er si hier nog een topic gaande over hoefbevangenheid en dergelijke. Zeer leerzaam!

Ik ben benieuwd welke kruiden je op advies van je DA geeft voor hoefbevangenheid!
(Eh.. wat dat speciale topic betreft.. kijk even naar de TS van deel 2 :D )

@ Scoxxx: het 'aan de dunne' gaan kan verschillende oorzaken hebben. Heel vaak is het domweg de structuur van het gekuilde hooi, dat anders is dan gewoon hooi. Het kan ook zijn dat er in het kuil bacterieën zitten die de darmen van het paard nog niet gewend zijn. Ook de ph-verhouding van kuil is anders dan gras of hooi. Voor het overstappen op kuil geldt net zoals met het veranderen van voer: langzaam aan, hele kleine beetjes om te beginnen, en dat langzaam opvoeren. Wat ik zelf sowieso doe is een aantal plakken kuil helemaal losschudden en dan aan de lucht ( in de hooischuur) laten drogen voordat ik het geef.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:06

Citaat:
Ik ben benieuwd welke kruiden je op advies van je DA geeft voor hoefbevangenheid!
(Eh.. wat dat speciale topic betreft.. kijk even naar de TS van deel 2 )

Ik geef Gluco Balance van Phytonics, daar zitten heel veel kruiden in. Ik zou de pot mee naar huis moeten nemen of ze op moeten schrijven. En zoiets vaags als "Chinese kruiden SMS" Zelfde verhaal...het zijn geen nasi of bamikruiden :P . Het zijn in elk geval producten die de lever stimuleren om de glucose huishouding op peil te houden. Ik heb het opgelost met NB, wandelen en een dieet. Nu nog zo zien te houden...

Ehm... dat ben jij dus :o Ik heb het niet helemaal gelezen, maar kreeg stukjes via DD _/-\o_

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:19

Jannepauli schreef:
Wat ik zelf sowieso doe is een aantal plakken kuil helemaal losschudden en dan aan de lucht ( in de hooischuur) laten drogen voordat ik het geef.

Ach so... mag ik vragen waarom je dat doet? Dat losschudden en laten drogen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:23

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat veel eiwitten in het voer ook dunne ontlasting kunnen veroorzaken....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:30

Buitenzinnig schreef:
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat veel eiwitten in het voer ook dunne ontlasting kunnen veroorzaken....

Ja klopt, die theorie heb ik ook gelezen. Maar ik ben er nog steeds niet 100% achter waarom 2-tal van mijn paarden zo heftig op kuil reageren. Verschillende theorieeen zijn de revue gepasseerd.
Vooralsnog lijkt de ph-waarde van kuil -voor mijn paarden- en hoeveelheid suiker? ..... hun dunne mest te veroorzaken.
Maar ja, dan zou hele droge kuil (grotere kans op suiker-blijft-beter-bewaard) hen eerder natte mest geven dan nattere kuil? Nattere kuil = zuurder qua ph nietwaar?
Mmmm, vermoed toch dan die ph als oorzaak.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:34

Hallo,

ik zit ook al een hele tijd te denken om een paddock paradise te maken. maar ook al heb ik bijna dit gehele topic doorgespit weet ik nog steeds niet precies wat ik het beste kan doen.
Ik heb een stuk land van 180 bij 25 meter (ongeveer)
in het midden heb ik nu een paddock van 25 bij 6 meter waar een inloop stal van 3 bij 6 in staat en waar een bak voor hooi in staat en 2 badkuipen met water.

Ik zat te denken om aan de buitenkant van de weilanden een pad te maken en dan de paddock tussen de baden en de stal af te zetten, zodat ze om moeten lopen om van de schuilplek naar het water/ hooi te komen.
Maar ik zit met een probleem, hoe breed moeten de paden zijn? Aangezien mijn land niet zo breed is en ook aangezien mijn belg en mijn appie samen weleens ruzie maken (om eten voornamelijk)

Is er hier iemand die me kan helpen met ideeën?
Of kan ik het beter niet doen met 2 paarden die ruzie maken?
Ik heb mijn idee uitgetekent, alleen weet ik niet of het werkt aangezien ze zo wel dicht langs de draad op moeten..
Hieronder staat een tekening van de huidige situatie en van mijn idee.

nu:
Afbeelding

idee:
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie tips!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:39

Ik denk dat 2 meter een beetje smal is wanneer er een Belgje doorheen moet. Ik heb mijn paden best breed (3,5 tot 4 meter) Dus ik zou zeggen 3 meter minimaal. De hoeken afronden, zodat ze geen haakse bochten hoeven te lopen als ze rennen. Verder is het prima, ook al hebben ze ergens ruzie over, kan de ander altijd nog weg en wordt niet in een doodlopend stukje gevangen. Ik zou ook minimaal 2 eetplekken proberen te maken, zodat weggejaagd paard altijd nog ergens anders terecht kan. Je kunt nog meer plannen en tips vinden op www.paddockparadijs.nl

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:45

dank je voor de tip.
het is overigens zo dat ze alleen ruzie maken als het eten er aan komt, daarna staan ze gezellig samen uit een bak te eten (rare paarden ;))
maar ik ben dank bang dat als er aan bijde kanten 3 meter van de wei af gaat dat er dan erg weinig gras over blijft. (19 meter breed dan dus)
maar ik zal eens op die site kijken, dank je wel!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:51

lovekembely schreef:
dank je voor de tip.
het is overigens zo dat ze alleen ruzie maken als het eten er aan komt, daarna staan ze gezellig samen uit een bak te eten (rare paarden ;))
maar ik ben dank bang dat als er aan bijde kanten 3 meter van de wei af gaat dat er dan erg weinig gras over blijft. (19 meter breed dan dus)
maar ik zal eens op die site kijken, dank je wel!

Beter zo, dan dat ze elkaar ook bij de hooibak het licht in de ogen niet gunnen!!
bedenk dat een paard zich op een pad van 2 meter amper kan omkeren... dat nodigt niet uit tot spelen of gezellig samen rennen. Je weiland is dan misschien smaller, maar het is enorm lang, dus zo weinig blijft er dan ook weer niet over. Waarschijnlijk wordt je pad meer gebruikt dan de wei (over het hele jaar gerekend)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:03

Dinopino schreef:
gewoon een paaltje in de grond en hup hooinet er aan en klaar is kees.
We hadden hier vorige winter een maisland dat we mochten gebruiken. Gewoon 4 paaltjes in de grond gestampt en hooinetten aan vast gebonden.

Volgens mij heb jij je weiland veranderd in een paddockgrindplatenparadise ;-)

Wij voeren het hooi op het bestraatte gedeelte van de paddock. Knapperd die daar een prikpaaltje in krijgt! :)) We hebben al een aantal bakken op het oog. :j

DubbelDun schreef:
De smid van mijn buurvrouw noemt onze weides McDonalds voor paarden :)

Dat zou ik niet zo snel als compliment zien! :D Naar mijns inzien is McDonalds een grote afvalbak. :Y) Maar ik neem aan dat het goed bedoeld was? :))

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:34

@lovekembely: ik zou de doorgangen van de paddock naar de weilanden laten zitten en de mogelijkheid creeren om het pad naar de track af te sluiten. Stel je wil het pad om een of andere reden niet gebruiken (drogen???) maar ze wel de wei in laten. Verder idd breder pad en afgeronde hoeken. Een tweede hooibak lijkt me in jouw situatie ook handig!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:53

lovekembely, ik zou zeker een extra voerplaats maken. Mogelijk kun je eerst een pad aan één kant aanleggen, bijvoorbeeld het rechterpad. Dan kun je links nog gewoon gras houden?

Wat ik me afvraag, zijn er eigenlijk mensen hier die een Paddock Paradise hebben en op een grond wonen waarbij pony's absoluut niet in de wei kunnen in wintertijd?
Zelf woon ik onderbemalen veengrond. We hebben het weiland wel gedraineerd. Vorig jaar stonden ze er noodgedwongen iets langer nog op in het najaar, dan staan ze gewoon tot de kogels in de bagger.

Nu voor de winter lopen ze in de rijbak. En daarnaast heb ik een soort van winterpaddock gemaakt. Verhard met betonplaten zodat ze droog kunnen staan. Gewone stoeptegels waarover ik vaak lees zou hier ook niet blijven liggen, dat zakt gewoon weg.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:06

Hier staan de paarden ook vanaf de herfst in de paddock [kleigrond in het noorden van friesland]. Normaliter is dat vanaf medio oktober, dit jaar al vanaf half september, grrrrrr. Vanaf april gaan ze dan weer het weiland op. Maar als het langer dan 2 dagen regent, haal ik ze meestal meteen weer op en zet ze in de paddock [goddank is het maar 100 meter lopen ;-)] De paddock is hier een deel verhard met stoeptegels en de andere helft zand. Net groot genoeg om nog leuk te longeren.