Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:11

Ik heb paarden op en af ijzers zonder problemen.
Blue moet voor ijzers vanwege zijn dubbel gebroken voetas linksvoor maar hij heeft slidingijzers gehad en ook weer niet, nu al weer een jaar niet.
Nina had vorige zomer een voorijzertje omdat de hoeven te dun werden van al onze buitenritten maar na de zomer weer verwijdert en nu wachten we het gewoon weer af.
Ze had de jaren daarvoor nooit een ijzertje nodig.

Tika met haar keiharde ezelhoefjes verwacht ik niet ooit een ijzertje nodig te hebben al hebben we 1 muildiertje in ons bestand waar mee gemend wordt , veel over de straat, en die staat op ijzertjes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:13

[***] schreef:
Heb je het nu over de Sealskinz?

Ik kon er echt mijn handen mee in een volle emmer water steken, er gebeurde niets.... Oh jawel, ik hield droge handen.
Zo dus:
http://www.bakkerracingproducts.nl/seal ... GwodykIFmA

Maar ik heb andere. Zal wel even zoeken, deze zijn niet zo heel warm volgens mij.

Deze heb ik:
http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... 05508?bc=f

En deze zijn nóg warmer:
http://www.paardendrogist.nl/product/44 ... 458?v=True

Ze zijn best prijzig, maar ik heb de mijne nu al 10 jaar en eerlijk is eerlijk, ze gaan het nu een beetje opgeven -O-

Ik ben over 2 weken jarig. Heb ze meteen op mijn lijstje gezet! :D vooral die hele warme spreken me aan. We gaan over 6 weken ook naar Noorwegen, bij de poolcirkel. Dan komen ze ook wel van pas, denk ik...

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:16

Gravel vind ik ook niks. Heb het eens bij een pensionstal gehad. Die steentjes gingen overal in die hoeven zitten. Zaten nog muurvast ook meteen. Bijna niet uit te krabben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:20

Oef dan zou ik een heel Noorpool warmtepak willen :D
@fabster: neem een lichtje mee, het zal er wel donker zijn :D
Ik ben er eens in de zomer geweest; een hele aparte ervaring :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:23

Fabster schreef:
Gravel vind ik ook niks. Heb het eens bij een pensionstal gehad. Die steentjes gingen overal in die hoeven zitten. Zaten nog muurvast ook meteen. Bijna niet uit te krabben.

Ik dus exact zo! Op Pensionstal, daar kwam je gewoon het terrein niet meer af zonder een hoevekrabber mee te nemen en buiten het terrein pas op te stappen, wat een ellende was dat zeg. Het was of vertrekken of ijzers, dus ik ben maar weer vertrokken...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:27

Ik heb ander spul, paarden lopen de hele dag over dat spul en hebben zelden een steentje in hun hoeven.
Zal met beter weer eens een foto maken, het is echt vlak aangereden, geen uitstekende of losse steentjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:41

Ik wil ook een 'mule', maar ja... heb al teveel paarden :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:53

Het bedrijf heeft me terug gemaild. Het blijft wel wat water doorladend. Als je er bv ook in wil rijden dan adviseren ze het net werk te vullen met het gravel en daar bv 5cm zand op. Als je alleen de gravel gebruikt dan is het hard, maar minder hard dan beton.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:56

spatter schreef:
Ik heb ander spul, paarden lopen de hele dag over dat spul en hebben zelden een steentje in hun hoeven.
Zal met beter weer eens een foto maken, het is echt vlak aangereden, geen uitstekende of losse steentjes.

Kun je er nog achterkomen hoe het heet?

Net een stuk vloerbedekking gedoneerd gekregen. Ik ga het morgen halen. Ik geloof dat ik daar mijn hele bak maar mee volgooi haha wordt het een guilt bak.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:01

Jaren geleden was dat heel gebruikelijk, werden heel veel bakken rijdbaar gemaakt met kleine stukjes vloerbedekking.
Dan wel echt kleine stukjes dus dat wordt gewoon een wintertje snijden :D

kvulden zal het eens navragen, kirr heeft het volgens mij ook gebruikt.

arabesk teveel paarden is nog 1 probleem, een groot rijdbaar muildier vinden is lastiger.
Moet je naar Frankrijk of Duitsland.
Of zelf fokken maar een ezel hengst dekt niet gauw een merrie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:05

DubbelDun schreef:

Ik hoop op het noorderlicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:17

Fabster schreef:
DubbelDun schreef:

Ik hoop op het noorderlicht!

Hoef je toch alleen nog maar een heineken open te trekken tegenwoordig? :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:25

Heb ik ook gehoord, ja. Had ik eerder moeten weten. :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:29

Ja klopt spaater, maar ik bedoelde gewoon de hele stukken haha dus een beklede bak. Lijkt me best te doen ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:42

Noorderlicht is zo bijzonder <3

Ik wil ook deel paddock "bekleden" :D iig de randen zodat je er gewoon kunt lopen en niet in de drek.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:47

Het verdict van de DA is dat er waarschijnlijk iets in het hooi zit qua plantje of grassoort waar hij wat door geïrriteerd word of een stukje irritatie in zijn keel wat het hooi verder irriteert.
Niks op zijn longen, hart of keel. Pfieuw!
Deze bol voordroog op voeren en dan terug het hooi proberen. Hij hoestte trouwens al niet meer sinds hij vanaf gisterenavond op voordroog staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:52

Ik heb ook nog deels die stukjes vloerbedekking in de paddocks liggen. Die hebben het 2 winters leuk gedaan en toen waren ze verdwenen onder het oppervlak.
Overigens waren dat bepaald geen kleine stukjes, maar stukken van 40 cm lang af en toe.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:38

Hebben mensen hier ervaring met iets als kunstgras in een paddock? Dat lijkt me wel wat.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:47

Mij juist niet... veel te glad en het brand als ze een schuiver maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:02

en als je zo'n dombo als die van mij hebt ook nog een boos paard als blijkt dat het niet te eten valt, en koliek plus half kale mat de avond daarna niet te vergeten :x

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:08

Korrelmix/stol. Flink aantrillen. Dan heb je ook een stevige ondergrond. Goedkoper dan beklinkeren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:08

Ik wou geen groen nemen uiteraard, dat zou cru zijn :), maar een donkere kleur en ik begrijp dat ze tegenwoordig vrij goed spul hebben wat en niet te hard is en niet te zacht dat ze het gelijk stuk stampen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:51

Wat een leuk clubje paarden heb jij OleJon. Lees ik nou goed dat Loulou van jou is? Die komt toch bij die stal uit Friesland weg (ik weet de naam maar noem hem liever niet). Is mij bij gebleven omdat Loulou de merrienaam voor mijn veulen was afgelopen jaar, maar het werd een hengstje :+ Wat jammer van dat verborgen gebrek, gelukkig is het nu stabiel en hopelijk past ze voor de rest wel bij jullie!

Oef Anke, dat is inderdaad zuur. Snap dan inderdaad waarom plastic, maar heb er zelf geen verstand van, ben zelf fanatiek hooivoerder want heb met plastic altijd gezeik over de inhoud.

Hihi Tinky, en ik heb dat weer dus al sinds het weekend, toen liep jij ook nog in een fleecetruitje :D

[***] hoe is de merrie nu?

Lastig weer Yontheke. Ik heb er ook wel eens een aan het hoesten gehad zoals jij beschrijft. Kuurtje ventipulmin en veel bewegen (maar niet hard aan het werk natuurlijk) en toen was het ergste over. Daarna nog langere tijd sporadisch een kuch maar na een jaar hoorde ik het nooit meer. Voerde inmiddels allang weer droog hooi en daar nooit problemen mee gehad. In tijden dat het ergere hoesten begon voerde ik voordroog, heb dat nooit aangepast in die context. Sterkte voor de pechvogel weer!

AB, doorgaans koop of verkoop ik niet vaak of veel, toevallig afgelopen jaar een keer of 6, wel allen Tinkers, dus ligt eraan wat voor soort advies het is of ik je kan helpen :)

Toffe mensen ohjajoh!

Beterschap voor Beer :(:)

Die handschoenen ga ik ook onthouden Meggiemeg! Handig voor op de fiets! Thuis red ik me wel. Met water klooien doe ik handschoenen even uit en pas als laatste dat ik daarna gelijk naar binnen kan.

Welkom Crines, wat een toffe locatie en mooie dromen en vooruitzichten!

Ik weet wat voor ondergrond je bedoeld spatter, wij hebben het hier ook. Niet voor de paarden, maar zou ze er zo op durven zetten. Ben alleen ook niet bekend met de naam.

Hier ook weinig zoolkneuzingen en nog nooit hoefzweer gehad, terwijl we ook wel eens over grind/steentjes rijden buiten. Kwestie van goed bekappen en goed opbouwen met rijden en ook op tijd stoppen of ijzertje kiezen. Kwaliteit vd hoeven en manier van lopen van een paard maakt ook veel verschil.

Ik ga nog even waterbak bikken en vullen en hooi geven en dan mn bed in. Vandaag alweer noodgedwongen thuis (aan het aantal paginas hier te zien was ik niet de enige), t is nu niet leuk meer, morgen einde vd ochtend beloven ze dooi. Nou ik hoop het, kan ik in ieder geval tegen de avond weer werken en hoef ik ook geen vier keer per dag de waterbak meer in te slaan met een hamer. En kan ik weer rijden in de bak ipv schaatsen. Laatste keer rijden ging niet zo lekker dus rot dat ik zolang moet wachten voor we weer aan de slag kunnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:16

Meest vervelend vind ik die bevroren waterbakken.
Hier is het vanmiddag 8 graden geweest.
Dus hebben niks te klagen.

Van plastic kun je niet zien wat erin zit. Wel spannend dus een grotere aankoop.

Succes voor degenen die in het "gladde gebied" wonen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:34

Nou ik kom daar toch langzaam maar zeker op terug. Buurvrouw en ik hebben vorige maand een kar vol kleine hooibaaltjes laten komen. 100 stuks, voor ons elk 50 dus. Ik was bij de meneer thuis geweest, hooi zag er goed uit, mooie kleur en geur, lekker grof, mooie prijs, net bedrijf en nette boer. Niks te klagen. Nu hebben wij sporadisch (gok 2 - 4 baaltjes op partij van 50) een baaltje wat de paarden absoluut niet eten. De een ging er al makkelijker in dan de ander, maar inmiddels lijken de paarden aardig gewend en eten ze doorgaans prima, dus dit is gewoon vreemd. Mijn buurvrouw had het vorige week, na 3 dagen in de de voerbak heeft ze het maar bij de kippen in gegooid als verwarming. En ik had het vanavond. Loop net als altijd heen met de kruiwagen, meestal beginnen de paarden er al aan voordat ik het goed en wel van de kruiwagen in de bakken heb. Nu roken ze eraan en gingen vervolgens van de grond staan eten naar de restjes van de vorige baal. Toch maar in de bakken gedaan, even blijven kijken, paarden met neus nog net niet in de bak gedrukt. Nee hoor, ze ruiken eraan, gooien een keer hun neus erdoor maar eten absoluut alleen van de grond (en nee, dit baaltje in plukken op de grond leggen werkte ook niet). Exact dezelfde reactie van alledrie ook. Dus dan toch maar even een andere ophalen, ze de hele nacht zonder zetten om het aan te zien met deze kou doe ik maar niet. Ander baaltje gehaald, begonnen ze als vanouds van te eten en niets aan de hand. Heb half baaltje van de "foute" laten liggen en de andere helft mee terug genomen. Ik moet door de paddock van de buurvrouw haar paarden om bij de stal te komen. Dus die paarden nog even het onder de neus gedrukt. Drie van de vier paarden daar gingen ook nieuwsgierig kijken wat een onbewaakte kruiwagen hooi in hun paddock deed, maar ook allemaal geen een hap van die baal. Duidelijk dus. Denk dat ik de achtergelaten helft bij mijn paarden morgenochtend wel weer zie. Toch de boer maar bellen of er in de omringde landen iets gespoten is oid, wat iemand hier eens zei. Echt heel raar, want het merendeel van de baaltjes (zo'n 90% dus) eten ze dus inmiddels gewoon goed weg, en ik zie/ruik geen verschil.