Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:07

Met de kruiwagen van stal naar land dan in hoopjes leggen en met de riek niet te dicht op elkaar verspreiden .Je moet het gras nog kunnen zien.En dat zijn ongeveer 7 kruiwagens per keer per week .En dan nog de wandel helemaal naar achter op het land.Vandaag heb ik er geen zin in.Ik gooi het gewoon naast de mesthoop.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 27-02-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:07

Gypsy schreef:
Ah ok dat maakte nog wat uit volgens hem. Zal m vanavond vragen wat dan redelijk is.

Ik heb trouwens vorige week nog goed nieuws gehad, pony heeft geen cushing!
Ook ziet ze er al iets beter uit. Ze voelt zich ook prima, heeft haar ruitertje afgelopen weekend nog 2 keer zand laten happen. :=

[ [url=m/3pYvEY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu wordt ze toch al heel wat meer pony weer! Dat onderkomene is er helemaal af!

Fijn dat ze geen cushing heeft.

Anders zo'n rolcontainer huren en zo afvoeren?
Ik ben nog druk zoekend naar een adres.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:10

Hier gaat de mest steeds rechtstreeks op een aanhangwagen en als die vol is, gaat dat recht naar de boer waar we ook stro halen. We mogen het daar gratis kwijt.
Vroeger toen mijn paarden nog bij mijn ouders stonden, werd de mesthoop ongeveer één keer per jaar opgehaald door loonwerker / buurman (landbouwer). Dat kostte zo'n 100 euro. Ging toen rechtstreeks op zijn land.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:11

Misschien naar de volkstuin-vereniging bellen? Die willen meestal ook wel wat mest hebben. Zal geen mest voor een heel jaar zijn, maar je kan iig weer wat kwijt :)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:24

Officieel mag hier geen mest geleverd worden anders dan aan figuren die een mestboekhouding bijhouden. ;) (maar onofficieel gaat er genoeg naar privé personen die het graag over de tuin/border/groentetuin hebben :D )
Mijn loonwerker komt de punt legen voor 75/80 euro en dat gaat bij hem op de grote hoop tot het genoeg vergaan is om te verkopen als bemesting c.q. uitrijden over maïsland.

Ik had graag mijn put helemaal verdiept gehad, dan hoef je nooit iets op te rijden, gewoon heerlijk je krui boven het gat omkiepen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:26

Tot je wagen er in kiept _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:27

Of jezelf :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:30

Britta...ik kan mijn mest kwijt op het maïsland van mijn buurman,deel composteer ik voor de tuin en de plantenbakken.Ook voor de buren...en deel gaat in GFT-bakken.Ik heb 2 270L containers via de gemeente,worden elke 14 dagen gratis opgehaald :)

Ik zou zeggen...ga eens de boer op,er zijn zat boeren die het over hun land willen of in hun ligboxenstal.Misschien tuinders/rozenkwekers in de buurt ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:33

@tinky: betalen jullie geen afvalkosten ?? Ik geloof dat we hier jaarlijks iets van 80/90 euro per container betalen en een briefje er op dat ie een volgende keer niet geleegd wordt als ie weer te zwaar is :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:41

De buren hebben wel mais land naast ons ,goed idee.Nou de stal kan vandaag niet schoon.Slot van de tussendeur zit klem.Anders moet ik 3 meter door enkeldiep modder ploegen met mijn krui en dat 7 keer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:49

Oef balen britta.ik herken dat wel, probeer zelf de dagelijkse werkzaamheden zo simpel mogelijk te maken want het kost je anders zo veel tijd en energie. Echt ergerlijk.

Fijn dat jij er ook vooruitgang in ziet Urielle, dat stelt me weer gerust!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:57

Ik doe nu anderhalf jaar met mijn mesthoop. Dat gaat wel in 1 x over het land heen, zodra het kan met de trekker. Buurman doet dit dus kost mij niks. Als ik m leeglaat knijpen kost me dat ong 80 euro dacht ik.
Ik moet nu echt weer strooisel kopen. Ik heb 2 jaar met een partij vlas gedaan, maar dat doe ik niet meer ivm blije muizen....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:59

En ratten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:00

bij ons komt niet de loonwerker maar mijn vader de mesthoop leeg halen :')
ene helft in de moestuin, andere helft op de kleine wei. En achteraf bezien hadden we daar de mesthoop ook in zijn geheel op kwijt gekunnen. Mest van 1,5 paard, geen stro op 3000m2.
Bij ons moet het handmatig omdat er een hek in de weg staat. Mesthoop ligt ook in de moestuin en naast de wei. Daar wel korte lijntjes dus.
Ben benieuwd hoe het dit jaar zal zijn met 2,5 paard.

Wij doen ook al een jaar met ons stro en je ziet nog niet eens dat we er aan begonnen zijn. Beetje te veel overgenomen. *sssst, 60 pakjes*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:21

DubbelDun schreef:
@tinky: betalen jullie geen afvalkosten ?? Ik geloof dat we hier jaarlijks iets van 80/90 euro per container betalen en een briefje er op dat ie een volgende keer niet geleegd wordt als ie weer te zwaar is :)

Wij betalen hier enkel voor "overig afval" dat is nog geen E10,- per 270L container...en dan natuurlijk de normale belasting die erbij komt.

Papier/plastic/blik en GFT worden kosteloos opgehaald...de gemeente hier is erg van de recycling.In Zwolle staat een grote fabriek die draait of de GFT en daar energie uithaalt.

Ben erg fanatiek geworden met scheiden van afval,heb 1 container met overig afval per jaar _O-

Grof tuinafval kun je ook 2x per jaar gratis aanbieden maar dat werken we weg op onze houtwal.

De containers worden met 2 tegelijk geleegd...heb nog niet gezien dat die arm moeite had met tillen :o en er is nog niemand uit die wagen gestapt om briefjes uit te delen :)F

Gypsy...fijn dat je pony weer lekker stout is en lekker opknapt .Ze hebben karakter :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:06

@tinky: hier gaan ze in het buitengebied ook een proef doen met alles scheiden en voor restafval extra betalen. Maar voor de gewone bruine (tuinafval) kliko betalen we dus wel (2x keer, want we hebben er 2)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:07

Wij hebben ook eens een briefje op de container gehad. Kat had een volwassen konijn gepakt, midden in de winter. Eenmal in de bijkeuken een hapje van genomen, maar kennelijk zijn babykonijntjes lekkerder dan grote want hij had maar één hapje genomen. Normaal gooi ik prooien van de katten onder de heg, maar ik had geen zin om dagen tegen een stijfbevroren lijkje aan te kijken dus had het maar in de groenbak gegooid. Kregen we een briefje met 'liever geen kadavers'.

Tinky 1 container met overig afval per jaar??? Hoe doe je dat? Wij hebben duo-bakken, dus een gewone container van 240 liter half GFT en half overig. Die hebben we eens per drie weken vol (GFT bijna niks trouwens, lekker handig zo'n bak). Daarmee komen we op ongeveer 2100 liter gewoon afval per jaar.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:11

maura schreef:
Wij hebben ook eens een briefje op de container gehad. Kat had een volwassen konijn gepakt, midden in de winter. Eenmal in de bijkeuken een hapje van genomen, maar kennelijk zijn babykonijntjes lekkerder dan grote want hij had maar één hapje genomen. Normaal gooi ik prooien van de katten onder de heg, maar ik had geen zin om dagen tegen een stijfbevroren lijkje aan te kijken dus had het maar in de groenbak gegooid. Kregen we een briefje met 'liever geen kadavers'.

Is toch logisch? Een konijn composteert niet, hoort dus niet bij het groen. Hoort bij het restafval en nergens anders, tenzij je het wil begraven in de tuin.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:15

Hier is restafval 1x per maand gratis, vaker moet je betalen.

Snijafval uit de keuken gaat op de compost (net als het as uit de kachel)
Snoeiafval gaat buiten op een grote berg en verbranden we in de winter.
Sloopafval dat "natuurlijk" is daar zijn we momenteel een greppel mee aan het dempen. (Dus steen, gruis, kalk, leem etc) als die dicht is gaat er grond over, beetje gras zaaien en je hebt er geen last meer van :)
Groot afval brengen we naar de stort, daar betaal je per bezoek.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:18

Ik twijfel nu wat ik zal doen. Vlas of stro. Met stro hebben ze nog wel wat te knabbelen. Hoe lang doen jullie met 1 klein baaltje stro?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:27

Heb alleen grote balen.. Soms een beetje vlas en de bovenste laag stro.

Ik gooi zelf de mest op rubberen platen en een deel op het beton als de rest vol is. De kleine container heb ik nu weg laten halen, omdat die met 4 paarden op stro niet groot genoeg is. Zal eens horen wat daar nu mee gebeurt. Mijn mest laat ik eens in de 4 maanden ophalen door een mesthandel. Nu er meer ruimte is hopelijk om de 6. De mestcontainer van mijn ouders gaat al jaren naar familie en daar wordt het door de koeienmest gedaan. Zie je echt zo'n 'klein' hoopje op een enorme bult :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:28

Hier hoef je gelukkig niet te betalen...en ik heb maar 1 container per jaar omdat we met z'n 2en zijn.Verder goed opletten wat je in welke bak gooit.

Hier is ook wel eens een klein kadaver in de GFT meegegaan hoor...verteerd vanzelf wel onder druk en hitte.Je moet er natuurlijk geen kalf inproppen maar muizen doe ik niet zo moeilijk over.Konijnen en andere kadavers gaan hier naast de houtwal de grond in.Loopt ook een vos te scharrelen dus veel plezier ermee :D

Ipsilonka...ligt er een beetje aan hoe je het gaat gebruiken.Hier krijgen ze stro als ruwvoer bij....schat dat ze met z'n 3en wel een baaltje of 4/5 wegkanen per week :P Ik heb nu grote balen van denk 250kg en doe daar denk ik 1 1/2 maand mee afhankelijk van hoeveel ze bij de buren aan groen weg kunnen kanen :D

Ik doe het dan ook echt in netten en niet op de grond...Je zou ook voor een rubbermat in de stal kunnen kiezen en dan wat stro in een net voor de knabbel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:38

Ik heb cadeautjes van de kat ook wel eens in de GFT gedaan. :o Anders in de groensingel rond huis. Maar meestal is het lijkje al weg voordat ik het op kan ruimen. Soms wil ik even een schep pakken en dan is het dode beest ineens foetsie. Geen idee door welk dier ze worden meegenomen. Roofvogels?

Als wij zeker 2 aanhangwagens mest per week moeten wegbrengen, dan heb ik voor mijn gevoel een MEGA mesthoop nodig als ik alles bij huis wil houden. En dan moet 'ie volgens mij alsnog elke maand worden geleegd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:42

Loretta...je vergeet dat mest vrij snel composteert...laat maar eens een kruiwagen mest in een bak.Binnen een week zie je het al wegzakken.Nu heb ik het wel over pure mest,geen stalmest.Dit duurt langer en een hoop moet je dan ook echt omzetten zodat de zuurstof en schimmels hun werk kunnen doen.

Je moet erop rekenen dat er ongeveer 1/3 aan volume uiteindelijk overblijft als grond.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:46

Ik doe 3 a 4 dagen met een klein baaltje gerstestro. Gebruik dagelijks ong. 3 pakken en mest elke dag uit.

Mest gaat direct op aanhanger en mag gratis naar de boer waar ik stro koop.