Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:08

Nou ja. Een paard houden is ook een hobby. Een hobby die ik een heel kar lang uitvoer. Waar ik heel gelukkig van wordt. Daar geef ik liever geld aan uit dan 3 weken op vakantie gaan.

als iemand vakantie belangrijker vind. Maar het niet beide kan betalen, zal diegene niet snel een paard houden.

Overigens vind ik dat ik een prima balans heb. We hebben heus geld over om leuke dingen te doen, uit eten te gaan en op reis te gaan. Maar ik hoef niet iedere week uit eten en 3x op vakantie :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:15

Tja ik heb mijn paard voor mijn plezier en ik beleef er persoonlijk geen plezier aan als ik op een stal sta waar ik in de winter alleen zwaai zwaai aai aai kan doen omdat de bak zo dramatisch is, of als je in de regen nog mest moet gaan scheppen in land, paddock en stal. Daarom heb ik altijd gezegd, een paard hebben is leuk maar hij komt er pas als dat op de manier kan dat ik weet dat ik het jaren vol kan houden met plezier. Dat is voor mij de reden dat ik niet op een doehetzelf weiland sta maar op een pensionstal met binnenbak :D ken genoeg mensen die bijvoorbeeld niks om rijden geven en juist alleen hun paard/pony willen aaien/bekijken/alles er omheen willen verzorgen. Ook prima. Iedereen moet het op de manier doen dat jijzelf daar plezier aan beleefd :)

Overigens betekent dat in mijn geval echt niet dat mijn familie/gezin niet meer 3 keer per jaar weg kan, we niet meer elke week uit eten zouden kunnen etc. Of we het doen is een tweede :P 2 keer per jaar vinden we genoeg, skivakantie en zomervakantie.
Laatst bijgewerkt door ElSea op 08-02-17 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:16

Wildgirl schreef:
Ik sta echt te kijken van wat sommige mensen hier uitgeven aan bijvoorbeeld een stalling met alleen weidegang :wow:
Maar ook de frequentie waarmee bijvoorbeeld osteopathen, zadelmakers en supplementen worden "aangeschaft".
Wellicht dat het hier in het Noorden nog wat ouderwets gaat maar ik koop een goed zadel, welke jaren meegaat. Ik kan zelf beoordelen of het nog past. Als mijn pony geen klachten vertoond komt er geen da, ostheopaat of fysiotherapeut op het erf.
Ze gaat 4x per jaar naar de hoefsmid a 25 per keer.
Om haar door de rui heen te helpen en tegen zandophoping krijgt ze iedere dag een beste scheut zonnebloemolie a 2 euro de liter. Werkt net zo goed als lijnzaadolie.

Mijn kosten zien er vanaf maart als volgt uit (wegens wisselen van middelmatig grote naar kleine stalling aan het bos)
Stalling 100 pm
1 zak brok per maand 13
1 zak peen 3.50
Hoefsmid,wormenkuur en vaste da kosten (enten en tandencheck 1x pj)15 pm

Aanvullende zaken als olie, een nieuw halster, zak appels etc max 20 pm

Totaal per maand afgerond 160 euro.

Tel daarbij op eens een deken via mp, een nieuw bitje of een keer een clinic en je zit op zo'n 175 pm.

Als het 575 was geweest kon ik het nog steeds betalen echter kan ik dan niet meer iedere week uit eten en 3x op vakantie en dat is, voor mij, ook belangrijk.
ik denk altijd maar zo: zolang mijn pony gezond en tevreden is en ik een reservedeken en pad heb liggen ben ik tevreden en is het goed zo. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nooit zo goed begrijp, al die extra's...er zijn naast je paard toch nog zo veel meer leuke dingen om te doen die ook geld kosten?

Ik wil hier wel op reageren ;) Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat jij zo ook in elkaar zit hoor!

1. Het zadel: Je wilt niet weten hoeveel paarden ik door de jaren heen heb gezien, die helemaal in de kreukels waren geholpen door een slecht passend zadel. En dat terwijl de eigenaar écht zelf wel kon zien of een zadel goed lag. Bleek dus van niet... Heb je een jong paard, of een paard dat om andere redenen heel erg verandert qua gewicht/bespiering, dan kan je echt geen jaren met 1 zadel doen (tenzij je gaat opvullen).

Ik weet wel het een en ander over zadels, maar ik kijk er toch liever samen met een expert naar. Daarbij komen ze met een bus vol zadels naar me toe en dat is ook erg prettig!

2. Osteo/fysio: Als je paard duidelijk pijn heeft, ben je vaak al te laat met hulp inschakelen. Als je je paard 1 of 2 keer per jaar na laat kijken, ben je op de lange termijn wellicht goedkoper uit dan wanneer je meerdere behandelingen achter elkaar nodig hebt. Dat is een keuze die je zelf moet maken (beetje hetzelfde verhaal als wel of niet verzekeren: neem je het risico, of ga je preventief te werk). Ik hang er zelf een beetje tussenin. Ik laat niet standaard 2x per jaar iemand komen, maar als ik het idee heb dat het wel weer eens nodig kan zijn, plan ik een afspraak.

3. De hoefsmid: 4x per jaar? Groeien de hoeven van je paard zo langzaam, of werk je ze tussendoor zelf bij? Ik moet mijn paard gemiddeld elke 8 weken laten bekappen en dan vijl ik zelf nog wat bij in de tussentijd. Denk dat er maar weinig paarden zijn die toe kunnen met 4x per jaar bekappen. Dan hebben we het nog niet eens over de paarden die op een ijzertje gezet moeten worden, want dan betaal je gelijk nog eens een heel stuk meer...

4. Zonnebloemolie is niet mijn ding. Ik zou dan toch liever voor lijnzaadolie oid gaan. Zelf geef ik een aanvullend poedertje om tekorten aan te vullen, omdat mijn paard volledig op ruwvoer staat en olie is dus niet nodig. Tijdens mestonderzoek testen ze op zand in de darmen en als het nodig is geef ik een kuurtje.

Je hebt zoveel manieren van paarden houden en met sommige dingen moet je ook gewoon mazzel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:18

Ik heb een hekel aan vakantie. :o
Heb altijd ontzettende heimwee en wil echt ontzettend graag weer naar huis.
Dus als we al ergens heen gaan (2 jaar geleden naar Denemarken), dan is het echt maar voor een paar dagen.
Maar dat heeft niet persé iets met de paarden te maken, ik had het als kind ook al toen we die niet hadden. :)
Als we op vakantie zouden willen, zou dat prima kunnen. :j

Hier komt trouwens ook pas professionele hulp als het nodig is en 1x per jaar de tandarts, een heleboel kun je zelf ook prima inschatten denk ik.

Deze maand komt er bij ons nog het leeghalen van de mestplaat bij, dit wordt tussen de 200 en 250 euro.
Dat valt dan wel weer mee in vergelijking met wat we berekend hadden, dus dat is wel fijn!

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:21

Herfstdraad schreef:
Januari tot nu toe:

Stalling €285
Clinic €35
Havens mix + 18plus pavo, vitamine boost en shampoo: €40

Totaal: €360

Februari tot nu toe

Stalling €285,-
Smid €65,-

Hier gaat nog les, dierenarts/osteo en een nieuw hoofdstel/kaptoom bij komen verwacht ik. Dit gaat een dure maand worden ;(.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:25

@joyce, die mensen ken ik ook. Overigens zijn dat vaak de mensen die het zadel van origine hebben aangeschaft via een zadelmaker, die zijn namelijk ook niet allemaal even goed.
Mijn pony heeft van nature harde hoeven en staat veel buiten, hoeven zijn gezond en hoefsmid snijdt puur even straal en steunsels bij en vijlt mooi rond af. Dat redden we idd makkelijk eens per 3 maanden.

Begrijp me niet verkeerd, ik oordeel niet. Sommige posts maken met alleen nieuwsgierig!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:29

Pff, nee inderdaad, sommige zadelmakers...!

Wel fijn dat je pony zulke goede hoeven heeft. Die van mijn heeft 1 stijl hoefje, dus hij gaat onregelmatig lopen als het niet op tijd bij wordt gewerkt. En nu ze in de winter 's nachts op stal staan, krijgt hij ook nog wel eens last van rotstraal. Maar ik mag niet klagen, als ik zie dat sommige vriendinnen van mij elke 7 weken rondom moeten laten beslaan... En dan nog die ellende als ze een ijzer kwijtraken!

Enne, ik kan me je nieuwsgierigheid ook goed voorstellen hoor. Denk dat we dat stiekem allemaal zijn, dit topic is er niet voor niets ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:27

Februari :
Stalling 260 euro (incl wormenkuur )
Ostheopaat 125 euro
Smid waarschijnlijk 30 euro

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:30

Februari is net begonnen :D . Komen misschien nog wel kosten bij....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:32

Mag hopen van niet , als dat zo is dan moet er onverwacht een da bijkomen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:06

little_birdy schreef:
Mag hopen van niet , als dat zo is dan moet er onverwacht een da bijkomen

Daag het lot niet uit........

Januari viel hier wel mee:
Stalling 390
Tandarts 95
Dierenarts 70 Een van de paarden moet echt serieus verdooft worden en die had bovendien een losse voortand (was al bekend)
Zak luzerne 20
Zak zemelen 15

Kosten zijn voor twee paarden en de luzerne en zemelen doen ze langer dan een maand mee.
Helaas geen les. We zouden les hebben in die vorstperiode. Voor febr twee lessen gepland, als het weer een beetje meewerkt.
De tandarts komt eens per jaar, met name voor die ene omdat die een slecht gebit heeft. Dat houden we ook scherp in de gaten en hebben daar soms ook telefonisch overleg over met de tandarts.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:35

Wildgirl, ik ben zelf ook van het niet zeuren principe. Maar ja mijn pony's worden ouder. In mijn geval betekent dat, dat waar ik eerst toe kon met 1x per jaar de gebitsverzorger op bezoek ik nu 2x per jaar met de shet naar de tandarts moet. Daarnaast is hij altijd al gevoelig geweest voor suiker, dus zo arm mogelijk voeren, maar zijn reactie wordt steeds heftiger (jeuk). Dus nu maar weer een nieuw supplement proberen om dat van binnenuit aan te pakken. :$

Kan ik het nog zo erg onzin vinden, de behoeftes van het dier kunnen veranderen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:03

Wat een handig topic! Dit ga ik ook bijhouden.

januari
Stalling Vigo: €175
Stalling Enzo: €175
Trailer rubber: €25 (heeft paardlief kapot getrokken van de staleigenaar op de wasplaats)
Wedstrijd: €20
Voer gekocht, maar dit is verrekend met mijn overuren.

Totaal: €395

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:48

Hoi, mag ik ook meekletsen in dit topic?
Mijn kosten voor een kwpn-er en een haflinger:
Per 3 weken:
hooi 40,00
stro: 30,00
seniormeusli en gewone meusli: 40,00
Hoefsmid 65,00, 1x per 10 weken, ( alleen bekappen)

Dan kom ik uit op 130-135 per maand ongeveer.

Afgelopen maand 2 wormenkuren, zal rond de 60 euro geweest zijn denk ik .

Aankomende maand de tandarts: ong 140 euro
1 set hoefschoenen: 200,00 ong.

Aankomende zomer een nieuwe stal en nieuw hekwerk...(slik..)

In de zomer mag ik een weiland van de buurman gebruiken, heb dan dus heel weinig kosten. Gedurende die maanden neem ik dan priveles (en bakhuur) is 28 euro per week.

Dus heel fijn dat ik mn paarden thuis heb, lijkt in 1e instantie goedkoper, totdat er grote onderhoudsklussen om de hoek komen kijken... :')

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:56

Nou januari was een pittige maand.
Voor 2 paarden:

Stalling: 320
Hoefsmid: 50
Dekje: 30
Zadel, passen laten checken, verlies: 370
Dierenarts: 300
Totaal: 1070

:( :( :(

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:14

Hmmm er zijn inderdaad genoeg andere dingen te doen met geld.
Maar mijn paard is mijn hobby en ik geef daar graag mijn geld aan uit en dat vind ik belangrijker als iets anders :')
En tsja extra's? Wil graag dat mijn paard er goed en gezond bij loopt :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:18

Ik volg hier al een tijdje in stilte, maar nu wel eens tijd voor een berichtje :D

Ik zit met open mond te kijken hoe weinig iedereen voor de stalling betaalt. Dit zal wel regio afhankelijk zijn, en dan heb ik in Den Haag toch wel dikke pech. Er zijn maar een paar stallen in de regio waar de paarden overdag naar buiten kunnen, maar daar betaal je dan ook flink voor.
Zelf heb ik (nog) geen paard, maar ik rijd er al geruime tijd eentje voor iemand en bij onze stal betalen wij € 432,50 per maand voor een box met uitloop of €382,50 voor een box zonder uitloop. Als je je paard in de paddock wilt (4 uurtjes per dag) kost dat € 45 per maand extra. := Je komt dan dus op € 477,50 voor een box met een betegelde uitloop en €427,50 voor een box zonder uitloop..

Misschien moet ik toch maar verhuizen :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:22

Frummels schreef:
Ik volg hier al een tijdje in stilte, maar nu wel eens tijd voor een berichtje :D

Ik zit met open mond te kijken hoe weinig iedereen voor de stalling betaalt. Dit zal wel regio afhankelijk zijn, en dan heb ik in Den Haag toch wel dikke pech. Er zijn maar een paar stallen in de regio waar de paarden overdag naar buiten kunnen, maar daar betaal je dan ook flink voor.
Zelf heb ik (nog) geen paard, maar ik rijd er al geruime tijd eentje voor iemand en bij onze stal betalen wij € 432,50 per maand voor een box met uitloop of €382,50 voor een box zonder uitloop. Als je je paard in de paddock wilt (4 uurtjes per dag) kost dat € 45 per maand extra. := Je komt dan dus op € 477,50 voor een box met een betegelde uitloop en €427,50 voor een box zonder uitloop..

Misschien moet ik toch maar verhuizen :')

-O- Wow....
Dan heb je ook een binnenbak,solarium,stapmolen en persoonlijke groom hoop ik?
Er zitten hier in Noord Drenthe ook best wat verschillen in prijs maar voor 150 tot 250 pm heb je gegarandeerd een stalling waar de paarden 8 uur pd op de wei/paddock komen, in de zomermaanden 24/7 op de wei staan, een droge buitenbak, all in service qua buitenzetten,mesten en voeren en vaak nog wel iets extra's zoals een longeercirkel of wasplaats.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:25

@Wildgirl: een kleine binnenbak, solarium, stapmolen, twee buiten rijbanen maar geen persoonlijke groom :D
Hm ja die prijzen klinken een stuk aantrekkelijker. Ons paard heeft ook nog speciaal krachtvoer (suiker allergie) dus dat komt er ook nog bovenop, omdat hij de standaard biks van de stal niet kan eten..
En we moeten zelf natuurlijk nog extra buiten zetten omdat we 4 uur niet genoeg vinden. Maar er zijn niet genoeg paddocks om alle paarden de hele dag buiten te kunnen zetten helaas..

Het is behelpen hoor hier in de randstad.. :')

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:53

Wow!! : :wow:
Ik heb een binnenbak, buitenbak, stapmolen, wasplaats + alles wordt voor me gedaan (mesten en voeren) én 15 min stappen naar het bos/veluwe. Mijn paarden hebben een enorm groot weiland + paddock en de buitenbak tot hun beschikking met z'n tweetjes. Ze staan dag en nacht buiten en hebben beide een eigen stal die altijd open blijft + een extra schuilstal :oo

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:08

Ik betaal €310 ( pony in een ponybox )
Binnenbak, buitenbak, stapmolen, solarium , wasplaats, 5 minuten van het bos, paddocks, poetsplaatsen, er wordt voor mij gemest en gevoerd.
In de lente/zomermaanden overdag weidegang, helaas niet het hele jaar door omdat we in een moeras (achtig) gebied zitten.
Oh en de stal zit tussen rotterdam en gouda in. nadeel is dat je aan een beperkte paddock tijd zit.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:25

Sow frummels wat een bedrag. Bijna niet meer leuk zo. Mijn stal Is gelukkig niet duur, maar met twee paarden tikt het ook wel aan. Ga nooit meer een tweede paard nemen als er eentje overlijd, moet er veel te veel voor opgeven. Maar Jeetje als ik die bedragen van in de randstad lees Is dat nog meer dan wat ik nu betaal voor twee.. best bizar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:32

finnens schreef:
Sow frummels wat een bedrag. Bijna niet meer leuk zo. Mijn stal Is gelukkig niet duur, maar met twee paarden tikt het ook wel aan. Ga nooit meer een tweede paard nemen als er eentje overlijd, moet er veel te veel voor opgeven. Maar Jeetje als ik die bedragen van in de randstad lees Is dat nog meer dan wat ik nu betaal voor twee.. best bizar.

Nou ja, dat was voor mijn stalgenoot ook een reden om te vertrekken uit de randstad.
Die had ook zulke prijzen, dito voor z'n huis (woont nu ruim vrijstaand voor ongeveer hetzelfde geld als de middenwoning die hij in de randstad had!). Hij gaf aan dat de kostenverlaging van het dagelijks leven ruimschoots opwoog tegen de extra reiskosten, die bovendien goeddeels worden vergoedt door z'n werkgever.

Cutielisax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:06

Ik vroeg me af hoe oud jullie waren toen jullie jullie eerste paard kochten? En hoe jullie dit hebben gedaan qua kosten? :) :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:42

Ik was 14 en betaalde de helft van de stal door te werken naast school.