[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:24

Nou normaal is het zeker niet dat het zo snel kapot gaat, ik krijg echt zelden teleurgestelde mails, maar ja het kan wel natuurlijk... ze kunnen zelfs super sterke dekens en halsters in een dag aan flarden trekken en daar zitten ze nog niet eens de hele dag aan te rommelen voor eten :(:)

Denk dat iedereen met paarden wel weet dat ze goed kunnen zijn in slopen, je weet dat ze er aan staan te trekken dus dat de kans bestaat dat ze het kapot trekken, en ik waarschuw er nog duidelijk voor op de website dat je pech kan hebben...

Het is niet meer dan logisch dat er af en toe iemand tussen zit die erg snel een kapot net vindt Y;(

Anke

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:58

Ik heb gelukkig geen slopers. Hebben nu ook nog hooi erin zitten vd voerbeurt van vanochtend.
Echter wil ik wel graag stevig materiaal. Of hebben ze normaliter allemaal maar een levensduur van een paar maanden?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:01

Wij moeten tegen de 3 maanden gaten dicht gaan knopen met de 3*3 netten, dan rekken we de overlevingsduur nog een klein beetje en dan is het tijd voor de kliko.
Daarom bestel ik altijd meteen een groot stuk en gelukkig hebben we nu met de zakken nog maar kleine stukken nodig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:05

Wie weet hoe deze aan de bovenkant dicht gaan?

https://equiculinair.nl/slowfeeders/hoo ... aars.html#

Mijn paard moet er 3x van kunnen eten, maar moet eerst geweekt worden. Wil het de pensioneigenaar makkelijker ipv moeilijker maken. Is deze makker te vullen en dicht te maken dan het gewone net van EJ?
Ophangen gebeurt aan twee of eventueel 4 haken aan de stal, bij voorkeur 2.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:01

@jotoma: kun je net niet zien, maar meestal zit er geen sluiting bij en moet je dat zelf regelen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:14

Ik repareer de netten altijd met tyerips (tie-rips?). Gaat snel en houdt vrij goed. Misschien n tip?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:19

Ik vind tie-wraps veel te scherp, niet alleen voor de paardenmond, maar ook omdat het het materiaal kapot schuurt. Dan liever een stukje metselkoord of strotouwtje.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:25

Wij gebruiken ook strotouw, dat is stevig genoeg. Tie-wraps vind ik ook te scherp en hard als ze daar toevallig een keer hun tanden in zetten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:14

Het grote paard heeft nu nog hooinetten van 4.5cm maas en vrij dikke touwtjes, maar daar zitten na een jaar ook meerdere gaten in terwijl hij echt beheerst met de netten omgaat. Het slijt toch. Nu nog goede (zwarte) vervanging vinden, hoewel we nog wel even vooruit kunnen omdat we nog andere passende netten hebben gescored, maar die hebben beduidend dunnere touwtjes. Er moet 9-10kg hooi in kunnen (0.4x0.5x0.7m ongeveer, we snijden de touwtjes van de kleine hooibalen pas door als er aan beide kanten er een net omheen zit. Dat is ideaal vullen en afhankelijk van de grootte van de baal blijft er dan niets tot 4 plakjes over).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:57

Ik gebruik het liefst hetzelfde materiaal of metseltouw...voor nood strotouw.Tie-rap vind ik ook te scherp...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:02

Mijn 3 schatjes doen al maanden met die 2x2 netten en die zie ik soms het mega net vol hooi met palletbox en al van de grond tillen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:08

Bofferd :D

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:11

Grit schreef:
Bofferd :D

_O- doe mij ook zulke paarden ;) :=

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:42

Ik ben nog altijd erg blij met mijn huck net, als deze kapot is heb ik nog een stuk liggen voor een volgende net dus kan voorlopig even vooruit.
Zou wel willen dat we grover hooi zouden hebben, nu voeren we voordroog en dat trekken ze er wel met flinke plukken tegelijk uit. Ze krijgen 's ochtends en 's avonds op stal en dan overdag een kruiwagen in de slowfeerder, dat hebben ze met zo'n 3uur wel op. Daarom voeren we nu daarna stro in de slowfeerder, zijn ze ook prima tevreden mee en dat gaat er een stuk beschaafder uit omdat dat lossere stengels zijn. En natuurlijk wordt een wilgentakje goed gewaardeerd, best lastig van die paarden die dik worden van lucht x).

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:01

Ik gebruik al 4 jaar slowfeeder bakken. Ideaal, past veel in, makkelijk te vullen en schoon te maken, verplaatsbaar, sloop-proof, weinig gemors.
Hier heb ik ze gekocht: http://www.stal-lindehof.de/verkoop.htm

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:12

Die bakken zijn wel laag, daar zouden onze paarden in gaan staan en ik zou zelf niet voor rasters kiezen.
Qua slowfeeding zijn de mazen groot, maar het zal zeker schelen in knoeien en verspillen :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:15

criollo_yess schreef:
Ik gebruik al 4 jaar slowfeeder bakken. Ideaal, past veel in, makkelijk te vullen en schoon te maken, verplaatsbaar, sloop-proof, weinig gemors.
Hier heb ik ze gekocht: http://www.stal-lindehof.de/verkoop.htm

Zo!! Die zijn aardig aan de prijs :P Ik heb de mijne zelf gemaakt...bak was E25,- Stuk tuinslang E5,- ,U-sluiting en ringen E10,- en net van AJ E 16,95
Qua kosten zit ik ver onder de E50,- en dan heb ik nog een halve bak over waar van de zomer mijn sla weer heerlijk in groeit :D

Vind ze idd erg laag en houd niet van rasterwerk

Dit is die van mij voor zover nog niet eerder gezien ;)

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:15

Handig gedaan!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:22

Anke schreef:
Handig gedaan!

Benodigdheden:

I handige vriend met flex :D
1 IBC 1000L vat
Stevig ijzerdraad
Ogen/u-sluiting
dubbele/enkele musketons
Tuinslang
boormachine en tie-raps
EJ slowfeeder en wat geduld.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:42

Die van jou Tinky12 ziet er wel heel erg hetzelfde uit als die van mij hoor! En hier nooit een paard erin gehad of problemen met rasterwerk. Rand is ongeveer een halve meter hoog. Zelf maken kan natuurlijk ook. Idd als je handig bent en de juiste spullen hebt. Dan zal je vast wat goedkoper uit zijn.

Die vaten kun je voor een € of 50 kopen, kun je 2 bakken uit maken. Alleen raster is wat lastiger te krijgen op de benodigde maat. Ik vind het raster wel belangrijk, want zonder duwt 1 van mijn paarden alle ruwvoer er binnen no-time uit.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:44

Hebben jullie nog tips voor het dichtmaken van de bovenkant van een vierkant net? Ik heb sinds een paar dagen m'n hooinet wat lager gehangen aangezien paard van de ijzers af is. Maar nu is het geen gekke Henkie en eet natuurlijk gewoon lekker uit de bovenkant als het ff kan. Heb nu een touwtje door de bovenkant geregen maar dat is ook niet ideaal.... Hoe doen jullie dat?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:04

criollo_yess schreef:
Ik vind het raster wel belangrijk, want zonder duwt 1 van mijn paarden alle ruwvoer er binnen no-time uit.
Het gaat in dit topic vooral over het slowfeeden, daar is een raster met ijzeren/metalen mazen niet geschikt voor. De meeste gebruiken hiervoor een net met kleinere mazen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 07:28

criollo_yess schreef:
Die van jou Tinky12 ziet er wel heel erg hetzelfde uit als die van mij hoor! En hier nooit een paard erin gehad of problemen met rasterwerk. Rand is ongeveer een halve meter hoog. Zelf maken kan natuurlijk ook. Idd als je handig bent en de juiste spullen hebt. Dan zal je vast wat goedkoper uit zijn.

Die vaten kun je voor een € of 50 kopen, kun je 2 bakken uit maken. Alleen raster is wat lastiger te krijgen op de benodigde maat. Ik vind het raster wel belangrijk, want zonder duwt 1 van mijn paarden alle ruwvoer er binnen no-time uit.

Die vaten zijn veel goedkoper...ik heb de mijne voor E25,- p/st gekocht ;) Ik had ze in de 1e instantie gebruikt om moestuinbakken van te maken.Een is dus een slowfeeder geworden.

Wat je erin doet om hooi tegen te houden is denk ik erg persoonlijk.Ik wil absoluut geen metalen raster,geeft niet mee en in de winter wordt het zo koud als het vriest.
Heb een langwerpig net erin gehad maar vond ik niet praktisch met vullen en schoonmaken.Nu een "normaal" hooinet erin met een maas van 3,5 x 3,5 cm.Die kunnen ze aan de kant drukken met hun neus als ze bij een sprietje onderop willen.
Omdat het net op 3 punten vast zit kunnen ze er eigenlijk niets uitgooien.Ze morsen hooguit wat omdat ze niet boven de bak eten maar dit valt enorm mee.

Enige wat ik nog graag zou willen is een knooploos hooinet maar dat is in deze vorm niet verkrijgbaar.

Moet wat te wensen overblijven :o

__Nicky schreef:
Hebben jullie nog tips voor het dichtmaken van de bovenkant van een vierkant net? Ik heb sinds een paar dagen m'n hooinet wat lager gehangen aangezien paard van de ijzers af is. Maar nu is het geen gekke Henkie en eet natuurlijk gewoon lekker uit de bovenkant als het ff kan. Heb nu een touwtje door de bovenkant geregen maar dat is ook niet ideaal.... Hoe doen jullie dat?

Ik heb van die grote isolatoren wat aangepast,kun je het net zo inhaken.Maar dan moet het uiteraard wel op een vaste plek hangen.

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 08:58

Afbeelding
Ik heb kleine karabijn haakjes eraan gehangen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:02

__Nicky schreef:

Ik vind zo'n touwtje door de bovenkant juist erg handig!
Gewoon een stevig touwtje, dus geen strotouw oid, en er dan een karabijnhaak aan bevestigen om hem gemakkelijker open of dicht te doen :)