Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:46

Of er komt ineens een dooie muis uit. Dat had ik dus van het weekend.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:51

DubbelDun schreef:
Of er komt ineens een dooie muis uit. Dat had ik dus van het weekend.

Jesus.... dan schrik je je werkelijk dood! Geen verschijnselen bij je paarden bemerkt? Ze wilden het niet eten, hebben ze er van gegeten?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:52

Bij mij zat er in het vorige pak allemaal in elkaar gerold stukjes blauw plastic. Als je het uitrolde waren het best wel grote stukken, maar gaf je gewoon hooi dan zag je het niet zitten. Was echt helemaal miniscuul in elkaar gefrummeld. Tot de paarden opeens stukken blauw plastic poepten. Schrikken hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:54

Ik zag hem voor ze het hooi kregen. Het omringende hooi heb ik eruit gehaald.

Ik maak het hooi altijd los in een kruiwagen en dan valt het nodige er al uit (gelukkig).

Plastik zou ik idd ook eng vinden, want dat kan in de maag/darmen lelijke dingen doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:56

Had eens een deel van een jong ree in mijn kuil kon de hele baal weggooien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:17

Hè bah ;(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:08

De paarden eten het graszaadhooi inmiddels wel...het zijn gewoon verwende nesten! Mijn fout was het te vermengen met gewoon hooi...dat ging er tussen uit en zeker 70% van het gzh bleef liggen... Dus nu krijgen ze uitsluiten gzh naast een paar uur weidegang

Jakkes!! Een heel ree kalf in je hooi??? Dat voorrecht heb ik gelukkig nog niet gehad...dode vogels of een stukje konijn weer wel. ;(

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:46

even een update :D
we hebben hard gewerkt en het pad van paddock naar wei is klaar, de dames vonden het gewéldig haha
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 15-05-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd vanwege veranderde foto

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:58

Netjes!!!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:00

wij gaan verhuizen ,en krijgen we ook een paard, is het dan slim meeteen een paddock paradise aan te leggen, of gewoon een weide?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:14

als de bodem geschikt is, is het altijd nuttig een pad aan te leggen, ofwel rondom je wei, of langs 1 kant van de wei met op het einde een 2e paddock. Als je paard dan niet op de wei kan op sommige momenten, heeft hij meer loopruimte en afwisseling dan alleen een rechthoekige kleine paddock.

Met aanleggen van omheining is een pad langs 1 kant minder werk en minder kostbaar, dan een pad rondom je hele wei.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:33

Een PP is altijd een slim idee, toch ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:51

scoxxx schreef:
Buitenzinnig schreef:
.. ik ga er dan maar van uit dat ik hem kan vertrouwen in dat opzicht.

Daar kunnen wij niet over oordelen natuurlijk ;-) ..... maar het gegeven dat de paarden het slecht willen eten, zou voor mij genoeg zeggen.
Hier ook een partij Ollands spul wat slecht gegeten wordt: ik denk toch verkeerde bemesting o.i.d. Materiaal ziet er voor de rest prachtig uit, ruikt goed (genoeg).
Het niet graag willen eten is voor mij eigenlijk altijd een (groot) teken aan de wand.
Het schrokken overigens ook: is over het algemeen dan altijd ietwat te rijke voordroog met te veel suikers.

Het probleem met Engels Raai is niet zozeer het bespuiten. De gifsoorten die gebruikt worden op weilanden laten meestal geen sporen na - zo kunnen boeren hun land best besproeien tegen onkruid, maar houden dan wel een 8-14 dagen hun vee ( of paarden) van het land af. Daarna kan het geen kwaad meer voor mens en dier.
Wat met Engels Raai echter veel zorgerlijker is, is het feit dat ER een goede gastheer is voor Endofyten - een schimmel die de plant niet aantast ( je kunt het ook niet zien of ruiken) en die de grasplant beschermt tegen vraat. Als je het ongeluk hebt om een voorraad besmet hooi te krijgen, dan kun je je paard afschrijven - de schimmel is dodelijk voor paarden als je er niet snel genoeg bij bent.
Over het algemeen wordt er streng op gecontroleerd maar toch zijn er al verschillende gebeurtenissen geweest waarbij paarden erg ziek werden. Het is dus best wel belangrijk om de herkomst van het graszaadhooi na te vragen en je ervan te verzekeren dat het graszaadhooi endofyt-vrij is. Kunnen ze dat niet garanderen, dan zou ik zeggen: niet aanschaffen! Als graszaadhooi gekweekt is voor sportvelden dan loop je een risico.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:10

@Jolanje: super! Jij bent klaar voor de winter!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:48

Jolandje: Wat een mooi pad! Wat heb je daar nou liggen? Planken? Lijkt op oude stijgerplanken, en dat brengt mij opeens op een idee! Hoe zou dat zijn, stijgerplanken...? Zou dat gaan rotten?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:18

nee het zijn grote grindtegels met de grindkant naar beneden, de paardjes vinden het helemaal leuk, ze werden er helemaal jolig van :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:22

jannepauli schreef:
Wat met Engels Raai echter veel zorgerlijker is, is het feit dat ER een goede gastheer is voor Endofyten - een schimmel die de plant niet aantast ( je kunt het ook niet zien of ruiken) en die de grasplant beschermt tegen vraat. Als je het ongeluk hebt om een voorraad besmet hooi te krijgen, dan kun je je paard afschrijven - de schimmel is dodelijk voor paarden als je er niet snel genoeg bij bent

:oo Jij bent ook echt een optimistje hè? Wel bedankt voor de waarschuwing overigens. _/-\o_ Maar in dit licht gezien weet je niet meer wat erger is... je weide laten asfalteren en je paard alleen (graszaad)hooi voeren, of gewoon je paard op de wei laten staan.
Waar kan de verkoper/koper aan zien of het hooi besmet is?
jolandje schreef:
we hebben hard gewerkt en het pad van paddock naar wei is klaar, de dames vonden het gewéldig haha

Dat ziet er leuk uit!

@ Jasmijn; Ik denk ook dat wanneer je de kans hebt om een PP aan te leggen, dat je dat dan beter kunt doen dan alleen de wei...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:33

BZ als je dan ook engels raai in de wei hebt staan maakt het weer niet uit. Vind het wel erg vreemd dat dit niet bekender is...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:45

Laura, ik weet dat hooi schimmels kan hebben, Gras ook trouwens... ik meende dat dit probleem zich vooral voordeed bij sommige soorten kuilgras. Maar dat het specifiek van toepassing is op Engels Raai wist ik dan weer niet... heb me er ook nooit zo heel erg in verdiept :o
Ik probeer mijn gespuis op gewicht te krijgen en te houden, vandaar het graszaadhooi. Je bent al blij als je het ergens kunt kopen (en dat het er ook nog smakelijk uitziet) De meeste foeragehandels hebben het niet. Of je moet gelijk een vrachtwagen vol nemen en die kan ik wel kwijt, maar dan alleen kleine pakjes. (het deurtje van de hooizolder is niet groter :o ) En ik heb maar plek voor 2 grote balen, wanneer ik er meer op de begane grond prop kan ik er zelf niet meer in of uit.
In mijn wei staat nauwelijk raai... allemaal kale zandgrondsoorten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:47

Buitenzinnig schreef:
:oo Jij bent ook echt een optimistje hè? Wel bedankt voor de waarschuwing overigens. _/-\o_ Maar in dit licht gezien weet je niet meer wat erger is... je weide laten asfalteren en je paard alleen (graszaad)hooi voeren, of gewoon je paard op de wei laten staan.
Waar kan de verkoper/koper aan zien of het hooi besmet is?

Laat mijn optimisme maar buiten beschouwing :+
Zoals gezegd: het valt niet te 'zien'- het enige wat je kunt doen is 1) in goed vertrouwen iets kopen of 2) je fouragehandel laten navragen waar het vandaan komt. Dat laatste heb ik gedaan: ik heb graszaadhooi in kleine pakjes en ik heb mijn hooibaas bij de leverancier laten navragen of het goed en gecontroleerd spul ( lees: onbesmet) was voordat ik het kocht.
Je opmerking over asfalteren - hmm, je kunt gewoon hooi voeren. Met een klein beetje nadenken snap je ook wel dat er in NL geen enkel weiland is dat voor 100% uit Engels Raai bestaat - weidegras bestaat uit -tig soorten gras. Het daarvan gewonnen hooi vanzelfsprekend dus ook. Als daar wat Engels Raai tussen zit, is het 'gevaar' te verwaarlozen. Het verhaal gaat dan ook specifiek over graszaadhooi want dat is wél in monocultuur gekweekt en tot hooi verwerkt.
Zo - heb je ook weer wat geleerd :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:19

2 grindtegels tegen elkaar?
super mooi.
wat heb je er onder, gewoon zand?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:00

we hebben ze gewoon op het gras gelegd, nu maar hopen dat het goed blijft :=

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 02:24

timokyana schreef:
Soraya85 schreef:
Ik ben opzoek naar een hooinet voor mijn shetjes. Met zo'n klein mogelijke maas (3x3). Er hoeft maar 1 plak (2kg) hooi in per hooinet.
Wie heeft een goede tip?

volgt even mee voor bono ;-)
ik gebruik nu een aanhangernet (zelf gemaakt)

Welke maas heeft je aanhangernet? Knoeit hij hier veel mee?

@ jolandje, ziet er goed uit, leuk om je paardjes in actie te zien. Hopen dat het nu winterproof is!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:20

@soraya,groter als de mazen van de netten van nicky's keet.
hij knoeit er niet veel mee,wat die knoeit eet die van de grond.

die van nicky's keet vind ik echt super,alleen zo groot voor een plakje hooi :+

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:27

timokyana schreef:
@soraya,groter als de mazen van de netten van nicky's keet.
hij knoeit er niet veel mee,wat die knoeit eet die van de grond.

die van nicky's keet vind ik echt super,alleen zo groot voor een plakje hooi :+

Ja die lijken mij ook heel fijn. Maar voor bij de kleintjes is de baal zelf veel te groot. Als ik er dan 2 of 3 ophang, hebben ze voor de hele week hooi, haha

Billy en Kiran hebben toch wat minder goede eetgewoontes mee gekregen van hun vorige eigenaar :+ (voor de meelezers, timokyana is vorige eigenaar van billy en kiran)
Wat op de grond ligt, moeten we van de tegels afschuiven, in het zand/modder trappen of overheen plassen en mesten :D
Ik gooi netzoveel hooi weg, als dat ze opeten. Hihi.