Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:14

MarloesHJ schreef:
Dais gefeliciteerd!

Inloggen doe je toch met je DigiD? Ik heb wel een mail doorgegeven geloof ik maar geen inloggegevens ofzo gekregen.

Ohja, zie je! Daarom had ik mijn mailadres niet ingevuld :')

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:31

Dan ga ik het morgen nog eens proberen.. ik zag echt alleen bedrijfsmatig staan..

Ik heb hier een quarter staan met een Italiaans paspoort.. niet op mijn naam.. dat wordt ook nog een dingetje..??

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:32

ikkeniet schreef:
Mijn paard heeft nog steeds een Belgisch paspoort.
Dus die moet ik eerst laten omzetten naar een Nederlands paspoort.
Alleen is het een Amerikaans ras, zonder stamboek in Nederland.
Morgen maar eens goed uitzoeken, hoe ik alles ga regelen.
Paard staat aan de overkant van ons huis op een boerderij.
Maar de boer wil deze niet op zijn UBN nummer hebben.
En had het erover dat ik de stal in bruikleen heb en daarop een eigen nummer kan aanvragen.

Je kunt je belgische paspoort voor €30 bij de KNHS laten registreren. Je behoudt gewoon je paspoort maar het hipnummer wordt in de nederlandse database ingevoerd. Mocht je ooit bij de KNHS starten dan moet je het ook laten doen. Je krijgt geen nieuw paspoort.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:34

-Namiro- schreef:
Dan ga ik het morgen nog eens proberen.. ik zag echt alleen bedrijfsmatig staan..

Ik heb hier een quarter staan met een Italiaans paspoort.. niet op mijn naam.. dat wordt ook nog een dingetje..??

Maakt niks uit. Mijn belgische en zwitserse staan ook niet op mijn naam en zijn wel goegevoegd in de database. De KNHS vroeg of ik in nederland als eigenaar vermeld wilde worden. Ik heb het niet gedaan. Heeft voor mij geen meerwaarde.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:29

Dank voor de info Belker! Dat maakt het alweer wat eenvoudiger :j

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:27

Mijn paarden staan ook niet op mijn naam.

Maakt helemaal niets uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:07

Voor iedereen die paarden heeft die níet op je naam staan... als ze gestolen worden heb je weinig bewijs dat ze 'van jou' zijn, het paspoort is daar géén bewijs van!

Peppy had een Spaans paspoort, Jasmijn gewoon een NL. Dus dat is weer een mazzeltje :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:14

DubbelFun schreef:
Voor iedereen die paarden heeft die níet op je naam staan... als ze gestolen worden heb je weinig bewijs dat ze 'van jou' zijn, het paspoort is daar géén bewijs van!

Peppy had een Spaans paspoort, Jasmijn gewoon een NL. Dus dat is weer een mazzeltje :)

Dat is toch juist wat je doet door "ze op naam zetten" je naam in het paspoort zetten. Wat inderdaad, zoals jij zegt, geen eigendomsbewijs is?

Diddle staat ook niet op mijn naam, heeft wel een geregistreerd Nederlands paspoort. Ik heb een aankoop overeenkomst, bewijs van betaling, en 15 jaar aan dierenartsrekeningen etc die voor zijn zorg aan mij gericht zijn.

Fjölnir was import, dus die moest toch geregistreerd én toen ook meteen op naam gezet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:21

Ik lees overal dat het paspoort géén eigendomsbewijs is, maar alleen het feit dat jij het paard hebt geregistreerd. Veel rekeningen met naam van het paard op je naam is wel een sterk bewijs.
Overigens is het paspoort wat ik bij Boon heb al weer anders als die van Jasmijn. Op die van Boon staat wel mijn naam, op die van Jasmijn is geen enkele naam terug te vinden. Ook de bladzij-indeling is anders.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:43

DF, ik heb 3 verschillende paspoorten liggen, qua indeling en qua land. Er is er geen 1 gelijk. Blijft altijd zoeken naar de informatie en enting plaats.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:46

Ik heb gewoon een koopcontract van mijn paard. In het paspoort van mijn paard kan je zelf de nieuwe eigenaar aangeven en hiervoor hoef je ook geen contact op te nemen met het stamboek. Het is dus niet overal hetzelfde geregeld.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:50

Ik heb bij de belg en zwitser een eigendomsakte gekregen. Degene die die akte heeft is eigenaar. Je kunt paspoort en akte opsturen naar uitgevende instantie en paard komt dan op jouw naam te staan. Zowel akte als paspoort.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:04

Een paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs, maar als het paspoort op jouw naam staat kan dat wel een sterke aanwijzing zijn dat het paard van jou is. In juridische kwesties wordt er vaak ook naar andere omstandigheden gekeken (bijv. koopcontract, stallingsovereenkomst, wie betaalt...).

Ons oude hondje (we hebben een Cairn van 16 jaar) heeft vanochtend vroeg een reeks epileptische aanvallen gehad. We zijn gelijk met hem naar de dierenarts geweest en hij is er nu wel uit, maar zeker nog niet zichzelf... Als het in de loop van de dag niet verbeterd laten we hem gaan :(:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:06

Sterkte Laurie

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:08

Sterkte Laurie :(:)

Wij hebben een aantal paarden samen met een Belgische fokker (waarbij ze op zijn naam staan, maar bij ons gestald staan). Dus dat is ook nog wel een dingetje := Ik moet ook alles nog aanvragen, maar we hebben ook nog wel even.

Vannacht is hier ons laatste veulentje van het jaar geboren. Een meisje <3
Afbeelding
Bruin, een mooie brede bles en 3 witte voetjes :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:14

Gefeliciteerd Goldenarrow! Wat een dotje!

Ik had mijn naam zelf in het paspoort geschreven (met mijn steenkool engels/spaans staat dat er ook). Blijkt dat alleen het stamboek zelf mag doen en godzijdank hebben ze mijn paspoort niet ongeldig verklaard, want dat doen ze dus normaal gezien.

Ik heb beide paspoorten naar het stamboek gestuurd in Spanje en ze staan nu allebei geregistreerd op mijn naam. Bij een PRE heb je het paspoort én een eigendomsbewijs (carta) en het ene is niks waard zonder het ander. Dus beide carta's staan nu ook op mijn naam en in de database kun je dat ook mooi terug vinden.

Wil je met een pre fokken dan moeten ze op jouw naam staan, anders kun je het veulen niet registreren. Ik verwonder me over bepaalde PRE hengsten die aangeboden worden en de eigenaar nog altijd ergens in Spanje is. Hoe gaan ze dat dan doen met de dekbonnen? Die kun je alleen sturen als eigenaar van het paard. Nouja, dat is weer een andere discussie :-).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:15

Laurie schreef:
Een paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs, maar als het paspoort op jouw naam staat kan dat wel een sterke aanwijzing zijn dat het paard van jou is. In juridische kwesties wordt er vaak ook naar andere omstandigheden gekeken (bijv. koopcontract, stallingsovereenkomst, wie betaalt...).

Ons oude hondje (we hebben een Cairn van 16 jaar) heeft vanochtend vroeg een reeks epileptische aanvallen gehad. We zijn gelijk met hem naar de dierenarts geweest en hij is er nu wel uit, maar zeker nog niet zichzelf... Als het in de loop van de dag niet verbeterd laten we hem gaan :(:)

Oef, veel sterkte :knuffel:

Krijgt hij medicatie? Onze oude kat had ook ineens veel epileptische aanvallen en is pas na twee dagen opgeknapt. We balanceerden ook op het randje van laten gaan want het was zo zielig.. maar daarna heeft ze nog jaren het prima gedaan op medicatie. 16 jaar is natuurlijk wel al oud :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:33

Ah bah wat naar Laurie. Veel sterkte en ik hoop dat hij toch snel weer wat opknapt. Zoals Solleke al aangeeft is hij inderdaad al behoorlijk op leeftijd.
Epilepsie is echt niet grappig.

DF ik heb ook gewoon een aankoopbewijs van mijn paarden en dat is genoeg.

Hoe doen handelaren dat?

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:35

Gefeliciteerd goldenarrow, wat een snoetje!

Veel sterkte Laurie, oude hond van mijn schoonmoeder had er ook last van, is heel naar om te zien :(:)

Goed dt ik de discussie over het op naam zetten lees! Moet ons Connemara merrietje nog een NL paspoort aanvragen en overschrijven.

Ik heb sinds gisteren een hele berg slowfeeder materiaal binnen, kan ik vast bakken/netten gaan knutselen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:52

Sterrkte Laurie

Ook hier gefeliciteerd goldenarrow, knap meisje <3

Elevada heeft ook een carta die op mijn naam staat. Bij die andere 2 alleen een paspoort, maar genoeg bewijs dat ze van mij zijn haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:00

@goldenarrow: wat een sjiek koppie. Gefeliciteerd!!
@laurie: sterkte. hopelijk komt ie er goed uit.
@dais: dat werkt bij Quarters en Paints dan ongeveer gelijk. Geen papier (op naam), geen veulenregistratie en geen wedstrijden (amateur). Helaas komen veel mensen met een duur gekocht paard daar te laat achter.

Jasmijn is bij het Tinkerstamboek ingeschreven, waarschijnlijk vanwege de sokken :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:18

Voor het aanvragen van het paspoort kun je bij elk stamboek terecht. Als je dan een papierloos paard hebt en ook een met papier dan snap ik het als je het paspoort voor de papierloze bij hetzelfde stamboek aanvraagt.

Nilay staat bij het nrps en nog steeds op naam van de fokker. Dat was een vriend van ons die inmiddels ook is overleden. Ik vind het wel mooi om zijn naam in het paspoort te zien.

Roos is bij twee stamboeken ingeschreven maar heeft haar paspoort van het NRPS. Ik vergeet haar telkens over te schrijven... Moet ik wel snel gaan doen. En dan een jaar lidmaatschap vanwege de keuring dit jaar.

Laurie, sterkte. Wij hadden ook ooit een hondje met epilepsie. Die heeft daar lang mee kunnen leven. Maar elk geval is anders.

Golden Arrow, prachtig hoofdje. Ik vind de bles echt super leuk!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:20

Op deze foto zie je de aftekeningen beter. Het linkervoorvoetje heeft geen wit. Ik ben er echt helemaal blij mee :D
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:46

Ga je haar zelf houden voor de fok?

Gefeliciteerd in ieder geval :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:51

Ja, deze blijft! We hopen al jaren op een merrieveulen uit deze combinatie, maar we kregen steeds hengstjes.

Wel hele knappe hengsten, maar is toch lastiger doorfokken :+

Dit zijn de volle broers:

Afbeelding

Afbeelding