Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:57

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel water er over de bak moet voor de vlokken zich zetten :) Zal wel een beste sloot zijn :)

Idd n hele sloot :Y) hoop dat mn grondwaterput zichzelf n beetje snel weer vult :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:39

Net maar even fotos gemaakt van de gezelschapsponys, ook een van Diva geschoten. Ze ziet er goed uit.
Afbeelding
Ze heeft ineens wel een bult onder haar oog zo groot als een 2 euro munt dus hoop dat ze zich alleen gestoten heeft :(:)

Ir1ne

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:42

Of gestoken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:43

Ir1ne schreef:
Of gestoken?

Er zit in het midden wel een "wondje" of eigenlijk korstje dus zou kunnen maar dan is het wel wat gaan ontsteken oid denk ik?
Maar goed in de gaten houden :o

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:12

Dat wordt een mooie bak Ir1ne, heel strak! Jaloers ook op de lengte :D

Mooie foto van Diva hierboven <3. Hier ook vaak bulten gehad, bleek toch altijd gestoken dus hier staat merrie alweer met een volledige hoofdkap op.

Mag ik jullie advies over sproeien?
Ik wil een benzinepomp om uit de sloot te pompen, benzine omdat ik anders ruim 60 meter moet overbruggen.
Maximale afstand van sloot naar de sproeier is 30 meter en ongeveer 1 meter omhoog.

Ik dacht aan deze pomp:
https://www.ts24.nl//product_info.php/i ... 15.22-SET/

Maar hier zit 1 afvoer op, hoe sluit ik er dan meerdere sproeiers op aan? Of is ie daar dan niet sterk genoeg voor? :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 16:26

DaisyDarling schreef:

Mooie foto van Diva hierboven <3. Hier ook vaak bulten gehad, bleek toch altijd gestoken dus hier staat merrie alweer met een volledige hoofdkap op.

Ik wil een benzinepomp om uit de sloot te pompen, benzine omdat ik anders ruim 60 meter moet overbruggen.
Maximale afstand van sloot naar de sproeier is 30 meter en ongeveer 1 meter omhoog.

Ik dacht aan deze pomp:

Maar hier zit 1 afvoer op, hoe sluit ik er dan meerdere sproeiers op aan? Of is ie daar dan niet sterk genoeg voor? :o

Je kan vanaf de slag splitsen. Doen wij ook. Met y-koppelingen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:35

Wij splitsen ook en daarom ook meerdere sproeiers, van pompen heb ik geen verstand, wij moeten ook 60 meter overbruggen, maar heb een dermate zware pomp dat ik nooit meer dan 20% van de kracht nodig heb om volle bak de sproeier aan te hebben :=

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:23

Azmay schreef:
Ir1ne schreef:
Of gestoken?

Er zit in het midden wel een "wondje" of eigenlijk korstje dus zou kunnen maar dan is het wel wat gaan ontsteken oid denk ik?
Maar goed in de gaten houden :o

Dat kan echt wel hoor, zonder dat het heel ontstoken is. Mijn paard reageert ook altijd heel heftig op de steken van bepaalde insecten.

DaisyDarling schreef:

Ik dacht aan deze pomp:

Idd met een splitter, je hebt ze zelfs met 3 aansluitingen en kunt bij de sproeier ook nog splitten.

Wij hebben een heel lang perceel, ik weet niet hoe lang het precies is, maar daardoor kunnen we de 60m kwijt. Het is achterop wat breder dan voor, dus hij wordt ietsje smaller dan 20 meter. Maar who cares, ik heb die hele rijbaan voor me alleen :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:32

Iemand hier die iets van waterpompen kent? Ivm de aanzuigdiepte?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:34

Hier ook 60meter, ideaal. Zou ook echt niet kleiner willen want dan kom ik in de knoei met proefjes oefenen :)

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:36

Hoi, vraagje of jullie mij wellicht willen helpen. Wij hebben eindelijk een mooi perceel gezien waar wij de kans hebben om de paarden aan huis te houden. Nu hebben we nog bepaalde vragen die ik moeilijk op internet kan vinden. Bijvoorbeeld drainage van je baan, moet je baan daarvoor het liefste het dichtste bij een sloot liggen?
We hebben een woning met perceel op het oog, maar moeten dan wel alles zelf nog maken zoals stallen en een baan. Ik heb het nu alvast zo uitgetekend (hoop dat het enigszins duidelijk is). Voordat we gaan bieden op het huis wil ik eerst alle mogelijkheden bekijken. :)
Wat we zouden willen is naast de woning een ruime schuur met oa de paardenstallen, een baan van 20x60 en daarvoor 2 paddocks van 10x10. Mijn vader opperde dat we beter de baan in het verlengde van de schuur kunnen doen, maar daar ligt de sloot dus niet. Zou dit extra kosten of een probleem mee kunnen brengen mbt bijvoorbeeld het leggen van de drainage?

Alvast bedankt!! :)
Dit is de link: https://www.funda.nl/koop/rockanje/huis ... enweg-5-a/

*edit: het toevoegen van de afbeelding lukt volgens mij niet?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:40

Oei, een halve hectare is wel heel krap!

Komen de stallen dan in de schuur die er al staat? Anders zou ik eerst heel goed uitzoeken of je daar wel mag bouwen...
Voor wbt de drainage, je kunt makkelijk zelf een geul (laten) graven bij het aanleggen. Als je daar een vergunning voor kunt krijgen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:43

ik zit op nog minder dan halve hectare,, het is te doen, maar ik zal 365 dagen per jaar moeten bijvoeren

Kirr wat wil je weten, ik kan altijd mijn vader navragen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:47

7000 is wel meer dan een halve hectare.
Je kan er wel wat moois van maken.
Wel even checken of je een 20/60 bak mag aanleggen

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:53

Baan aanleggen wordt gedoogd in Rockanje en ik mag 300 a 400m2 bijbouwen wat de precieze grootte is wordt nog nagekeken en hoor ik na het paasweekend. Op de plek waar de schuur staat willen we dan een grotere schuur bouwen waar inderdaad ook de stallen in komen. We willen een eb en vloed bodem laten aanleggen door Poldervaart, die zit bij ons in de regio en doet het ism Chevaldo omheiningen. Mijn paarden gaan in principe geen hele dag op het land.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:16

Ir1ne schreef:
xXutopiaXx schreef:
Nou! Zeker stil hier! Iedereen van het lekkere weer aan het genieten :D :+:

Misschien heb je het al eens verteld, en heb ik het gemist, maar hoe leggen jullie de rijbak aan? :D

Geen idee eigenlijk of ik het gezegd heb, maar het wordt gedaan door een grondverzetbedrijf hier uit de buurt.
Wij zitten op zand, dat scheelt natuurlijk wel wat, maar ik wilde geen gekeerde bak of half-en half aangelegd....

Ze hebben het zwarte grond er helemaal af gegraven, dit wordt bij ons achterop het land gegooid omdat dat lager is.
Daarna is het helemaal geëgaliseerd.
Drainagezand erop, drainage ligt in de breedte en niet in de lengte, om de 4 meter. Daarop hebben ze "manegezand" gelegd (15 cm), dat wordt weer helemaal geëgaliseerd (met laser) en daarna worden er vlokken door de toplaag gefreesd.
Om de bak is een heipaal gelegd, dat is de betonrand die je ziet. Dat is gedeeltelijk esthetisch en gedeeltelijk functioneel ;)

Wij hebben een grondwaterput, deze bodem moet wel goed nat gehouden worden zodat je draagvlak creëert voor de vlokken, mijn wederhelft wil nog een beregening zelf aanleggen, maar eerst moet er even gespaard worden, idem voor een omheining om de bak :D :o

Tis wel een dure bak, maar meerdere bedrijven vertelden dat mensen vaak besparen op de aanleg waarna er later opnieuw een revisie moet plaatsvinden en dan ben je nog veel meer kwijt....

En tis ook beter voor de pootjes van de peerdn :)

Netjes zeg! :j Dan pak je het inderdaad in 1x goed aan :)) Kan me voorstellen dat je niet kunt wachten met erin rijden! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:36

Kirrr schreef:
Je bedoelt een gewone kleine vuilwaterpomp ??
Die ik gebruik om de plassen in de paddock leeg te pompen doet het al in 15 cm diepte.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:48

Kirrr schreef:

Een aanzuigpomp kan maximaal van 10 meter diep opzuigen. Dat heeft te maken met onderdruk.
Als je water dieper weg moet komen moet je gebruik maken van een zogenaamde bronpomp. Deze bronpomp laat je in de put zakken en deze pompt het water dan om hoog.

Ons grondwaterpeil zit op 12 meter en onze pomp is geslagen op 20 meter.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:53

Wij hebben nu een aanzuigpomp maar inderdaad het vermoeden dat het water dieper zit dan de aanzuigdiepte. Had via pb ook al hulp gehad.
Denk dat zulke bronpomp onze enige optie is..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:56

Hier regent het eindelijk een beetje! Heeft vanochtend ook al wat geregend. Dan slaat het stof tenminste een beetje neer :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 11:42

Bij mij staan ze in de tuin ipv weiland
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:46

Haha even het gras maaien :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 11:49

Ja idd. Man wilde er wel 3 keer met de gewone maaier overheen voordat het weer kort is. Dus toch maar stuk uitgezet. Is toch gauw 2 dagen eten voor ze.

Afbeelding
Ze vanuit huis zien is toch geweldig <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:23

Dat is het zeker <3

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:30

Het is zeker heerlijk om ze vanuit huis te zien. Lekker genieten van ze!