Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:24

Chasey schreef:
Leuke paardjes OleJon! :)

Dank u. We hebben vannacht 2.5mm gehad en drupt nu nog wat. wat een verschillen dan :\
wij hebben in het algemeen knap getroffen, krijgen steeds op tijd wat regen. onze shet blijft achter 2 lagen lint. ook wel zonder stroom.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:33

Jotoma schreef:
Eten jullie paarden het dorre gras ook? En hoe zit het met fructaan/suiker gehalte in dat gras?
Ik zou denken minimaal, maar wellicht zie ik dat verkeerd :)

Hier krijgen ze niets anders dus dan eten ze het dorre gras wel :+

Volgens mij zit er niet heel veel meer in maar merk wel dat ze toch heel langzaam wat vetter worden sinds ze er nu een paar weken dag en nacht op staan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:48

Phoe, wat een k-klus Chasey!

Hier regent het ook flink sinds vannacht. De paddock is een zwembad, de wei gaat nog wel.

Spannend kusvoorjou! Hopelijk reageren de verkopers een beetje snel.

Karin, nee geen rekening mee gehouden. Wij hebben een opening genaakt in het bestaande schuurtje, dit was de enige kant die op de paddock uit zou komen. Hij is wel diep genoeg dat ze altijd warm en droog kunnen staan.
Op de achtergrond kun je de stal zien, maar ook de omheining voor de shet. (buitenom hout met op de meeste plekken een draadje onderlangs, hier in de paddock loopt het wat af, dus hier hebben we er drie gespannen. De rand van de paddock bestaat uit twee lagen lint) Ze is heel close met m'n ruin en zo lang er een klap stroom op staat blijft ze hier netjes achter.

Afbeelding

Jenny_S

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:51

chasey: aii balen

Kusvoorjou: oe spannend, ben benieuwd!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:54

Niwla mooi paardje <3

Hier regen sinds gisteravond 9 uur en het regent nog steeds *\o/*
Ik had gisteravond het gootje al in orde gemaakt van de rijbak naar mijn vijver in het bos dus die loopt nu langzaam vol.
Gewoon in mijn Tshirtje de honden uitgelaten vanmorgen, blij met de regen. :j

Mijn kleine grasweitjes waren nog groen maar die zijn ook steeds gesproeid, boswei is gewoon stuk gelopen en op sommige stukken gewoon een zandbak ;(

kusvoorjou spannend, duimen!

chasey jeetje, wat een ellende!
Al heb ik ook nog niet in de kelder gekeken :\

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:59

Gadver Chasey daar dit je niet op te wachten nee.
Ben ook maar even in de kelder gaan kijken, die is vochtig maar nog niet vol water. Moet ook maar snel wat aan gebeuren want als de wind verkeerd staat regent het zo binnen door het luchtraampje :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:06

Dat lange dorre gras hebben ze idd gewoon opgegeten en in het najaar begint het dan weer groen te worden. Ze krijgen er bijna altijd wel hooi bij maar soms niet want ze kiezen hier erg snel voor het makkelijke eten van het hooi ipv dan ze op zoek gaan naar gras. Nu hebben ze er ook even 3 weken geen hooi bij want met dit weer groeit het gras prima maar vreten wel in 4 dagen 350 kilo hooi weg.
Ze eten nu dus idd weer gras omdat er niets anders is, maar snoeien de bomen en struiken ook meteen een beetje.

Eind juli komen ze weer naar huis waar er inmiddels ook weer genoeg gras staat.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:11

Jullie brachten me op een idee om even in de kelder te kijken. Was maar goed ook!
Had perongeluk de kat opgesloten, en blijkbaar zat ie er al een tijdje :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:12

Oh nee, arm beest :(:) pff, gelukkig gered!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:22

Wat smerig Chasey, fijn dat je het verholpen hebt. Ah arme kat, gelukkig gered.

Die foto van lange gras in Frankrijk dat lijkt gewoon wel hooi.
Hier ook sinds gisteravond regen en je ziet het gras weer groener worden. Werk thuis vandaag, paarden staan nu nog in de paddock onder afdak en zet ze wat later op de wei.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:25

Chasey :')

Thanks spatter, ben ook heel blij met hem!

Goed idee inderdaad, ik ga ook maar even in de kelder kijken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:42

Spannend kusvoorjou!

Ooh Chasey dat is echt niet tof. En arme kat :')

Moet ook eens even gaan bedenken hoe laag straks de laagste draad moet. Maar ik weet nog niet eens wat voor pony erbij komt.
Ik wil ook graag een inloop maar ben er nog niet uit hoe. In de schuur zitten 4 ruime stallen met schuifdeuren. Die kunnen in principe gewoon open natuurlijk. Alleen zit bij de ingang van dr schuur eerst een wasplaats en een zadelplaats dus of dat zo handig is...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:44

Afbeelding
Afbeelding

Waar ze nu staan is een relatief droog stuk. De rest is echt zeiknat

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:40

Over iets meer dan 3 weken krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis op 3000m grond. Nu is een deel al omheind met heras hekwerk, helaas oud dus moet ook ooit vervangen worden. Nu wil ik de rest ook omheind. Hoeveel afstand hebben jullie tussen de palen? Hoe lang en dik zijn de palen? Hoe dik is het koord? (Ik wil koord geen lint) en hoe hoog zitten hoeveel koorden?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:44

Ik heb koord van +-1 cm gok ik. Palen staan zo'n 4 meter uit elkaar en onderste lint po 40 cm en de andere op 1,20 ongeveer. Achteraf gezien had ik het graag hoger willen hebben maar deze palen waren niet langer.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:47

sas27 schreef:
Over iets meer dan 3 weken krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis op 3000m grond. Nu is een deel al omheind met heras hekwerk, helaas oud dus moet ook ooit vervangen worden. Nu wil ik de rest ook omheind. Hoeveel afstand hebben jullie tussen de palen? Hoe lang en dik zijn de palen? Hoe dik is het koord? (Ik wil koord geen lint) en hoe hoog zitten hoeveel koorden?

ligt er aan wat aan de andere kant van het hek ligt. Bij een weg zou ik kiezen voor degelijk hekwerk 12 cm palen om de 3 meter met houten liggers. Langs een boomgaard heb ik weer dunnere palen om de 5 meter met draad. Langs de sloot hebben we nog schapengaas.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:50

Ja, hier ook eindelijk regen :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schuilstallen op de bestrating. Ook in Lvorm. De ene staat met de dichte kant naar de wind. Dat is vooral in de winter/herfst lekker. In de zomer dus wel warm. De andere staat met de opening op het westen. Met regen en veel wind regent dat sneller in. Maar in de zomer pakken ze daar juist weer wel elk zuchtje wind mee. Dus dan staan ze liever onder dat afdak.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een shet gehad en mijn onderste draadje zat inderdaad ook op 30 cm. Afstand met de volgende draad ook 30 cm.

Hier nog steeds hoog gras, maar wel heel droog. Maar eten ze wel hoor. Want verder is het stengelig hooi in netten, dus dan slaan ze dat gras niet af :D ik heb trouwens ook het idee dat daar minder fructaan in zit. Want alhoewel mijn eczemer met een graaskorf staat, heeft ze normaal toch veel last van gras. En nu niet zo.

Chasey, wat een ellende! Hier borrelt het water omhoog in het bad :( Het riool kan t ook niet aan, denk ik.

Mijn kat zit op zijn kop onder de uitslag. Zijn ogen zitten bijna dicht, zo dik is het. Ik was al met hem onder behandeling bij Laarakker met hem. Hij had steeds jeuk en werd kaal. Dat ging al heel goed vooruit. Maar ineens kreeg hij wat korstjes. Ik heb as vrijdag weer een afspraak bij Laarakker, dus dacht: ik laat ze er daar even naar kijken. Maar n tijd van een paar dagen zit hij helemaal onder. Alleen kop, maar breidt wel uit naar zijn nek. Dus gisteren Den Hoek gebeld en die gaven advies om ook maar even hier naar de DA te gaan. Aangezien hij dan waarschijnlijk prednison of AB krijgt (en we net bezig waren hem te ontgiften, want hij had nogal wat tox in zijn lijf), wou ik dat wel eerst overleggen met Den Hoek. Maar hier willen ze toch ook maar even hard in gaan. Pakken we de tox later wel weer aan. Arm ding!
Laatst bijgewerkt door Fabster op 12-07-17 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:52

Aan de ene kant komt een shet van 1 mtr een d pony en een kleine belg. Aan de andere kant een maisland.
Hoe lang moeten de palen zijn? Of te wel hoe ver de grond in?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:53

Jeetje das een bult water :oo
Ik heb ze maar weer binnen gehaald. Ze werden onrustig op de wei en dat gerace vindt ik zonde van de grasmat aangezien ik op dit moment niet heel veel heb.

Palen gaan bij ons bij voorkeur zo'n 80 cm de grond in. Dus je hebt al gauw 2 meter paal nodig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:55

Farbster, zo heb je niets en zo heb je een privé zwemvijfer. :')

Jenny_S

sas27 schreef:
Aan de ene kant komt een shet van 1 mtr een d pony en een kleine belg. Aan de andere kant een maisland.

palen moeten meestal 50-75 cm de grond in en dan dus nog 125-150 cm boven uitsteken.
op google kan je hoogtes van de draden bekijken voor shets/ponys en paarden.

Jenny_S

OMG fabster dat is om te huilen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:00

Jenny_S schreef:
sas27 schreef:

palen moeten meestal 50-75 cm de grond in en dan dus nog 125-150 cm boven uitsteken.
op google kan je hoogtes van de draden bekijken voor shets/ponys en paarden.

Ik had ook shet en Belg (1,75m). Dus ik heb 5 draden. Onderste op 30 cm, bovenste op 1.20/1,50m. Met 30 cm tussen de draden. Gaat de Belg er ook niet overheen hangen als het stroom er even af is. Want dat kost je je omheining.

Yep, lekker nat hier. Pomp draait overuren. Maar het schijnt over een half uur droog te worden...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:12

Mijn paddock ziet er voor de helft net zo uit als bij jou Fabster :=
Gelukkig is de andere helft wel droog.
Straks als de kinderen vakantie hebben ga ik maar eens bezig met een stuk bestraten.
Liggen hier gelukkig nog enorm veel dikke tegels.

Ik heb palen van 2.20m lang.
Maar ik heb metalen palen met groene coating.
Ik heb ze zeker 6.5-7 meter uit elkaar.
Zijn ook maar 6cm dik.
Onderste draad op zo'n 30cm zonder stroom ivm uitbrekende shet.
Dan lint op 50cm-80cm-110cm.
Heb een haflinger en een lompe fries x kwpner die te lui is om zn benen op te tillen dus die blijft ook netjes achter 80 cm.
De mini merrie komt niet in de buurt van de draden.
De afrastering binnenin heb ik op nog geen meter hoogte (alleen om verschillende weides te creëren) en maar 2x lint waarvan alleen op de onderste stroom staat.
Daar staan de palen wel dichter bij elkaar omdat dit houten paaltjes zijn van nog geen 1.5m lang.
Maar goed deze dienen alleen als afscheiding.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:28

Ja water zal je krijgen :+ je zal geen last meer hebben van stof.

Palen hebben wij ook van 2 meter of 1.80 en die gaan vaak zo ver mogelijk de grond in. Door de ondergrond kan dat echter variëren tussen 20 en 50 cm. De paarden hebben wel respect voor het draad (hebben er ook nog geen pony bij staan) dus meestal blijft het spul wel staan. Alleen ons trekpaard wil weleens bij de buren gaan eten, die "kruipt" dan onder het draad door waarbij ze de vorige keer 2 palen uit de grond heeft getrokken. Omdat de kalfjes van de buren er ook vaak onderdoor kropen heb ik tussen alle palen een extra gezet en nu lijkt het beter te gaan. Stonden eerst om de 10 meter en nu dus om de 5 meter.

Draden hangen ongeveer op 60cm en 1.10 m