Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:21

Wel ligt er hier vol mee...drama...stuiven als het droog is,bagger als het nat is.Asfalteren die hap :+ Echt een verzoeking... |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:31

Ik heb nu het hele filmpje gezien, maar ik hoef mijn grote paard echt niet op steentjes (gravel) te laten lopen. Die gaat serieus kreupelen. Maar ik vind het ook eigenlijk geen materiaal om een paard hele dagen op te laten staan. En vind het aardig aan de prijs en een hoop werk, ook onderhoud.

Want als je dan toch met worteldoek gaat werken, kun je toch net zo goed gewoon zand storten gelijk? Of denk ik nu te simpel?

Crines

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:41

Ik zie hier iets passeren over gravel en puin of matten.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België mag je dat niet zomaar storten.

Steenpuin wordt in principe als 'vervuiling' gezien of als verharding. Voor verharding moet je eigenlijk een aanvraag indienen en telt ook mee voor je verplichting om hemelwater op te vangen (dak+verharding).
Vervuilen mag je eigenlijk sowieso niet. Je kan wel een stortvergunning vragen, maar dan moet het tijdelijk zijn en moet je het dus kunnen wegnemen (kan wel met die matten dan denk ik).

Wilde ik toch maar eventjes melden om te vermijden dat mensen er problemen mee krijgen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:50

Ik weet niet precies hoe het heet maar het is een soort puin stukjes en grint samen met iets? wat samen keihard wordt.
Echt een harde laag.
De toplaag kan wel iets blubberig worden maar dat schuif je er zo af en dan kon je weer op de keiharde onderlaag.

Ik heb er een oprit mee, een pad naar achteren, waar de paarden ook op lopen en een zijpad.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:59

En is dat iets wat je ook in de paddock zou willen?
Ik weet eigenlijk niet of dat hier gestort zou mogen worden. Maar ik wil mijn bak echt opgeknapt ik ga dit niet nog een winter doen. Mijn paardjes lijken er geen last van te hebben, maar ik vind het niks. Ze hebben grote plek betegeld. Maar al die modder. Het is ook geen gezicht. Ik heb al drainage dus dat kan er zo wie zo in. Maar daar moet nog wel het een en ander bij om een goed resultaat te krijgen. En grrrr dat zand is ook niet goedkoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:12

Dat spul wat ze in de wegenbouw gebruiken lijkt er idd veel op en is qua prijs vele malen voordeliger.
Men zegt in het filmpje dat je niets aan de ondergrond hoeft te doen alleen grote stenen/wortelstronken weghalen.
ongelijke ondergrond is geen enkel probleem en dat spul voor wegen wordt ook voor taluds gebruikt tenslotte.
De soort gravel is wel bepalend voor succesvol gebruik; vierkante/scherpe steentjes gemengd met zand, dus zeker geen 'vuil' puin, dat mag je idd niet zomaar storten.

Die handschoenen klinken wel interessant, maar voor 35 euro mag dat ook wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:15

Heb je het nu over de Sealskinz?

Ik kon er echt mijn handen mee in een volle emmer water steken, er gebeurde niets.... Oh jawel, ik hield droge handen.
Zo dus:
http://www.bakkerracingproducts.nl/seal ... GwodykIFmA

Maar ik heb andere. Zal wel even zoeken, deze zijn niet zo heel warm volgens mij.

Deze heb ik:
http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... 05508?bc=f

En deze zijn nóg warmer:
http://www.paardendrogist.nl/product/44 ... 458?v=True

Ze zijn best prijzig, maar ik heb de mijne nu al 10 jaar en eerlijk is eerlijk, ze gaan het nu een beetje opgeven -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:30

Na 10 jaar mag het ook wel :D

Ik geloof dat ik dan maar voor de hele warme ga, die zijn nu mooi in de aanbieding ook (al is het nog een hoop geld D )

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:31

DubbelDun schreef:
Dat spul wat ze in de wegenbouw gebruiken lijkt er idd veel op en is qua prijs vele malen voordeliger.
Men zegt in het filmpje dat je niets aan de ondergrond hoeft te doen alleen grote stenen/wortelstronken weghalen.
ongelijke ondergrond is geen enkel probleem en dat spul voor wegen wordt ook voor taluds gebruikt tenslotte.
De soort gravel is wel bepalend voor succesvol gebruik; vierkante/scherpe steentjes gemengd met zand, dus zeker geen 'vuil' puin, dat mag je idd niet zomaar storten.

Bedoel je nou steentjes met zand mag wel? Ik kom voor die matten nog niet verder dan allibaba of Engeland

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:33

Zie nu dat die er alleen nog in XL is, gaat hem dus niet worden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:34

kvulden schreef:
Bedoel je nou steentjes met zand mag wel? Ik kom voor die matten nog niet verder dan allibaba of Engeland

Natuurlijk mag je schoon zand storten . Ik heb hier in de padddock ook ooit eens lava-grind laten storten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:35

Oh ja, nog een dingetje over steentjes... je paard kan er zoolkneuzingen en uiteindelijk ook hoefzweren van krijgen.
Als ik het hier niet had liggen, dan zou ik het zelf zeker niet aanschaffen :n
Wat hier ligt is trouwens schoon pijn, niet vervuild ofzo. De onderlaag is inderdaad keihard, met als gevolg dat het water dus moeilijk doorlaat (we moesten laatst een kabeltje trekken, de sleuf hebben we 'gegraven' met de boorhamer met een beitel er op, anders kom je er niet doorheen).
Je zou voor de gein eens moeten komen kijken als het een periode flink geregend heeft, daar word je namelijk echt niet vrolijk van. Ik snap ook echt niet dat mensen puin zouden overwegen als ondergrond voor hun paarden :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:39

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:43

Zoolkneuzingen krijg je alleen als ze op stenen trappen van 3 cm of meer. Een vlakke ondergrond kan nooit een kneuzing geven (mits goed bekapt).

Of het een smurrie wordt wil ik ook eerst weten. Zal ook te maken hebben met de afwatering.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:46

DD ben benieuwd :j

Zoolkneuzingen krijgen ze bij losse steentjes en te dunne zolen.
Met buitenrijden kom ik ook allerlei ondergronden tegen, daar moeten ze ook tegen kunnen.
Kwestie van goed laten kappen, niet te kort maar wel de toon wat afronden, opzet vijlen en zorgen dat ze achter vlot mee komen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:48

Als jij het wat vind bestel ik ze ook DD,zal wachten hoe het jou bevalt ze lijken me erg handig.

Wendy van veel regen word je nooit vrolijk,ik denk ook er aan om steenpuin te storten.Op een gegeven moment moet je gaan kiezen wat erger is de modder of steenpuin.
Bij ons mag de grond eigenlijk niet verhard worden,maar de zandpaden om de wei zijn allemaal verhard met steen puin dus ik denk steenpuin en dan een laagje zand er over.Dan zakken ze in ieder geval in de modder niet weg.Ze kunnen hoefzweren krijgen maar die kunnen ze van te veel in het nat staan ook krijgen of van buiten rijden en ergens op trappen.

Crines,schoon steenpuin mag je gewoon storten hoor,in de afbraak heb je twee soorten schoon en vervuild het vervuild mag alleen afgevoerd worden bij schoon steenpuin word gemalen en mag gewoon gebruikt worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:52

spatter schreef:
DD ben benieuwd :j

Zoolkneuzingen krijgen ze bij losse steentjes en te dunne zolen.
Met buitenrijden kom ik ook allerlei ondergronden tegen, daar moeten ze ook tegen kunnen.
Kwestie van goed laten kappen, niet te kort maar wel de toon wat afronden, opzet vijlen en zorgen dat ze achter vlot mee komen.

Duh.
Laat maar :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:00

Wil niet weten hoe vaak ze hier dan een zoolkneuzing zouden moeten hebben met alle keien en stenen in de wei. In de afgelopen 2 jaar maar 1 gehad die een hoefzweer had en verder eigenlijk nog niets (klopt af).

Moet wel zeggen dat de hoeven ook niet heel mooi strak zijn ofzo. Veel groeiringen (of hoe heet dat ookalweer) door wat ze eten, en er breekt links of recht weleens een stukje af als ze weer eens lomp op een kei gesprongen zijn ofzo.

Maar over het algemeen klaag ik er niet over. Geen rotstraal en niet kreupel dus ik doe het er voor.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:09

Ik dacht nou juist dat het water door het materiaal, wat ze gebruiken, heen zakt. het blijft poreuze toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:13

Maar op het filmpje lopen die paarden toch ook op een ongelofelijke berg van losse steentjes? Het gravel zelf?
Die van mij kan dat ook niet hebben. Die is de eerste helft van haar leven marathonpaard geweest en altijd rondom op ijzers. Die kan ik er nu grotendeels aflaten al jaren, maar waar normaliter de witte lijn zit, is bij haar nog altijd rondom weg, lijkt het wel, een soort gleuf rondom hele zool. En zo eens in de 1 a 2 jaar, worden haar zolen toch weer te gevoelig en moet ik haar weer 1 of 2 x op ijzers zetten. En dat merk ik juist aan de losse iniminie steentjes op de weg of op het bospad. Moet daar nog wel bij vermelden dat zij vrij kleine hoeven heeft voor zo een groot paard en van haar stand klopt ook al niet veel, heeft gewoon zwakke hoeven.
Dus ik ben het wel met Wendy eens eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-16 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:14

@kvulden: dat dacht ik ook, maar als ik lees dat het goed aan getrild moet worden zodat het een vast laag wordt dan zal het wellicht minder poreus zijn.

10 minuten buiten en alleen van het hooi losmaken (1 dikke plak) al bevroren vingers.
@beatje : mits het morgen niet ineens weer 15 graden wordt zou je het morgen al moeten lezen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:17

Het gevoelig zijn op steentjes staat en valt met de hardheid van de ondergrond. Eén kiezel op het afvalt en mijn oudje hinkt 15 meter, het pad van lavagrind (stenen van 1-3 cm) draafde ze zonder problemen over heen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:19

Ik heb ze gemaild. Misschien komt er dan iets meer duidelijkheid. Mijn paarden hebben trouwens nooit op ijzers gestaan. Ik weet niet of dat uit maakt.

Als het niet poreuze is dan moet het dus goed aflopen. Maar dan is de ondergrond wel erg hard. En ook niet zo om op te rijden bv.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:21

Mijn ene paard heeft nooit op ijzers gestaan, echt super goede voeten normaal gesproken. Maar heeft jaren geleden er wel een keer een hoefzweer van gehad. Mijn andere paard stond anderhalf jaar geleden nog op ijzers, zij is regelmatig nog gevoelig op de steentjes.
Laatste half jaar heeft ze er geen kneuzingen meer van gehad, dat niet, gelukkig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:23

Mijn paard heeft nooit ijzers gehad, maar dankzij veel smids die 'vergaten' de steunsels weg te halen (die dus over de zool gegroeid waren) heeft ze nog steeds dunne zolen.