Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:33

_Lorette_ schreef:
Hoe weet je nou wat een goede prijs is voor straatwerk? We hebben biedingen van 300 euro tot 1000 euro... Voor weghalen van oude stenen (en die opstapelen), met wat extra zand de ondergrond weer netjes maken en dan stoeptegels leggen (die standaard, doodnormale dingen) op 40 m2. Zand en tegels liggen direct bij het pleintje. Ik ben hier te dom voor! Al heb ik het idee dat ik beter zelf stratenmaker kan worden als die 40 m2 echt 1000 euro moet kosten...

Mijn vriend vraagt of het allemaal dezelfde stoeptegels zijn (allemaal even dik) en wat je er over heen wil laten lopen.

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:37

Ja ze zijn allemaal even dik en het is voor een stukje verharding tussen de serre en een overdekt zitje. Er loopt af en toe een mens overheen. :+ Dit gaat nog niet eens over het paardengedeelte, haha.

Stelconplaten zijn niet mooi, maar wel stevig. Wij hebben ze voor de oude stal liggen en in de paddock. Paarden glijden er totaal niet op. Ze liggen wel omgedraaid zonder randje.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:53

Ah ok dat maakte nog wat uit volgens hem. Zal m vanavond vragen wat dan redelijk is.

Ik heb trouwens vorige week nog goed nieuws gehad, pony heeft geen cushing!
Ook ziet ze er al iets beter uit. Ze voelt zich ook prima, heeft haar ruitertje afgelopen weekend nog 2 keer zand laten happen. :=

Afbeelding

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:03

Klopt, maar bij mij weet ik niet of mijn stal nog 10-tallen jaren blijft staan op die plek. Mijn wens is toch een knappe binnenstal als ik eenmaal kan sparen. Liggen ook wat nieuwe stelconplaten tussen en die zijn wel aan de gladde kant. Misschien een keer insmeren met cement om ze wat ruwer te krijgen.

Goed nieuws Gypsy! Haha wat een deugniet. Ook zo'n mooie witte <3

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:05

Hoe doen jullie het met mestafvoer.Nu krui ik alles op het land maar dat is toch heel veel werk en het land is ook een keer vol.Mijn plan was eigenlijk om de mest van een jaar te sparen en dan in het voorjaar een container te huren en met de hele familie alles erin doen en dat het dan opgehaald wordt.Weet iemand een bedrijf in Gelderland die dat doen? De mest is van 2 paarden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:09

Mijn schoonmoeder gooit een deel zo in de tuin, een deel maakt ze compost van in 3 bakken, en wat dan nog over is gaat in een aantal extra groene kliko's. In de zomer heeft ze niet zoveel, wat in de wei ligt slepen ze erdoorheen. Dan gaan ze een poosje op een ander weitje tot het de grond in geregend is.

Zij hebben een moestuin waar ze veel op gooien.

Thx Mosh, ja het is me daar een figuur hoor. Je snapt niet dat er zoveel karakter in één zo'n klein pony'tje past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:20

@britta: waarom niet nu al een container neerzetten en het daar meteen in doen. Dat extra werk zit je toch niet op te wachten :D
Benader eens een loonwerker bij je in de buurt, die hebben vast wel een goede oplossing.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:27

Ik moet dit plan nog even voorleggen aan mijn man.Boerenzoon en zegt altijd dat de mest op het land moet en dat het zo klaar is.Anderhalf uur per keer doe ik er over plus rugpijn.Dus mijn plan kost geld en op het land is gratis.Ik moet dit nog even op een goed moment zeggen.Mijn man is geen boeman hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:32

Als man zal hij moeten erkennen dat mannen nu eenmaal sterker zijn dan vrouwen en als hij geld wil besparen dat HIJ daar dan maar 1,5 uur per dag aan gaat spenderen ;)
Het behoudt van jouw rug moet hem ook wat waard zijn ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:34

Inderderdaad!

En anders schaft hij een zelfrijdende kruiwagen voor je aan? O:)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:36

Hij zegt dan zo mooi je doet even dit en dan dat en klaar.Het zijn mijn paarden dus ik moet ook alles zelf doen Dus manlief gaat geen stal doen -O- Ik hoop dat een bokker een niet te dure oplossing heeft.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:47

Woeps dat is niet zo fijn Britta, wil hij echt niet een paar keer van je overnemen?

Mij is verteld dat er 2 soorten van die stelcon platen zijn, gladde en niet-gladde.. B-platen heet het dan geloof ik..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:49

Als ik ziek zou zijn natuurlijk wel hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:52

B-keus zijn platen waar iets aan mankeert. Dat kan van alles zijn, maar heeft niets te maken met als dan niet glad zijn.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:54

Nee oké, dan was het niet dat.. Maar er was iets met keuze tussen gladder en minder glad, iig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:54

Ik lees nog wel eens dat sommige boeren het gratis bij je op willen halen om het zelf over hun land uit te rijden, misschien is een advertentie op Marktplaats een idee Britta?

Bij ons wordt de mesthoop opgehaald door een loonwerker en ik denk daar hooguit 100 euro voor kwijt te zijn per jaar. Ik vind het erg makkelijk :o .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:55

Ik zou ook niet meer zonder mestophaler willen :) Dat is het geld me meer dan waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:59

DubbelDun schreef:
Ik zou ook niet meer zonder mestophaler willen :) Dat is het geld me meer dan waard.

Ja wij hadden een kleine erfenis van de vorige eigenaar (een mesthoop van een 2 jaar) en die hebben we meteen weg laten halen. Kostte 200,=. Ik denk dat als hij de mest van mijn 3 paardjes ophaalt het nog niet eens de helft is van hetgeen er nu nog lag.

En ze doen het keurig netjes! Mijn betonpad wordt helemaal schoongeschraapt en binnen een uur zijn ze klaar :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:01

Ik denk dat hij hier soms langer staat te wachten met de kraan tot de tractor met bak er is dan hij met het leeghalen bezig is. Ik gok een kwartier :D , maar ik heb dan ook maar een 12 m3 bak :D

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:15

Urielle schreef:
Mallootje schreef:
@ Maura: Ik heb nog niemand met zo'n enthousiasme zien schrijven over een bladblazer, je moet die dingen beginnen verkopen ;)

:')

Haha, dank voor het compliment. Verkopen zou me niet zo goed af gaan hoor, ik hecht me nogal aan alles wat hier op het erf komt wonen, zelf als het geen pootjes heeft. Bladblazertje mag dus ook tot z'n einde hier blijven.

Mest is hier ook handwerk, ik heb het een keer door de loonwerker laten ophalen maar dat kostte bijna 500 euro. Dan maar liever 2 x per jaar 2 weekenden spenderen om het zelf op het land te gooien. Wel met de auto en aanhanger, dat gaat iets sneller dan kruien. 't Is wel zwaar werk, maar ik vertel mezelf dat ik dan niet naar de sportschool hoef.

Er bestaan kleine mestspreiders, maar die zijn flink aan de prijs. Wel leuk, achter een klein paard-aan-huis-tractortje. http://beheer.wallenstein.be/bestanden/ ... ers-nl.pdf
Mijn plan is om ooit nog een leuke loterij te winnen en dan lever ik een verlanglijstje in bij ons landbouwmechanisatiebedrijf, ga fijn een maandje op vakantie en als ik dan terugkom staat het erf vol met allemaal nieuw speelgoed dat voor altijd bij ons mag blijven. Maar goed, tot die tijd is het enkels in de stront, een leuk cd-tje in de autoradio en een paar dagen krom lopen na elk weekend mestfestival.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:51

Voor 100 euro komt de loonwerker onze oude mesthoop van ouder dan een jaar uitrijden over het land, de nieuwe wordt omgezet en opgeschoven naar achteren zodat we met een nieuwe kunnen beginnen, dit is mest van een heel jaar, zonder stro van 5 paarden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:53

De loonwerker zei dat hij eerst een boer moet zoeken die onze mest wil hebben en dan kan hij het halen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:54

Maar hoe doen jullie dat dan je eigen mesthoop verspreiden op het land? :) en wat dan met het stro/krollen/vlas dat ertussen zit?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:03

Als je er een leuk feestje van maakt zullen er best wel mensen komen helpen :D

Vergeet trouwens ook niet dat een grote mesthoop ook wat werk met zich meebrengt. Zo moet je hem zo nu en dan eens opsteken, oftewel er een mooie hoge berg van maken ipv 300 meter lang kleine hoopjes :)
Als je het van net begin goed aanpakt zal het ook wel meevallen, maar dan moet je met je kruiwagen omhoog rijden.

Er zijn idd wel bedrijven die containers verhuren, die zet je op je erf en in bijvoorbeeld een jaar tijd gooi jij dat ding vol, en dan ruilen ze hem weer om voor een lege.

Zo'n kleine mestspreider ziet er wel leuk uit, maar geen idee of het ook werkt. Daarbij moet je natuurlijk iets hebben die dat ding trekt.

Hier gaat de mest ook over de groentetuin binnenkort, maar die moeten we eerst ploegen want het is nu gewoon een grasveldje met vruchtbare grond er onder :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:06

Onze mest wordt opgehaald door deze firma: http://www.nieboerrecycling.nl/ Geen idee wat betreft de kosten, dat gaat via de stichting waar ik mijn stal huur en zit bij mijn stalgeld in. Het bedrijf verhuurt ook containers, wij hebben er een van hun staan.