Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:30

Ik geef vitamine-mineralenkorrel, 1 emmer in de 3 maanden dat ik moet kopen, dat plaats ik ook hier in het topic.
Wortelen/appels ed haal ik tegelijkertijd met de boodschappen, daar reken ik niks apart voor. Daarnaast krijgt mijn paard dagelijks fruit van de staleigenaresse, gewoon voor niks dus dat hoef ik ook niet mee te rekenen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:25

OK dan :) ben benieuwd of ik de enige ben die altijd met slobber en emmer voer na het rijden/werken of gewoon bij het poetsen bezig is. Wellicht een endurance-tik of zoiets? Heb ook nooit paarden die te dik zijn / worden of zoiets , kan altijd wel wat bij :Y) :o maar dat komt er bij mij altijd nog bij. Ik reken de wortels/appels die ik of koop bij de super of bij de fouragehandel wel mee.

Eunomia

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:30

Mijn pony's krijgen ook dagelijks muesli, maar met een zak muesli doe ik alsnog 2-3 maanden (met twee Shetlanders). Dat zijn dus kosten die niet maandelijks terugkomen en dus ook niet maandelijks op mijn kostenlijstje staan. Als ik een zak wortels (20kg) koop dan wordt deze wel meegerekend in de maandelijkse kosten, maar als ik een appel uit de fruitschaal pak dan ga ik die er niet bij optellen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:39

Nee hoor. Hier tijdens het poetsen wat grasmix. En na het werk een klein beetje slobber :)

Alles wat ik koop voor paard houd ik bij. Al is het een emmer van 1 euro :+

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:08

VanHuisUit schreef:
Ik vind het altijd knap als mensen alleen stalgeld uitgeven in een maand... ik neem altijd wel appel, wortels, slobber e.d. uit aan mijn paard. Maar dat doen de 'alleen stalgeld' mensen dan dus niet? Ik heb dat in mijn 'stelpost' krachtvoer zitten, elke maand 2 zakken bix/muesli in ieder geval plus die extra's.

Ik heb een emmer metezoa waar ik al een half jaar mee doe en verder krijgen ze alleen appels oid als ik die voor mezelf heb gehaald, dus dat reken ik bij m'n boodschappen ipv bij paardenkosten. :)

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:42

Wij hebben de paarden - 2 Fjorden- aan huis staan - hooien zelf en laten alleen persen en zo nodig inpakken door een loonwerker.
Kosten januari:
Hooi 9,- 1 ronde baal doorsnee 1.30 m.
Stro 30,- 1 grote baal
Peen 16,-
Vitamine brokjes 5,-
Zonnebloemolie 2,50
Hoefsmid 50,-
Totaal 112.50

Geeft een beetje een vertekend beeld omdat wij ooit een maaibalk en een hooischudder hebben gekocht. Verder natuurlijk afschrijving tractor en de dieselkosten.
Maar het zelf hooien doen we met plezier geeft veel voldoening....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:21

Muesli en ruwvoer zit bij het stalgeld in, dus dat hoef ik niet te rekenen. Verder krijgt m'n paard vitamine/mineralenpoeder, maar met een emmer doe ik iets van een half jaar. Ook neem ik wel eens een appel oid mee, maar dat is dan gewoon wat er hier thuis toevallig in de koelkast/fruitschaal ligt. Als ik iets speciaal koop, zoals een grote zak wortels ofzo, dan reken ik het wel mee.

Mijn kosten in januari:

Stalgeld €150,-
Contributie rijvereniging: €235,-
Zadel aan laten meten (gelukkig 2e hands): €595,-
Totaal: €980,-

Een dure maand dus!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:34

Januari

Stalling paard,150
De shet staat voor niks nu
Appels 1.99
Wortels 0.45
Muesli 9.95

Voor de rest krijgt de shet steeds restanten dus kost nu nog niks.
Beduidend minder dan afgelopen maanden, totaal dus 162,39

Benzine reken ik niet mee want ik zou ook kunnen fietsen ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:24

Ik heb al eens eerder een tijdje meegedaan, maar toen ik tijdelijk geen computer had is de klad erin gekomen. Voor 2017 weer opnieuw bijhouden. Het gaat om 2 pony's aan huis (Fjord en Shetlander) van 21 jaar oud, beiden doen ze qua werk praktisch niets.
Januari is gekomen op:
Glucobalance €59.95
Marstall Vito €20.40
Marstall Force €21.25
WiesenCobs €18.80
Voederwortel €6.00
Totaal €126.40

Verder gebruikt uit voorraad: 24 pakjes hooi (van eigen land kostprijs geschat op € 1,50) 4 pakjes stro (ingekocht in 2015 a € 2) en 2 pakjes Agristro (inkoopprijs via melkveehouder € 5).

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:26

Ik vind dit wel interessant, ik wil dit ook wel eens gaan bijhouden!

Januari
Stalling: 300,-
Hoefsmid: 25,-
Extra's: 65,- (halster, poetskist, thermolaarzen)
Totaal: 390,-

Meestal ben ik heel 'zuinig', ik koop bijvoorbeeld geen dekjes omdat ze leuk zijn, maar alleen als ik ze nodig heb. Wel eind vorig jaar een nieuw zadel gekocht, dan gaat het ineens heel hard! :')

Mijn paard krijgt ook maar af en toe een klein handje biks en een beetje vitamine korrel dus eens in de 4 maanden of zo koop ik voor 10,- een zak biks en 1x in het half jaar of zo zo'n tonnetje vitaminekorrels voor 25,-

Over dat paarden duur zijn: ja inderdaad :') ben ook van mening dat teveel mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen een paard hebben. Als ik zou moeten besparen op de nodige zaken, dan zou ik geen paard hebben. Gelukkig verkeer ik in een luxe positie: vriend en ik hebben allebei ons eigen paard, besparen nergens op en hoeven er ook niets voor te laten. Echter heb ik zelf voorheen wel periodes gehad dat ik inderdaad geen vakanties boekte of nieuwe kleding kocht omdat ik voor mijn paard kies. Dat doe ik ook met liefde :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:29

Ik denk dat je hiermee een discussie aanwakkert want wanneer is iets een luxe. Ik vind persoonlijk een vakantie een luxe maar een ander vindt dat dit er gewoon bij zou moeten horen.
Mijn mening is dat ieder voor zich moet bepalen of die een paard kan houden op een manier waar diegene achter staat ongeacht wat die dan daarnaast moet laten tenzij het ten koste van het paard gaat dan zou je imo wel achter je oren moeten krabben of je verstandig bezig bent.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:48

Ik sta daar exact hetzelfde in Fortitude. Ik zou dat ook niet kunnen 'maken' voor mij gevoel, ik woon hier niet alleen in huis en het is mijn hobby en die van mijn dochter. Niet die van mijn man en zoon. Ik zou het dus niet eerlijk vinden om te zeggen: we gaan dit jaar niet op vakantie want ik heb zúlke hoge va kosten gehad! Neuhhhh zou ook ook niet geaccepteerd/gewaardeerd worden hier hoor! Gelukkig zit ook ik in de luxe positie dat ik zulke keuzes niet hoef te maken. Tuurlijk moet ik ook af en toe even rustig aan doen, maar echt op zaken besparen om het paard te onderhouden hoeft gelukkig niet. Op een andere manier zou ik persoonlijk geen paard willen bezitten eerlijk gezegd.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:27

Vinden jullie het een idee om deze discussie in een ander topic verder te bespreken? Ik kan deze berichten namelijk naar een nieuw topic verplaatsen. Dan kunnen we wel verder discussiëren maar blijft dit topic ook ontopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:38

Volgens mij zijn hier al meerdere topics over geopend nog niet zo lang geleden. :o

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:43

Klopt maar die staan stil, dan mag er een nieuw topic geopend worden.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:01

Welke kosten hebben de mensen hier waarbij hun paarden thuis staan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:09

Hooi, water, stroom, stalbedekking, mest laten ophalen/verspreiden en weide onderhoud (onkruid bestrijden, paaltjes vervangen, kanten maaien, sloten schoonmaken etc.) zijn zo de eerste die me te binnen schieten.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:22

BlueMilk schreef:
Welke kosten hebben de mensen hier waarbij hun paarden thuis staan ?

Hebben ze 6 jaar aan huis gehad.
Kosten.. hooi, stro, omheining, water. Was het wel zo een beetje. Onderhoud van het land (mesten ed) deed een boer gratis omdat zijn koeien op een gedeelte van ons land (2ha) stonden.

Hooi aten paarden in de zomer niet, hadden genoeg gras. In de winter waren we voor twee pony's (shet en D) ongeveer 80 euro per maand kwijt. Ze aten elke dag een baalje a 3 € op. Stro ongeveer 80 euro per maand, in de wintermaanden. Elke dag driekwart baal ongeveer. We hadden altijd van die kleine niet verpakte baaltjes. Omheining hebben we een keer goed in geïnvesteerd, daarna goed onderhouden. Ik weet niet meer precies hoeveel dat gekost heeft.

Paarden aan huis Was voor ons een heel stuk goedkoper dan nu in pension. Wel minder vrijheid. Maar dat kwam ook omdat boer heel veel deed aan onderhoud, namelijk ook sloten schoonmaken etc.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:29

En er gaat van alles stuk.
Deze maand de trekker starte niet meer en de shet heeft de waterbak eraf gebroken ( dus hele stal leeghalen (potstal) , nieuwe drinkbak en bijbehoorende kosten.…. Trekker naar de "garage" moeten brengen en rekening moet nog komen... )
Schilderen van de stal om de paar jaar kost ook zo 4 a 500,- en een hoop tijd.
Achteraf is het allemaal wel veel meer werk en kosten dan ik dacht.

SkyTheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:22

Ik heb een kleine B pony en ik vind dat de kosten wel degelijk goed meevallen hier. Krijgt onbeperkt hooi en ik denk dat dat hetgene is waar we het meeste geld aan uitgeven, om de 2weken kopen we ongeveer 8 balen hooi en dat is 2euro50 per baal dus ongeveer 40 euro per maand. Ze krijgt elke dag een bodempje korrel (DB horse food, 2 handjes ongeveer) daar kom ik zeker een maand mee toe en het kost zo een 10 euro per zak. Ze krijgt ook nog 2 handjes luzerne, daar kom ik 3-4 maanden mee toe en ook ongeveer 10 euro voor een zak. De hoefsmid komt om de 3 maanden en deze heeft altijd een vast bedrag van 20 euro. In de winter staat ze aan huis en in de lente, zomer en herfst staat ze op een grote weide die wij (gelukkig!) gratis mogen gebruiken (de eigenaar deed er niks meer mee en was helemaal verwilderd). In de 3jaar tijd dat ik haar heb heeft is ze nog maar 1 keer ziek geweest, koliek. Dierenarts 2x gekomen en zou ons de rekening op sturen maar heeft hij nooit gedaan. Ik weet niet juist hoeveel het gemiddeld per maand bij ons kost maar ik schat zo een 50-60 euro de maand.

Hoeveel een paard nu echt kost hangt af van heel veel factoren. Heb je zelf een weide? Moet je er 1 huren? Staat je paard op een pension? Hoeveel eten heeft je paard nodig en welke speciale behoeften etc.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:40

Ik sta echt te kijken van wat sommige mensen hier uitgeven aan bijvoorbeeld een stalling met alleen weidegang :wow:
Maar ook de frequentie waarmee bijvoorbeeld osteopathen, zadelmakers en supplementen worden "aangeschaft".
Wellicht dat het hier in het Noorden nog wat ouderwets gaat maar ik koop een goed zadel, welke jaren meegaat. Ik kan zelf beoordelen of het nog past. Als mijn pony geen klachten vertoond komt er geen da, ostheopaat of fysiotherapeut op het erf.
Ze gaat 4x per jaar naar de hoefsmid a 25 per keer.
Om haar door de rui heen te helpen en tegen zandophoping krijgt ze iedere dag een beste scheut zonnebloemolie a 2 euro de liter. Werkt net zo goed als lijnzaadolie.

Mijn kosten zien er vanaf maart als volgt uit (wegens wisselen van middelmatig grote naar kleine stalling aan het bos)
Stalling 100 pm
1 zak brok per maand 13
1 zak peen 3.50
Hoefsmid,wormenkuur en vaste da kosten (enten en tandencheck 1x pj)15 pm

Aanvullende zaken als olie, een nieuw halster, zak appels etc max 20 pm

Totaal per maand afgerond 160 euro.

Tel daarbij op eens een deken via mp, een nieuw bitje of een keer een clinic en je zit op zo'n 175 pm.

Als het 575 was geweest kon ik het nog steeds betalen echter kan ik dan niet meer iedere week uit eten en 3x op vakantie en dat is, voor mij, ook belangrijk.
ik denk altijd maar zo: zolang mijn pony gezond en tevreden is en ik een reservedeken en pad heb liggen ben ik tevreden en is het goed zo. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nooit zo goed begrijp, al die extra's...er zijn naast je paard toch nog zo veel meer leuke dingen om te doen die ook geld kosten?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:49

Al die extra's?
Ik geef mijn paard liever geen olie die onstekingsbevorderend is. Ik geef mijn paard 1x in de zoveel tijd een zandkuur. Want alleen olie is niet afdoende. En ik zit niet te wachten op koliek. Elk half jaar komt de osteopaat. Want ze heeft enorm vast gezeten en heeft een blijvend probleem in de bekken die onderhouden moeten worden.

Iedereen zo zijn ding. Ik begrijp mensen niet die op hun paard kosten willen besparen en maar hun kop in het zand steken (niet naar jou bedoeld, maar zie het om mij heen). Ik doe daar niks mee. Want hun keus hun paard.

Dus begrijpen. Laat iedereen lekker zijn ding doen.
En dat jij voor slechts 100 euro stalling incl hooi hebt. Kun je in je handen knijpen. Alleen hooi kostte me al 75 euro in de maand

En oh ja. Ik heb ook regelmatig priveles. Wat ik ook erg belangrijk vind.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:53

@nessa, ik snap dat in jouw situatie bijvoorbeeld de ostheopaat noodzakelijk is maar in veel berichten lees ik dat zo iemand meer komt 'ter controle' of omdat de volledige stal het doet. Dat was zeg maar meer mijn punt. Laat ik voorop stellen dat ik al mijn 4 dieren nooit enige medische hulp zal ontzeggen op het moment dat het nodig is. Maar ik ga natuurlijk niet iedere 3 maanden een zadelmaker laten komen om te checken of mijn zadel nog wel goed ligt...snap je mijn punt?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:57

Ah meer zo. Nee dat doe ik ook niet.
Maar als iemand anders zich daar beter bij voelt, dat is toch prima :)

Zo zijn er hier genoeg stallingen van 400+ euro
Ja dan krijg je "luxe". Zoals binnenbak, solarium etc. Dat vind ik niet belangrijk. Maar iemand anders wellicht wel. Die zou weer heel ongelukkig worden op een stalling waar ik sta

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:04

Tuurlijk, iedereen moet dit voor zichzelf bepalen echter vind ik het altijd intrigerend om te lezen waaróm mensen die keuzes maken.
Dat stukje snap ik nl niet als "ouderwetse niet zeuren" persoonlijkheid :D