Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:14

[***] schreef:
Het gaat ook niet om de mensen die hun paard op de weide hebben en wel elke dag gaan :+
Eerder in het topic werd aangehaald dat afstand geen probleem zou mogen zijn om je paard ergens te zetten waar die het goed heeft (= dus veel weidegang, zo niet 24/7 buiten). Dat je dan niet of minder kan gaan maakt niet uit, want je paard wordt wel in de gaten gehouden en heeft jou verder niet nodig. Dus je kan gerust 1x per week gaan als de afstand te groot is .. Daar gaat het mij over .. Er spelen in mijn ogen meer zaken mee dan enkel het zwart-witte wat hier toch regelmatig blijft voorbij komen.

Moest ik die van mij ergens verder weg hebben staan (of zoals nu dat ik niet zoveel kan gaan als ik wil door mijn gezondheid) dan zullen ze het vast goed hebben (daar kijk ik wel naar, hebben ze nu ook) maar dan ga ik 1 of 2x per week .. en dan .. echt iets opbouwen kan je dan niet, je blijft altijd op hetzelfde hangen, echt doelen bereiken lukt dan niet .. of toch niet in het geval van mijn pony's ;) Zullen ook genoeg mensen zijn die zich daar niet bij kunnen neerleggen, die wel ergens naartoe willen werken, elke dag met hun paard bezig zijn, en dan compromissen gaan zoeken .. en of het paard daar echt slechter wordt vraag ik me af .. Die van mij bloeien open als ik elke dag met hen bezig ben, allebei veranderen ze (van niet weglopen dag 1 tot naar mij toe komen zodra ik de hoek om kom op dag 5 ofzo ..). En toch .. toch hebben ze mij op zich niet nodig, want ze komen de hele dag buiten en hebben onbeperkt eten & drinken ..

Het eerste deel van jouw quote is inderdaad zo volgens mij. Als je geen GP van je paard verwacht (of wel maar dan laat je iemand anders hem ook nog trainen bijvoorbeeld), is het volgens mij geen probleem dat je paard verder weg staat (even losstaand van het feit dat dit voor jezelf minder leuk is als wanneer je 7x in de week kan gaan).

Het 2e deel, ik denk inderdaad dat de weg naar wedstrijddoelen dan inderdaad moelijker c.q. langer wordt. Of het paard slechter wordt van compromissen, over het algemeen volgens mij wel ja. Helaas is het zo dat het aantal stallen voorzien van binnenbak, kantine, stapmolen e.d. vaak veel (dus > 8u) buitengang niet faciliteren. Dus áls je voor jezelf de weg naar je wedstrijddoel makkelijker/sneller wil maken, boet je paard in aan 'comfort'.
Ik vraag me dan af in zo'n geval wat belangrijker is.

Zou jouw gezonde paard ook zo reageren (dag 1 niet weglopen, dag 5 naar je toekomen) als hij in fijne kudde staat met genoeg ruimte e.d.?

Mijn paarden komen 4 van de tien keer naar me toe als ze iets willen (schaars land = honger, aanhoudende regen = even droog staan), 3 van de tien keer kijken ze de hele tijd naar me vanaf het moment dat ik de wei in kom en lopen ze gewillig mee, 1 van de tien keer kijken ze op maar grazen ze vervolgens verder en 2 van de tien keer komen ze zonder (voor mij) aanwijsbare reden naar me toe. En ik kom 5 tot 7x in de week.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:25

Ik wil helemaal niet elke dag naar mijn paard. :D Er zijn meer dingen in het leven. Wat dat betreft vind ik de hit echt perfect. Plus ik heb een bijrijder voor twee dagen in de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:26

Sees schreef:
Zou jouw gezonde paard ook zo reageren (dag 1 niet weglopen, dag 5 naar je toekomen) als hij in fijne kudde staat met genoeg ruimte e.d.?

Die snap ik niet ... Staat die nu niet in een fijne kudde met genoeg ruimte dan?
Lijkt me daar helemaal niks mee te maken te hebben of je paard naar je toe komt of niet ... Ik geef net aan dat als ik elke dag met hen "werk" dat ze blij zijn om mij te zien en spontaan naar mij toe komen, terwijl ze weten dat ze dan "aan het werk" moeten .. Laat ik mij 3 dagen niet zien dan vinden ze het ook prima, ze hebben immers elkaar & eten & drinken, maar komen ze niet spontaan naar me toe zodra ik weer te voorschijn kom. Dit is iets wat ik echt moet opbouwen, en enkel kan opbouwen door dingen met hen te ondernemen.

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:30

Mijn paard komt altijd naar me toe, maar dat komt omdat hij dan een klikje + brokje krijgt. :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:48

Sabine_V excuus ik was in de veronderstelling dat jouw paarden met z'n tweëen stonden op een beperkt stuk (paddock) :o.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:39

Hmm ik denk wel dat het leven compromissen is. Mijn hond loopt ook wel eens een dag wat minder. Zolang dit maar binnen een acceptabel kader is.
Voor mij geldt dat toen mijn paard op een 24/7 stal stond dat ik meer met haar deed omdat ik vond dat dat wel moest. Ik kwam meestal drie keer per dag.
Nu kom ik meestal 1 x per dag, soms 2x en ben een enkele dag helemaal niet geweest (waar ik wel moeite mee heb)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:47

Als je op je paard wilt rijden moet je zorgen dat hij daar fysiek op ingesteld is, dus door hem goed recht te richten onder andere. Als jij 1 of 2 x pw naar je paard gaat voor een buitenritje of een beetje rijden voor de lol krijg je dat denk ik niet goed voor elkaar. Misschien moet je er dan helemaal niet op gaan zitten.
Ik hou mijn paard graag in goede conditie door te rijden en weet dat als ik dat niet doe dat ze eerder klachten krijgt.
Dus om te doen of een (binnen) bak met goede bodem alleen maar voor de lol van de eigenaar is, daar ben ik het niet mee eens.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:58

Ten eerste krijg ze van mij geen eten maar van de stal eigenaar. Ten tweede als ik roep dan kom ze en mijn andere paard niet. Ten derde mijn paard is dol op mijn aandacht de aanhankelijkheid.
Ten vierde als ze niet dol op mijn aandacht is ren ( mijn dochter ging rijden en mam haar paardje van uit de paddock met bakken hooi) ze niet mee met het paard van mijn dochter om dan naar mij toe te komen inplaats van naar het eten te rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:46

Sees schreef:
Sabine_V excuus ik was in de veronderstelling dat jouw paarden met z'n tweëen stonden op een beperkt stuk (paddock) :o.

Staan ze ook, maar snap nog steeds niet wat dat te maken heeft met dag 1 niet weglopen en dag 5 naar me toe komen .. want het enige verschil tussen dag 1 en dag 5 is dat ik elke dag tussenin wat met hen gedaan heb, terwijl als ik een paar dagen niet geweest ben ik terug op dag 1 zit ... Dus snap echt niet wat de manier van houden daarmee te maken heeft .. In een enorme kudde op een enorme weide (waar ze niet zouden aarden, maar bon) zouden ze hetzelfde doen neem ik aan .. als ik interessant genoeg ben tijdens het werk toch .. Schat ik dingen verkeerd in dan merk ik dat nu ook hoor, dan lopen ze de volgende dag weg. Kan ik het weer gaan goedmaken :+ Is wel fijn hoor, zo duidelijke paarden :Y)

Verder ben ik het met Nikass eens ... Ik kan me voorstellen dat een paard het goed kan hebben op 100km van je eigen woonplaats, en ik snap ook dat je dan maar 1x per week kan gaan, maar of het dan eerlijk is om dan erop te kruipen of iets anders van je paard te verwachten heb ik het dan weer moeilijker meer. Zelfs al gaat het maar om een gewone, simpele bosrit. Niet alleen voor de band, maar zeker ook voor het lichaam van je paard.

En de enige reden dat ik dit zeg is omdat ik recent in november pas nieuws heb gehad over mijn pony, en geen goed nieuws .. En die stond altijd 24/7 buiten en moest niks anders doen dan een keer of max. 2 keer per week een fijne bosrit ... En dan sta je daar, met je idee een goed baasje te zijn .. viel dat even tegen ... Misschien is het toeval, maar ik betwijfel het .. en als er ooit een volgend paard komt gaat mij dat echt niet meer gebeuren, die gaat echt wel regelmatig en intensief en dressuurmatig aan de slag, naast het plezier hebben en boshobbelen .. Bij deze is het nu te laat, maar dat zal mij bij de volgende niet meer gebeuren. En ik heb nu gewoon schrik dat er nog meer van dit soort paarden lopen, want aan die van mij merkte je het ook niet, die liep ook gewoon .. Naja, als je hem echt goed leerde kennen en zijn reacties leerde plaatsen (en daar ook op vertrouwde dat hij wel wilde maar gewoon niet kon, ipv te zegen "hij is gewoon zo", zoals zovelen doen..) dan merkte je het wel, maar ik denk dat ik de enige ben die het gemerkt heeft, in al die tijd .. en ik had er ook 7 jaar voor nodig .. -O-

Misschien ben ik wel teveel bezig met gedrag en waarom mijn paarden reageren zoals ze reageren .. stel ik me daar teveel vragen bij .. Het zou in ieder geval makkelijker zijn als ik ze gewoon ophaalde uit de paddock, mijn ding deed, daar van genoot en ze weer terug zette .. Maarja, zo ben ik niet dus dat kan ik ook niet :') Veel analyseren en goed kijken naar paard & lichaam .. En dan achteraf nog er bij uit komen dat je iets 7 jaar niet gemerkt hebt wat nu zo duidelijk blijkt ..

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:21

Ik heb het liever verdeeld, maar zet mijn paard nooit ergens meer neer waar ik niet elke dag naar toe kan gaan. Voel me dan niet lekker bij. Helaas ken ik ook voorbeelden dat ik er van overtuigd ben dat je elke dag even moet kunnen kijken of alles in orde is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:48

Maar dat moet je sowieso. Ook al is de verzorging op stal prima, jij bent degene die je paard het beste kent (als t goed is), die de kleine signalen ziet en tijd en oog hebt voor details. En jij (in t algemeen gesteld hè, jij als eigenaar) bent verantwoordelijk voor je paards welzijn.
Wat als er iets is wat door het personeel niet wordt opgemerkt? Dan kun je alleen jezelf verwijten dat je niet aanwezig was.

Zo ken ik iemand die terugkwam van vakantie en een hoefbevangen paard trof. De stal eigenaar had inderdaad opgemerkt dat het paard wat moeizaam liep maar wist niet wat er aan de hand was en het had het paard gewoon elke dag weer op het land gezet.
Je kunt dan natuurlijk boos worden op de staleigenaar, maar het leed is al geschied.
Maar ook kleine dingen. Niet elke staleigenaar controleert dagelijks of de deken goed zit bij je paard en niet doirgelekt is enz. Dat kun je ook niet verwachten; daar heeft het beestje een eigenaar voor.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:14

Ik denk eerlijk gezegd dat mijn staleigenaar wat dat soort dingen betreft mijn paard nog wel eens beter zou kunnen kennen dan ikzelf. :D Zij zien hem immers de hele dag door.

fabixDjester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:15

mijn paard staat zo min mogelijk op stal door bijv. stof allergie, astma , en hooiallergie ;( een ander paard bij ons op stal staat s'winters bijna ALTIJD op stal ik merk hierdoor dat haar gezondheid erg achteruitgaat, stalbenen, hoesten, vervelend zijn etc. een paard is een buitendier in het wild staan ze tog ook niet heel de dag op een vierkantje? ze horen buiten te lopen (vind ik) <3 8-) {:} *D

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:11

Nens77 schreef:
MarshaAldo schreef:
ik vind het echt afschuwelijk wat ik hier lees. Dat mensen paarden dag en nacht op stal hebben staan.

Mijn paarden staan 24/7 buiten en ze hebben een schuilstal. Ze kunnen zelf kiezen.
Zet je paard aub buiten zeg. ongelooflijk.. konden ze maar praten. :(

Makkelijk hoor zo een niet onderbouwde opmerking....
Makkelijk praten ook regio Drenthe met een scala aan ruimte....

Als je geen ruimte bied moet je geen paard nemen makkelijk zat!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:30

Die discussie hebben we volgens mij al gehad...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:01

Uitgebreid :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:19

Eigenlijk is alles al wel gezegd. Iedereen is het ermee eens dat een paard 24/7 opsluiten not done is, maar waar de grens dan precies ligt van wat acceptabel is, is gewoon voor iedereen verschillend. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:29

Yep. Tijd voor een nieuw topic. Wie heeft er een leuk onderwerp?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:50

Misschien over waarom er altijd zo lijnrechte vergelijkingen gemaakt worden met wilde paarden. Dat paarden dieren zijn met bepaalde behoeften ga ik niet ontkennen, maar om die behoeften maar zo lijnrecht door te trekken vanuit de wilde paardenwereld, dat snap ik nooit.
Honderden, duizenden jaren fokken op eigenschappen die de mens wil zien en niet volgens het principe "survival of the fittest", moet toch iets gedaan hebben met de soort 'huispaard'.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:03

Ja dat denk ik ook. Een zwart-wit vergelijking gaat niet op. Maar niet alles aan de paarden is essentieel verandert. Daar moet je wel rekening mee houden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:10

Gini schreef:
Eigenlijk is alles al wel gezegd. Iedereen is het ermee eens dat een paard 24/7 opsluiten not done is, maar waar de grens dan precies ligt van wat acceptabel is, is gewoon voor iedereen verschillend. :D

En dat is bijna 150 pagina's in een notendop :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:14

Nikass schreef:
Yep. Tijd voor een nieuw topic. Wie heeft er een leuk onderwerp?

_O-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:22

Nieuw onderwerp?

Op welke manier staat je paard buiten?

Ben benieuwd of iedereen die heel hard gilt dat je paard naar buiten moet zelf wel heeft nagedacht over of de manier waarop sommige paarden buiten staan wel acceptabel is.

Ik vind 24/7 weide zonder schaduw of schuilmogelijkheid namelijk echt not done. Blubberwei in de winter idem dito. Een vierkant paddockje van 15 bij 15 zonder schuil/schoon drinkwater/ruwvoer slaat in mijn ogen ook nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:39

Hier staan ze in een paddock van goh, denk 25 op 25 ofzo, misschien 30 op 30. Zand en spijtig genoeg ook modderig op plaatsen. Hebben een schuilstal (die net verkeerd ligt en daardoor is die modderig) en krijgen onbeperkt voordroog en uiteraard ook water. Staan hier met 2 op die niet de behoefte hebben om te rennen en te spelen, is ideaal om rond te scharrelen.

Voor die van mij ideaal, doen het niet geweldig op gras dus steeds hetzelfde soort ruwvoer is super. Enige is de modder, al heb ik daar meer last van dan zij als ik het zo bekijk. Toch ga ik kijken of er tegen volgende winter niet wat anders kan, nu sta ik daar pas op stal dus dan kijk je het even aan wat of hoe natuurlijk...

('s avonds gaan ze dan op stal)

Wie volgt? :Y)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:40

_Nelleke_ schreef:
Ik vind 24/7 weide zonder schaduw of schuilmogelijkheid namelijk echt not done. Blubberwei in de winter idem dito. Een vierkant paddockje van 15 bij 15 zonder schuil/schoon drinkwater/ruwvoer slaat in mijn ogen ook nergens op.

Mee eens :)

Mijne staat 24/7 op een paddock die half verhard, half zand is. Ze staan met 5 paarden in 1 paddock. Er is onbeperkt ruwvoer aanwezig (hooi en kwalitatief goed kuil) uit slowfeeders. Er is een schuilstal waar ze altijd droog en uit de wind kunnen staan en daar hangen ook netten voor ruwvoer (in totaal meer plekken om te eten dan er paarden zijn, wat fijn is). In de zomer kan het draadje naar het gras gewoon opengezet worden. In de zomer kunnen ze tegen de vliegen en zon de schuilstal in, en achterin de paddock is ook nog een groot schaduwstuk.

Mijn ideaal is een groot paddock paradise met een kleine stabiele kudde en verder alle voorwaarden die ik op deze stal ook al heb :D