[***] schreef:Het gaat ook niet om de mensen die hun paard op de weide hebben en wel elke dag gaan
Eerder in het topic werd aangehaald dat afstand geen probleem zou mogen zijn om je paard ergens te zetten waar die het goed heeft (= dus veel weidegang, zo niet 24/7 buiten). Dat je dan niet of minder kan gaan maakt niet uit, want je paard wordt wel in de gaten gehouden en heeft jou verder niet nodig. Dus je kan gerust 1x per week gaan als de afstand te groot is .. Daar gaat het mij over .. Er spelen in mijn ogen meer zaken mee dan enkel het zwart-witte wat hier toch regelmatig blijft voorbij komen.
Moest ik die van mij ergens verder weg hebben staan (of zoals nu dat ik niet zoveel kan gaan als ik wil door mijn gezondheid) dan zullen ze het vast goed hebben (daar kijk ik wel naar, hebben ze nu ook) maar dan ga ik 1 of 2x per week .. en dan .. echt iets opbouwen kan je dan niet, je blijft altijd op hetzelfde hangen, echt doelen bereiken lukt dan niet .. of toch niet in het geval van mijn pony'sZullen ook genoeg mensen zijn die zich daar niet bij kunnen neerleggen, die wel ergens naartoe willen werken, elke dag met hun paard bezig zijn, en dan compromissen gaan zoeken .. en of het paard daar echt slechter wordt vraag ik me af .. Die van mij bloeien open als ik elke dag met hen bezig ben, allebei veranderen ze (van niet weglopen dag 1 tot naar mij toe komen zodra ik de hoek om kom op dag 5 ofzo ..). En toch .. toch hebben ze mij op zich niet nodig, want ze komen de hele dag buiten en hebben onbeperkt eten & drinken ..
Het eerste deel van jouw quote is inderdaad zo volgens mij. Als je geen GP van je paard verwacht (of wel maar dan laat je iemand anders hem ook nog trainen bijvoorbeeld), is het volgens mij geen probleem dat je paard verder weg staat (even losstaand van het feit dat dit voor jezelf minder leuk is als wanneer je 7x in de week kan gaan).
Het 2e deel, ik denk inderdaad dat de weg naar wedstrijddoelen dan inderdaad moelijker c.q. langer wordt. Of het paard slechter wordt van compromissen, over het algemeen volgens mij wel ja. Helaas is het zo dat het aantal stallen voorzien van binnenbak, kantine, stapmolen e.d. vaak veel (dus > 8u) buitengang niet faciliteren. Dus áls je voor jezelf de weg naar je wedstrijddoel makkelijker/sneller wil maken, boet je paard in aan 'comfort'.
Ik vraag me dan af in zo'n geval wat belangrijker is.
Zou jouw gezonde paard ook zo reageren (dag 1 niet weglopen, dag 5 naar je toekomen) als hij in fijne kudde staat met genoeg ruimte e.d.?
Mijn paarden komen 4 van de tien keer naar me toe als ze iets willen (schaars land = honger, aanhoudende regen = even droog staan), 3 van de tien keer kijken ze de hele tijd naar me vanaf het moment dat ik de wei in kom en lopen ze gewillig mee, 1 van de tien keer kijken ze op maar grazen ze vervolgens verder en 2 van de tien keer komen ze zonder (voor mij) aanwijsbare reden naar me toe. En ik kom 5 tot 7x in de week.