[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:43

Heb zelf even getwijfeld maar ik hou t ook lekker bij 3mm dat vind ik klein zat. Soms trekken ze daar flink aan als er zo'n prop hooi vast zit maar veelal gaat dat vrij rustig, ben bang dat als ik kleiner ga ik hetzelfde verschijnsel krijg als jij nu beschrijft Patricia. Ze gaan misschien iets vlotter door hun hooi heen naar ik keil er wel stro in, hebben ze ook wat te knabbelen x).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:50

Wat suf dan dat ze er voor kiezen om los hooi op het net te laten liggen en liever weer nieuwe sprieten uit het net trekken :?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:09

Ja nogal.. Ze zijn zo gefrustreerd en blijven maar trekken, rustig eten als ze een hap hebben is er niet bij!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:12

Maf hoor.

Ze hebben wel gewoon de hele dag toegang tot hooi (dat het niet op raakt) en niet dat er een paard bij is gekomen, ze het hooi minder lekker vinden dan voorheen ofzo waardoor ze dat doen?

Hier hebben we het (nog voor de 20mm netten) ook wel gehad dat ze zo vervelend aan het doen waren en veel morsten, maar dan was het zo dat ze het hooi gewoon wat minder vonden en hoopten dat het volgende plukje lekkerder was :P

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:35

Ja gehele dag en echt nooit op, twee bakken vol!
Hele stabiele kudde die elkaar, zoals op de foto te zien is, echt accepteren en vaak samen aan 1 bak staan te eten terwijl er twee volle bakken staan. We zijn sinds zaterdag rustig aan over aan het gaan op voordroog maar het maakt geen verschil met vorige week, ze trekken net zo hard en gefrustreerd.
Ik doe in de ochtend voor dat ik ga werken en in de avond voor het slapen al een paar plakken boven op het net zodat ze dan niet hoeven te trekken en wat een rust ontstaat er dan. Hiervoor had ik grotere mazen en geen probleem dan aten ze heel rustig.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:00

Hier zit jammer genoeg na nog geen 2 maanden al een gat in het slowfeedernet met een maaswijdte van 2cm. Eten ging haar blijkbaar te langzaam. :P
Is toch minder sterk dan de netten met een maas van 3cm die ik heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:02

De materiaaldikte zal in overeenstemming moeten zijn met de kracht die een paard gebruikt om er eten uit te halen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:04

Balen zeg... kwam die bij mij vandaan of is het zo'n witte? Die witte gaan sowieso wat sneller kapot....

Maar jammer genoeg wordt het materiaal steeds dunner naarmate de mazen kleiner worden en wordt het dan steeds belangrijker om te voorkomen dat er teveel kracht op een klein stukje komt.

Onze eerste netten hadden nog een maas van iets van 45-60 mm ofzo en die waren vrij dik, 30 al een stuk zwakker door dunnere draaddikte en nu met die 20 moet je echt uitkijken dat je niet 1 maasje onderaan vastzet ofzo want dat trekken ze aan gort na verloop van tijd :P

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:24

Pmarena, net komt bij jou vandaan. Het draad is idd dunner dan die van een net met een Maas van 3cm.
Net hangt alleen aan de bovenkant vast en het gat zit juist net over het midden aan de onderkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:29

Waar ze dus het meeste eten (tenminste bij mij :D )

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:19

ik had 2 weken geldeden ook 4 netten met een maaswijdte van 3.5cm besteld,het valt mij wat tegen hoe snel ze die nog leeg hebben,voor buiten had ik ze in een specieton met karbijnhaken vast gezet.maar de Welsh. die gooit met de ton om.niet zo erg maar ook een paar keer op het schokdraad.zodat die knapte.dus geef hetn ruwvoer maar weer los in de ton.ik gebruik de netten nog wel voor de nacht in de box.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:53

OleJon schreef:
ik had 2 weken geldeden ook 4 netten met een maaswijdte van 3.5cm besteld,het valt mij wat tegen hoe snel ze die nog leeg hebben,voor buiten had ik ze in een specieton met karbijnhaken vast gezet.maar de Welsh. die gooit met de ton om.niet zo erg maar ook een paar keer op het schokdraad.zodat die knapte.dus geef hetn ruwvoer maar weer los in de ton.ik gebruik de netten nog wel voor de nacht in de box.

Had je wel een (grind)tegel onder in de speciekuip?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:33

Maandag tijd gehad om alvast 1 net van 2x2 te vervangen voor een grotere en wat een rust!
Het andere net wilde ik van het weekend vervangen, net zit er nu denk 2 weken om en wat zag ik vanmorgen |o

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde het toch al vervangen al vond ik het zonde van het geld en mijn werk om het te rijgen en dacht er misschien iemand anders blij mee te maken voor een flesje wijn maar dat gaat dus niet door...
Zo snel kapot is niet normaal!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:29

Dat soort gaatjes maak ik gewoon dicht met een touwtje, zonde om nu al weg te doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:33

En in jouw geval hebben ze er echt hard en gefrustreerd aan getrokken als ik je goed begrijp. Daar is niets tegen bestand, al helemaal geen dunnere draaddikte. Als ik zag hoe hard het tekeer ging toen mijn paard een keertje jolig met een (nog dichtgeknoopte) hooibaal aan het gooien was. Die baal woog bijna 30kg, waren hele zware balen, en het kostte hem geen enkele moeite. Als er dan een aantal paarden 2 weken lang gefrustreerd aan een net staan te trekken, dan gaan er gewoon dingen stuk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:38

Ik heb het net gezien van 2*2, maar poeh wat is dat een stuk kleiner en ook nog eens met een dunnere draaddikte. Ik ben blij dat ik het gezien heb, daar ga ik echt niet aan beginnen, dan zitten de gaten er bij onze paarden zo in. Ik blijf trouw aan de 3*3 :j

Ik denk dat dit net alleen werkt bij echt goed droog hooi, waarbij ze kleine plukjes eruit trekken. Ga je richting voordroog, dan zijn het vaak meer strengen/plukken die ze te pakken krijgen en ook perse in een keer eruit willen trekken. Tenminste dit verschil zie ik duidelijk bij ons op stal.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:40

Die 2x2 netten hadden ze bij mij de eerste dag al kapot. Na een paar weken bestonden ze al uit meer repareerdraadjes dan origineel materiaal. Professionele slopers hier :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:45

Ik heb nat hooi wat ook nog eens heel fijn is. Dus dat komt er idd met flinke vastzittende plukken uit, maar de Duitse 3x3 netten met 4 mm draad houden het aardig.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:50

Dat van die plukken merk ik ook nu ons voordroog een stuk minder grof is dan in het begin. Heb het net er alleen niet zo strak in liggen dus dat rek maakt telkens een flinke klap >.<

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:03

Hier had ik het net er ook heel los inzitten en ze trekken zo hard dat het ibcvat/bak met 2 grindtegels op de bodem vaak omhoog getrokken werd en met een noodgang weer op de grond terecht kwam... echt eng voor de benen.
Nu een net erin van 4 mm maaswijdte en dat is bijna geen slowfeeder net meer te noemen maar dat vind ik geen probleem. Als er maar geen hele plukken naast de bak liggen en dat gaat nu weer goed omdat ze zo rustig eten!

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:47

Ik heb inmiddels het 2x2 net een kleine week bij de fries in de stal hangen. Hij is nog heel dus dat valt me al heel erg mee! Ze doet duidelijk langer over haar voordroog (is bijna hooi) maar weet nog steeds haar hele avond maal a 4-5 kilo in ongeveer 2 uur weg te werken -O-

Ik geloof dat ik het met haar maar opgeef. Mijn andere paard krijgt uit een gewoon 3x3 net en is daar veel langer mee bezig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:47

Ik wil ze blijven gebruiken. Merk dat jobge dieren er wel makkelijker mee ongaan dan de ouderen.
Ik heb het liefst dat er nog hooi over is in het net als ik weer kom voeren.
Bij eentje gaat dat prima, eentje heeft het altijd leeg/op en eentje verknoeit de rest.

Wil wel sterkere netten. Zijn de groene steviger?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:04

Kleur heeft niets met sterkte te maken :D Je moet de dikte van het gebruikte materiaal weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:11

Nouja, mijn groene 20mm netten lijken wel sterker te zijn dan die witte 20mm netten die ze her en der verkopen, die gaan helemaal snel kapot als ik het zo hoor :(:)

Het blijft natuurlijk iets waar ze flink aan kunnen trekken en knagen dus als je pech hebt gaat het snel kapot....

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:12

Tja binnen 2 weken stuk gaan kan zo maar _O- _O-