[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:10

@happinez: het probleem is dat ze zichzelf die keuze verschaffen :+
Ze stonden tijdens onze vakantie op een stuk met genoeg gras. Maar blijkbaar niet genoeg lekker gras. Gingen ze steeds onder de draad door. Etters.

Maar ze zijn vooral ook kei leuk hoor 8-) Gezellig, lief, knuffelig, lollig. Zou ze al niet meer willen missen. Maar ik snap wel waarom mijn oude pensionhoudster zie: van schapen leer je vloeken.

We hebben nog goede hoop dat ze straks als ze wat ouder en groter zijn ook gemakkelijker binnen de omheining blijven en zich minder als culinaire snobs gaan gedragen. Hoop doet leven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:23

Ok, helaas voor mijn man dus, ook geen schapen :+

Het idee was om steeds stukjes weide af te zetten, 2 dagen de paarden, dan de schapen (die inderdaad lager gras eten) en dan na 4 dagen de kippen. Idee is dat de paarden het lange gras eten en goede mest erop doen, de schapen korter gras eten en het een beetje be/vertrappen en dan 4 dagen na de paarden de kippen op het stukje. Die krabben de paarden mest uit elkaar en eten de vliegen eitjes op, die dan groot genoeg zijn om ze te vinden voor de kippen maar dus nog niet uitkomen. Schijnt veel vliegen te schelen, komt uit de permacultuur. Bij de boer die dat wissel systeem toepaste was er een veel rijkere wei en ongeveer 75% minder vliegen. En omdat je steeds stukjes doet krijgt de rest ook meer rust om weer te groeien. Hangt natuurlijk wel van je hoeveelheid land af :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:43

Om de mest uit elkaar te laten krabben: daar heb ik mussen voor. 1 Van mijn paarden krijgt meusli met spelt. Die mesthopen hebben ze binnen de kortste keren helemaal uit elkaar geplukt. Werkt ook met een handje haver.
Gruwelijk irritant als je de mest nog we opruimen. Maar ideaal voor jouw idee.

Ik kan die uitgeplozen mest wel makkelijk in de tuin gebruiken. Voor bij een plant of voor in het gazon (net voor zo'n handige regenbui).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:46

Ik heb een hele groep Kauwen op de wei (uiteraard niet van mij, maar ze zijn er altijd :D ) en die halen alle mest uit elkaar. Irritant opruimen, maar heb wel weinig last van vliegen, normaal paard al in mei onder vliegendeken en nu nog niet nodig geweest, vliegenkap is voldoende.
Volgens de loonwerker en hooiboer komen die kauwen omdat ik te veel graan voer, maar ik voer graanvrij.
En mijn kippen gaan graag los op de mesthoop maar laten de hopen op de wei gewoon liggen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:13

Oh hier deden de schaapjes het wel heel goed :D Maar ze hebben er alleen het hele voorjaar gestaan om juist als eerste de wei te begrazen voor de paarden er weer op mochten, dus dat is wel anders.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:37

Olympia96 schreef:
Wat super lief van je! Ik woon in Drenthe en jij?
Volgens mij staat de gele lis in de sloot waar wij op afwateren. En die is niet giftig voor paarden volgens mij.

En ja, ging dikke maand goed, maar nu ineens was alles opgeknaagd haha. Afzetten is een moetje nu.

Ik woon op een buitenweg bij Espel, dat ligt ergens tussen Urk, Emmeloord en Lemmer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:34

Ethelate schreef:
Dit soort berichten zijn heel goed voor mij. Voor ik straks ineens met schaapjes thuis kom "want dat is handig" :D

Flexnetten (en oordoppen), ze leren echt wel netjes hun groentes op te eten, maar het kan even wat volharding vereisen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:31

Ik zie de regen ook niet meer zitten. Ik word echt strontvervelend van zomer en met mijn regenjas en winterlaarzen de paarden gaan verzorgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:40

Het is gewoon vies warm en klam. Net 2 gelongeerd, de ene (tinker met behoorlijk veel behang) was nat, plakkerig en had zich net ondergesmeerd met net iets te natte likemmer, de andere was niet veel beter. Echt bah bah bah :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:40

Prairy schreef:
Het idee was om steeds stukjes weide af te zetten, 2 dagen de paarden, dan de schapen (die inderdaad lager gras eten) en dan na 4 dagen de kippen. Idee is dat de paarden het lange gras eten en goede mest erop doen, de schapen korter gras eten en het een beetje be/vertrappen en dan 4 dagen na de paarden de kippen op het stukje. Die krabben de paarden mest uit elkaar en eten de vliegen eitjes op, die dan groot genoeg zijn om ze te vinden voor de kippen maar dus nog niet uitkomen. Schijnt veel vliegen te schelen, komt uit de permacultuur. Bij de boer die dat wissel systeem toepaste was er een veel rijkere wei en ongeveer 75% minder vliegen. En omdat je steeds stukjes doet krijgt de rest ook meer rust om weer te groeien. Hangt natuurlijk wel van je hoeveelheid land af :P

Wat boeiend! Ik ben pas net begonnen met te lezen over permacultuur zodat ik volgend jaar mijn moestuin volgens dat principe kan opzetten. Ik heb nu her en der wat spul staan maar zonder systeem.

Maar als ik bovenstaande lees moet ik niet alleen schaapjes maar ook kipjes hebben. Precies wat ik graag wil. <3 Hoe groot moet zo'n stukje zijn per paard en hoeveel schapen en kippen heb je daarna nodig? En zet je het dan af met schapengaas als de schapen/kippen erop gaan?

Regen viel mee gelukkig. Voorspelling: in ochtend nauwelijks regen, in middag stevige regen. Dus met regenjas aan vanmorgen toch maar uitgemest in de regen. Is het de hele middag droog. >;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:58

Wij vinden schapen toch wel heel erg leuk! Zo leuk dat we binnenkort ook gaan rondkijken voor schaapjes :D Bij ons vorige plekje hadden we ook schapen en dat beviel prima. De geiten daarentegen ontsnapten wel héél erg veel dus daar beginnen we niet aan.

Hier is de track eindelijk opgedroogd maar ik ben benieuwd als het echt zo gaat regenen komende dagen. We hebben wel een waterplan bedacht om in ieder geval het voorste stuk goed droog te houden. Daar gaan we nu een wadi maken. We stonden op het punt om die te gaan graven maar als het zo nat wordt zullen we wel weer even moeten wachten. Inmiddels zijn ook de paddockroosters gearriveerd dus hopelijk hebben we deze winter toch wel een flink stuk waar de paarden lekker droog kunnen staan.

Verder komen wij echt niet door ons gras heen dit jaar. We hebben in september alles laten doorzaaien en daarna tot half mei geen paarden op het gras gehad. Vanaf die tijd opgebouwd naar ongeveer 3 uurtjes per dag nu. We hebben vorige jaren steeds heel veel moeite gehad om voldoende gras te hebben maar we hebben nu pas 2/3e voor de eerste keer laten begrazen. En de kale stukken komen weer heel mooi op. Luxe probleem denk ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:05

Hier hetzelfde hoor. Mijn mini weitjes komen niet op, staan mijn eigen dames een uurtje per dag op en heel af en toe een pension paard.

Het zuiden van Limburg is nog erger maar ik hou mijn hart vast voor morgen. De cirkel waar ze nu ook op kunnen is nu nog droog maar morgen verwachten ze hier 50 mm :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:13

Kipjes zijn sowieso een goed idee, ook tegen bijv teken etc. Eenden helpen ook, ook bijv tegen slakken. En die blijven ook van mijn aardbeien af. De kippen niet, en die springen ook rustig naar de Japanse wijnbessen :')

Hoe groot etc durf ik zo niet te zeggen, wij hebben het systeem nog niet toegepast, we hoorden erover op een permaculture boerderij in Frankrijk waar we kampeerden. Zij hadden 10ha tot beschikking, en hadden er koeien op. Denk iets van 8-10 koeien, dubbel zoveel schapen en iets van 80 kippen per afgezet stuk van zeg een halve rijbak. En dat schoof dus steeds een stukje op. Was ook niet de bedoeling dat het kaal gegeten werd.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:30

Prairy schreef:
Ok, helaas voor mijn man dus, ook geen schapen :+

O ik ben niet negatief hoor over schapen/geiten alleen moet je niet direct denken dat je weitje mooi glad gegeten is.
Ik had in 1 wei de kipjes, geiten en pony's lopen en moet zeggen dat dat wel de mooiste en schoonste wei was die ik had. Maar dat was niet van .. ik gooi de geitjes erop en het is schoon.

Wij hadden zelf angorageiten, dat zijn gelukkig geen uitbrekers.
Afbeelding
iedereen zei altijd, wat leuk die schaapjes :+
Maar ze kropen wel door het (kriel)kippenluikje om het kippenvoer te jatten :o :')

Prairy schreef:
Kipjes zijn sowieso een goed idee, ook tegen bijv teken etc. Eenden helpen ook, ook bijv tegen slakken. En die blijven ook van mijn aardbeien af. De kippen niet, en die springen ook rustig naar de Japanse wijnbessen :')

:=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:09

Mijn buurman heeft kippen en die buurten vaak hier. Meer dan genoeg. Ik pak de grasmaaier wel om het gelijk kaal te krijgen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:02

Sowieso helpt regelmatig verweiden ontzettend goed. Zelfs afgelopen jaren met de droge zomers had ik nooit mijn gras op. Sterker nog, het werd elk jaar meer terwijl de bodem droger werd.
Dus ja, dat is voor mij echt wel de strategie geworden. Maar dan met aanvulling de kippen erachteraan voor het uitspreiden van de mest en opruimen van beestjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:05

Ir111 schreef:
Prairy schreef:

Wat boeiend! Ik ben pas net begonnen met te lezen over permacultuur zodat ik volgend jaar mijn moestuin volgens dat principe kan opzetten. Ik heb nu her en der wat spul staan maar zonder systeem.

Maar als ik bovenstaande lees moet ik niet alleen schaapjes maar ook kipjes hebben. Precies wat ik graag wil. <3 Hoe groot moet zo'n stukje zijn per paard en hoeveel schapen en kippen heb je daarna nodig? En zet je het dan af met schapengaas als de schapen/kippen erop gaan?

Regen viel mee gelukkig. Voorspelling: in ochtend nauwelijks regen, in middag stevige regen. Dus met regenjas aan vanmorgen toch maar uitgemest in de regen. Is het de hele middag droog. >;)

Hier heb ik een klein stukje moestuin, ongeveer 40m2. Ik werk heel veel mulch, alles is altijd volledig bedekt. Na de laatste oogst mogen de kippen erop. Zij woelen alles onder, en zodoende heb ik in het voorjaar weer perfecte rijke grond op de moestuin door de gecomposteerde mulch.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:06

Wat mooi om dat zo te kunnen doen :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:03

tamary schreef:
Ethelate schreef:
Dit soort berichten zijn heel goed voor mij. Voor ik straks ineens met schaapjes thuis kom "want dat is handig" :D

Flexnetten (en oordoppen), ze leren echt wel netjes hun groentes op te eten, maar het kan even wat volharding vereisen.

Hahaha hoopvol.
Zal toch eens gaan kijken voor die flexnetten.
Maar oordoppen inderdaad :')

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:30

JudithO schreef:
Sowieso helpt regelmatig verweiden ontzettend goed. Zelfs afgelopen jaren met de droge zomers had ik nooit mijn gras op. Sterker nog, het werd elk jaar meer terwijl de bodem droger werd.
Dus ja, dat is voor mij echt wel de strategie geworden. Maar dan met aanvulling de kippen erachteraan voor het uitspreiden van de mest en opruimen van beestjes.

Laat je de kippen vrij rondlopen?
Want dat doe ik dus alleen als ik zelf ook ben.
Zondag nog, renden ze ineens naar de heg en zaten roerloos, dat ik dacht :?
Keek omhoog en er vloog een hele grote roofvogel over.
Ben bang als ik een keer de ren vergeet dicht te doen dat ze weg zijn :=
En heb wel zo'n 'mobiele ren' van Omlet met dichte bovenkant, maar die paar m2 ploegen ze dan ook echt helemaal om, dan moet ik het elk uur verzetten wil ik de wei heel houden. .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:11

Ik vind het echt hilarisch dat Omlet producten voor kippen maakt. :')

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:14

Robijntjah, wat balen dat je net met dit slechte weer nu niet kan werken met je loader. Ik ben echt benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ik heb toch ook prijs opgevraagd bij een loonwerker om dat te komen doen op enkele plekken. Is jullie plan om die omgekeerde stukken te gaan 'opsluiten' om het niet te laten mengen met zwarte zand? indien ja, hoe gaan jullie dat doen? Ik heb dat in mijn offerte-opdracht vermeld dat dit ook dient te gebeuren, geen idee welk voorstel ik daarvoor krijg.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:20

Ir111 schreef:
Ik vind het echt hilarisch dat Omlet producten voor kippen maakt. :')

_O- _O- _O- _O-
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze kippies zijn al gemaakt en komen zodra hun kippenhok klaar is. 5 in totaal waarvan 1 haan. Zo benieuwd! Mijn man zag de foto’s en zei: oef die zijn lelijk! Die ene lijkt wel aangevreten :D :D :D
Ze moeten nog knap worden haha.

Dank voor je aanbod Matheno. Niet helemaal om de hoek haha. Ga nog even wat nachtjes slapen over de vijver.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:36

Nu het er hier toch over gaat :D Paarden komen hier binnenkort ook aan huis te staan en wilde er ook schapen bijhouden. Mijn idee was deze gewoon bij elkaar te houden. Of is echt dat omweiden na elkaar een beter idee?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:41

Loop je met schapen en paarden niet het risico op leverbot?