Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:34

Mijn weides worden nu weer groen. Ik kan gelukkig wel Genoeg afwisselen maar bij hele droge warme dagen staan ze op een kaalgelopen stuk om de rest te sparen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:35

Oh wauw wat een woestijnen hierboven :wow:
Volgens mij mag ik helemaal niet klagen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:00

Hier regent het ook :D , weides zien er nog goed uit, scheelt dat het niet helemaal kort gegeten is, maar nog geen woestein.

Ze kunnen bij regen hun schuilstal in dus geen regendekens.

Ik vrees dat mijn 'paarden-aan-huis' ten einde gaat komen, mijn ouders hebben ons prachtige plekje te koop staan omdat ze meer willen gaan reizen en paarden aan huis toch altijd werk is en ik schrik ervan hoeveel bezichtigen er al gepland zijn. Het staat sinds vorige week op Funda en stiekem had ik gehoopt dat er voorlopig nog gewoon niemand kwam :-( .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:43

charaz puh, sterkte en heb je al een plekje als het verkocht wordt?

Ik ging een buitenritje maken en toen druppelde het af en toe maar er kwam iets heel donkers aan dus niet te lang gemaakt.
Was net thuis toen het begon en het regent nog *\o/*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 00:06

Afbeelding
Zo ziet het gras er hier uit als het lang droog is, dit was vorig jaar na een paar droge maanden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 06:27

Hier nog mooi groen, maar het is inmiddels zo nat dat je het beter een moeras kunt noemen. Al veel gevallen hier vannacht en daar komt alleen nog maar meer bij.

Ik had de paarden vannacht voor de zekerheid toch regendekentjes op gedaan. Fernando had hem niet nodig gehad, die heeft zelfs met deken op vrijwel de hele nacht in de stal gestaan. Is er alleen uit gekomen om naar 'de wc' te gaan gok ik. Hoe bedoel je: een hekel aan regen? :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 06:38

Het regent hier al de hele nacht!

Balen charaz :\ heb je al een alternatief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:08

Bij ons al een paar uur lichte regen. Ben er wel blij mee, maar het mag nog wel ietsje meer zijn!

Hier blijft alles gewoon buiten, zonder dek, stal of schuilmogelijkheid...... Het is hartstikke warm, paarden vinden het volgens mij heerlijk. Gaan lekker in de prutplek liggen rollen.

Welkom trouwens alle nieuwe posters!
Wat jammer charaz.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:08

Afbeelding
Afbeelding
kort kaal en onkruid
ik voer net zoveel bij dan in de winter, ze staan erop, maar mer voor het idee, is echt puur zand en gele kapotte sprietjes, enige groene is het onkruid wat ik wekelijks bijhoud met maaien
overal kale plekken en los sahara zand

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:21

Het scheelt denk ik dat ik wel een paar keer de weidesproeiers erop heb gehad van het voorjaar, want ik heb echt megaveel vers groen gras. Ik heb mijn weide in 2-en verdeeld, met een track er omheen. Mijn paarden hebben vanaf het vroege voorjaar tot vorige week zondag (toen zijn ze verhuisd) op de voorste wei gelopen. Die is schat ik slechts 3000 m2, maar daar hebben ze het gras niet opgekregen. Wel hooi bijgevoerd in het vroege voorjaar, in de nachten. Later nagenoeg niet meer. De paarden van de nieuwe eigenaresse van mijn huis, heeft haar paarden naar mij verhuisd vorige week zondag en die staan ook nog op de voorste wei te eten. Het gras is daar nu wel op en ze krijgen flink hooi bijgevoerd. De binnenwei van ca. 8000 m2 heb ik een week of 4 geleden laten hooien, en daar staat echt véél groen gras. Schat zo'n 30 cm hoog, mooi dicht pakket. Weides worden ook niet drassig met veel regen, komen geen plassen te staan. Hoge en droge zandgrond en met een beetje sproeien in echt droge periodes, ook nog prima groen te houden. Ben daar wel hele blij mee (geweest...). De paarden van de koopster van mijn huis, staan hier trouwens omdat ik nog een adoptiepony erbij had van de stichting paardenopvang. Daar afscheid van moeten nemen, ging me zo aan het hart... Gelukkig wilde zij de kleine overnemen als gezelschapspony en omdat hij niet een paar maanden alleen kan staan, tot de overdracht van het huis, zijn haar paarden maar gelijk naar mij gekomen. Was even wennen, maar zijn een heel leuk trio ondertussen. Net als met die van mij. Man, wat ben ik daar blij mee...

Iedereen succes met de enorme hoeveelheid regen vandaag.

Charaz, ook sterkte met de verkoop en het vinden van iets anders. Niet om je de moed in de schoenen te laten zakken, maar ik heb recent mijn huis verkocht binnen 3 dgn...buitenaf met 1,5 ha grond.. en véél interesse... kan serieus snel gaan dus.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:23

Hier giet het al sinds middernacht als een malle!
Had ik mn plantjes gisteren geen water hoeven geven :Y)

Vraagje aan de mensen met een schuilstal: hoe hebben jullie bepaald waar de opening komt? Heb je dan bv rekening gehouden met regen/wind etc of gewoon geplaatst en zoals je wilde? Met oog op inregenen etc.

Voor de mensen met een shetlander: welke omheining hebben jullie?
Ben alvast beetje aan het brainstormen voor de paddock (als we uit de onderhandelingen komen haha). Heb nu een begroting laten maken op gaashekwerk. Niet lelijk maar zeker niet het mooiste.
Alleen mijn shet heeft fases dat ze onder draden etc doorloopt, nu is het op de huidige stal niet erg want ze kan wel in weides wisselen maar het hele terrein is omgeven door gaashekwerk dus ze kan nooit echt weg.
Mochten we dit huis kopen is het open terrein dus ik moet wel zeker weten dat de paddock goed omheind is zodat ze nergens heen kan.
Anders slaap ik 's nachts niet :=

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:31

Hier heb ik zeker rekening gehouden met inregenen. Ik heb een L-vormige schuilstal. De achterwand van zo'n 6 m is helemaal dicht en daar staat de west-zuidwesten wind op, wat dus vaak regen en storm meebrengt. Had ik die kant open gelaten, dan hadden ze veel in een drassige stal gestaan ben ik bang...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:45

Hier regent het ook al heel wat uurtjes. Denk dat ik ze eind van de ochtend naar buiten doe. Dan lijkt het minder te worden.

Ik heb alleen 2 grote paarden, laagste draadje hangt op 40cm.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:50

Regen *\%/*

De wei was al iets groener door de mini drupjes zag ik gisteren. Alsnog had het hard regen nodig.

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:57

Dat groener worden gaat zo snel.

Ik had gisteren nog een dom momentje. Ik wilde een weidepaal eruit trekken, schiet die los en ram ik hem tegen mijn eigen kaak aan. Ik moet nog zoveel leren :')
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 12-07-17 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:59

Hier ook veel profijt gehad van het sproeien in het voorjaar, daarom is hier de boel dus ook nog groen (nou ja, de wei dan, het gazon is een ander verhaal :')).

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:01

Hier gelukkig nog groen gras, is ook nieuw en zelfs gemaaid met zitmaaier. is wel speciaal paardengras, zal dat ook wat uitmaken?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:12

Hier lijkt het na 15u droog te worden. Regent vanaf 4u vannacht ongeveer
Paarden vinden het blijkbaar niet erg want die staan op de wei ipv onder de bomen.

Ik heb deels koeiengras en deel paardenmengsel.
Ik zie alleen verschil in structuur.
Paardenmengsel is veel fijner gras .
Qua hoe het groeit hier zie ik geen verschil.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:14

Dat is wel heel dor allemaal.

Hier is het inmiddels al een zwembad. :( Zeik en zeik nat! Net met hooi brengen stonden mijn voeten al 5cm onder water. Geen droog plekje meer te bekennen.
Komt al uren met bakken uit de lucht. Net wel weer even een mooie paraplu training gehad haha.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:15

ik ben zo blij met mijn bestrating nu

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:03

Kwa gras is het hier ook gewoon gemengd, dat lag er al toen we het kochten en het mag van ons wel "onkruid" bevatten, dan hebben de paarden nog een beetje keuze wat ze eten en hebben ze nog wat te zoeken. Echte rommel dat trek ik er wel uit of ga ik met de maaier overheen. We moeten ook wel een keer kalken want dat hebben we de afgelopen jaren niet gedaan, het gras groeit nu ook op paardenmest :) daarom laten we het meeste gewoon liggen en verspreiden we dat een paar keer per jaar.

De wei die we ivm te veel jkk opnieuw gaan laten zaaien, daar komt ook gewoon gemengd spul op maar dan ook met lucerne er doorheen, vorig jaar hadden we wat balen hooi met lucerne er door en dat vonden ze wel erg lekker.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:14

Ik kom weer eventjes uit de mee lees stand! Wij hebben een bod gedaan op het huis waar we nu 2 keer zijn wezen kijken.. afwachten dus!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:21

Eten jullie paarden het dorre gras ook? En hoe zit het met fructaan/suiker gehalte in dat gras?
Ik zou denken minimaal, maar wellicht zie ik dat verkeerd :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:23

Gingerale schreef:
Hier heb ik zeker rekening gehouden met inregenen. Ik heb een L-vormige schuilstal. De achterwand van zo'n 6 m is helemaal dicht en daar staat de west-zuidwesten wind op, wat dus vaak regen en storm meebrengt. Had ik die kant open gelaten, dan hadden ze veel in een drassige stal gestaan ben ik bang...

Zoiets dacht ik idd ook al.
Nu nog uitvinden hoe 'mijn' uitloopstal staat. Hij staat nl vast aan de garage.
Maar dan zou ik moeten overwegen hem deels verder dicht te maken indien nodig.
Zal eens proberen te tekenen hoe het is/moet worden zodat jullie kunnen zien waar ik het over heb.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:24

Spannend kusvoorjou.

Ik heb net moeten dweilen, emmers water wegscheppen... Hele bijkeuken stond vol met water. Liep via de wc zo door naar de bijkeuken en via de achterdeur weer naar buiten. Dweilen had geen zin, want het was echt een stroompje, dus ik moest de oorzaak vinden.
Dat was de kolenbak, die stond vol met water. En via de muur liep het water zo naar binnen...
Hele kolenbak leeggeschept. Nog nooit eerder gehad dat ie vol met water stond. Wat blijkt... regenpijp zat niet goed. Dus het water stroomde vanaf het dak zo de bak in, en via de bak door de muur het huis in... Dus ben daar wel even druk mee gweest om het op te lossen in de stromende regen. Brrrr nu heb ik het kouddddd!!!
Laatst bijgewerkt door Chasey op 12-07-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt