Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarshaAldo schreef:ik vind het echt afschuwelijk wat ik hier lees. Dat mensen paarden dag en nacht op stal hebben staan.
Mijn paarden staan 24/7 buiten en ze hebben een schuilstal. Ze kunnen zelf kiezen.
Zet je paard aub buiten zeg. ongelooflijk.. konden ze maar praten.
Kirsten_Kato schreef:Mijn pony staat niet de hele tijd op stal.
Die staat 2 uur in de paddock.
Want ik vindt het zielig als paarden de hele dag op stal staan.
Nikass schreef:Ja ik vroeg me ook af aan wie die opmerking was gericht, aangezien er volgens mij geen mensen meer aan dit topic mee doen die hun paard 24/7 op stal hebben staan.
Caatje87 schreef:@Sees: om te overleven hebben ze water en eten nodig. Om gelukkig te zijn en een goed leven te hebben, hebben ze ook sociaal contact, weidegang en beweging nodig. Ik denk dat omdat paarden nu eenmaal opgroeien met mensen en sommige paarden (niet allen) de interactie met de mens wel leuk vinden, ze de mens uiteindelijk ook nodig hebben voor hun geluk. Ze zijn het nu eenmaal gewend.
In de basis als ze zonder mensen zouden opgroeien, zouden ze idd de interactie met de mens niet missen. Maar dat is bij onze paarden niet het geval. Mijne is een ontzettend aandachtsdier, hij geniet daar echt van. Als ik nu niet meer naar hem om zou kijken, zou hij wel ongelukkig zijn. Hij zou daar ook aan wennen, maar ik denk echt dat hij in eerste instantie de aandacht zou missen.
Sees schreef:Gini, tja, ik ben toch een andere mening toebedeeld. Dat zou namelijk betekenen dat áls jouw paard verkocht wordt aan iemand die een enorme lap grond (bos, beekje etc) heeft met een fijne gevarieerde stabiele kudde maar die behalve af en toe checken of de paarden lichamelijk nog gezond zijn en het periodieke bezoekje van de HS verzorgd, jouw paard ongelukkig zou zijn? Nee dat wil er bij mij niet in
.
Sees schreef:Paarden kennen de emotie gelukkig niet, ze kennen geen euforie. Ik denk dat paarden zich het fijnst voelen als ze zich veilig voelen en lichamelijk gezond zijn.
Sees schreef:Anyway, daar ging de discussie niet over maar iemand haalde het aan in relatie met een paard wat verder weg staat.
[***] schreef:Sees schreef:Anyway, daar ging de discussie niet over maar iemand haalde het aan in relatie met een paard wat verder weg staat.
Wat mij daar vooral de vraag bij is is of het wel eerlijk is, naar het paard gezien toe, om 1x per week op te dagen, paard uit de weide te halen en te verwachten dat die gewoon maar samenwerkt met jou en doet wat jij wil .. Of die 1x per week nu is omdat je paard verder weg staat, of doordat je zelf door gezondheidsproblemen niet vaker kan maakt dan verder ook niet uit.
(en ik wil hiermee niemand voor de borst stoten, maar aangezien ik zelf gezondheidsproblemen heb en het vooral in de winter tot uiting komt en ik het echt niet trek om gewoon te gaan zoals ik wil stel ik mezelf die vragen ... en ik merk ook aan mijn pony's dat ze liever wat met mij doen als ik 3 dagen daarvoor wel geweest ben, dan wanneer ze mij een paar dagen niet gezien hebben .. Ze hebben mij niet nodig, verre van, maar ik merk wel duidelijk of ze wat met hun mens willen doen of niet).
Maar op zich hoort dat eigenlijk niet bij de discussie, alhoewel ik me wel kan voorstellen dat mensen met stalpaarden wel gewoon elke dag gaan, ze moeten wel, paard rekent op hen .. En degene met weidepaarden of paarden verder weg (op de weide) wel eens vaker overslaan want paardlief heeft toch wat die nodig heeft.. En of dat zo bevorderlijk is voor de band vraag ik mezelf dus af .. of ik heb weer gewoon de uitzonderingen natuurlijk, kan ook![]()
tess_84 schreef:Gelukkig zijn is voor een mens denk ik wel net iets ingewikkelder dan wat jij aanhaalt, Gini. Ik bedoel, wij hebben ook een dak boven het hoofd, financiële zekerheid, familie en lieve vrienden, maar mijn man bijvoorbeeld doet zijn werk helemaal niet graag. Dan valt al het andere toch echt in het niet hoor. Dan mag die job nog zoveel geld in het laatje brengen, hij is toch echt niet zo gelukkig... (working on that, trouwens, dus er is wel zicht op verbetering)
Gini schreef:Mijn paard houdt niet van 23/7 opgesloten staan, maar met 24/7 buiten doe je haar evenmin plezier. Ik snap niet wat daar niet aan te snappen is? Paarden hebben beweging nodig, klopt, maar bij het ene paard is dat verlangen sterker, meer prioritair dan bij het andere.
Gini schreef:Ik vind dat ik dit juist objectief kan observeren omdat ik mijn paard al op alle mogelijke manier gehouden heb en hierin absoluut geen tunnelvisie heb en uiteindelijk de manier gefilterd heb waarop mijn paard het beste gedijt. Ieder paard is een individu met eigen voorkeuren. En van daaruit ga ik op zoek naar wat past bij ieder paard. Niet andersom, ik heb geen absolute, almachtige visie over paarden houden waar ieder paard moet en zal in passen.
Gini schreef:Sees schreef:Paarden kennen de emotie gelukkig niet, ze kennen geen euforie. Ik denk dat paarden zich het fijnst voelen als ze zich veilig voelen en lichamelijk gezond zijn.
En wat is gelukkig zijn dan meer dan wat jij hier aanhaalt? Wat is gelukkig zijn bij mensen?
Veiligheid (dak boven het hoofd, financiële zekerheid, familie en vriendschap,...) en een goede gezondheid. Wat is het nog meer?
[***] schreef:Wat mij daar vooral de vraag bij is is of het wel eerlijk is, naar het paard gezien toe, om 1x per week op te dagen, paard uit de weide te halen en te verwachten dat die gewoon maar samenwerkt met jou en doet wat jij wil .. Of die 1x per week nu is omdat je paard verder weg staat, of doordat je zelf door gezondheidsproblemen niet vaker kan maakt dan verder ook niet uit.
[***] schreef:Maar op zich hoort dat eigenlijk niet bij de discussie, alhoewel ik me wel kan voorstellen dat mensen met stalpaarden wel gewoon elke dag gaan, ze moeten wel, paard rekent op hen .. En degene met weidepaarden of paarden verder weg (op de weide) wel eens vaker overslaan want paardlief heeft toch wat die nodig heeft.. En of dat zo bevorderlijk is voor de band vraag ik mezelf dus af .. of ik heb weer gewoon de uitzonderingen natuurlijk, kan ook![]()