Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gelinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:56

mijn pony staat nu aardig veel op stal omdat waar ik sta telkens geen weide vrij is.
of ze kan niet na buiten omdat ze dan de weide vertrapt.
ik ben nu bezig met een weiland huren waar ze 24/7 buiten staat ik probeer te regelen of ik er een schuilstal op mag zetten maar daar doet die eigenaar moeilijk om omdat er geen vergunning voor is en dat de rest van de percelen erom heen ook geen stal op mogen zetten..
mijn pony stond bij de oude eigenaar ook 24/7 buiten en ik zie nu dat ze zich verveelt dus vandaar dat ik op zoek gegaan ben naar een weiland..
ik kan haar nu alleen naar buiten doen als de buitenbak vrij is en dat is die 9 van de 10 x ook niet dus word er af en toe dood me van want ik wil mijn ponytje gelukkig zien en niet chagerijnig.

sweetsox

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:52

gelinn, wat misschien een oplossing is om iets erop te zetten waar je geen vergunning voor nodig heb. zou gewoon even kijken wat wel kan. als je kan regelen dat er een container op kan zetten. Dat is gewoon een goede stal met een aanpassing en dat mag het is namelijk niet anker vast.

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:02

ik vind het echt afschuwelijk wat ik hier lees. Dat mensen paarden dag en nacht op stal hebben staan.

Mijn paarden staan 24/7 buiten en ze hebben een schuilstal. Ze kunnen zelf kiezen.
Zet je paard aub buiten zeg. ongelooflijk.. konden ze maar praten. :(

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:13

MarshaAldo schreef:
ik vind het echt afschuwelijk wat ik hier lees. Dat mensen paarden dag en nacht op stal hebben staan.

Mijn paarden staan 24/7 buiten en ze hebben een schuilstal. Ze kunnen zelf kiezen.
Zet je paard aub buiten zeg. ongelooflijk.. konden ze maar praten. :(

Makkelijk hoor zo een niet onderbouwde opmerking....
Makkelijk praten ook regio Drenthe met een scala aan ruimte....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:43

Ja ik vroeg me ook af aan wie die opmerking was gericht, aangezien er volgens mij geen mensen meer aan dit topic mee doen die hun paard 24/7 op stal hebben staan.

Kirsten_Kato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:55

Mijn pony staat niet de hele tijd op stal.
Die staat 2 uur in de paddock.
Want ik vindt het zielig als paarden de hele dag op stal staan.

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:57

de paarden die ik ervaar van manege's enzo zijn vaak chagerijnig, maar worden overvoert,staan 24/7 op stal, maar dan vinden mensen het gek als ze energie te veel hebben.. ook ie ik vaak dingen zoals luchzuigen..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:01

Kirsten_Kato schreef:
Mijn pony staat niet de hele tijd op stal.
Die staat 2 uur in de paddock.
Want ik vindt het zielig als paarden de hele dag op stal staan.

Hier de moeder van dit Bokkertje :+ .
(Big Momma is watching you! ~~}> )
In de winter staat ze idd 2 uur per dag op paddock.
In de zomer staat ze van 9 tot 17 op de wei en die periode probeert onze stalhouder zo lang mogelijk te houden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:23

Nikass schreef:
Ja ik vroeg me ook af aan wie die opmerking was gericht, aangezien er volgens mij geen mensen meer aan dit topic mee doen die hun paard 24/7 op stal hebben staan.

Tsja, ik nog soort van.
Behalve in de vakantie, dan 2,5 maand 24/7 op de wei.
En ik ga meestal 2x per dag naar stal om hem er zoveel mogelijk (meestal met een vriendje) uit te hebben.
Dat resulteert meestal in een uur rijden (of stapmolen/longeren) en twee keer los....
Als het druk is kan hij alleen niet zo lang los.... Vandaar dat ik vaak s ochtends vroeg ga, dan is er nog niemand en kan hij langer blijven staan, nadeel is dat ik er bij moet blijven staan....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:18

Zilfstar, betekent dat dus 22/7 op stal in de winter?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:23

Weer of geen weer... altijd buiten-speel weer :')
Moest meteen aan dit topic denken toen jut en jul aan het modderworstelen waren... (hier staan ze in de winter voornamelijk, minimaal 3 uur per dag, verder heeft hij een dubbele stal met open zijkant naast zijn maatje) Zomer 24-7 op het land. ik heb echt tè vaak de vraag gekregen van "paardenmensen" waarom ik mijn paard zo veel risico laat lopen terwijl ik fanatiek wedstrijden met hem rijdt.
Tsja... daarin ben ik heel hard :') Ik heb liever dat die zijn been breekt tijdens het ravotten met andere paarden terwijl die gelukkig is,dan dat ik hem tegen alles bescherm.

Afbeelding

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:21

C-alsemgeest, zeg ik hier over al mijn dieren. Een leven hoort eenmaal risico mee. Als je van een beest houd durf je hem ook te laten gaan. Of het nu om spelen gaat of dat je hem wil laten blijven hier op aarde omdat je hem niet los kanlaten. Dat is egoïstisch

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:30

Caatje87 schreef:
@Sees: om te overleven hebben ze water en eten nodig. Om gelukkig te zijn en een goed leven te hebben, hebben ze ook sociaal contact, weidegang en beweging nodig. Ik denk dat omdat paarden nu eenmaal opgroeien met mensen en sommige paarden (niet allen) de interactie met de mens wel leuk vinden, ze de mens uiteindelijk ook nodig hebben voor hun geluk. Ze zijn het nu eenmaal gewend.
In de basis als ze zonder mensen zouden opgroeien, zouden ze idd de interactie met de mens niet missen. Maar dat is bij onze paarden niet het geval. Mijne is een ontzettend aandachtsdier, hij geniet daar echt van. Als ik nu niet meer naar hem om zou kijken, zou hij wel ongelukkig zijn. Hij zou daar ook aan wennen, maar ik denk echt dat hij in eerste instantie de aandacht zou missen.

Caatje en Sweetsox, ik ben er van overtuigd dat dit een puur menselijke (logisch) reactie is ;). Wij WILLEN graag dat ons paard ons mist en ons nodig heeft. We vinden het schattig als hij naar ons hinnikt als we aan komen lopen en vinden het super irritant als hij van ons weg loopt in de wei.
Echter, paarden hinniken vaak met een andere reden dan wij denken en als je er goed over nadenkt is het alleen maar goed als je paard bij je weg loopt in de wei (of blijft staan en niet naar je toe komt) dat betekent dat je paard het fijn vindt buiten, in zijn kudde.

Mijn paarden komen bij slecht weer of een kale wei ook naar me toe, ze zijn niet gek. Baasje = eten ;). Als ze net in een volle wei staan gaan ze nog steeds braaf mee maar komen ze doorgaans bij goed weer niet uit zichzelf naar me toe. Als het dagen achter elkaar regent hoef ik maar één keer te roepen en ze komen in volle galop naar me toe.

Meerdere stalgenoten van mij reizen met enige regelmaat voor langere tijd naar het buitenland. De paarden worden dan ondergebracht in de Eiffel op een groot natuurgebied, weinig tot geen inmenging van de mens, alleen andere paarden en af en toe een baal hooi. Denk je dat die paarden ook maar één keer omkijken als de eigenaar vertrekt? Of dat ze wegkwijnen van verdriet? Natuurlijk niet, dat is een Walhalla voor die dieren joh :D. Ik begrijp best dat de paarden die veel op stal zijn blij zijn als de eigenaar komt want dan hebben ze een change of scenery maar ik denk dat wij veel meer waarde hechten aan onze inbreng dan een paard :o.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:44

Een paard houdt van afwisseling en dus ook van mijn komst. Soms niet, soms blijft ze gewoon staan en heeft ze het naar haar zin gewoon op de weide met haar maatjes. Soms heeft ze wel zin in wat afwisseling en komt ze lekker in stap naar me toegesjokt. En soms heeft ze het helemaal gehad op die saaie wei en komt ze in volle galop op me af en steekt ze haar snoet zelf in het halster.

Mijn paard is nu zo ver dat ze menselijk contact nodig heeft. Niet om te overleven, maar om gelukkig te zijn. Zoals ik al eerder zei is de band mens richting paard sterker en emotioneler dan de band paard richting mens, maar een band van 'nodig hebben' is er zeker.

Paarden zijn niet zo emotioneel ingesteld als de mens, maar beweren dat het robots zijn die al tevreden zijn als er gewoon maar voedsel ingepropt wordt, dat gaat me ook te ver. Paarden kennen zeker gevoelens als vriendschap en aanhankelijkheid. Dat die gevoelens gemakkelijker en vluchtiger verlopen dan bij mensen, ok, maar ze zijn er wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:06

Gini, tja, ik ben toch een andere mening toebedeeld :o. Dat zou namelijk betekenen dat áls jouw paard verkocht wordt aan iemand die een enorme lap grond (bos, beekje etc) heeft met een fijne gevarieerde stabiele kudde maar die behalve af en toe checken of de paarden lichamelijk nog gezond zijn en het periodieke bezoekje van de HS verzorgd, jouw paard ongelukkig zou zijn? Nee dat wil er bij mij niet in ;).

Wie zegt dat paarden van afwisseling houden? Wie heeft dat bedacht? Wilde paarden 'houden' toch ook niet van afwisseling? Dat paarden afwisseling 'nodig' hebben in het werk zegt niets over dat ze dat ook nodig hebben in hun bestaan. Sterker nog, ik denk dat een paard beter gedijt bij constante omstandigheden zonder al teveel veranderingen, dat vergroot namelijk de overlevingskansen ;).

Paarden kennen de emotie gelukkig niet, ze kennen geen euforie. Ik denk dat paarden zich het fijnst voelen als ze zich veilig voelen en lichamelijk gezond zijn.

Paarden hebben ons niet nodig (althans niet voor hetgeen hier wordt beweerd ;)) hoe graag we dat ook willen.

Anyway, daar ging de discussie niet over maar iemand haalde het aan in relatie met een paard wat verder weg staat. Het is mij iig wel duidelijk dat er nog veel misverstanden inzake paardengedrag bestaan. Ik included hoor, ik heb ook zéker niet de waarheid in pacht. Ik heb alleen wel met meerdere paarden op meerdere stallen gestaan en je zíet gewoon de verandering zodra paarden in de juiste omstandigheden, meer buiten komen ;). Ze worden weer meer paard.

Ik denk dat eenieder zou moeten streven naar zoveel mogelijk goede vrije buitengang. Ik vind 8u toch wel minimaal, dat betekent namelijk alsnog dat het paard 16u achter elkaar op stal staat (met eventueel 2/3 uurtjes met de baas) Voor MIJN paarden is 50/50 het absolute minimum (meestal komt dit neer op pak 'm beet 20 nachten per 365 dagen).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:25

Sees schreef:
Gini, tja, ik ben toch een andere mening toebedeeld :o. Dat zou namelijk betekenen dat áls jouw paard verkocht wordt aan iemand die een enorme lap grond (bos, beekje etc) heeft met een fijne gevarieerde stabiele kudde maar die behalve af en toe checken of de paarden lichamelijk nog gezond zijn en het periodieke bezoekje van de HS verzorgd, jouw paard ongelukkig zou zijn? Nee dat wil er bij mij niet in ;).

Ze heeft zo een tijdje gestaan. Toen ze jong was. Want toen was ik ook van het vrijheid blijheid principe. Jonge paarden moeten naar buiten, altijd, met vriendjes, huppakkee, gaan met die banaan. Nou, ben ik door mijn paard even met beide voetjes op de grond gezet. Doodongelukkig was ze. Toen kwam mijn paard de keren dat ik kwam inderdaad extreem hinnikend in volle galop op mij af en als ik wegging bleef ze het hek op en neer ijsberen. Zeer ongezonde situatie was dat.

Gelukkig hoef ik niemand iets te bewijzen, maar ja eerlijk, bij bepaalde eigenaren hier in dit topic zou mijn paard niet optimaal leven. Maar natuurlijk is een paard meester in zich aanpassen en zal zich settelen in het nieuwe leven en niet wegkwijnen. Dat maakt van die personen geen slechte paardeneigenaars in het algemeen, dat zeg ik niet. Mijn paard houdt niet van 23/7 opgesloten staan, maar met 24/7 buiten doe je haar evenmin plezier. Ik snap niet wat daar niet aan te snappen is? Paarden hebben beweging nodig, klopt, maar bij het ene paard is dat verlangen sterker, meer prioritair dan bij het andere.

Ik vind dat ik dit juist objectief kan observeren omdat ik mijn paard al op alle mogelijke manier gehouden heb en hierin absoluut geen tunnelvisie heb en uiteindelijk de manier gefilterd heb waarop mijn paard het beste gedijt. Ieder paard is een individu met eigen voorkeuren. En van daaruit ga ik op zoek naar wat past bij ieder paard. Niet andersom, ik heb geen absolute, almachtige visie over paarden houden waar ieder paard moet en zal in passen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:28

Sees schreef:
Paarden kennen de emotie gelukkig niet, ze kennen geen euforie. Ik denk dat paarden zich het fijnst voelen als ze zich veilig voelen en lichamelijk gezond zijn.

En wat is gelukkig zijn dan meer dan wat jij hier aanhaalt? Wat is gelukkig zijn bij mensen?
Veiligheid (dak boven het hoofd, financiële zekerheid, familie en vriendschap,...) en een goede gezondheid. Wat is het nog meer?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:37

Ik denk dat het nodig hebben van menselijk contact erg afhankelijk is van paard tot paard. Bij die van mij maakt het bijvoorbeeld echt niet uit wie hen verzorgt, als ze hun eten maar krijgen! Al heb ik wel al gehoord van de mensen die hen komen verzorgen als wij op vakantie zijn, dat ze toch niet zo makkelijk van de wei komen als zij roepen. Terwijl ik maar één keer hun naam moet roepen en ze dan al komen afgestormd. Maar of dat dan iets te maken heeft met het "graag zien" of "graag hebben", dat durf ik niet te zeggen.

Gelukkig zijn is voor een mens denk ik wel net iets ingewikkelder dan wat jij aanhaalt, Gini. Ik bedoel, wij hebben ook een dak boven het hoofd, financiële zekerheid, familie en lieve vrienden, maar mijn man bijvoorbeeld doet zijn werk helemaal niet graag. Dan valt al het andere toch echt in het niet hoor. Dan mag die job nog zoveel geld in het laatje brengen, hij is toch echt niet zo gelukkig... (working on that, trouwens, dus er is wel zicht op verbetering)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:40

Sees schreef:
Anyway, daar ging de discussie niet over maar iemand haalde het aan in relatie met een paard wat verder weg staat.

Wat mij daar vooral de vraag bij is is of het wel eerlijk is, naar het paard gezien toe, om 1x per week op te dagen, paard uit de weide te halen en te verwachten dat die gewoon maar samenwerkt met jou en doet wat jij wil .. Of die 1x per week nu is omdat je paard verder weg staat, of doordat je zelf door gezondheidsproblemen niet vaker kan maakt dan verder ook niet uit.

(en ik wil hiermee niemand voor de borst stoten, maar aangezien ik zelf gezondheidsproblemen heb en het vooral in de winter tot uiting komt en ik het echt niet trek om gewoon te gaan zoals ik wil stel ik mezelf die vragen ... en ik merk ook aan mijn pony's dat ze liever wat met mij doen als ik 3 dagen daarvoor wel geweest ben, dan wanneer ze mij een paar dagen niet gezien hebben .. Ze hebben mij niet nodig, verre van, maar ik merk wel duidelijk of ze wat met hun mens willen doen of niet :+ ).

Maar op zich hoort dat eigenlijk niet bij de discussie, alhoewel ik me wel kan voorstellen dat mensen met stalpaarden wel gewoon elke dag gaan, ze moeten wel, paard rekent op hen .. En degene met weidepaarden of paarden verder weg (op de weide) wel eens vaker overslaan want paardlief heeft toch wat die nodig heeft.. En of dat zo bevorderlijk is voor de band vraag ik mezelf dus af .. of ik heb weer gewoon de uitzonderingen natuurlijk, kan ook :Y) :))

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:54

[***] schreef:
Sees schreef:
Anyway, daar ging de discussie niet over maar iemand haalde het aan in relatie met een paard wat verder weg staat.

Wat mij daar vooral de vraag bij is is of het wel eerlijk is, naar het paard gezien toe, om 1x per week op te dagen, paard uit de weide te halen en te verwachten dat die gewoon maar samenwerkt met jou en doet wat jij wil .. Of die 1x per week nu is omdat je paard verder weg staat, of doordat je zelf door gezondheidsproblemen niet vaker kan maakt dan verder ook niet uit.

(en ik wil hiermee niemand voor de borst stoten, maar aangezien ik zelf gezondheidsproblemen heb en het vooral in de winter tot uiting komt en ik het echt niet trek om gewoon te gaan zoals ik wil stel ik mezelf die vragen ... en ik merk ook aan mijn pony's dat ze liever wat met mij doen als ik 3 dagen daarvoor wel geweest ben, dan wanneer ze mij een paar dagen niet gezien hebben .. Ze hebben mij niet nodig, verre van, maar ik merk wel duidelijk of ze wat met hun mens willen doen of niet :+ ).

Maar op zich hoort dat eigenlijk niet bij de discussie, alhoewel ik me wel kan voorstellen dat mensen met stalpaarden wel gewoon elke dag gaan, ze moeten wel, paard rekent op hen .. En degene met weidepaarden of paarden verder weg (op de weide) wel eens vaker overslaan want paardlief heeft toch wat die nodig heeft.. En of dat zo bevorderlijk is voor de band vraag ik mezelf dus af .. of ik heb weer gewoon de uitzonderingen natuurlijk, kan ook :Y) :))

In mijn ervaring slaan stalmensen vaker over dan mensen met 24/7 weidepaden. Stalpaarden staan vaak in volpensioen 'dus dan kun je wel een dagje wegblijven' terwijl 24/7 weidepaard bijna altijd DHZ is. Dus dan moet je wel elke dag, vaak zelfs twee keer per dag.
En ja, een dagje je stalpaard overslaan (en dan bedoel 24/7 stalpaard, niet eentje die gewoon 8 uur buitenstaat) vind ik erger.
Ik denk dat het per paard verschild. Sommige paarden kun je zo een week wegzetten en pakken na hun week de training zo weer op. Als je dat op een eerlijke manier doet, dus niet teveel vragen ivm met conditie enzo zie ik ik het probleem niet zo. Maar ik vind het idd niet eerlijk om een keer per week te komen en dan 3 uur te gaan galopperen in het bos nee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:58

tess_84 schreef:
Gelukkig zijn is voor een mens denk ik wel net iets ingewikkelder dan wat jij aanhaalt, Gini. Ik bedoel, wij hebben ook een dak boven het hoofd, financiële zekerheid, familie en lieve vrienden, maar mijn man bijvoorbeeld doet zijn werk helemaal niet graag. Dan valt al het andere toch echt in het niet hoor. Dan mag die job nog zoveel geld in het laatje brengen, hij is toch echt niet zo gelukkig... (working on that, trouwens, dus er is wel zicht op verbetering)

Vandaar de puntjes. Gelukkig zijn is voor mij niet een toppunt in je leven en dan gaat het weer weg tot het volgende toppunt.
Gelukkig zijn is gewoon een permanent gevoel van "alles staat op zijn pootjes", "alles verloopt goed", "mijn leven verloopt ok". Jouw man heeft een slechte job en is daardoor in het algemeen ongelukkig, dat gaat niet veranderen door hem een week vakantie naar *vul favoriete bestemming in* aan te bieden. Dan heeft die een moment van blijdschap en vreugde, maar het algemene ongelukkige gevoel blijft. Om dat weg te krijgen moet die naar een job waaruit die veel meer voldoening haalt en die beter bij hem past.

En natuurlijk zijn gevoelens bij mensen complexer dan bij paarden. Excuseer, maar ik denk dat ik dat in mijn berichten al zo dikwijls gezegd heb, dat het saai wordt. ;) :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:59

Gini schreef:
Mijn paard houdt niet van 23/7 opgesloten staan, maar met 24/7 buiten doe je haar evenmin plezier. Ik snap niet wat daar niet aan te snappen is? Paarden hebben beweging nodig, klopt, maar bij het ene paard is dat verlangen sterker, meer prioritair dan bij het andere.

Ik snap ook niet waarom sommigen dat niet begrijpen ;). Ik begrijp namelijk best dat het voor sommige paarden beter is om een tijd op stal door te brengen. Zo ook voor die van mij die 20 dagen per jaar. Dit hóeft echter geen individuele 3x3 stal te zijn in mijn ogen ;). En sommige paarden zijn zo verpest? Verwend? Getraumatiseerd? Dat je ze moet beschermen tegen zichzelf en inderdaad af moet wijken van de verzorging zoals die normaliter goed is voor een paard omdat dat voor een dergelijk specifiek geval dus niet goed is. Maar dat zijn er echt minder dan er in het algemeen altijd beweerd wordt ;).

Gini schreef:
Ik vind dat ik dit juist objectief kan observeren omdat ik mijn paard al op alle mogelijke manier gehouden heb en hierin absoluut geen tunnelvisie heb en uiteindelijk de manier gefilterd heb waarop mijn paard het beste gedijt. Ieder paard is een individu met eigen voorkeuren. En van daaruit ga ik op zoek naar wat past bij ieder paard. Niet andersom, ik heb geen absolute, almachtige visie over paarden houden waar ieder paard moet en zal in passen.

Niet ieder paard hoeft in een bepaald stramien te passen maar de meeste paarden kunnen prima gedijen in een goede buitengang situatie met een stabiele kudde, voldoende ruimte en genoeg voer. 9 van de 10x staat een paard op stal vanwege (drog)redenen van de eigenaar en niet vanwege het absolute welzijn van het dier ;).

Waarom worden paarden die met pensioen gaan vaak verhuisd naar een plek waar veel buitengang een must is maar hoeft dat niet als het paard nog volop getraind wordt... Juist, vanwege de eigenaar :)* :o ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:00

Gini schreef:
Sees schreef:

En wat is gelukkig zijn dan meer dan wat jij hier aanhaalt? Wat is gelukkig zijn bij mensen?
Veiligheid (dak boven het hoofd, financiële zekerheid, familie en vriendschap,...) en een goede gezondheid. Wat is het nog meer?

Ik bedoel dat de waarde die wij mensen aan het woord gelukkig hangen voor ene paard niet hetzelfde is. De context waarin het woord gelukkig in dit topic wordt gebruitk klopt niet, excuses dat ik dat zo onduidelijk uitlegde.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:06

[***] schreef:

Zoals ik eerder al aanhaalde, als jij 1x in de week komt en je gaat dan 1 1/2u trainen in de bak op hoog niveau en dan 6 dagen weer niet, denk ik inderdaad dat dat niet eerlijk is (denk ik hoor, weet ik dus niet zeker). Als je een gematigde training doet of een redelijk relaxed buitenritje, waarom niet?

Ik denk echter wel dat er paarden zullen zijn voor wie het niet werkt als ze niet regelmatig mentaal uitgedaagd worden.

[***] schreef:

Ik heb weidepaarden maar ga doorgaans wel iedere dag, al hóeft dat niet. Voor die van mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit of ik twee dagen niet kom. Alhoewel de haf wel gevoeliger is en wel vervelender kuddegedrag gaat vertonen als hij niet met enige regelmaat aan het werk wordt gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:32

Het gaat ook niet om de mensen die hun paard op de weide hebben en wel elke dag gaan :+
Eerder in het topic werd aangehaald dat afstand geen probleem zou mogen zijn om je paard ergens te zetten waar die het goed heeft (= dus veel weidegang, zo niet 24/7 buiten). Dat je dan niet of minder kan gaan maakt niet uit, want je paard wordt wel in de gaten gehouden en heeft jou verder niet nodig. Dus je kan gerust 1x per week gaan als de afstand te groot is .. Daar gaat het mij over .. Er spelen in mijn ogen meer zaken mee dan enkel het zwart-witte wat hier toch regelmatig blijft voorbij komen.

Moest ik die van mij ergens verder weg hebben staan (of zoals nu dat ik niet zoveel kan gaan als ik wil door mijn gezondheid) dan zullen ze het vast goed hebben (daar kijk ik wel naar, hebben ze nu ook) maar dan ga ik 1 of 2x per week .. en dan .. echt iets opbouwen kan je dan niet, je blijft altijd op hetzelfde hangen, echt doelen bereiken lukt dan niet .. of toch niet in het geval van mijn pony's ;) Zullen ook genoeg mensen zijn die zich daar niet bij kunnen neerleggen, die wel ergens naartoe willen werken, elke dag met hun paard bezig zijn, en dan compromissen gaan zoeken .. en of het paard daar echt slechter wordt vraag ik me af .. Die van mij bloeien open als ik elke dag met hen bezig ben, allebei veranderen ze (van niet weglopen dag 1 tot naar mij toe komen zodra ik de hoek om kom op dag 5 ofzo ..). En toch .. toch hebben ze mij op zich niet nodig, want ze komen de hele dag buiten en hebben onbeperkt eten & drinken ..