[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:34

Tja en dan ga ik het 'paardje pesten' noemen. Ik heb er eentje die idd heel beduusd gaat staan kijken, maar de ander raakt dusdanig gefrustreerd dat of de bak of het andere paard het moet ontgelden.
Dan kies ik liever voor minder slow, maar wel gewoon een tevreden etend paard.

En het hele 'slow' vind ik ook weer meevallen. Het is meer dat ze geen hele plukken naar binnen proberen te werken en zich verslikken als dat het er echt veel langzamer mee gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:41

Dat is inderdaad wel de typische aanpak van sommige paarden, heel zielig kijken als je erbij bent maar als je weg bent dan kan het wel ineens :P

Ik hoor toch nog wel af en toe dat mensen vinden dat ze door de 20mm netten alsnog te snel eten, maar nog kleiner gaan...dat vind ik dan weer een beetje te ver gaan hoor :=

Maargoed dat dacht ik ook toen we de 30mm net hadden en daardoor vraten ze na een poosje gewoon weer hele plukken weg....nu met de 20mm netten eten ze eigenlijk wel gewoon prima :j

Niks gefrustreerd ofzo, ze krijgen een net waar een hele rol in zit en dat dus ontzettend gaat plooien om het laatste beetje hooi, ook gewoon helemaal leeg.

En ze hebben de hele dag de tijd :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:08

Vannacht werden we wakker en hoorde een flinke dreun, wij kijken en de heren stonden met geweld aan het net te trekken wat dus ook weer met een noodgang naar beneden in de bak viel hihi
Ze weten nu dus hoe het werkt en vanmorgen waren de bakken aardig leeg, het gaat mij meer om de verspilling dan dat ze echt slow eten. Het mag wat minder snel en gemakkelijk gaan en ze mogen ergens mee bezig zijn maar hou het wel even in de gaten of ze niet te gefrustreerd raken anders op zoek naar iets anders wil ze niet pesten.
Het is zo lastig om een goed net te vinden wat lang mee gaat en de juiste maaswijdte heeft... niet te klein maar ook niet te groot zodat ze alsnog hele plukken op de grond naast de bak mieteren!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:24

Het is ook een beetje een glijdende schaal, hier ging het in het begin helemaal prima met iets van 60mm netten.

na een poosje worden ze daar heel handig mee, en gaat er steeds meer hooi onder liggen dat ze dan alsnog vertrappen, versmeren, verpiesen en verkakken -O-

Dan ga je naar 45mm, dat gaat ook weer een poos helemaal fijn +:)+
Maar na een tijdje hetzelfde verhaal.

Ga je naar 30mm, top +:)+
Tot anderhalf jaar later....zucht. Weer allemaal hooi er onder dat ze niet meer opeten, want hooi uit het net eten is leuker ofzo :roll:

Nu dus 20mm en dat gaat ook weer prima, alleen het stof valt er uit :P

En nu maar hopen dat hier over een jaar ook weer niet allemaal hooi onder ligt... gelukkig werd het verspilde hooi wel steeds minder :)

Nu met de 20mm halen ze toch weer aanzienlijk minder sprieten per hap er uit dan uit de 30mm waardoor ze er toch zuiniger op zijn en het opeten i.p.v. klakkeloos laten vallen, dus maar gewoon hopen dat dit een poosje zo blijft want om nu door horrengaas te gaan voeren... :P

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:38

Haha ik voer ze hier nog uit 3x3. Ze morsen wel wat maar opzich niet te veel. Ze krijgen nu een volle kruiwagen kuil (grove voordroog) en 2 plakken stro in de bak. Daar staan ze met z'n 3e de hele dag mee buiten. Op stal krijgen ze 's ochtends en 's avonds nog wat kuil. Stro erbij om wat meer te knabbelen te geven zonder dat ze vet worden x).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:48

Hier werd het morsen en laten liggen gaandeweg weer steeds meer uit de 30mm, ik was het echt helemaal zat :P Vooral buiten....dan gooi je toch weer op zich prima hooi weg...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:07

Daarom ben ik blij dat ik het in een bak heb liggen...scheelt enorm qua verspilling.Heb 30mm EJ netten en ze pulken een eind weg :)
Gooi ik het er los in dan gaan ze er net zo driftig mee aan de gang als met het net...alleen vliegt dan alles eruit.Geen succes :P

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:04

Hier ook het net binnen. Morgen even dubbel vouwen en inde bak hangen, kan alleen donderdag pas het effect weten haha.

Ben zeer benieuwd

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:40

Ik haak ook even aan bij dit topic.
Mijn Friese vreetmonster krijgt haar EJ net met 5 kg voordroog in een uur leeg _-:(
Helaas kan ik haar geen gewoon hooi of graszaadhooi voeren want ze is erg gevoelig voor stof. Stro voeren lijkt me ook nog een idee maar ben bang dat daar ook teveel stof in zit.

De netten van pmarena lijken me wel wat. Hoe en met wat maken jullie deze zelf dicht?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:11

Ik heb katoenkoord gebruikt: http://www.naturalspices.eu/katoenkoord ... raads.html

En dan iedere maas aan elkaar gemaakt met een halve steek (onderdoor doorgelusd) en dan elke 4/5 mazen met een echte steek vastgezet zodat als ergens het koord breekt, er maximaal 4/5 mazen opnieuw geknoopt hoeven worden. Toen het klaar was heb ik het net omgekeerd (binnenstebuiten gedaan) en toen zag je er vrijwel niets meer van.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:41

Mijne is ook stofgevoelig en geef ik echt geen stro. Daar gaat alleen geweekt hooi in, wat handig is met een net. Maar ja, weken moet je ook maar de mogelijkheid voor hebben.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:56

Ik heb metselkoord gebruikt!

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:49

Metselkoord is een goed idee, dat heb ik nog wel liggen!

Ik ben idd bang dat stro niks gaat worden, geweekt hooi hoest ze zelfs nog iets op, dus zit wel echt vast aan de voordroog. Maar weer een net met kleinere maas bestellen dus!

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:30

Werken deze nou echt zo prettig? :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:54

Ik heb er een met een stof- en een met een schimmel allergie.Ik voer veel stro bij...voorheen maakte ik het nat omdat de netten hingen,maar heb het nu in een bak liggen.Gaat prima...zelfs nu ik het in de bak niet meer nat maak.

Moet wel zeggen dat het buiten staat onder een afdak en niet in een stal.Scheelt wellicht met stof wat niet blijft hangen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:12

Ik ga de 2x2 cm netten er weer afhalen... Ik vind het helemaal niets. De paarden trekken er aan als een achtelijke en krijgen er dan genoeg uit maar alles wat nog op het net ligt van daarvoor komt op de grond omdat ze zo hard sjorren en dat eten ze niet op... Alles ligt onder en een herrie dat het maakt, ze zijn ook best gefrustreerd en trekken heel de bakken om. Bij het oude net niets aan de hand en geen herrie.

Kan iemand mij aangeven wat een fijn 3x3cm net is? Moet gespannen kunnen worden.
Ik kan alleen maar aanhanger netten vinden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:28

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:29

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:12

_PatriciaH schreef:
Ik ga de 2x2 cm netten er weer afhalen... Ik vind het helemaal niets. De paarden trekken er aan als een achtelijke en krijgen er dan genoeg uit maar alles wat nog op het net ligt van daarvoor komt op de grond omdat ze zo hard sjorren en dat eten ze niet op... Alles ligt onder en een herrie dat het maakt, ze zijn ook best gefrustreerd en trekken heel de bakken om. Bij het oude net niets aan de hand en geen herrie.

Kan iemand mij aangeven wat een fijn 3x3cm net is? Moet gespannen kunnen worden.
Ik kan alleen maar aanhanger netten vinden...

http://www.equiculinair.nl/product_info.php/cPath/111_112/products_id/309
Dit net is in stukken geknipt en gespannen tussen CV-buizen, rooster wordt gebruikt in palletbakken. Ik heb ook andere slowfeeders van Equiculinair en die blijven ook lang goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:26

Gezien de prijzen is het handig om even na te vragen in Duitsland of ze niet alsnog inkl. verzending goedkoper uit zijn :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:29

Thanks!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:43

We bestellen altijd bij huck (http://www.huck.nl/sports/product/215-030/) en dan meteen een groot stuk om de verzendkosten te compenseren. Je kan zelf de maat aangeven, dus je kan een stuk bestellen waar je dan zelf bijvoorbeeld weer 4 stukken uit kunt knippen.

Het knippen en rijgen is geen probleem, elke maas staat op zichzelf en is sterk genoeg om de buis door te rijgen.

Hoe losser het net ligt, hoe minder ze eraan kunnen rukken en trekken, dus de maat goed ruim aanhouden scheelt veel in slijtage en verspilling :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:50

Dank je Grit! Heb het net nu ook heel los er omheen maar ze nemen het net tussen de tanden en trekken er net zo lang aan tot ze iets hebben. Ik vind 20mm echt pesten :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:49

Ik ben er heel blij mee, werkt echt goed tegen verspilling.
Alleen komen er vroeg of laat gaten in en valt het hooi natuurlijk zo eruit.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:28

Ik heb het er nu een week omzitten en er ligt nog meer op de grond dan met een 4x4cm net. Ze trekken hier zo hard dat ze alles met een noodgang op de grond terecht komt. Hebben ze grotere mazen dan eten ze veel rustiger en komt er nauwelijks wat op de grond terecht.

Afbeelding