Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:26

Arabesk schreef:
Ik voer 1x per dag een kruiwagen hooi per paard. De rest van de tijd is er dan geen hooi beschikbaar, maar kunnen ze wel takjes, blaadjes en nog wat gras knabbelen. Zou ik meer of vaker geven worden ze veel te vet.

Het is ook niet de bedoeling dat ze 24/7 kunnen schransen, maar dat er IETS te eten is en dat IETS mag best heel weinig zijn ;-).

Dat deed ik ook zo, maar ik heb al 2 keer bijna zandkoliek bij Merrit gehad. Nu gooi ik dus 2 maal daags hooi bij de heren.
Ik vind ze er nu ook beter uitzien en er word niet om eten gezeurd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:53

Arabesk schreef:
Is er een PP forum :o?

Jaa, op paddockparadijs.nl :)

Delphi2

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:25

bij mij gaat het hooi nu ook wel hard en gras staat er nog amper, ik heb nu goede kwaliteit tarwestro gekocht en als ze een tijdje zonder hooi staan dan eten ze dat prima. Dus ze krijgen nu twee keer per dag hooi in netten en er staat onbeperkt tarwestro

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:46

DubbelDun schreef:
@speedy_cindy : die term kende ik nog niet :)
Idd op meerdere plaatsen netten hangen. Als je 2 paarden hebt, dan 3 netten. Altijd eentje meer als je paarden hebt.

Oke daar zal ik aan denken, altijd eentje extra.
Bedankt. :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:57

Delphi, dat doe ik nu idd ook.
Ze krijgen tweemaal daags hooi in de netten. (Vier netten voor drie pony's) en daarnaast hangen er twee netten met stro (met een enkele pluk hooi erdoor gemixt). De stronetten zijn eigenlijk nooit leeg, ze pakken af en toe een pluk.
De stronetten zijn gewoon normale hooinetten, niet echt groot.
De netten waar hooi in zit heb ik nu twee netten van een meter breed (4,5cm en 3cm maas). En twee 'normale' hooinetten (3cm. en 4cm maas).
Bij elkaar gaat er een baal in per keer, dus genoeg. ;) Want ik heb al gemerkt dat twee hooibalen voor drie pony's best veel is. Ze groeien wel erg rond. :P Dus ik ga ze toch maar iets minderen in de hoeveelheid, dan nemen ze maar een hap stro als ze zo'n honger hebben. ;)

Verder wil ik kijken of ik nog een wilgenstammetje kan bemachtigen voor ze, een nieuwe. Al zijn die in één dag kaal als het aan hun ligt. :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:02

ik wilde vandaag tarwestro halen maar helaas had manlief de auto nodig...

vandaag ook rare dag, wat leuk buitenritje met vriendin had moeten worden vanmorgen ... eindigde in ambulance...
merries waren wat heet en vrolijk, al paar bokken ging het goed maar toen we stukje gingen draven kon mijn vriendin het niet uitzitten en werd gelanceerd, paard ervandoor boven op invalidenwagen... arme man is zich dood geschrokken en was in shock, vriendin was erg warrig en al met al een enerverend dagje wat gelukkig allemaal goed is afgelopen.
autootje had alleen lampje achter stuk, vriendin hersenschudding en na 2 uur kon iedereen weer veilig naar huis, mijn man heeft vriendin weg gebracht, man ging met zijn autootje en ik met 2 paarden...

ik wil dus idd ook stro bij gaan voeren.
heb bij nicky netten besteld, zijn woensdag al verzonden maar heb ze nog niet, dus even geduld hebben.
wil die netten vullen met hooi, samen met mijn xl net en dan in mijn 2 grote ruiven stro doen.

ze lopen hier overdag nog op de wei dus krijgen 's morgens kleine portie hoog en 's avonds lekker veel voor de nacht.
als ze 's morgens hun hooi op hebben haal ik ze 1 voor 1 binnen in de binnenboxen en geef ik ze aangepast apart krachtvoer.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:05

Dat is wel handig om ze binnen te halen om ze even aangepast te voeren.
Dat vind ik zelf namelijk wel een lastige als ik ze wat bij wil geven.

Hebben jullie de kleine of grote maat netten eigenlijk?
Misschien wil ik er nog wel wat bij hebben, is weleens makkelijk.
Zelf vind ik denk klein praktischer. Ik heb nu netten daar gaan goed twee plakken hooi in.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:37

heb 3 kleine en 3 grote bij nicky besteld.

heb nu 3 middelmaat hangen met normale maas.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:59

Nou las ik iets over een onnatuurlijke hoofdhouding bij het eten uit hooinetten.
Merken jullie er iets van? Dat het een negatief effect heeft? Voor degenen die uit hooinetten voeren?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:50

Ik heb sinds gisteren voor het eerst een touw tussen 2 bomen hangen met daar aan een hooinet. Heb het net een metertje boven de grond hangen, zodat ie toch nog wat met zijn hoofd naar beneden eet. Als ze echt omhoog moeten happen lijkt mij ook niet echt goed voor de rug. Voorheen had ik de netten in een hooibak liggen,dan deed paardlief zo'n uurtje/anderhalf uurtje over 2 kg hooi. Nu het net aan het touw hangt toch wel 3 uurtjes. Dus ik ben daar wel heel blij mee!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:59

speedy_cindy schreef:
Nou las ik iets over een onnatuurlijke hoofdhouding bij het eten uit hooinetten.
Merken jullie er iets van? Dat het een negatief effect heeft? Voor degenen die uit hooinetten voeren?

Dat is ook de reden dat ik niet uit hooinetten voer. Ik heb niet gemerkt dat een paard door de hooinetten problemen kreeg, wel een keer een paard dat verkeerd gestald had gestaan en z'n nek in een kronkel moest doen om bij z'n eten te komen. Daardoor waren z'n tanden scheef afgesleten.

Toen werd hij in een PP gehuisvest met hooinetten, maar het probleem ging maar niet over. Pas toen hij een tijd gras at (en niet meer uit hooinetten) ging het voorbij.

Geen direct bewijs dat het door het hooinet kwam, maar omdat de hoofdhouding bij het eten uit een hooinet toch wat raar is voor mij genoeg reden om het liever anders te doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:00

Hangt de onderkant een meter boven de grond?
Mijn net hangt aan de onderzijde praktisch op de grond.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:04

Ja, de onderkant van het net idd. Ben nog een beetje bang dat ze er ander op gaan staan ofzo. Heb er ook nog een shetje bij lopen. Denk je dat ie wel lager kan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:13

Hier is het geen probleem. Net komt net niet op de grond, dus op zich zullen ze er niet snel op staan. En dan blijft het hooi wel mooi schoon.

Wat betreft de hoofdhouding. Ze houden hier hun hoofd niet eens zo scheef om eruit te eten?
Van de grond af is natuurlijker, maar dan is het hooi in no time op, en de rest wordt vertrapt. Dat is dus niet echt een optie.
Een hooibak zou ik nog weleens willen, maar ook dan zal er van mij iets van een net/rooster op moeten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:15

arno8 schreef:
Geen direct bewijs dat het door het hooinet kwam, maar omdat de hoofdhouding bij het eten uit een hooinet toch wat raar is voor mij genoeg reden om het liever anders te doen.

Dat was jarenlang ook mijn excuus ;-)
Maar ik kwam erachter dat het wat kort door de bocht blijkt. Een paardenonderkaak valt naar voren zodra het paard gaat eten. Door deze verschuiving van de onderkaak ten op zichte van de bovenkaak kan het paard eten en malen zoals het dier gemaakt is/geevalueerd is.
Een hooinet hang je -als het goed is- zodanig laag dat de paardenonderkaak gewoon doet wat ie moet doen, nml beetje naar voren "schuiven".
Paard plukt hooi uit het net en gaat vervolgens head-down malen. Daarna eet ie de gemorste plukjes van de grond ook head-down malend.
Heb zelf erg goed mijn paarden geobserveerd maar ik zie geen "gevaarlijke" verschillen tussen hooi-van-de-grond en hooi-uit-het-net.
Een paard dat een afwijkend gedrag heeft aangeleerd (met hooinetten), is niet representatief voor het fenomeen voeren-uit-hooinet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:49

Ik denk dat het paard misschien iets mankeerd waardoor het steeds dezelfde eethouding aanneemt om de andere kant te ontlasten.
Hier eten ze net zoveel 'naar links' als 'naar rechts' iig en ik heb er al die jaren niets gemerkt en krijg ook geen opmerkingen van mijn TA in die richting.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:06

Ik denk dat ik maar gewoon ga experimenteren. Kijken hoe het werkt. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:10

scoxxx schreef:
Een hooinet hang je -als het goed is- zodanig laag dat de paardenonderkaak gewoon doet wat ie moet doen, nml beetje naar voren "schuiven".
Paard plukt hooi uit het net en gaat vervolgens head-down malen. Daarna eet ie de gemorste plukjes van de grond ook head-down malend.
Heb zelf erg goed mijn paarden geobserveerd maar ik zie geen "gevaarlijke" verschillen tussen hooi-van-de-grond en hooi-uit-het-net.
Een paard dat een afwijkend gedrag heeft aangeleerd (met hooinetten), is niet representatief voor het fenomeen voeren-uit-hooinet.

Zo gaat het bij mij nu ook, ze plukken het wel uit het hooinet maar gaan malen met hun hoofd omlaag.

De tandproblemen van het paard in kwestie zijn bijna voorbij, heeft ook te maken met het slechte gebitsonderhoud door de eigenaar vóór mij. En de pockets tussen zijn kiezen die het paard heeft, hebben niks te maken met een verkeerde eethouding, alswel met erfelijkheid. Zijn zoon heeft het ook....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:13

touw tussen twee bomen met hooinet eraan klinkt in mijn ogen eng.
Mijn hooinetten liggen gewoon op de grond en ze eten er dus uit alsof het hooi op de grond ligt. Ze hangen niet zijn alleen vastgebonden zodat ze niet overal heen wandelen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:51

Ik volg je even niet denk ik, Arabesk? Voer je nu uit een hooinet of niet of deels?

Bij deze bestel ik ook even droog weer voor komende week. Vind dat we nu genoeg regen hebben gehad en maandag wordt mn zadel afgeleverd *\o/*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:07

ja ik doe al het hooi in verschillende hooinetten :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:27

Heb nu al 2 dagen geen hooi meer gegeven, maar alleen graszaadhooi. Nu eten ze het wel...2 grote hooibakken voor de helft gevuld en alles schoon op. Daarna iets meer per bak en weer zo goed als weg. *\o/* Ik heb er even geen rooster op gelegd, dat geeft wel meer rommel, maar met dit spul is het ook niet zo erg wanneer ze er rojaal van kunnen eten. Later van de week gaan de 10x10 roosters er op.

Ik wil nu wat halve bakken neer gaan zetten, zodat er meerdere eetplekken komen (en moet dan wel de mestplaatsen ontzien...) Ze krijgen de halve dag (ca. 4 uur) weidegang waarvan de Fjord met korf. Die mini zou eigenlijk ook een korfje moeten, maar waar je zo klein vindt??? De greenguard lijkt me niet zo best..heb gehoord dat ze die opzij kunnen schuiven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:32

Even gewoon nieuwsgierig, is graszaadhooi ook goedkoper dan gewoon hooi?
Lijkt me ook wel wat het erbij te geven. Maar had al even op MP gekeken en kon niets in de buurt vinden. Misschien eens wat leveranciers informeren.
Onze kleine baaltjes hooi halen we normaal direct bij een boer van het land.

Hooinetten op de grond wil ik niet vanwege vocht en vuil, maar ook omdat er eentje op ijzers loopt nog.

BZ, er zijn wel kleine korfjes, toevallig weet ik hier uit de buurt een miniShet die met een korfje loopt. Maar geen idee welk merk.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:42

Graszaadhooi is ietsjes goedkoper per ton, maar het scheelt weinig en je voert er meer van, dus in totaal ben ik er wel duurder mee uit..

Arabesk ik zie nu mn verwarring over je hooinetten terug, Arno voert niet uit netten en jij wel :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:42

Ja, graszaadhooi is wat goedkoper. het schijnt aleen lastiger te zijn om goede kwaliteit te krijgen. Van mij foerage handelaar begreep ik dat het gzh uit Zeeland van slechte kwaliteit was (komt door het weer???) Ik heb Engels Raai uit Frankrijk (en nu komt er ongetwijfeld iemand met een droevig verhaal over dat product ;) ) en dat ziet er mooi uit. Erg grof en balen van bijna 500 kilo :oo Zo'n pak is dus bijna 3 meter lang!!!

Ik heb die kleine korjes ook ergens voorbij zien komen.. mijn groothandels schijnen dat niet te hebben..jammer