Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:45

trekruiter schreef:
Vippie schreef:
Wat ik me afvraag, zijn er ook mensen met een stroallergie die deze korrels getest hebben of gebruiken? Wat is jullie bevinding op allegiegebied? Ik ben nl zelf zwaar allergisch voor stro maar vind dit wel een interesante optie als het een beter bodem geeft dan Vlas. Met die piesende mixer van mij is vlas ook bijna geen doen namelijk qa verbruik.

geen probleem voor paarden met stro-allergie,ze eten het nl niet op,bijgevolg geen koliek

Goed lezen, het gaat om een stro allergie bij mezelf, niet bij mn paard. Ik was niet van plan de korrels te eten ROFL ROFL

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:00

trekruiter schreef:
geen probleem voor paarden met stro-allergie,ze eten het nl niet op,bijgevolg geen koliek
Buiten het feit dat het niet over paarden met stro-allergie ging Lachen
Is het dus ook niet waar dat ze het niet eten.
Die van mij doet zowat zijn maaltijd er mee en ik ben niet de enige.
Er wordt dus wél van gegeten, maar niet door alle paarden !!

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:46

dat deed mijn ene paard eerst ook. dat eten maar daar hielp die dazen spray (hertshorn olie) goed tegen ook het nat maken wat de leverancier ook voorschrijft met zeepsop/of azijn wil heel goed!!..
Mijn andere paard had het zelfde probleem bij hemparade (die vond dat zo lekkker!!) die vrat dat de hele dag door.
dit niet (gelukkig).
Nu na een paar maanden eten ze er NOOIt meer van.. ze weten eigenlijk neit beter..
meng het ook vaak met wat oud stal strooisel nu door.. omdat ik de gehele box leegscheppen zonde vind ..

jabjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:56

Even een berichtje over de Welkoop strokorrels: Is nagevraagd bij Agrifirm en volgens de medewerker komen de witte zakken niet meer. Vond de kwaliteit erg slecht. Als het goed is komen nu de doorzichtige zakken weer. Die zijn duidelijk anders en absorberen veel beter ! We hebben ze ook gebruikt van Dolsma. Die zijn ook prima. Sommige paarden eten ook includief zeepsop en azijn, hi. Gelukkig alleen de eerste paar dagen, daarna niet meer.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:17

okeeee,

die zakken heb ik dus,

gelukkig krijgen mijn buren in januari een ander merk,
kan ik mooi vergelijken

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:58

ik heb eerst alle papieren zakken in de stal gegooid. Ze vallen nu na 3 dagen mooi uit elkaar. Ik ben tot nu toe tevreden. Maar goed, weet dus nog niet het verschil met de plastic royal pellets. Die zien er echt wel een stuk beter uit.

Mijn paard eet er gelukkig niet van. Wel de eerste keer...hij dacht oooohhh, een stal vol met biks. Lachen Haha.

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:25

Ik heb toch nog een vraag. Dit spul lijkt mij echt helemaal ideaal. Maar.... als ik al deze reacties lees staan jullie paarden overdag buiten. Mijn paard staat (in de winter) niet buiten maar op stal en elke dag komen ze in de rijbaan los om energie kwijt te worden.

Hoe reageerd stokorrels op een paard dat bijna de heledag op stal staat. Moet wel zeggen dat mijn paard een hele grote viespeuk is. Hij smeert zijn mest gewoon helemaal door de stal heen. Hij staat nu op stro en soms is het zo nat dat je je zelf hoort soppen.

O ja bij ons op stal is de grond van beton met achter in de stal een plasgoot (weet zo even geen ander woord hiervoor)

Ik hoop dat jullie hier ook ervaring mee hebben en daar wat over kunnen vertellen.

Verder lijkt het mij dus echt een super bodembedekker.

Groetjes Sandra

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:06

Als de plasgoot niet afgedekt is met bijv. matten of iets anders, dan raakt die natuurlijk verstopt. Maar dat heb je ook met vlas en volgens mij ook met stro (de mest gaat er toch in zitten).
Als je paard gewend is om te kunnen knabbelen de hele dag door, is het wel een omschakeling. Paarden die toch al op vlas of zaagsel staan, merken eigenlijk geen verschil.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:14

Ook van mij, provinciegenoot, even een reactie.

Ik had mijn 2 paarden (1 schone en 1 viespeuk) altijd op een klein beetje zaagsel met koolzaad stro staan.Sinds december heb ik ze op vlas gehad....
Bij de schone merrie bevalt het goed. Bij de viespeuk werd het na 3 dagen een kleffe zooi, ondanks dat deze merrie half zindelijk is. Ze plast nl. vaak op een emmer :+
In het begin deed ik naast het vlas nog een plak stro in de stallen, echter mest dit heel moeilijk uit. Daarom ben ik al snel gestopt met stro bij gooien en dus stonden ze alleen op vlas. Misschien dat ze daar wel iets van snoepen maar geen grote hoeveelheden. Ze hebben hier geen problemen mee gehad. ;)
Sinds gisteren (15 jan.2009) heb ik de viespeuk op korrels staan. Toen ze gister de stal binnen kwam at ze eerst haar hooi op en daarna begon ze toch aan de korrels. Ik had 8 liter water met 2 liter azijn erover gegooid, en dit heb ik dus nog maar een keer gedaan. In totaal dus 16 liter. water en 4 liter. azijn. Toen bleef ze er vanaf. Gisteravond had ze de lol er al af....tenminste ik zie haar niet meer snoepen maar sta natuurlijk niet de hele dag bij haar te kijken.
Ik heb ook betonnen vloeren met een putje. Bij mij komt er echter nooit geen urine in de putjes doordat ze allebei aan de andere kant plassen....Er komt wel strooisel in het emmertje en die leeg ik dus zo af en toe.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en anders mag je mij ook een PB sturen hoor.
Succes!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:17

Diana kan je in dit topic de strokorrelprijzen niet bovenin zetten?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:19

Ik zal, ook in dit topic regelmatig voorbij komen reporten en dus blijft mijn onderschrift in the picture......

Zal nog eens kijken.....

Ik heb de vraag inmiddels bij de moderator neergelegd..... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:26

Diana, toch wel jammer dat er al 20 liter vocht in je stal ligt die geen urine is. Toch wel een hele emmer vol, is toch wel een extra dag, wellicht wel anderhalve dag minder die je aan vocht weg kan werken..Dat staat mij toch nog steeds tegen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:45

@ Russel.

Volgens mij snap jij (of je hebt het gewoon niet gelezen) nog steeds niet wat de gebruiksaanwijzing voor de korrels is :? : beetje jammer ;(

Lees: gooi 6 zakken korrels in de stal en gooi daar vervolgens 20 liter water overheen.

Dus die TWEE hele emmers! (hier hebben emmers nl. een inhoud van 10 ltr)wordt door de leveranciers geadviseerd om erover te gooien..... Maakt eigenlijk ook niet uit want vervolgens vang ik die twee emmers urine gewoon weer op onder mijn half zindelijk paard.. := ...die overigens vaker dan 2 x per dag plast.
Hoedanook die TWEE volle emmers vind je in de stal door de goed absorberende korrels niet terug.....en je hebt gelijk een verpulverd laagje bovenop de korrels waar het paard vervolgens lekker in kan gaan liggen. +:)+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:25

EEN GOED IDEE VOOR DEGENEN DIE DE KORREL GEBRUIKEN OM ONDERSTAAND LIJSTJE TE KOPIEËREN EN IN TE VULLEN:

- verpakking
- is samenstelling bekend
- is samenstelling te zien op de zak
- kleur
- homogeen kleur
- wat gebeurt bij uitstrooien en bevochtigen
- ervaringen na 1 week
- ervaringen na 1 maand/2/3maanden
- hoeveel effectief verbruikt na 1/2/3 maand
- hoeveelheid werk
- hoeveelheid mest
- geur
- kleur
- opeten door dier
- andere opmerkingen?
- prijs

Zo kan iedereen in dit topic een beetje vertellen hoe het met zijn korrel gaat (en liefst er een foto bij plaatsen van bij aanvang, na 2 weken en na 4 weken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:34

diana1 schreef:
@ Russel.

Volgens mij snap jij (of je hebt het gewoon niet gelezen) nog steeds niet wat de gebruiksaanwijzing voor de korrels is :? : beetje jammer ;(

Ik heb wel gelezen ;) en ik snap het ook :+ , alleen ik vind het jammer dat je meteen al moet beginnen met vocht. Daarom wil mijn fouragehandelaar er ook niet aan beginnen. Ik vang nl niet de urine op bij mijn paard. Meer winst zou er zijn m.i. als de korrels niet zo hard gepest waren, dus uit zichzelf heel makkelijk zonder vocht uitelkaar vallen of als de zakken anders van inhoud zouden zijn, dus gewoon de niet geperste vorm in goed geperste zakken zoals vlas, dan heb je wellicht ook zakken met stromot voor 20 kg en dan verwacht ik evenredige prijs. Dan is die 20 liter weer 2 dagen winst tov de korrels nu. Dan zie je ook meteen of de samenstelling niet bv met hout gemengd is.

Of het jammer is, weet ik dus niet..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:39

@imker: Wil misschien overstappen en vind je topic met foto's erg interessant. Weet niet of het al gevraagd is, maar ga je het experiment ook herhalen met de viespeuk op merkloos en de merrie op strovan?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:43

- verpakking -> witte plastic zakken (welkoop)
- is samenstelling bekend -> staat geen samenstelling op de zak.
- is samenstelling te zien op de zak -> nee dus
- kleur-> pff, mooie kleur volgens mij. Mooi geel zeg maar.
- homogeen kleur -> jawel
- wat gebeurt bij uitstrooien en bevochtigen-> de korrels waren al redelijk veel uit elkaar gevallen, daarom heb ik ervoor gekozen het niet te bevochtigen.
- ervaringen na 1 week-> Erg netjes, heel erg makkelijk uit te mesten.
- ervaringen na 1 maand/2/3maanden-> ben nu bijna 1 maand bezig. Bij de smeerkees wordt de kleur wat donkerder, maar nog netjes genoeg. Heb nog niks bijgegooid. Bij mijn schone merrie is het nog heel netjes.
- hoeveel effectief verbruikt na 1/2/3 maand -> 5 zakken in een stal van 3x3
- hoeveelheid werk -> dagelijks ong 10 min met mesten p/st.
- hoeveelheid mest -> 2 stallen een halve kruiwagen
- geur-> neutraal
- kleur-> 1 stal iets donkerdergeel, andere nog frisgeel
- opeten door dier-> nee
- andere opmerkingen?-> paarden staan van half 9 's avonds tot half 9 's ochtens binnen.
- prijs -> dacht 6,50 euro ongeveer(weet het niet precies meer)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:46

Overigens sprak ik vandaag mijn leverancier van Merkloos en hij vertelde me dat de nieuwe zakken geleverd worden in 15kgzak. Dit ivm ARBO en niet mogen tillen boven de 20kg oid.
Dus nieuwe leveringen van Merkloos gaan per 15kgzak.

Kamsel, ik denk dat als ik dit experiment afgerond heb, ik geheel overstap op één van beide merken en zodoende niet de test om ga draaien. Het kost me nu al dagelijks minimaal 2 uur om alles bij te houden (mesten, foto's, updaten, reageren en mails beantwoorden). Volgens mij heb ik het na 8 wk (of als de korrel zich langer houdt, dus langer kan blijven liggen) wel gezien.

Wreckh, dankjewel!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:13

Oké, blijf het volgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:39

imker schreef:
Overigens sprak ik vandaag mijn leverancier van Merkloos en hij vertelde me dat de nieuwe zakken geleverd worden in 15kgzak. Dit ivm ARBO en niet mogen tillen boven de 20kg oid.

Hier krijg ik toch dubbele gedachten bij.
20 kilo is nog onder het max gewicht wat bij de Arbo idd wordt aangehouden, dus waarom verlagen naar 15??
Het klinkt alsof hier een verstopte prijsverhoging gaat plaatsvinden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:05

DubbelDun schreef:
imker schreef:

Hier krijg ik toch dubbele gedachten bij.
20 kilo is nog onder het max gewicht wat bij de Arbo idd wordt aangehouden, dus waarom verlagen naar 15??
Het klinkt alsof hier een verstopte prijsverhoging gaat plaatsvinden.

Klopt, en dat heb ik ook al eerder vermeld...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:08

Nee, prijs wordt gedeeld door 20 en dan vermenigvuldigd met 15. Mij is verzekerd dat de prijzen niet gestegen zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:50

trekruiter schreef:
de paarden hebben sedert zondag de box niet meer verlaten.

off topic met een half knipoogje, maar toch een i.m.o. zorgelijk iets:
.....dat je een potstal hebt betekend niet dat de páárden er niet uit mogen hoor, Trekruiter....da's al 6 dagen!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:55

Hier zal ik even op inhaken....Afgelopen woensdag heb ik korrels van Imker haar merkloze stal gehaald en de prijs is bij mijn regiodealer 35 eurocent per zak gedaald tov december.

Meer gegevens in mijn profiel.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:59

Klopt dan dus daadwerkelijk. Diana, heb jij ook 15kgzakken?
Op de huidige pallet zitten nu dus 50 zakken en effe snel gerekend dan 750kg per pallet.
Anders was het 36x20=720kg per pallet.