Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:37

staan ze nog niet goed buiten, kunnen ze alweer naar binnen...

te weinig dus....
paard is buitendier!!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:39

Als je de mogelijk hebt voor de hele dag buiten?
Nee dan ben ik het er niet mee eens!
Mijn paard mag nu 24/7 lekker in de wei en ik vind dat alle paarden dat met dit warme weer moeten kunnen Lachen.

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:42

lottehorse schreef:
Mijn paard mag nu 24/7 lekker in de wei en ik vind dat alle paarden dat met dit warme weer moeten kunnen Lachen.

Zeker met dit weer, dan zweten die paarden hun stal uit:P

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:45

mijn pony staat ook vaak 2 uur per dag buiten
maar hij staat wel erg lang in de bak Knipoog

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:47

Jaa dit is egt belachelijk!
Je laat een paard egt niet maar 2 uur op de wei staan.
Dat is veelste kort!!
Op stal hebben ze minder te doen dan in het weiland!

Groetjes calippolover

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:50

_Amy_ schreef:

Ehmmmm op stal is het bij ons in ieder geval fors koeler dan dat het buiten is hoor. Misschien gaat dat op als je je paard/pony in zo'n container hebt staan maar in een normale degelijke stal met goede ventilatie is het een stuk koeler.

Mijn paarden komen ook een paar uur per dag op de wei en soms ook niet, heb ook nog een leven naast de paarden. ALs ik de ene er langer op zet of in de volle zon, verbrandt ie levend en ik heb alles al geprobeerd maar niks past of helpt. De andere kan er een stuk beter tegen, die gooi ik ook rustig voor een paar weken op de wei, geen punt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:54

Ik had tot afgelopen april hetzelfde voor mijn paard. Alleen maar 2 uurtjes of minder per dag naar buiten, ik heb echter een andere stal gevonden en hij staat nu 24 uur per dag buiten, word per dag een uurtje naar binnen gehaald zodat ik kan rijden.

Ik merk dat mijn paard veel vrolijker is en frisser in het koppie. Ik doe hem er dus een heel groot plezier mee Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:56

lottehorse schreef:

Ja lekker ... in de wei zonder schuilmogelijkheid in de volle zon, 30 graden en onder de dazen! Duivel

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:56

daffodil schreef:
_Amy_ schreef:

Ehmmmm op stal is het bij ons in ieder geval fors koeler dan dat het buiten is hoor. Misschien gaat dat op als je je paard/pony in zo'n container hebt staan maar in een normale degelijke stal met goede ventilatie is het een stuk koeler.

Mijn paarden komen ook een paar uur per dag op de wei en soms ook niet, heb ook nog een leven naast de paarden. ALs ik de ene er langer op zet of in de volle zon, verbrandt ie levend en ik heb alles al geprobeerd maar niks past of helpt. De andere kan er een stuk beter tegen, die gooi ik ook rustig voor een paar weken op de wei, geen punt.

Precies!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:57

Inderdaad, ik hou daar echt geen gelukkige paarden aan over hoor, met de brandblaren op hoofd en benen......

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:02

simodi schreef:
joany_pony schreef:
die dazen zijn idd erg irritant maar een vliegendeken en een vliegenmuts hihi doet wonderen

Yep, de mijne hebben idd ook een prima vliegendeken met hals op maar de meeste paarden die ik in de omgeving hele dagen buiten zie staan, staan gewoon in hun blootje! En dan in open weides zonder bomen om te schuilen tegen de zon ...

Ik blijf erbij dat zo'n situatie (en die zie je dus heel veel) niet paardvriendelijk is en echt niet beter/plezieriger voor je paard dan maar een aantal uren buiten!

daar ben ik het helemaal mee eens als ze nu naar buiten gaan dan gewoon een deken op en vooral niet een te kleine deken want dan prikken ze er alsnog doorheen
gebeurt iddnog veel te veel dat ze zonder deken naar buiten gaan nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:10

daffodil schreef:
Inderdaad, ik hou daar echt geen gelukkige paarden aan over hoor, met de brandblaren op hoofd en benen......

Je zou eens naar de voeding en algehele weerstand van je paard kunnen kijken.
Dit heeft namelijk grote invloed op het wel/niet verbranden in de zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:14

helaas lukt overdag buiten hier ook niet, ook niet met deken.
Maar dan ruilen we de uren maar tegen nachetelijk uren...gewoon omdat buiten zijn belangrijk is

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:19

Ik ben het met je eens hoor!
Je paard moet wel gewoon s' Ochtends in de wei kunnen staan, en na het verzorgen bijvoorbeeld...

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:38

Tegen dazen helpt een deken niet eens, die krengen bijten zelfs dwars door een spijkerbroek heen. Hier gaan ze dus met dat hete weer 's morgens vroeg en dan 's avonds weer naar buiten. Overdag en 's nachts staan ze binnen. Bij ons is het in de stallen ook koeler dan buiten. Gelukkig is het nu wat minder heet en gaat het wel weer! Ik gebruik nu trouwens Butox tegen de dazen (naast de dazenval) en het lijkt te helpen!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:46

Ninx schreef:
Gail schreef:
weer óf s'nachts óf s'ochtends een uur of 3, 4, want het stikt nu van de dazen en daar worden ze vreselijk geirriteerd van! 1. Sommigen mensen die erg van de natuurlijke aanpak zijn kunnen ook doorslaan. Die vragen niks van hun paard, maar of die beesten daardoor nu gelukkiger zijn? .

1. zozo, dat is nu wat men noemt 'generaliseren', ik hoop dat je dat wanneer je terugleest zelf ook zult begrijpen.

Nee, absoluut niet, je hebt het zelf al vet gemaakt: het woordje 'sommige'. Dat jij je aangesproken voelt is jouw probleem, mij ging het erom aan te geven dat het neit zwart wit is en niet standaard 1 partij gelijk heeft of het goed doet. Maar goed lezen is inderdaad best moeilijk.

Ninx schreef:
3. Ik vind dat je wel degelijk kunt stellen dat 2 uur zielig is. Sterker nog, dit is onderzocht en men kwam uit op een absoluut minimum van 5 a 6 uur (zoek in google maar eens op dit onderwerp en lees de bevindingen van Dr. Machteld van Dierendonck).

Ik ben goed op de hoogte van de uitkomsten van Dr Machteld van Dierendonck. Ik heb haar het woord 'zielig' in ieder geval nog nooit horen gebruiken. Verder ben ik het met haar wel eens ja. Maar ik ben ook van mening dat mijn paard het goed heeft. Ik zeg alleen dat een paard met 24/7 buiten niet per definitie gelukkiger is dan een paard dat 2 uur in de wei staat en nog een paar uur in de paddock en 2 x per dag in beweging wordt gezet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:51

Ik begrijp dat niet eigenlijk Haha!
Als je de mogelijkheid voor de hele dag hebt zou ik mijn paard en nooit eerder af halen
Hier in hartje Den Haag is er bijna geen wei te bekennen... en ik ben altijd blij als die van mij even lekker het land op kunnen.
Warina staat gelukkig in de ouwe mutsen kudde, dus die heeft lekker veel weide gang, voor de 'andere' paarden is het nog behelpen hier.
Ben nog steeds op zoek naar een stukje land wat hier in de buurt te koop staat, zodat ik ze dagelijks even daarheen kan brengen en samen op het land kan gooien Haha!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:03

c_alsemgeest schreef:
Ik begrijp dat niet eigenlijk Haha!
Als je de mogelijkheid voor de hele dag hebt zou ik mijn paard en nooit eerder af halen
Hier in hartje Den Haag is er bijna geen wei te bekennen... en ik ben altijd blij als die van mij even lekker het land op kunnen.
Warina staat gelukkig in de ouwe mutsen kudde, dus die heeft lekker veel weide gang, voor de 'andere' paarden is het nog behelpen hier.
Ben nog steeds op zoek naar een stukje land wat hier in de buurt te koop staat, zodat ik ze dagelijks even daarheen kan brengen en samen op het land kan gooien Haha!

moet je in brabant komen wonen, wei in overvloed, Clown

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:07

Ik zou sowieso een paard nooit 24/7 de wei zetten, overdag wel en 's nachts gaan ze naar binnen. Dat is met voeren makkelijker, met de verzorging, met het werk. En als het onweert of het is echt vreselijk hoosweer gaan ze ook naar binnen. Daarbij staan die van mij echt voor aan het hek als er echt heel veel dazen zijn, dan staan ze zo ongeveer te wachten tot ze naar binnenmogen. Een buitje kunnen ze best hebben, maar echt van dat zeikweer: liever niet. En ik geloof niet dat ze zichzelf zielig vinden als ik ze dan binnen haal (en ze dus een dag maar een uur of 4 buiten staan). Ieder zijn ding, maar veroordeel een ander gewoon niet zo. Ieder probeert het beste te doen, op zijn eigen manier. En het ene paard is heeeel gelukkig 24/7 buiten, en de ander is heeel gelukkig met wat minder uurtjes op de wei. Mooi toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:34

Gail schreef:
Ik zou sowieso een paard nooit 24/7 de wei zetten, overdag wel en 's nachts gaan ze naar binnen. Dat is met voeren makkelijker, met de verzorging, met het werk. En als het onweert of het is echt vreselijk hoosweer gaan ze ook naar binnen. Daarbij staan die van mij echt voor aan het hek als er echt heel veel dazen zijn, dan staan ze zo ongeveer te wachten tot ze naar binnenmogen. Een buitje kunnen ze best hebben, maar echt van dat zeikweer: liever niet. En ik geloof niet dat ze zichzelf zielig vinden als ik ze dan binnen haal (en ze dus een dag maar een uur of 4 buiten staan). Ieder zijn ding, maar veroordeel een ander gewoon niet zo. Ieder probeert het beste te doen, op zijn eigen manier. En het ene paard is heeeel gelukkig 24/7 buiten, en de ander is heeel gelukkig met wat minder uurtjes op de wei. Mooi toch?

'WAT MINDER'?
24/7 OF 2,3 of 4 uurtjes is nogal een verschil he?
Bij ons gaan ze om een uur of 8 naar buiten, en om een uur of tien 's avonds naar binnen.
Wanneer het weer redelijk is blijven ze buiten.
En 'ZE' zijn KWPN'ers, arabiertjes, tuigers, pony's, Z2 paarden, alles......
En ze 'overleven' het allemaal, en de wedstrijdpaarden rijden menig ruiter naar huis... dus ook daar zie ik geen negatieve invloed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:36

daffodil schreef:
_Amy_ schreef:

Ja, het is natuurlijk wel heel veel gedoe he? Dat binnen en buiten zetten, de modder er weer af poetsen.... tjonge! Clown Clown Clown
Ik run een eigen zaak en draai zeker 60 uur id week en heb ook nog zoiets als een sociaal leven. Als ik het redt qua tijd moet een ander dat ook wel lukken toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:39

giotto schreef:
Die van mij staat gemiddeld zo'n 4 uur per dag buiten.
Niet omdat hij niet langer buiten kan of mag,maar omdat hij na enkele uren binnen WIL...
Een hele dag buiten staan is een echte straf voor hem,laat staan dag en nacht buiten staan..dan word hij depressief...

Ik heb ook zo eentje...Die gaat buiten rollen, wat rennen, en na een half uurtje a een uurtje gaat ze dan zeuren om binnen te mogen. Als ik dan zo iets heb van "da's kort" en ik laat haar nog een uurtje staan, gaat ze gewoon een uur lang voor de staldeur staan wachten... Clown strak naar ons huis kijkend van "en wie komt mij binnen zetten?"
De pony mag je hele dagen buiten gooien. Maar Explo heeft vaak na een paar uurtjes ook zo iets van "zo is het wel goed geweest..." en dan komt ie echt aan de draad staan en als je niet reageert hinniken Clown en als je dan naar hem toe gaat, stapt ie rustig naar zijn stalletje.... Clown

Er zijn dus wel degelijk paarden die het met een 2-tal uurtjes wel goed vinden. En die moeten echt niet binnen van ons, weide ligt aan huis dus of ze er nu de hele dag in blijven, of maar een uurtje, maakt echt niet uit, de hele dag zou zelfs makkelijker zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:45

pharagirlke schreef:
giotto schreef:
Die van mij staat gemiddeld zo'n 4 uur per dag buiten.
Niet omdat hij niet langer buiten kan of mag,maar omdat hij na enkele uren binnen WIL...
Een hele dag buiten staan is een echte straf voor hem,laat staan dag en nacht buiten staan..dan word hij depressief...

Ik heb ook zo eentje...Die gaat buiten rollen, wat rennen, en na een half uurtje a een uurtje gaat ze dan zeuren om binnen te mogen. Als ik dan zo iets heb van "da's kort" en ik laat haar nog een uurtje staan, gaat ze gewoon een uur lang voor de staldeur staan wachten... Clown strak naar ons huis kijkend van "en wie komt mij binnen zetten?"
De pony mag je hele dagen buiten gooien. Maar Explo heeft vaak na een paar uurtjes ook zo iets van "zo is het wel goed geweest..." en dan komt ie echt aan de draad staan en als je niet reageert hinniken Clown en als je dan naar hem toe gaat, stapt ie rustig naar zijn stalletje.... Clown

Er zijn dus wel degelijk paarden die het met een 2-tal uurtjes wel goed vinden. En die moeten echt niet binnen van ons, weide ligt aan huis dus of ze er nu de hele dag in blijven, of maar een uurtje, maakt echt niet uit, de hele dag zou zelfs makkelijker zijn.

Als je de keuze maar hebt...
Maar er zijn ook mensen die een paard aanschaffen WETENDE dat er geen weidegang/vrije uitloop is, NIET WETENDE of dat ook zo'n 'uitzonderlijk' paard is dat graag naar binnen wil.....
Dan kies jij dus op voorhand dat hij niet naar buiten kan, of nauwelijks, en dat vind ik tragisch...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:48

Tja, het ene paard heeft daar meer last van dan het andere. Mijn merrie amuzeerd zich prima met haar anderhalf uurtje a twee uurtjes weidegang per dag. Maar die kleine pony zou je daar echt depri mee maken... En levensgevaarlijk ook overigens want als die geen vrijheid krijgt op een dag pakt die hem wel... Clown

IMO mogen mensen inderdaad niet op die manier een paard aan kopen maar uiteindelijk kan je daar niet heel veel aan doen. Je kan enkel hopen dat er meer ervaren personen zijn die het idee "paard" even duidelijk maken... Lachen Tragisch vind ik dan weer een groot woord...Een kind dat beide ouders verliest op 13-jarige leeftijd is tragisch. Mijn klasgenoot van 18 die voor zijn 2 jaar jongere broer moest zorgen omdat zijn ouders tussen de slagbomen door wilde zigzaggen was tragisch...Een paard dat maar twee uur op weide kan is hoogstens jammer. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:52

pharagirlke schreef:
Tja, het ene paard heeft daar meer last van dan het andere. Mijn merrie amuzeerd zich prima met haar anderhalf uurtje a twee uurtjes weidegang per dag. Maar die kleine pony zou je daar echt depri mee maken... En levensgevaarlijk ook overigens want als die geen vrijheid krijgt op een dag pakt die hem wel... Clown

IMO mogen mensen inderdaad niet op die manier een paard aan kopen maar uiteindelijk kan je daar niet heel veel aan doen. Je kan enkel hopen dat er meer ervaren personen zijn die het idee "paard" even duidelijk maken... Lachen Tragisch vind ik dan weer een groot woord...Een kind dat beide ouders verliest op 13-jarige leeftijd is tragisch. Mijn klasgenoot van 18 die voor zijn 2 jaar jongere broer moest zorgen omdat zijn ouders tussen de slagbomen door wilde zigzaggen was tragisch...Een paard dat maar twee uur op weide kan is hoogstens jammer. Lachen

Dan zijn we het met elkaar eens...
Overigens vind ik het wel tragisch hoor...
Die dieren zijn TE goed voor ons, ze laten zich berijden, zijn bereid van alles en nog wat voor ons te doen, en menigeen is dan te bedonderd om het paard dat kleine beetje vrijheid te geven dat HET verschil maakt in een paardenleven.
Je moet de dames en heren de kost eens geven die hun paarden alleen uit de box trekken wanneer het hen uitkomt, voor de rest staat het dier maar te verpieteren... zou bijna strafbaar moeten zijn. In deze omgeving zie je dat helaas erg veel...