Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:09

Paarden zijn inderdaad ontzettend sullig op dat gebied, ze pikken zooo veel.. Toen de mens begon met ze op te sluiten hadden ze al heftig moeten protesteren Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:10

Malibu schreef:
ELpatcho schreef:
Weet je wat ik denk dat er aan de hand is.. Paarden kunnen niet zeggen van hé baasje ik vind het in dit hokje van 3x4 niet zo leuk..

Paarden zijn heel slaafse dieren. Het is ook bewezen dat ze door hun aanpassingsvermogen niet zijn uitgestorven, anders waren er allang al geen paarden meer geweest...

Maar bij veel paarden die zich zogenaamd aangepast hebben, zie je de sparkle niet meer in hun ogen, hoor. Verdrietig
Ik blijf erbij, ik pas me liever aan mijn paard aan. Knipoog
En die heeft zijn sparkle echt nog steeds (behalve toen hij laatst ziek was, maar dat is logisch. Nu zie ik de lichtjes weer gelukkig....).

Paarden zijn veel te goed voor de mensen.......

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:17

Nadya schreef:
Lins, als een paard net nieuw is in een kudde dan moet de rangorde even bepaald worden. Is het na een paar weken nog niet rustig dan zou je hem in een groep zachtaardige paarden op het land kunnen zetten of desnoods als het echt zo erg is alleen (al heb ik dat nog nooit meegemaakt in de 31 jaar dat ik concreet met paarden bezig ben). Een paard hoort NIET in een box opgesloten te staan. Heb jij je wel eens in het wezen paard verdiept???? Rangorde bepalen hoort er nou eenmaal bij. Na een paar dagen is de rust meestal allang weer terug gekeerd in de groep.

Overigens, een paard wat als jong dier heeft geleerd in de kudde te staan, wordt echt niet zomaar wekenlang weggejaagd, hoor. En is dat wel het geval dan is de kans groot dat het dier nooit geleerd heeft met andere paarden om te gaan. Door wie komt dat? Door de mens.
Die zijn dus al fout bezig geweest met zo'n paard. Hard, maar zo is het.

Ik heb niet het idee dat jij je al 31 jaar verdiept hebt in kuddes trouwens. Knipoog

(mijn paard werd op 2-jarige leeftijd ook weggejaagd de eerste dagen in de groep. Oh, wat vond ik het zielig dat te zien, al beet hij wel van zich af gelukkig. En nu is hij de grootste maatjes met diegene die hem toen het hardst wegjoeg Knipoog . Hij is inmiddels 4 jaar)

Sorry dat ik niet zo'n expert ben in kuddes. Het lijkt me leuk als je het zelf kan meemaken en zien met je eigen paard die je al vanaf veulen hebt. Ik weet dat er een rangorde bepaald moet worden, ben niet iemand die gewoon een paard uit stal trekt en weer neerzet als ze klaar is met rijden. Ik heb me er heus wel in verdiept. Ik ben alleen niet zo thuis in alle details als anderen misschien. Heb ik me dan gelijk nooit verdiept in het wezen paard? Dat ik me er al 31 jaar niet in verdiept heb, kan kloppen aangezien ik pas 21 ervan leef.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:31

tita schreef:
Wij zijn allemaal mensen en denken allemaal verschillend en hebben samen een gezamelijk passie en hobby paarden

Veel mensen hebben niet de luxe voor een weidegang en nog een groep wil het niet.
Mogen deze mensen dan geen eigen paard... blijkbaar niet

Hoi Tita,
De luxe van eigen weidegang heeft vrijwel niemand; op boeren, mensen met veel geld in het westen en mensen met een redelijk budget in het noorden wel. Mensen die van een minimum leven hebben idd niet erg vaak zelf land. Al moet ik zeggen dat ik nog redelijk wat mensen ken die van een minimum leven, en die toch zelf land huren.
Veelal betekent het natuurlijk dat je op een pensionstal staat, of bij een boer... met weidegang, die 'luxe' heeft de ander in dit geval, en jij (de paardeneigenaar) maakt daar gebruik van.

En waar het gaat om onze 'gezamenlijke passie'. Soms denk ik dat ik een passie heb voor het paard (met vele anderen) en dat andere mensen een passie hebben voor hetgeen je kunt doen met een paard (erop zitten). Dan maak je andere keuzes. En dat heeft niks met luxe te maken. Niemand is slachtoffer van een situatie waar hij of zij zelf voor kiest, dus ik vind het jammer dat mensen soms die slachtofferrol kiezen ter verdediging.
Ik vind deze discussie verre van nutteloos, en zolang we netjes met elkaar praten en elkaar evt nog tips geven, dingen leren, of misschien zelfs aan weidegang helpen doen het niet voor niets.
En dat mag je 'naief' noemen, je kunt het ook 'positief of constructief' noemen....

ps: verder zie ik mensen schrijven dat hun paard wel drie of vier weken onrustig was wanneer ze ineens wel in de wei mochten op een nieuwe plek. En dat ze op stal veel rustiger... en dus gelukkiger? oogden....
Een paard heeft echter 3 maanden nodig om aan een nieuwe plek te wennen. Een paard kan in die periode soms een volkomen ander dier zijn/ worden dan je gewend was. Mensen zijn soms dus binnen die drie maanden teleurgesteld (hij loopt niet goed, hij is zo onrustig, etc....) en doen hem dan weg. Dan weet je er idd niet zoveel van nee......

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:44

Ninx schreef:
ps: verder zie ik mensen schrijven dat hun paard wel drie of vier weken onrustig was wanneer ze ineens wel in de wei mochten op een nieuwe plek. En dat ze op stal veel rustiger... en dus gelukkiger? oogden....
Een paard heeft echter 3 maanden nodig om aan een nieuwe plek te wennen. Een paard kan in die periode soms een volkomen ander dier zijn/ worden dan je gewend was. Mensen zijn soms dus binnen die drie maanden teleurgesteld (hij loopt niet goed, hij is zo onrustig, etc....) en doen hem dan weg. Dan weet je er idd niet zoveel van nee......

Ik neem aan dat dit aan mij is gericht (correct me if i'm wrong), aangezien ik begonnen ben over "wat als het paard in de wei niet op z'n plaats is en gelukkiger oogt op stal" en niemand anders erover heb zien schrijven (ik kan het fout hebben). Ik heb overigens nooit gezegd dat je het paard weg zou moeten doen als je teleurgesteld wordt.

Nogmaals: ik heb GEEN eigen paard, ik was dus puur hypothetisch aan het schrijven, puur uit interesse in het "wat als". Om dan te zeggen dat ik er niet zoveel van weet, vind ik niet terecht. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik puur hypothetisch aan het schrijven was.

Mocht dit niet aan mij gericht zijn, zie dit dan maar als ongeschreven.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:52

Malibu schreef:
Paarden zijn heel slaafse dieren. Het is ook bewezen dat ze door hun aanpassingsvermogen niet zijn uitgestorven, anders waren er allang al geen paarden meer geweest...

Ze blijven leven dus ze blijven 'lekker' op stal? Zou jij dat fijn vinden? Had je anders geen paard genomen?
Ik vind dat je iig in de zomer weidegang moet kunnen bieden 24/7, als het weer toestaat. En in de winter of andere koude periodes zou het ideaal zijn als ze ook naar buiten kunnen.
Maar als je zomer/winter geen weidegang of zandbak hebt voor je paard vind ik niet dat je een paard moet kopen...

En over rangorde; dat komt echt wel goed hoor
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-04-08 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:58

LINS schreef:
Sorry dat ik niet zo'n expert ben in kuddes. Het lijkt me leuk als je het zelf kan meemaken en zien met je eigen paard die je al vanaf veulen hebt. Ik weet dat er een rangorde bepaald moet worden, ben niet iemand die gewoon een paard uit stal trekt en weer neerzet als ze klaar is met rijden. Ik heb me er heus wel in verdiept. Ik ben alleen niet zo thuis in alle details als anderen misschien. Heb ik me dan gelijk nooit verdiept in het wezen paard? Dat ik me er al 31 jaar niet in verdiept heb, kan kloppen aangezien ik pas 21 ervan leef.

Dat snap ik Knipoog en het geeft ook niet als je geen expert bent in kuddes. Wat ik wil zeggen is dat (en dan spreek ik vanuit mezelf, he Knipoog ) ik al jaren gefascineerd ben door het wezen paard. Dus echt hun natuur en niet alleen wat ik er voor plezier van kan hebben (het rijden zelf enzovoort). Vooral de kuddes, de paarden onderling, vind ik machtig om te zien, te observeren, ervan te leren als mens en dat te gebruiken in mijn omgang met het paard. Ik leer nog elke dag, net als iedereen (als het goed is). Lachen
Ik kan echt urenlang op het land zitten en alleen maar kijken naar ze (als ik er de tijd voor vrij maak).

Ik vind het jammer dat veel paarden niet zo'n leven hebben. Ik vind het jammer dat veel paarden alleen maar dienen ter vermaak van de mens. Ik vind dat heel oneerlijk naar het paard toe. Een paard verdient een paardenleven NAAST zijn werk en omgang met ons. Wij kunnen nooit de banden die paarden met elkaar aan gaan vervangen. Waarom krijg je verknipte paarden, als ze nauwelijk omgang hebben met andere paarden? Of teveel mens om zich heen hebben?

Mijn eigen paard heb ik pas vanaf zijn tweede. Maar ik heb in mijn leven heel wat paarden leren kennen in kuddeverband. Van veulen tot bejaard paard. Ik ben nooit zo'n manegeruiter geweest namelijk. Ik ben liever bij de paarden dan bij mensen met paarden. En ik zeg bewust mensen met paarden, want ik vind mensen op zich heel erg leuk. Maar met mensen met paarden heb ik het over het algemeen wat minder Bloos . Op hele fijne uitzonderingen na, want ik heb ook inmiddels aardig wat vrienden en kennisjes met paarden. Ik hoop dat je de nuance snapt.... Knipoog

Ik ken jou niet, weet niet hoe jij bent met paarden. Maar zoals je het zegt, ga ik van het positieve uit. Wij kunnen zoveel van deze geweldige dieren leren........ En ik vind dat we ze het leven als paard moeten gunnen, dus lekker veel buiten met soortgenootjes.

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:09

Nadya, ik snap je volkomen. Het lijkt mij ook heerlijk om dat te zien. Ik kan ook gruwelen van het idee dat mensen hun paarden niet of nauwelijks uit stal halen en alleen puur voor het rijden een paard hebben. Helaas voor mij, maar eerlijker ten opzichte van het paard, heb ik geen eigen paard waarmee je al die dingen kan meemaken. De enige manier om mijn passie voor paarden en het gevoel van rijden te kunnen onderhouden is met manegepaarden. Niet ideaal voor mij, maar ik moet hier genoegen mee nemen. Anders word ik inderdaad iemand die z'n paard nauwelijks uit stal haalt, puur alleen al omdat ik weinig tijd heb. En dat is wel het laatste wat ik wil Bloos

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:13

helemaal mee eens...een paard hoort gewoon te kunnen grazen en bewegen, dus wei is geen luxe maar noodzaak!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:51

Ninx schreef:
En waar het gaat om onze 'gezamenlijke passie'. Soms denk ik dat ik een passie heb voor het paard (met vele anderen) en dat andere mensen een passie hebben voor hetgeen je kunt doen met een paard (erop zitten). Dan maak je andere keuzes. En dat heeft niks met luxe te maken. Niemand is slachtoffer van een situatie waar hij of zij zelf voor kiest, dus ik vind het jammer dat mensen soms die slachtofferrol kiezen ter verdediging.

Ik vind dat je hier de spijker op z'n kop slaat.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:46

ik heb liever wel een wei en geen stal dan wel en stal en geen wei.
ik vind het ook vreselijk dat er paarden staan die 24/7 op stal staan!!
als je geen wei hebt maar wel een flinke paddock of buitenbak waar ze minstens 8 uur per etmaal in staan,vind ik het ook kunnen!
ik sta bij een boer zonder enige luxe,moet overal zelf voor zorgen maar zou voor geen goud willen ruilen met een luxe pensionstal.(ik huur wei en stal/schuilstal)
de luxe voor mijn pony"s,(weidegang en niet op stal) gaat voor mijn eigen luxe.
ik ben het dus wel met TS eens!!!
Laatst bijgewerkt door colunder op 24-04-08 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:49

IK zou natuurlijk ook het liefst ieder paard weidegang gunnen. Maar dat gaat gewoon niet overal. Bij onze manege komen veel paarden maar een keer of 3 per week de stal uit. Dat vind ik dan wel weer het andere uiterste. Maar toch...
En sommige paarden maak je niet gelukkig op de wei...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:02

colunder schreef:
ik sta bij een boer zonder enige luxe,moet overal zelf voor zorgen maar zou voor geen goud willen ruilen met een luxe pensionstal.(ik huur wei en stal/schuilstal)
de luxe voor mijn pony"s,(weidegang en niet op stal) gaat voor mijn eigen luxe.
ik ben het dus wel met TS eens!!!

Ik sta ook op zo'n stal.....de bak is drama maar goed het is een bak en we hebben verlichting Knipoog
Zelf mesten, voeren, binnen zetten, buiten zetten maar ik zou hier voor geen goud meer wegwillen.

Onze paarden staan in de winter wel op stal 's nachts, maar overdag in een paddock in een koppel en ze gaan over een paar weekjes weer het land op en dan na de overgangsperiode staan ze daar weer lekker 24/7.

Had het er net nog met mijn stalgenoot over, ook in ons koppel is bijna nooit onenigheid......maar goed ze staan 365 dagen per jaar bij elkaar. Er hoeven straks in het land geen rangordes uit gevochten te worden, het is een hele hechte en stabiele groep op deze manier. Zaaaaaaaalig gewoon.

En omdat dit een niet zo luxe stal is en wij hier allemaal staan omdat de paardjes zoveel naar buiten kunnen komen er eigenlijk nooit nieuwe paarden bij of gaan er paarden weg......dit koppel staat nu al bijna 6 jaar bij elkaar. Zo fijn, merk gewoon dat de paardjes dat ook heel fijn vinden.

De gemeente wil alleen van onze wei recreatiegebied maken in 2012 Verdrietig dus dan moet ik op zoek naar een ander plekkie. Dat wil ik helemaal niet want in de omgeving is er weinig te vinden waar de paardjes zoveel naar buiten kunnen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:03

loopstal in alle seizoenen is ideaal toch?
*wat heb ik toch een geluk Schijnheilig*
moet hem alleen zelf in elkaar timmeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:35

Niggie schreef:
IK zou natuurlijk ook het liefst ieder paard weidegang gunnen. Maar dat gaat gewoon niet overal. Bij onze manege komen veel paarden maar een keer of 3 per week de stal uit. Dat vind ik dan wel weer het andere uiterste. Maar toch...
En sommige paarden maak je niet gelukkig op de wei...

@ Niggie: het gaat inderdaad niet overal, en daarom zouden er dus niet overal maar paarden aangeschaft moeten worden wanneer er daar geen ruimte voor is. Je zet ook geen schapen op een balkon, koopt geen hond wanneer je altijd weg bent, en neemt geen kinderen wanneer je geen inkomen hebt en 14 jaar bent.... Dat zijn zo van die dingen die 'minder verstandig' zijn.
Die manege waar jij over spreekt klinkt als een gruwel. Is er geen 'paardvriendelijker' manege in je omgeving?
Het zou goed zijn wanneer meer mensen durven een duidelijk signaal te geven.

Waaruit maak jij op dat sommige paarden niet gelukkig zijn op de wei?

@ Lins: ik richtte me deels tot jou, en deels tot anderen. Mijn opmerking is dus niet helemaal tot jou gericht. Wanneer je echter een paard de tijd geeft te wennen aan zijn nieuwe/ meer natuurlijk situatie (en dat heeft zeker 3 maanden nodig) zul je zien dat ook dat paard daarna staat te springen om zonnestralen en verse lucht op te snuiven!
Ik heb zelf twee paarden gehad die kwamen van een situatie waarin ze vaak binnen stonden en die ik zelf lekker naar buiten heb gemikt, daar veranderden ze wel degelijk door.... in positieve zin!!!!
Bij anderen heb ik dit ook gezien, en na ruim 30 jaar ervaring (nou ja, 30 jaar op de aardbol) vertrouw ik er wel op dat ik genoeg gezien heb om iets te weten.

Er is nergens in de literatuur iets te vinden dat de bewering staaft dat je een paard net zo goed het grootste gedeelte van de tijd binnen kunt houden en dat een paard niet perse weidegang of een flinke buitenruimte nodig heeft. Waarom denken mensen het zelf dan wel zo zeker te weten?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:31

jammer dan dat ik slecht ben voor mijn paard Vork en ik ben nog veel slechter aangezien er in 2009 er een 2e bij komt.... als alles zo gaat zo als het nu gaat. Clown

Ik kan niet stoppen met paarden ik vind het leuk en ik heb genoeg vermogen om niet naar een manege te gaan.
Tevens zie ik de lol er niet van in om een verzorgpaard te zoeken.

Vele mensen op bokt bepalen nu even voor mij dat ik maar moet stoppen ivm met weinig weidegang en in de winter helemaal geen weidegang sterker nog amper een paddock

Ik doe de mijne er echt geen plezier mee om hem in de paddock te gooien hij gaat ff rollen en zand eten gezien mijn onderschrift wil ik dus niet dat dat beessie zand gaat eten.

Tevens vind ik het cru om te zeggen ga maar bij een boer staan.
Ik wil graag een goede stal waar regelmatig gevoerd wordt en nog wat eisen...bij boeren kan ik dat wel vergeten.
Het was overigens wel de staleigenaar die de koliek zag, ik moet er niet aan denken dat ik bij een boer stond ik ben bang dat ie er dan niet geweest was.

Ik heb mijn paard niet alleen voor het rijden, het is niet eens een belangrijk onderdeel in ons leven.
Wel heeft de mijne nog weidegang (vandaag 2.5 uur) maar waarschijnlijk in de toekomst beperkt.
Wij moeten weg voor een nieuwbouw en ik weet niet wat de toekomst met ons mee brengt, hier in de omgeving zijn weinig stallen die voldoen aan mijn eisen ( dat is geen luxe binnenbak enz enz)
En laten we eerlijk zijn ik werk fulltime midden in de rotte randstad tussen de A15 en A27 met elke dag behoorlijke file ik ga mijn paard niet 50km verderop zetten in Utrecht of Breda dat zie ik ook weer niet zitten.

Laat iedereen in elkaar waarde, en ik neem aan de jullie wel hebben gezien dat de mensen die op een stal staan zonder weidegang hier niet zo snel reageren.
Er was er eentje bella en die werd gelijk afgezeken....jammer dat dat altijd zo moet lopen.

Men zit te zeiken over weidegang en als die er niet is dan is een paddock ook goed imo is een paddock niet te vergelijk met weidegang en ook geen alternatief.
Paddock is waardeloos en dat vind ik.

Tevens veel mensen hebben een stukkie wei maar dan is er bv commentaar kwa grootte.
Er zijn bij ons stukkies van 10x15m dat is weide maar om nou te zeggen lekker benen strekken maar het is weide maar het is nooit nooit goed.

Toch ga ik mijn pwoonies niet verkopen

Ravenna31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:26

Ik ga ook maar eens reageren. Ik heb ook geen eigen paard btw. Alleen zie ik hier LINS afgekat worden omdat ze op een manege rijdt die geen dagelijkse weidegang kan bieden. Ik rij op diezelfde manege en oke het is niet ideaal, maar om nu meteen te concluderen dat wij dus niet leren hoe een paard op te zadelen en te verzorgen vind ik te kort door de bocht.

Daarbij vind ik dat bij de manege toch echt het belang van de paarden boven het belang van de ruiters gaat, al zal dit in jullie ogen dan wel weer niet zo zijn.

Om dan maar niet op zo'n manege te gaan rijden, vind ik dus ook totale onzin. Er zijn genoeg maneges met voldoende weidegang, alleen zien de paarden die amper omdat ze uren in de lessen moeten lopen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ga geen kilometers rijden voor mijn rijles elke week daar ben ik heel eerlijk in, dan wordt een rijles erg duur. Maar ik ga ook niet zeggen dan maar niet rijden. Dit is gewoon de beste manege die ik in mijn omgeving kon vinden, en de paarden zien er echt niet zielig uit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:36

Dat is hetzelfde als met een vogel een konijn etc, die sluiten we ook op das dan toch ook zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:09

marleen_usar schreef:
Dat is hetzelfde als met een vogel een konijn etc, die sluiten we ook op das dan toch ook zielig.

Inderdaad hetzelfde, en dat vind ik dan ook zielig. Er zit natuurlijk een grens aan de ruimte die huisdieren (gedomesticeerde dieren) kunnen krijgen. Maar je moet voor aanschaf wel weten of je ze de ruimte die ze minimaal nodig hebben uberhaupt kan bieden. Zo niet, begin er dan niet aan.

Ik wil dolgraag een hond hoor, maar ik heb een kleine bovenwoning met dakterras, dat zal ik zo'n dier gewoon niet aandoen. Mijn ratten hebben een eigen kamer tot hun beschikking, als ik ze een kooitje moest houden zou ik er nooit aan begonnen zijn, hoe graag ik ook ratten heb.

Dus zou ik geen ruimte voor een paard hebben (of kunnen huren), dan zou ik er nooit 1 aanschaffen.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:14

marleen_usar schreef:

Maar dat is ook zielig ja. Hier lopen alle beesten los, konijnen en kippen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:24

Nadya schreef:
tita schreef:
Ja en dat zei je hetzelfde vorig jaar over Sliedrecht eo jij zag zoveel groen daar, daar moest vast wel een boer zijn die land had

Nee hoor, heb geen specifieke boerderij gezien ofzo. Ik heb er een vriendin wonen en ik kwam toen nog met de trein. Groen zat daar in rondom Sliedrecht. Haha!
Heb genoten ook van de Biesbosch. Haha!
Ben heel toevallig ook een aantal keren in Monster geweest voor een TV-programma waar ik toen voor werkte en rondom de kassen zag ik toch echt een hoop groene weilanden. Knipoog
Er is heus wel iets te vinden, niet alles is volgebouwd, maar soms moet je wat moeite doen. Mijn stalling staat ook niet op MP, hoor. Knipoog

Dat maakt serieus geen reet uit. Ik woon in Dordrecht vlakbij de polders, alles is mooi groen. Sinds dat ik mn fjord heb ben ik al regelmatig bij al die boeren geweest om te vragen of hij daar kon staan. Nee paarden trappen het land kapot, ik doe niet aan paarden, waarom ga je niet op een manege staan enz enz enz. Nu heb ik er een shetlander bij en ook een shet willen ze niet hebben. Dan kan het land nog zo groen zijn of in mijn ogen er niet gebruikt uitzien: ZE WILLEN HET NIET.
Zelfs de fokkerij waar ik mn shet vandaan heb wil mn fjord er niet bij hebben. Want dan wordt er vervolgens elke dag gebeld of hun aan pensionstalling doen. Nu hebben ze 6 hectare grond, over een paar jaar moeten ze er daar 4 van inleveren. En wat ik al eerder zei, de gemeente gaat steeds verder de polders in om te bouwen. Sliedrecht en Heerjansdam liggen nu ook al tegen elkaar aan.
Dus ook al lijkt het groen, dat wil niet perse zeggen dat je er dan ook maar met je paard kan staan (zelfs al doe je er moeite voor). Enne de Biesbosch? Daar mag je niet komen met je paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:53

Ravenna31 schreef:
Ik ga ook maar eens reageren. Ik heb ook geen eigen paard btw. Alleen zie ik hier LINS afgekat worden omdat ze op een manege rijdt die geen dagelijkse weidegang kan bieden. Ik rij op diezelfde manege en oke het is niet ideaal, maar om nu meteen te concluderen dat wij dus niet leren hoe een paard op te zadelen en te verzorgen vind ik te kort door de bocht.

Daarbij vind ik dat bij de manege toch echt het belang van de paarden boven het belang van de ruiters gaat, al zal dit in jullie ogen dan wel weer niet zo zijn.

Om dan maar niet op zo'n manege te gaan rijden, vind ik dus ook totale onzin. Er zijn genoeg maneges met voldoende weidegang, alleen zien de paarden die amper omdat ze uren in de lessen moeten lopen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ga geen kilometers rijden voor mijn rijles elke week daar ben ik heel eerlijk in, dan wordt een rijles erg duur. Maar ik ga ook niet zeggen dan maar niet rijden. Dit is gewoon de beste manege die ik in mijn omgeving kon vinden, en de paarden zien er echt niet zielig uit.

Das grappig, waar zie jij die conclusie dan? Daar gaat deze discussie toch niet over, of je wel of niet paarden leert verzorgen op een manege?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:55

Ik denk dat gemiddelde boer overigens meer kennis van dieren heeft dan penny miepje die paardje heeft gekregen van de ouders...

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:06

Mee eens! Ik heb misschien ook makkelijk praten, wij hebben hier genoeg weiland aan huis. Ik vind het ook een van de basisbehoeften van een paard om lekker iig een paar uur per dag te grazen in de weide. Ik heb een haflingermerrie en een shetlander aan huis staan, zij staan (in de zomer) 24/7 buiten. Hoeveel km die per dag wel niet afleggen in de wei Clown
Sinds kort heb ik een jonge haflingerhengst op een pensionstal hier in de buurt staan. Dit is tijdelijk, totdat de afrastering van de weides hier vernieuwd is. Op die pensionstal komt hij hooguit 2 uur per dag in de wei en vaak nog een uur in de paddock (+ longeren enz.), maar ik merk gewoon aan hem dat het veel te weinig voor hem is. Hij wordt heel onrustig van de hele dag op stal staan. Hij komt ook zsm hier thuis te staan, lekker in de wei!

Een grote paddock met soortgenoten heeft bijna hetzelfde effect, maar toch zou ik liever voor een weide gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:07

runningkawa schreef:
Ik denk dat gemiddelde boer overigens meer kennis van dieren heeft dan penny miepje die paardje heeft gekregen van de ouders...

Nors opkijken daar gaat het topic toch ook niet over