Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Malibu schreef:ELpatcho schreef:Weet je wat ik denk dat er aan de hand is.. Paarden kunnen niet zeggen van hé baasje ik vind het in dit hokje van 3x4 niet zo leuk..
Paarden zijn heel slaafse dieren. Het is ook bewezen dat ze door hun aanpassingsvermogen niet zijn uitgestorven, anders waren er allang al geen paarden meer geweest...
Nadya schreef:Lins, als een paard net nieuw is in een kudde dan moet de rangorde even bepaald worden. Is het na een paar weken nog niet rustig dan zou je hem in een groep zachtaardige paarden op het land kunnen zetten of desnoods als het echt zo erg is alleen (al heb ik dat nog nooit meegemaakt in de 31 jaar dat ik concreet met paarden bezig ben). Een paard hoort NIET in een box opgesloten te staan. Heb jij je wel eens in het wezen paard verdiept???? Rangorde bepalen hoort er nou eenmaal bij. Na een paar dagen is de rust meestal allang weer terug gekeerd in de groep.
Overigens, een paard wat als jong dier heeft geleerd in de kudde te staan, wordt echt niet zomaar wekenlang weggejaagd, hoor. En is dat wel het geval dan is de kans groot dat het dier nooit geleerd heeft met andere paarden om te gaan. Door wie komt dat? Door de mens.
Die zijn dus al fout bezig geweest met zo'n paard. Hard, maar zo is het.
Ik heb niet het idee dat jij je al 31 jaar verdiept hebt in kuddes trouwens.
(mijn paard werd op 2-jarige leeftijd ook weggejaagd de eerste dagen in de groep. Oh, wat vond ik het zielig dat te zien, al beet hij wel van zich af gelukkig. En nu is hij de grootste maatjes met diegene die hem toen het hardst wegjoeg. Hij is inmiddels 4 jaar)
tita schreef:Wij zijn allemaal mensen en denken allemaal verschillend en hebben samen een gezamelijk passie en hobby paarden
Veel mensen hebben niet de luxe voor een weidegang en nog een groep wil het niet.
Mogen deze mensen dan geen eigen paard... blijkbaar niet
Ninx schreef:ps: verder zie ik mensen schrijven dat hun paard wel drie of vier weken onrustig was wanneer ze ineens wel in de wei mochten op een nieuwe plek. En dat ze op stal veel rustiger... en dus gelukkiger? oogden....
Een paard heeft echter 3 maanden nodig om aan een nieuwe plek te wennen. Een paard kan in die periode soms een volkomen ander dier zijn/ worden dan je gewend was. Mensen zijn soms dus binnen die drie maanden teleurgesteld (hij loopt niet goed, hij is zo onrustig, etc....) en doen hem dan weg. Dan weet je er idd niet zoveel van nee......
Malibu schreef:Paarden zijn heel slaafse dieren. Het is ook bewezen dat ze door hun aanpassingsvermogen niet zijn uitgestorven, anders waren er allang al geen paarden meer geweest...
LINS schreef:Sorry dat ik niet zo'n expert ben in kuddes. Het lijkt me leuk als je het zelf kan meemaken en zien met je eigen paard die je al vanaf veulen hebt. Ik weet dat er een rangorde bepaald moet worden, ben niet iemand die gewoon een paard uit stal trekt en weer neerzet als ze klaar is met rijden. Ik heb me er heus wel in verdiept. Ik ben alleen niet zo thuis in alle details als anderen misschien. Heb ik me dan gelijk nooit verdiept in het wezen paard? Dat ik me er al 31 jaar niet in verdiept heb, kan kloppen aangezien ik pas 21 ervan leef.
en het geeft ook niet als je geen expert bent in kuddes. Wat ik wil zeggen is dat (en dan spreek ik vanuit mezelf, he
) ik al jaren gefascineerd ben door het wezen paard. Dus echt hun natuur en niet alleen wat ik er voor plezier van kan hebben (het rijden zelf enzovoort). Vooral de kuddes, de paarden onderling, vind ik machtig om te zien, te observeren, ervan te leren als mens en dat te gebruiken in mijn omgang met het paard. Ik leer nog elke dag, net als iedereen (als het goed is).
. Op hele fijne uitzonderingen na, want ik heb ook inmiddels aardig wat vrienden en kennisjes met paarden. Ik hoop dat je de nuance snapt....
Ninx schreef:En waar het gaat om onze 'gezamenlijke passie'. Soms denk ik dat ik een passie heb voor het paard (met vele anderen) en dat andere mensen een passie hebben voor hetgeen je kunt doen met een paard (erop zitten). Dan maak je andere keuzes. En dat heeft niks met luxe te maken. Niemand is slachtoffer van een situatie waar hij of zij zelf voor kiest, dus ik vind het jammer dat mensen soms die slachtofferrol kiezen ter verdediging.
colunder schreef:ik sta bij een boer zonder enige luxe,moet overal zelf voor zorgen maar zou voor geen goud willen ruilen met een luxe pensionstal.(ik huur wei en stal/schuilstal)
de luxe voor mijn pony"s,(weidegang en niet op stal) gaat voor mijn eigen luxe.
ik ben het dus wel met TS eens!!!
dus dan moet ik op zoek naar een ander plekkie. Dat wil ik helemaal niet want in de omgeving is er weinig te vinden waar de paardjes zoveel naar buiten kunnen
*Niggie schreef:IK zou natuurlijk ook het liefst ieder paard weidegang gunnen. Maar dat gaat gewoon niet overal. Bij onze manege komen veel paarden maar een keer of 3 per week de stal uit. Dat vind ik dan wel weer het andere uiterste. Maar toch...
En sommige paarden maak je niet gelukkig op de wei...
en ik ben nog veel slechter aangezien er in 2009 er een 2e bij komt.... als alles zo gaat zo als het nu gaat.
maar het is weide maar het is nooit nooit goed.marleen_usar schreef:Dat is hetzelfde als met een vogel een konijn etc, die sluiten we ook op das dan toch ook zielig.
marleen_usar schreef:Dat is hetzelfde als met een vogel een konijn etc, die sluiten we ook op das dan toch ook zielig.
Nadya schreef:tita schreef:Ja en dat zei je hetzelfde vorig jaar over Sliedrecht eo jij zag zoveel groen daar, daar moest vast wel een boer zijn die land had
Nee hoor, heb geen specifieke boerderij gezien ofzo. Ik heb er een vriendin wonen en ik kwam toen nog met de trein. Groen zat daar in rondom Sliedrecht.
Heb genoten ook van de Biesbosch.![]()
Ben heel toevallig ook een aantal keren in Monster geweest voor een TV-programma waar ik toen voor werkte en rondom de kassen zag ik toch echt een hoop groene weilanden.![]()
Er is heus wel iets te vinden, niet alles is volgebouwd, maar soms moet je wat moeite doen. Mijn stalling staat ook niet op MP, hoor.
Ravenna31 schreef:Ik ga ook maar eens reageren. Ik heb ook geen eigen paard btw. Alleen zie ik hier LINS afgekat worden omdat ze op een manege rijdt die geen dagelijkse weidegang kan bieden. Ik rij op diezelfde manege en oke het is niet ideaal, maar om nu meteen te concluderen dat wij dus niet leren hoe een paard op te zadelen en te verzorgen vind ik te kort door de bocht.
Daarbij vind ik dat bij de manege toch echt het belang van de paarden boven het belang van de ruiters gaat, al zal dit in jullie ogen dan wel weer niet zo zijn.
Om dan maar niet op zo'n manege te gaan rijden, vind ik dus ook totale onzin. Er zijn genoeg maneges met voldoende weidegang, alleen zien de paarden die amper omdat ze uren in de lessen moeten lopen. Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik ga geen kilometers rijden voor mijn rijles elke week daar ben ik heel eerlijk in, dan wordt een rijles erg duur. Maar ik ga ook niet zeggen dan maar niet rijden. Dit is gewoon de beste manege die ik in mijn omgeving kon vinden, en de paarden zien er echt niet zielig uit.
runningkawa schreef:Ik denk dat gemiddelde boer overigens meer kennis van dieren heeft dan penny miepje die paardje heeft gekregen van de ouders...
daar gaat het topic toch ook niet over