Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:17

Ja ik had een bench, ben zo stom geweest ze te leren dat ze daar uit mochten...stom van me...hondjes in afrika hebben het slechter dus had ze er gewoon altijd in moeten houden Ja

Met andere woorden er zijn altijd dingen die slechter zijn...maar dat praat andere dingen nog niet goed

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:48

haha maar idd van mij mogen ze het houden van paarden in een woonwijk ook echt verbieden..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:07

Ik vind dat jullie schromelijk kunnen overdrijven ! Hebben jullie allemaal hectaren land aan jullie huis ? Hebben jullie allemaal jullie paarden in een kudde lopen ? Worden jullie paarden allemaal 4 X/dag gevoerd ??
Slapen
Er is de ideale manier om paarden te houden, en dat kan iedereen hier wel zingen.
Maar dan is er ook nog een tussenoplossing. Stel dat TS een gedraineerde bak laat aanleggen van 20X40. Daarop uitkomend een loopstal. Dan nog een klein weitje met bomen tegen de zon. Pony kan elke dag een uurtje of twee in het weitje en de rest van de dag in de bak met hooi naar believen.
Wat is hier het probleem ?
Een boel paarden worden in veel slechtere omstandigheden gehouden. 23/7 op stal, vooral sportpaarden, dan een half uurtje in de stapmolen en een half uurtje training, en dan "vrolijk" terug op stal. Erg ? Misschien.
Ik vind persoonlijk het paard dag en nacht op een modderig veld, met een bol voordroog erbij gegooid, zonder schuilstal of iets ook niet zo ideaal. En zo vind je ook wel tal van paarden.
In plaats van dat kind haar droom in de grond te boren, kijk eens om jullie heen en wees realistisch ! Die pony zal het heus nog zo slecht niet hebben in de achtertuin ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:11

sevke schreef:
Ik vind dat jullie schromelijk kunnen overdrijven ! Hebben jullie allemaal hectaren land aan jullie huis ? Hebben jullie allemaal jullie paarden in een kudde lopen ? Worden jullie paarden allemaal 4 X/dag gevoerd ??
Slapen
Er is de ideale manier om paarden te houden, en dat kan iedereen hier wel zingen.
Maar dan is er ook nog een tussenoplossing. Stel dat TS een gedraineerde bak laat aanleggen van 20X40. Daarop uitkomend een loopstal. Dan nog een klein weitje met bomen tegen de zon. Pony kan elke dag een uurtje of twee in het weitje en de rest van de dag in de bak met hooi naar believen.
Wat is hier het probleem ?
Een boel paarden worden in veel slechtere omstandigheden gehouden. 23/7 op stal, vooral sportpaarden, dan een half uurtje in de stapmolen en een half uurtje training, en dan "vrolijk" terug op stal. Erg ? Misschien.
Ik vind persoonlijk het paard dag en nacht op een modderig veld, met een bol voordroog erbij gegooid, zonder schuilstal of iets ook niet zo ideaal. En zo vind je ook wel tal van paarden.
In plaats van dat kind haar droom in de grond te boren, kijk eens om jullie heen en wees realistisch ! Die pony zal het heus nog zo slecht niet hebben in de achtertuin ! Haha!

juist ik ben realistisch en droom niet

en je vragen:
Hebben jullie allemaal hectaren land aan jullie huis ?
Ja, 3,2 hectare om precies te zijn
Hebben jullie allemaal jullie paarden in een kudde lopen ?
Ja, lopen altijd samen, nooit alleen
Worden jullie paarden allemaal 4 X/dag gevoerd ??
Ja, smorgens hooi
Daarna brokken
Dan naar buiten de hele dag gras
Dan naar binnen hooi
daarna brokken
En daarna nog een keer hooi

En ja daar hebben we hard voor gewerkt en zijn we voor van provincie veranderd.
Maar voorheen had ik mijn paard alleen op stallen staan waar dat ook zo was...anders wilde ik geen paard.
Dus ook niet in mijn tuin die net zo groot is als hier eerder genoemd, simpelweg omdat je daar niet eens een hond kunt houden

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:21

runningkawa schreef:
[juist ik ben realistisch en droom niet

en je vragen:
Hebben jullie allemaal hectaren land aan jullie huis ?
Ja, 3,2 hectare om precies te zijn
Hebben jullie allemaal jullie paarden in een kudde lopen ?
Ja, lopen altijd samen, nooit alleen
Worden jullie paarden allemaal 4 X/dag gevoerd ??
Ja, smorgens hooi
Daarna brokken
Dan naar buiten de hele dag gras
Dan naar binnen hooi
daarna brokken
En daarna nog een keer hooi

En ja daar hebben we hard voor gewerkt en zijn we voor van provincie veranderd.
Maar voorheen had ik mijn paard alleen op stallen staan waar dat ook zo was...anders wilde ik geen paard.
Dus ook niet in mijn tuin die net zo groot is als hier eerder genoemd, simpelweg omdat je daar niet eens een hond kunt houden

1)3.5 ha, in 6 blokken verdeeld
2)met 6 samen in groep
3)ja, ong zelfde als bij jou
4)we hebben veel geluk gehad dat we dit goed hebben kunnen kopen, zeker tegen de huidige vastgoedprijzen.

Zo is het bij ons. Lucky me en lucky you.

Toch vind ik dat geen reden om dat kind de grond in te boren. Er zijn toch mogelijkheden om in haar geval de pony toch "deftig" te houden, nl zoals ik eerder heb beschreven. Gooi een shet op 3 ha en je mag hem volgend jaar in de diepvries steken. Sigaar
Als iedereen die paarden heeft, ze op onze (ideale in mijn ogen) manier moet houden, zou het paardenbestand in Belgie en Nederland met 3/4 verminderen. Niet iedereen heeft die mogelijkheden. Wees dus realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:25

Nogmaals, ik ben realistisch, heel erg juist
Als je een paard niet kunt geven wat hij nodig heeft moet je er geen kopen.
En geven wat hij nodig heeft is meer dan een knuffel en wat hooi.

Dat je dat niet aan huis kan, kan ik begrijpen, kon ik eerst ook niet.
Maar dan kwam mijn paard niet in een uitloopje van niks te staan en ook niet op een pensionplek zonder dagelijks buiten.
In de tijd dat ik dat niet kon betalen om het fatsoenlijk te doen, had ik verzorgpaarden.

wat zij wil is niet realistisch (hoop dat je het hele topic hebt gelezen en ook de foto's van de tuim hebt gezien)
Dus daar mag ze best even met de neus op de feiten gedrukt worden.
Dat is niet de grond in boren maar wijzen op fantasie

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:30

Ruuningkawa, wat jij hebt zou ik heus ook wel willen, en natuurlijk is het niet ideaal de ruimte die mijn paarden hebben, maar ik kan niet verhuizen naar aan andere provincie want ik heb hier mijn werk. en voor 3.2 ha in de buurt van rotterdam mag je wel heel veel geld hebben, en dat is voor de meeste van ons niet weggelegd. Ik weet hier in de buurt geen enkele stal die dat soort facaliteiten wel te bieden hebben. En geloof me de omgeving is hier echt erg nat, het moet minstens een week droog weer zijn willen mijn paarden op de wei kunnen, anders hebben ze meteen mok. Trouwens als ze op de wei staan waar dus veel meer ruimte is dan gaan ze nog niet rennen maar meteen grazen. Ik vind dat ik mijn paarden nu gewoon het best kan bieden voor wat er hier mogelijk is, en ze hebben het 100 keer beter dan de meeste paarden die ik ken, want die staan grootste deel van de dag op stal, de meeste mogen zelfs nooit los rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:33

Waarom ken ik dan mensen in roterdam en omgeving die hun paard wel dagelijks buiten kunnen bieden?
Nee geen weide in de winter, dat geluk kan idd niet overal.
Maar wel een groot stuk buiten, dus minstens een bak. Dus waar ze zeker flink kunnen dollen.

Die van ij beginnen meestal ook met eten...totdat de buik wat voller is en dan gaan ze spelem om later weer te grazen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:44

runningkawa schreef:
Nogmaals, ik ben realistisch, heel erg juist
Als je een paard niet kunt geven wat hij nodig heeft moet je er geen kopen.
En geven wat hij nodig heeft is meer dan een knuffel en wat hooi.

akkoord ! Was een beetje simplistisch voorgesteld van mij. Ik ga er uiteraard van uit dat het kind ook nog brok en dergelijke zal bijvoeren, en dat ze een opslag zal hebben voor hooi en stro en mest en voer. En dat zij en haar familie weten hoe je een pony moet verzorgen en wat het kost. Ik wil hier geen cursus paardenhouderij gaan beginnen... Clown

Dat je dat niet aan huis kan, kan ik begrijpen, kon ik eerst ook niet.
Maar dan kwam mijn paard niet in een uitloopje van niks te staan en ook niet op een pensionplek zonder dagelijks buiten.
In de tijd dat ik dat niet kon betalen om het fatsoenlijk te doen, had ik verzorgpaarden.

wat zij wil is niet realistisch (hoop dat je het hele topic hebt gelezen en ook de foto's van de tuim hebt gezien)

*bloos* Bloos heb ik niet gezien, ik ben nog op mijn werk *bloos opnieuw* en daar kan ik de foto's niet weergeven. Ik heb wel het topic diagonaal doorgelezen en ging er dus vanuit dat ze over een vrije plek grond van 1800 m2 beschikt.

Dus daar mag ze best even met de neus op de feiten gedrukt worden.
Dat is niet de grond in boren maar wijzen op fantasie

een pennydroom mag toch best ? Dat kind haar ouders moeten er tenslotte toch hun fiat over geven ? Die zullen toch wel volwassen zijn, veronderstel ik. Sigaar

Onze paarden staan nu op een relatief klein stuk (ong halve hectare), omdat ze anders de ganse wei kapot lopen. Ze rennen en spelen heel veel en krijgen onbeperkt hooi ter vervanging van het gras. Een paard heeft geen massa hectares nodig om te spelen !
Mensen in onze straat houden hun twee shetten ook in de achtertuin. (is ong 500 m2) Ze hebben wel weides, maar de shetten raken altijd hoefbevangen, dus mogen ze niet meer op gras. Die beestjes zijn daar perfect gelukkig. Krijgen voldoende ruwvoer en worden correct verzorgd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:48

hoeveel paarden staan er op een manege/ pension stal en zien in de winter of zelfs soms helemaal geen gras of buitenlucht??
ik denk ongeveer een 3e van alle paarden en ponys in nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:51

Nee die 3 hectare hebben ze idd niet nodig om te spelen, met je eens
Maar een stukje van 10 x 10 enz, dat is ook te klein...ook voor een shet.
Geen gras voor een shet, prima, maar wel bewegingsvrijheid.

En dat is dus ook zo verschrikkelijk verkeerd suuz
En gelukkig dat ze daar in Den Haag ook achter aan het komen zijn
Een kudde dier, dat gemaakt is om te lopen...uren op een dag in een hokje proppen...
En maar gek vinden dat ze koliek krijgen, stal benen, weven luchtzuigen enz enz enz

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:54

10X10 vind ik nu ook niet kunnen. Maar het ging toch over zo'n 1800 m2 ? Of heb ik het verkeerd voor ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:58

Citaat:
wat zij wil is niet realistisch (hoop dat je het hele topic hebt gelezen en ook de foto's van de tuin hebt gezien)

Als dat 500 m2 was was het héél groot geschat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:58

@ sevke. Voor de topicschrijfster gaat het om zo'n 1800m2. Maar ik meende op de vorige bladzijde komt iemand met zo'n 300m2 grond aanzetten en stalt daar 2 paarden op. En dat vinden wij dus eigenlijk niet kunnen. TS is al een aantal dagen niet meer op bokt geweest, het gaat nu neit over haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:59

Ik heb het nog wel over Ts Ja

Veel mensen weten niet hoeveel een m2 is...TS ook niet verwacht ik zo

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:01

het zag er inderdaad wel uit bij TS. Als dat al 1800m2 was, dan hebben ze bij mijn ouders wel 3000m2, en dat ligt wel in 1 recht blok. Maar die 2 paarden op 300m2 vind ik helemaal niet kunnen.

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:02

Dapy schreef:
Dat is echt veel te klein om een pony op te zetten, dan kan hij niet fatsoenlijk galoperen. Daar heeft hij niet de voldoende ruimte en het gras zal ook wel zo op zijn. Kan je daar een onderdak/stal kwijt want dat maakt de ruimte nog kleiner ? En waarschijnlijk vind hij het niet eens leuk in zijn eentje, en er dan nog een paardje bij te nemen ? Nee !
Ik denk dat je beter bij een manege/boerderij kunt gaan staan of een weiland huren. Neem desnoods een verzorgpony heb je toch het gevoel van een eigen paardje ?

tuurlijk kan hij dan wel fatsoenlijk galloperen, mijn pony is groter dan een shet en kan toch ook galloperen in een rijbak die nog kleiner is als 20x40?
ik vind dat het wel kan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:11

Ik moet nu vertrekken naar een vergadering, dus ik ga jullie gedag zwaaien :evaw:
Voor alle duidelijkheid : ik had het wel over TS en ging ervan uit dat ze idd 1800 m2 ter beschikking had.
Twee paarden op 300m2 vind ik echt niet kunnen ! Daar kan een paard echt niet op rennen.
Ik vind paarden 23/7 op stal houden ondierlijk. (afgeleid woord van onmenselijk :Y) )
Ik vind paarden op een te klein modderig veld houden ook ondierlijk.
Ik besef dat RK en ik veel geluk hebben met onze accomodatie en dat de meeste mensen minder fortuinlijk zijn.
Ik ben van mening dat er aanvaardbare tussenoplossingen zijn, zoals ik al eerder vermeldde. Een shet heeft heus niet zoveel nodig als bv een KWPN'er.
Ik hoop dat de ouders van TS wél realistisch zijn en hun dochter een aanvaardbaar alternatief kunnen aanbieden. (pensionstal, boer, verzorgpony...)
Ik wens TS nog veel pennyplezier toe met haar toekomstige (verzorg)pony.

Doei !! :evaw:

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit topic behoorlijk oud is en hij zo weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-05-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.