meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:28

Paard opzadelen in de wei en dan te lui zijn om af te stappen om het hek open en dicht te doen. Dat kan ook wel als ik er op zit... Gevolg ik op m'n billen op de grond met 1 stijgbeugelriem nog aan m'n voet en paard over de weg naar de kwekerij gerend 300 meter verderop Koe

Paar jongetjes die mijn paard aan het pesten waren achterna gereden een bouwterrein op... toen stond mijn paard ineens tot aan haar buik in drijfzand... Ze is op haar teugels gestapt en heeft haar bit in twee stukken gebroken (stang). Gelukkig geen schade aan het paard zelf. Die was niet eens geschrokken. Ik wel!

Galopje doen in een pas aangelegde bak met kleiwal... Mevrouw struikelt over een klont klei en daar gingen we samen over de kop... Ik gewoon weer opgestapt nadat bleek dat mijn paard niets mankeerde en verder gereden. Toen ik thuis kwam, voelde ik me zo beroerd dat ik toch maar even naar de EHBO ben gegaan. Wat bleek... ik had een zwaar gekneusde pols, zwaar gekneusde elleboog, zwaar gekneusde kaak, een hoop pijnlijke schaafwonden en een fikse hersenschudding.... Mijn wang was zo dik dat ik er uit zag als Frankenstina en 3 dagen m'n bril niet op kon doen.

Paard los laten staan tijdens afzadelen... Paard begint te lopen, zadel valt op betonplaten en is beschadigd.

Achterstevoren op mijn toenmalige verzorgpony (zadelloos en hoofdstelloos) race wedstrijdjes doen.... 3x raden waar ik eindigde....

Dit zijn maar een aantal van de stommiteiten die ik in de 28 jaar dat ik met paarden/pony's omga heb uitgehaald. Inmiddels ben ik 34 en ga ervan uit dat ik ervan geleerd heb Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:19

Oooh kreun ik heb toch weer een fout gemaakt....
De juiste volgorde is paard losmaken, klep naar beneden, stang er achteruit, paard pakken en naar achteren komen.
Wat doe ik; Klep naar beneden, stang erachteruit. Meneer gaat in zijn achteruit, hangen, de veiligheidshaken knallen kapot, zijn hoofd komt met een rotgang naar opzij en botst knoerhard tegen mijn hoofd. Mijn oog is nu bont en blauw en dik. Maar dat vind ik niet het ergste, dit had een goede ervaring voor hem moeten worden. NOT! en helemaal mijn schuld. Mea culpa mea culpa maxima mea culpa.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:50

Gehuurd paard door iemand anders laten aansingelen, en dan op buitenrit een halve kilometer onder je rengalloperende paard hangen....

Paard in de box opzadelen en als iemand in de bak om hulp roept je paard met tuig in de box laten staan, die bij terugkomst met zijn been door de teugel ondersteboven op zijn zadel ligt...

Op een fris paard een buitenrit maken met slof "voor de zekerheid"'. Paard maakt rare sprong, raakt uit evenwicht door de slof en we vliegen met zijn tweeen door de lucht....

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:42

Me pony duwt de stal met zn neus open, toen ff niet aan gedacht en stond ie opeens op t gangpad, De deken af willen doen en nog 1 bilriemvast...

Jessygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:11

Tjaa, heel veel van deze foutjes herken ik wel!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:26

3line schreef:
dat ik voorlangs het paard loop. onder haar hals door zegmaar Knipoog soms gaat ze dan met haar hoofd naar beneden ( ze ruikt heel vaak aan mijn haren Vork ) en dan krijgen we weer een kopstoot Bloos

die heb ik ook vaak gemaakt hihi, en dan zou je toch denken dat ik ervan zou moeten leren Bloos

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:34

ik heb ook een keer een paard z'n hoofdstel afgedaan en gedacht ik hang eerst heel snel t hoofdstel weg en doe dan daarna t halster om (echt maar 2 sec werk) en paard staat erom bekend dat die ervandoor rent dan.. dat gebeurde dus ook.. heb een half uur erover gedaan om hem te kunnen vangen Clown gelukkig heeft dat paard verlatingsangst van de andere 2 paarden en blijft dus gewoon op t erf.. ben toen wel enorm geschrokken *LOL*

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:16

Mijn grootste fout is, te veel handelen naar wat een ander denkt of zegt. je moet doen wat je eigen ingevingen zijn en je niet interesseren wat een ander er van vindt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:16

IndianLady schreef:
zn voorpluk recht afgeknipt Bloos
Gelukkig heeft hij nu zo'n bos dat zn manen over zn voorpluk hangen en je het niet meer ziet

die wilde ik dus ook zeggen:D

Het zag er niet zo mooi uit, maar ik ben blijven volhouden dat ik dit wilde Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:31

xchanel01 schreef:
Me pony duwt de stal met zn neus open, toen ff niet aan gedacht en stond ie opeens op t gangpad, De deken af willen doen en nog 1 bilriemvast...

Daarom begin je bij een deken ook van achter en nooit van voor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:08

EvaSuzanne schreef:
Gehuurd paard door iemand anders laten aansingelen, en dan op buitenrit een halve kilometer onder je rengalloperende paard hangen....

Dat is wel heel banketstaaf...

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:12

Had een keer een shetlander los bij ons in de tuin gezet, en de 'uitgang' dichtgemaakt met een halstertouw... Hij begon ineens te galopperen en moest keihard remmen voor 't touw, toen sprong hij over de heg en galoppeerde over de weg terug naar stal Clown

Shetjeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:22

De hoeven aan de onderkant invetten .. Bloos

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:32

In een ver verleden heb ik eens samen met een vriendin citronella olie op de hoofden van de paarden en pony's gesmeerd tijdens een hete warme zomerdag. Dat weert vast de zwerm vliegen die op de ogen af komen dachten we Tong uitsteken . De volgende dag hadden ze allemaal hun neusjes verbrand van de olie Ach gut echt zo stom Koe

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:20

marquez1 schreef:
In een ver verleden heb ik eens samen met een vriendin citronella olie op de hoofden van de paarden en pony's gesmeerd tijdens een hete warme zomerdag. Dat weert vast de zwerm vliegen die op de ogen af komen dachten we Tong uitsteken . De volgende dag hadden ze allemaal hun neusjes verbrand van de olie Ach gut echt zo stom Koe

zielig voor de paardjes, maar wel heel lief bedacht!

Raudur__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:57

Wij mochten met z'n drieën een keer 3 veulentjes op de wei zetten. Het waren best wel wilde beestjes, en helemaal hyper dat ze waren omdat ze op de wei mochten. Clown Mijn zusje zegt tegen mij 'doe het halstertouw vast los, anders hou je hem niet..' , dus ik dat gedaan. Je raad het natuurlijk al.. 2 van de 3 veulentjes ontsnapt.. Nagelbijten / Gniffelen

En een keer mijn verzorgpony vastgezet aan een grondwaterpomp.. pony schrok - grondwaterpomp uit de grond.. Vork

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:01

Ik had mn pony niet goed vastgezet Bloos
Dus toen ik het zadel enzo aan het opruimen was..
Stond dr in eens een nieuwschierige pony achter me!

Nouja.. 1x zo'n fout gemaakt, en nu let ik voortaan extra goed op Knipoog

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:55

Als ik deze foutjes lees vind ik het bij mij nog wel meevallen Nagelbijten / Gniffelen.

Ik heb in ieder geval de benen van mijn pony afgespoeld denkend dat er een wond in de kootholte zat; bleek mok te zijn. Had ik nog nooit gezien, nu zal ik het voortaan wel herkennen Lachen.

Ook een keer, heel lang geleden vergeten aan te singelen toen ik mijn toenmalige leasepony wilde longeren. Broertje erop, is een beginner en ik laat de pony een galopje doen. Gevolg: broertje glijd langzaam opzij en ligt op de grond, gelukkig stopte de pony meteen dus had geen van beiden iets Lachen.
Raad eens wat ik nu steeds controleer voordat ik opstap... Koe

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:48

Heb ook nog een stomme: pony los in de afspuitplaats laten staan: twee halstertouwen voor de poetsplaats aan elkaar klikken zodat de plaats afgesloten is *zo, die staat wel veilig*. Borstel halen bij de stal: 3 mtr verderop. Draai me om en zie pony (1.45) vrolijk onder de halstertouwen doordraven Clown fijn...

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:41

CaWa schreef:
Heb ook nog een stomme: pony los in de afspuitplaats laten staan: twee halstertouwen voor de poetsplaats aan elkaar klikken zodat de plaats afgesloten is *zo, die staat wel veilig*. Borstel halen bij de stal: 3 mtr verderop. Draai me om en zie pony (1.45) vrolijk onder de halstertouwen doordraven Clown fijn...

Hahahaha dat is wel wat voor mij ja... Clown Wij hebben wel is eigenwijze pony's op stal, de bak kun je open en dicht doen dmv 2 buizen, maarja als je hooi haalt ofzo laat je de onderste even open staan zodat de kruiwagen erdoor kan. 3 maal raden waar dan de pony staat, iig niet meer in de bak.... Huilen van het lachen

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:15

mijn pony in een schapenstal zetten wetende dat ze zal proberen door het hek heen te komen...
ze zat met haar achterhand vast in het hek die was niet smal genoeg... ik heb er wel van geleerd ik ben zo geschrokken dat ik het nooit meer heb gedaan zonder een extra touw oid door het tralies heen te doen zodat ze niet zal proberen door te lopen.

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:18

de deken vergeten erop te doen als het 's nachts vriest Bloos

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:27

een vriendin had haar paard in de wei staan en had het staartriempje van de deken te los toen is hij er met zijn achterbeen inblijven hangen been gebroken en ingeslapen echt heel zielig Boos!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:35

In de wei hoeven proberen uit te krabben van een paard dat los stond en die er niet van houd, en daarna een trap van het paard krijgen Tong uitsteken

Bilriempje niet durven vast te maken, daarna paard helemaal in paniek geraakt omdat de deken verkeerd was gaan zitten!

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:22

Paarden los laten lopen in modderpiste en 1,5 uur later moeten gaan rijden Bloos