Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirte_

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:42

ik vind het niet fijn Nagelbijten / Gniffelen ik heb liever dat mijn paard lekker in de wei kan rennen (dus niet met een ruiter)
toen mijn paard op een manege stond, heb ik hem nog in een klein paddockje van 3 bij 3 mogen zetten.

nee, geef mij maar een lekker wei hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:42

Dus jou paard kan nooit eens rennen?
Nooit eens rollen, lekker bokken?
Laat staan bij elkaar groomen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:43

tja ik heb dr ook graag op de wei, maar als t paard telkens alleen maar voor t hek staat en iedereen vraagt waarom ze op het land staat ga je je toch wel afvragen waar je je paard nou een plezier meedoet. moet ik haar dan op het land zetten omdat ik vind dat ze dat leuk moet vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:44

Mijn bijrijdpaard staat dag en nacht buiten. Maar helaas niet op gras. Er is alleen een bak en een andere paddock.

De buren beschikken over een heel groot weiland waar niks mee gedaan wordt. Diverse keren hebben we gevraagd of het mogelijk was het land te kopen of te huren. Maar nee, die man wil dat niet. Boos! Dus het gras ligt er gewoon voor jan banketstaaf bij, er wordt nooit iets mee gedaan, 1x per jaar wordt het gemaaid. Echt doodzonde.. Wij hebben er zoveel belang bij..

Maar de eigenaar van mijn bijrijdpaard wil nu waarschijnlijk gaan verhuizen en een pensionstal oprichten dus ze zijn op zoek naar iets met een bak én veel grasland. Dat zou helemaal super zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-07 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:45

Met veel aandacht van een stalpaard bedoel ik dus ook losstaan in een paddock waar genoeg gesnuffeld en gespeeld kan worden!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:45

rachelthinka schreef:
tja ik heb dr ook graag op de wei, maar als t paard telkens alleen maar voor t hek staat en iedereen vraagt waarom ze op het land staat ga je je toch wel afvragen waar je je paard nou een plezier meedoet. moet ik haar dan op het land zetten omdat ik vind dat ze dat leuk moet vinden

Niet omdat je het leuk moet vinden, waarschijnlijk denkt je paard bij stal aan eten en staat daarom steeds aan het hek? Bij ons komen ze ook meteen naar het hek gerent als ik er sta maar dat is omdat ze dan meestal gevoerd worden, niet omdat ze naar binnen willen.
Bovendien is het niet goed voor het lichaam om steeds maar stil te staan.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:48

Rachel zegt ook nergens dat Thinka de hele dag stilstaat...Ik vind het anders een groot verschil tussen een stalpaard zonder of met mogelijkheid tot een paddock!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:49

bij ons is het land zo ver weg van de stal dat ze pas iemand zien als die daadwerkelijk richting wei gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:51

roosje84 schreef:
Rachel zegt ook nergens dat Thinka de hele dag stilstaat...Ik vind het anders een groot verschil tussen een stalpaard zonder of met mogelijkheid tot een paddock!

Citaat:
Hier haal ik toch uit van niet
ze zien bij ons op stal genoeg, luik op gangpad, sommige een buitenluik (o.a. mijn pony) boxen hebben traliewanden dus kunnen ook bij elkaar snuffelen.

of het prettig is voor het paard dat ie nooit los mag, tja. ik vind van niet maar goed

Ik heb paarden gekend die dat deden, aan het hek bijven hangen
Maar na een jaar deden ze dat niet meer en waren vaak zelfs diegene die je het moeilijkste binnen kreeg.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:53

mijn pony komt elke dag buiten! het ging in jou citaat over een stalpaard en contact. nou bij ons zien ze zelfs op stal genoeg.

ik heb dr nu 6 jaar en ze hangt nog altijd voor het hek,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:56

Ah zo, snap het nu Lachen

Maar door de tralies vind ik geen contact
Contact is kunnen kroelen bij elkaar, samen een sprintje kunnen trekken. Dat soort dingen.

Staat je paard het hele jaar door buiten op zelfde tijden of in de winter niet?
Ze moeten daar wel ritme in gaan krijgen Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-07 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:57

Ik vind dat paarden elke dag minimaal een paar uurtjes los moeten kunnen bewegen. Daarom staat mijn paard op een manege waar weidegang bij zit en dat het gehele jaar door.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:59

Bij ons staan ze zomers en s winters los

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:17

runningkawa schreef:
Ah zo, snap het nu Lachen

Maar door de tralies vind ik geen contact
Contact is kunnen kroelen bij elkaar, samen een sprintje kunnen trekken. Dat soort dingen.

Staat je paard het hele jaar door buiten op zelfde tijden of in de winter niet?
Ze moeten daar wel ritme in gaan krijgen Lachen

Onze paarden gaan in een kudde naar buiten elke dag. Merries en ruinen bij elkaar. Het valt mij op dat er niet gekroeld wordt, geen sprintjes getrokken wordt. De merries zieken vaak een paar ruinen, de mijne bv. De dominanste ruin gaat vaak bij het water staan evenals de dominanste merrie zodat er een aantal zijn die dan niet kunnen drinken en proberen ze het toch dan krijgen ze een flinke knauw. Vind ik dus eigenlijk maar raar. De groep is al jaren hetzelfde, de nieuw bijgekomenen staan ook al een flinke tijd bij de groep. Er is geen sociaal geklets zoals je het zou verwachten, eerder een dominantie spelletje met stoelendans. 3 dames in de kudde zijn elke dag gewoon ronduit vals, soms meer soms minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:22

Gelukkig geen last van
Natuurlijk krijgt de laagste een snauw. Zanda dus. Hij kan dan drinken als de andere weg zijn.
Maar de rest gaat gewoon grazen en dan kan hij gewoon drinken.

Maar hier word dagelijks gegroomd in de lente met kriebel haren nog vaker.
Dagelijks gerent, zelfs "oude" Kawa doet mee.
Uiteraard allemaal rollen. En ze staan hier alleen bij de draad met dazen en als het in de winter echt guur en koud is en het bijna binnen tijd is. Dan willen ze wel wat hooi en lekker opdrogen binnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:25

Ik vind het wel jammer dat het zo een saaie club is, mijn ruin is nl heel speels. Voorheen liep hij op een stukje wei alleen en dat vond ik wel alleentjes en voor de toekomst hem wat meer vriendjes te geven. Daar had hij elke dag zijn gekke 5 minuten, vind hem nu gewoon een oude zak geworden en vaak zelfs best wel een beetje zuur naar de anderen toe.

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:46

Prinslover schreef:
Hallo iedereen!

Naar aanleiding van een ander topic. Even voor de duidelijkheid, ik wil geen rel schoppen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Hier op bokt lees ik dat het zielig is dat paarden niet op de wei kunnen. Ook vinden jullie dat een paard gezeldschap nodig heeft van een ander dier (paard, geit oid).

Nu woon ik zelf in de omgeving van Den Haag. En ik ben paardengek. Heb zelf geen paard, maar wel verzorgpaarden. Heel veel maneges hier in de buurt beschikken niet over weidegang. De paarden hebben dus alleen een stal. Ze komen niet naar buiten, omdat daar gewoon geen plek voor is.

Natuurlijk ben ik het met andere bokkers eens dat dit echt niet ideaal is voor een paard. Natuurlijk hoort een paard op de wei met weidegenootjes te lopen. En 24-7 lekker buiten te kunnen lopen. Ik zou niets liever willen dan een paard op de wei met een (schuil)stal!
Maar wat als je daar geen beschikking over hebt? Wat als er bijna geen weilanden zijn waar ze op kunnen lopen? Mogen wij in deze buurt dan maar geen paarden houden, omdat ze niet 24/7 het land op kunnen? Moet iedereen uit deze buurt dan maar verhuizen waar ze dat wél hebben? Dit is dus mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Wat de meeste hier in deze situatie doen is het paard in de zomer zo'n 2 a 3 maanden 'vakantie' geven. Vaak rijden ze er dan helemaal niet op, of misschien heel af en toe.

Ben hier dus erg nieuwsgierig naar. Laten we het wel gezellig houden in het topic Lachen

Mij vorig paard heeft ook altijd op een manege gestaan waar geen weide gang was. Ongeveer 2keer in de week gingen ze wel een uurtje met een ander paard los in de bak. Ik heb nooit het idee gehad dat hem dat niet aanstond het niet in de wei. En als je niet anders kunt dan ga je toch gewoon naar de manege. Volgens mij wordt je paard er echt niet slechter van of minder vrolijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:59

Apple schreef:
Wat ik eigenlijk wel interessant vind om te weten, maar waar waarschijnlijk geen cijfers van zijn:

- maximale leeftijd
- blessures
- aard van de blessures
- sportprestaties
- gedrag (ook "ongewenst")
- gewicht

En zo zijn er nog wel een paar dingen te bedenken en dat vergeleken tussen "stalpaarden" en "weidepaarden".

Cijfers heb ik er ook niet zou zeker interessant zijn. Maar bijvoorbeeld stalbenen heten niet voor niets zo. Geeft wel aan dat de doorbloeding van de benen bij sommige stalpaarden niet optimaal is. Dat kan dan weer betekenen dat afvalstoffen minder snel worden afgevoerd en de groei van de hoeven etc op belemmert wordt. Verder is de kans op spierbevangenheid en koliek ook groter bij stalpaarden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:03

rachelthinka schreef:
wat betreft het mechanisme van de hoef, dat gaat alleen op voor paarden zonder ijzers, een ijzer beperkt de werking van de hoef ook

Een goed gelegd ijzer belemmert het hoefmechanisme nauwelijks. Het is niet voor niets dat de teen vaak lang wordt en de verzenen kort blijven/ zijn . Een ijzer is voorin genageld en juist dat deel zet nauwelijks uit.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:01

Nu zal ik mijn mening geven: Knipoog

Ik ben voor mijn paard verhuisd, ik weet het een beetje overdreven maar ik zag waar ik gewoond heb geen mogelijkheid meer.
Ik heb op dezelfde stal als roosje en rachelthinka gestaan en niks slechts over die stal zelf, maar ik ben blij dat ik er weg ben.

Ieder paard is verschillend maar ik vind het zeer belangrijk dat er regelmaat zit in het leven van mijn paarden. Daar was mijn merrie bloedje chagerijnig, had ongelooflijke voernijd (probeerde zelfs over de zijkant te klimmen om de buurman aan te vallen) en was totaal niet happy.

Uiteindelijk woon ik nu hier en staat ze het hele jaar door op het land. Zomers dag en nacht, 's winters een paar uurtjes, tenzij het weer te slecht is (daarin ben ik een muts, geef het toe). In de stal ook totaal niks meer van voernijd en haar ongelooflijke piephak van het schoppen is ook totaal verdwenen. Het paard is totaal anders van karakter geworden in positieve zin.

Ik vind niet dat mensen geen paard mogen hebben als ze in de randstad wonen. Alleen vind ik wel dat niet ieder paard daarvoor geschikt is. Ik heb een pony gehad, daar kon je alles mee doen en overal neer zetten, maar deze dame gaat dat niet zo makkelijk.

Ik zal in ieder geval nooit meer gaan voor een stalling zonder weidegang, ik vind dat veel te belangrijk voor mijn paarden. Ook als ik zie hoe mijn clubje nu er bij staat. Ik voer ze bij en ze staan met z'n 6en naast elkaar te eten zonder nijd. Als ik er 1 uithaal gaan ze allemaal hinniken tot die weer terug is, en als ik ze binnen haal hoef ik alleen het leidpaard vast te nemen en de rest loopt los mee de stal in. Dat vind ik zo mooi, en dat maak je niet zo snel mee als een paard dus geen of bijna geen weidegang heeft, en zo zie je dus maar hoe belangrijk dat kan zijn.
Laatst bijgewerkt door SeBart op 12-08-07 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:02

Prinslover schreef:
Maar wat als je daar geen beschikking over hebt? Wat als er bijna geen weilanden zijn waar ze op kunnen lopen? Mogen wij in deze buurt dan maar geen paarden houden, omdat ze niet 24/7 het land op kunnen? Moet iedereen uit deze buurt dan maar verhuizen waar ze dat wél hebben? Dit is dus mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Wat de meeste hier in deze situatie doen is het paard in de zomer zo'n 2 a 3 maanden 'vakantie' geven. Vaak rijden ze er dan helemaal niet op, of misschien heel af en toe.

Ben hier dus erg nieuwsgierig naar. Laten we het wel gezellig houden in het topic Lachen

Als ik zou wonen in de stad, en geen stalling met weidegang zou hebben, zou ik geen paard houden. Hiermee verder geen veroordeling naar anderen toe, maar ik heb gewoon bepaalde eisen wat betreft het houden van paarden. En dat het paard naar buiten kan met andere paarden, is daar gewoon 1 van. Een beetje zwart-wit, maar zo zie ik het wel.

fransje23 schreef:
rachelthinka schreef:
wat betreft het mechanisme van de hoef, dat gaat alleen op voor paarden zonder ijzers, een ijzer beperkt de werking van de hoef ook

Een goed gelegd ijzer belemmert het hoefmechanisme nauwelijks. Het is niet voor niets dat de teen vaak lang wordt en de verzenen kort blijven/ zijn . Een ijzer is voorin genageld en juist dat deel zet nauwelijks uit.

Zonder meer waar, verder schijnen paarden die veel buiten komen juist veel minder last te habben van mok/rotstraal en de hoeven van betere kwaliteit te zijn.
Zit ook wel wat in, omdat een paard wat op de wei staat veel meer loopt en doet dan een paard in de stal, de doorbloeding van de benen en de hoeven is dan ook beter...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:08

Nou mijn paard heeft 2 jaar lang dag en nacht buiten gestaan nou zijn hoeven werden er echt niet beter van hoor!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:14

Mijn haflinger stond ook dag en nacht op de weide en had ook super slechte hoeven. Na onderzoek is gebleken dat het een probleem in de voeding was. Dus er zijn heel veel oorzaken voor slechte hoeven te vinden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:20

roosje84 schreef:
Nou mijn paard heeft 2 jaar lang dag en nacht buiten gestaan nou zijn hoeven werden er echt niet beter van hoor!

Stond hij erg nat dus veel in de modder etc?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:58

Een paard op een pensionstal zonder weidegang kan prima! De HITactiefstal kent immers ook geen weide. Maar als het betekent dat het paard langer dan 5 uren op stal moet staan.... Lips are sealed