waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:53

Ik ben het volledig eens met de bovenstaande opmerking van Runningkawa

Paardrijden ís en blijft een risicosport. Of je nu wel of geen cap draagt, de kans dat je gewond raakt bij een val is aanwezig.

Ik heb het gezien aan het meisje dat samen met mij een pony verzorgde. Ze droeg een uitstekende veiligheidscap, maar kwam ongelukkig ten val, waardoor haar rib brak en deze vervolgens haar milt doorboorde. Verder brak ze een arm en had ze, ondanks haar cap, een hersenschudding. Meisje heeft meer dan een jaar moeten revalideren

Dit voorbeeld toont maar weer aan dat het dragen van een cap ernstige verwondingen niet altijd uitsluit. En een bodyprotector kan dat evenmin doen denk ik.

Toch draag ik altijd mijn cap, het kán hoofdletstel voorkomen. Ik vertrouw mijn verzorgpaard volledig, maar hij is nog jong, en buiten dat...ieder paard kan struikelen. Een val is zo gemaakt, en ik zou niet de eerste zijn die door zo'n banketstaaf ongelukje een gat in m'n hoofd val.
En op zich heb ik niet eens zo'n last van m'n cap, hij is licht, luchtig en eigenlijk merk ik nauwelijks dat ik hem opheb. Ik stap in ieder geval nooit op zonder cap op m'n kop, maar vind dat anderen die keuze geheel zelf moeten maken

Verder rijdt ik altijd met jodpuhrs/stalschoenen, puur omdat ik dat zelf het prettigst vind en verder draag ik tijdens het rijden geen sieraden, ook weer omdat ik niet van dat gerinkel houd.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:24

Idd, volledig mee eens.
Het blijft een risicosport en je kan ervoor kiezen de moeite nemen deze risico's (ietwat) te verkleinen dmv cap, veiliheidbeugels, bp.

En ik ben iemand die daarvoor kiest.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:53

maar je hoort niets over 'hoe je van je paard moet vallen'. lees: lessen in hoe je jezelf moet opvangen om veiliger van je paard te donderen. dat vind ik belangrijk. natuurlijk kan je altijd een rare draai maken, maar toch. ook de training van het paard is belangrijk. ik heb de mijne al bij het inrijden geleerd dat hij moet stilstaan als ik mijn evenwicht verlies. dat is ideaal. als hij echt op hol slaat heeft het geen nut meer denk ik, maar toch is het ook een belangrijk ding denk ik.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:03

Nou ik heb vanaf men 1ste rijles een cap gedragen (ik was toen 7), dat is er nu zo hard ingeprent dat ik nog steeds een cap draag ,en dat na 13 jaar rij-ervaring op verschillende paarden en A en B brevet...

Bijna iedereen die ik ken rijdt zonder cap, ik zou het niet eens 'kunnen' bij wijze van spreken... Ik kruip niet op een paard, zonder mijn cap! Klinkt raar, maar het geeft een gevoel van veiligheid. Ben vaak genoeg gevallen om te weten waar een cap goed voor is. Zo ben ik ooit met paard en al gevallen en ben ik onder het paard terechtgekomen, ik herinner me er zo goed als niks meer van... Zonder die cap, had ik er misschien niet meer geweest...

Dan ken ik ook nog 2 voorbeelden van ruiters die zonder cap reden en zo bijna verongelukt zijn toen ze van hun paard vielen... In dit geval gaat het zelfs om kinderen!
- De ene was van een paard gevallen in de binnenbak van de manège, alles goed en wel, paard loopt over de jongen heen, zet voorzichtig de benen neer, maar jongen verlegt hem -> paard tikt met achterbenen hoofd jongen aan, gevolg, zware schedelbreuk... Dit heb ik allemaal zien gebeuren en geloof me, géén prettig zicht!
- En onlangs nog is het kind van een collega van me van haar paard gevallen, ze waren buiten aan het uitstappen op straat, doodbraaf paard is het, maar toch plots geschrokken en opzij gesprongen, kind vliegt eraf met hoofd op straat... Schedelbreuk en zware herenschudding + bloedklonters in hersenen, 3 dagen coma, 2 weken ziekenhuis, maanden revalidatie en het is goed mogelijk dat het kind er iets aan over houdt... Er zit hier een heel verhaal achter, maar om het kort te houden, een cap kan een mensenleven redden en je een hoop miserie besparen...

Ouders zouden hun jonge kinderen moetten verplichten een cap te dragen en het van jongs af aan leren, zodat je op den duur niet zonder cap kunt rijden...

Volwassenen beslissen zelf wat ze doen en ik oordeel niet over mensen die geen cap dragen, maar ik zou niet zonder kunnen... Al draagt iedereen een cap en lachen ze me uit, het boeit me niet, ik doe het voor mezelf, niet voor een ander...
Laatst bijgewerkt door tweety_be op 16-12-05 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:09

moet zeggen dat ik al 2x erg blij ben geweest met m'n cap.

1x vergeet m'n pony met springen z'n voorbenen op te tillen; gevolg pony slaat met mij over de kop. heeft schijnbaar nog half over mij heen gerold. staat op, m'n voet blijft in de beugel hangen en sleurt mij nog een paar meter mee.

gelukkig kan ik me dit zelf allemaal niet meer herinneren. want van het moment van afzet tot het moment dat ik wakker wordt op het bankje naast de bak is een zwart gat.

ik had dus een hersenschudding en m'n cap kraakte als je erop duwde (was dus ergens gescheurd) moet er niet aan denken wat ik had gehad zonder die cap.

en afgelopen week:
ik rijd met m'n paard over de weg naar de binnenbak. paard schrik van man die de tuin aan het doen is. wil wegspringen maar glijd uit en valt op straat. ik maak een ongelooflijke klap met m'n hoofd op de weg.

heb gelukkig alleen overal spierpijn. en misschien een botje gescheurd in m'n arm. maar als ik die cap niet op had gehad dan had ik op z'n minst een hersenschudding gehad.

beide keren heeft het dus weinig met rijkunst te maken.
die pony kon echt wel springen. sprong er regelmatig mee. kende hem door en door. heb er ook cross mee gereden en het was een banketstaaf hindernisje van misschien 60 -70 cm.
maar een foutje van de pony en je kunt niks anders doen dan meevallen.

hetzelfde met m'n paard. je voelt hem onderuit gaan maar je kunt niks. alleen wachten tot je op de grond ligt.

voor mij iig 2 goede redenen om altijd met cap te rijden.

maar wat een ander doet moet hij zelf weten. ik zal nooit tegen iemand zeggen: moet jij je cap niet op.
(ja misschien tegen m'n nichtje maar die is een stuk jonger en ik weet dat ze het moet van haar ouders)

maar verder vind ik het ieders eigen verandwoordelijkheid.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:14

op heel veel plekken is het gewoon verplicht omdat het veiliger is!
vooral nu als me paard frisser is dan normaal...wind en minder in de wei enzovoorts dan neem ik toch echt het zekere voor het onzekere...
het heeft zoals hierboven echt niet altijd met je rijkunsten te maken! ook goede ruiters vallen!!! denk maar aan anky met der gebroken pootje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:05

Ik ben echt niet tegen het dragen van een cap (integendeel juist)
Maar blijf het raar vinden dat mensen het alleen maar over de cap hebben.

Ik ken verschillende mensen die hun rug gebroken hebben bij een val.
En ik weet zeker dat veel mensen zulke personen kennen.
Waarom word er dan bijv op HAW alleen gezeurd, je hebt geen cap op, waarom staat er niet bij, je hebt geen bp aan?

Of heb je wel veilige beugels?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:42

Nou, nog een keertje dan.

Cijfers zijn ontleend aan diverse websites van o.a. LIS (letselinformatiesysteem).

Jaarlijks worden ca. 1.100 mensen opgenomen in het ziekenhuis als gevolg van een ongeval met een paard/pony. (Ik laat dus de mensen die na behandeling op de Eerste Hulp weer naar huis kunnen, even buiten beschouwing).
Van die 1.100 mensen hebben 400 mensen hoofdletsel. De meesten daarvan droegen geen cap.

Dat betekent dus dat ca. 1/3 van de ziekenhuisopnames wellicht voorkomen had kunnen worden door het dragen van een cap.

Hoe ernstig de letsels zijn bij ziekenhuisopnames blijkt wel uit dit citaat uit de dissertatie van Rienk Dekker, die gepromoveerd is op een onderzoek naar langdurige gevolgen van paardrijdletsels
(dit gaat over de in het ziekenhuis opgenomen patienten):
Ik heb zelf overigens ook meegewerkt aan dit onderzoek.

Bij de populatie volwassen patiënten bleek 43% na jaren nog steeds beperkingen en handicaps te ervaren ten gevolge van het letsel. Voorts bleek 11% van de werkzame populatie blijvend arbeidsongeschikt en was 25% van de patiënten gestopt met sportbeoefening.

Er zijn geen gegevens hoeveel van de letsels voorkomen had kunnen worden door een BP. Als dit er ooit ook zo veel blijken te zijn, ga ik er wellicht ook een dragen maar ik moet eerst nog maar zien of dat zo is.
Het enorme aantal ernstige hoofdletsels is iig voor mij overtuigend genoeg om een cap te dragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:36

Ik heb ook blijvend letsel

aan mijn rug en teen

Die cijfers zeggen dus te weinig

en als je cap niet goed past, krijg je gewoon hersenletsel, maar je droeg wel een cap

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:43

Teenbeschermer omdoen.
Zoals ik eerder al zei: Een harnas.

Ik draag zelf ook een cap en heb veiligheidsbeugels, als ik het niet vertrouw (bv. op een vreemd paard) of als ik ga springen dan rijd ik met BP).

Maar zoals gezegd: er moet niet alleen gezeurd worden over een cap en dat doen veel mensen wel.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:47

@beantsje

Die ander 2/3 van de ziekenhuisopnames had voorkomen kunnen worden door het dragen van een BP, veiligheidsbeugels of stalenneuzen in je schoenen of weet ik wat. Dit is precies van runningkawa bedoelt. Men let alleen op een cap en andere veiligheidsartikelen worden voor het 'gemak' maar niet genoemd. Terwijl dan misschien die 2/3 andere ziekenhuisopnames voor een groot deel beperkt zouden kunnen worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:50

Jij begrijpt me helemaal

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:56

Ik vind het eigenlijk geen gezeur, iedereen bedoelt het goed. Ook voor je eigen veiligheid..

Ik de bak rijd ik meestal zonder cap, vind cap nou niet echt geweldig zitten. 'Dat is geen excuses, en krijg er meestal hoofdpijn van' Daarom heb ik hem liever af, als ik in de bak aan het paardrijden ben.
Maar ik weet dat het beter is voor de veiligheid. Als er wel iets gebeurt, heb je tenminste je cap op..

Buiten, en met Springen heb ik hem altijd op!
Laatst bijgewerkt door Geaa op 17-12-05 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:56

Komt dat ik me ook rot erger aan die voordurende opmerking over wel of geen cap dragen. Net of zo'n ding je voor alle onheil behoedt.

Geaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:02

Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat Hij/Zij doet. Je kunt niet zeggen, je moet een cap op.

Meestal komt het al fijner over, als het vriendelijk wordt gezegd. Als het op een botte manier word gezet voelt een TS zich aangevallen, en neem aan dat Hij/Zij ook wel weet dat je beter een cap op kunt doen..

Maar het blijft je eigen keuze of je het wel, of niet doet. Maar denk dat het soms wel op een 'rustigere ' manier mag worden gezegd!

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:17

Sylleke schreef:
Idd, volledig mee eens.
Het blijft een risicosport en je kan ervoor kiezen de moeite nemen deze risico's (ietwat) te verkleinen dmv cap, veiliheidbeugels, bp.

En ik ben iemand die daarvoor kiest.

Helemaal mee eens. Ik kies er ook voor (die cap dan).

Maar over dat gezeur. Tuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid en op een bepaalde leeftijd kun je ook zelf de redenatie voor jezelf en anderen uitleggen. Maar ik ben voor mijn werk vaak in Noordwijk. Ik zie daar vaak jonge meisjes alleen op hun pony langs de drukke wegen rijden zonder cap. Persoonlijk vraag ik me dan af of ze überhaupt het risico inschatten of dat het gaat om het plaatje (stoerder zonder cap).

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:32

Weetje, ik heb het idee dat een cap mij/anderen een verkeerd gevoel van veiligheid geeft.
Ik heb het zelf ook, zovan; Ow ik heb mijn cap op, er gebeurt niks. Terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. Maar toch, het voelt vertrouwt. En het is erin gestampt, ik hoor elke dag; "Zet je wel je cap op?". Ik heb hem dan ook altijd op, en voel me absoluut niet zeker op een paard zonder cap, zal het dan ook niet doen. Dan rij ik liever niet.
Maar er kan zoveel meer gebeuren. Nu heb ik nooit iets ernstigs overgehouden aan de vele keren dat ik van een paard viel (* klopt af), maar ben ik wel eens héél blij geweest met mijn cap. Viel een keer van een paard, heel onnozel, had het totaal niet aan zien komen. Vol met mijn hoofd tegen de rand van de bakrand. Niks aan de hand, gewoon weer opgestapt. Thuis komt mijn moeder aan; "Wat is er met je cap ". Was hij doormidden gescheurd Ik had hier niet gezeten als ik mijn cap niet op had gehad. Daarom, tja, voel ik me veiliger.

Maarja, paardrijden is risicovol.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:34

ik draag tegenwoordig altijd mn cap, heb ast van oa mn evenwicht dus lig er erg snel naast
BP komt er binnenkort ook
en heb altijd rijlaarzen of rijschoenen+chaps aan, dus ook dat is veilig

maar als ik terugdenk aan de afgelopen jaren, zonder zadel, zonder hoofdstel, alleen halster+touwtje en dan zonder cap gaan buitenrijden, springen etc

wat anderen er va zeggen/denken dat ik atijd een cap op heb en strax een BP draag interesseert me nix, in de auto heb ik ook mn gordel om, op de scooter mn helm op(anders was ik er nu na die ongelukken al niet meer geweest ) en toen ik nog hockeyde had ik altijd een gebiotsbeschermer in, en als je moest keepen werd je ook altijd erg goed ingepakt

gewoon om de risico's kleiner te maken, tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar met de juiste voorzorgsmaatregelen zal het vaker goed dan slecht aflopen
en natuur;ijk kan ik ook morgen de straat oversteken en overreden worden, maargoed daar kan je nix tegen doen
letsel voorkomen door cap/BP/etc kan wel, en dat doe ik dus ook!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:13

Ik draag ondertussen ook voortaan bijna altijd een cap.
Eerst nooit, maar toen bestonden die veilighiedsdingen ook niet en lag de cap eerder op de grond dan ik.
Dus vond het toen totaal geen nut hebben

Veiligheidsbeugels gebruik ik al meer dan 10 jaar, ook toen ik nog zonder cap reed.
Dit omdat ik daar het nut wel van inzag en je daar totaal niks van merkte.

En wie weet draag ik straks als Zanda net zadelmak is wel een bp?

Maar dat gezever over die cap, daar word je stront ziek van
als je zeurt, doe het dan goed en zever over alles.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:09

kun je ook zeuren over mensen die geen autogordel dragen. Je kunt overal wel over zorgen. Mensen moeten eerst maar eens op zichzelf letten voordat ze anderen bekritiseren over wat ze wel en niet doen. Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Mensen die over een cap zeuren, zeuren vast ook over de snelheden van andere automobilisten op de weg. BLeh! Wat een volk.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:21

manie schreef:
Komt dat ik me ook rot erger aan die voordurende opmerking over wel of geen cap dragen. Net of zo'n ding je voor alle onheil behoedt.

Het behoed je niet tegen onheil, maar beschermt je tegen de gevolgen ervan. De gevolgen van hoofdletsel zijn gewoonlijk ernstiger dan de gevolgen van welk ander letsel dan ook. Vandaar dat men het belangrijk vind het hoofd vooral te beschermen.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:35

runningkawa schreef:

Veiligheidsbeugels
gebruik ik al meer dan 10 jaar, ook toen ik nog zonder cap reed.
Dit omdat ik daar het nut wel van inzag en je daar totaal niks van merkte.

die ga ik binnenkort ook aanschaffen. ben al ooit in de beugels blijven hangen (zie verhaal hieboven) dus het nut van veiligheidsbeugels zie ik ook wel.

bodyprotector heb ik al. maar die gebruik ik alleen met springen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:37

Desiree schreef:
Mensen die over een cap zeuren, zeuren vast ook over de snelheden van andere automobilisten op de weg. BLeh! Wat een volk.

Mensen die te hard rijden brengen niet alleen zichzelf in gevaar maar ook anderen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:41

Maar wat is te hard rijden?

van de week kreeg ik een bekeuring, ik reed 88

deze weg, was eerst autoweg, is 80 km geworden omdat er op 1 plek zware ongelukken gebeurden.
Sinds er verkeerslichten stonden is dat voorbij, nu is er ondertussen een rotonde.

Ze hebben het er wel weer over dit weer autoweg te maken.

Maar in de tussentijd is het wel maar 80, op een giga brede rechte weg, zonder verdere oversteek punten, geen scholen of wat ook.

Is 88 daar dan gevaarlijk?
Breng je dan andere in gevaar?

denk de mensen die het daar klaar krijgen 70 te rijden veel meer

off topic, maar moest wel ff

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:54

runningkawa schreef:
Maar dat gezever over die cap, daar word je stront ziek van
als je zeurt, doe het dan goed en zever over alles.

Maar daar krijg je weer van die lange topics van (hoewel - vast niet zo lang als deze )

Trouwens: zo'n bodyprotector helpt niet tegen gebroken vingers.
Hebben ze daar niks tegen?