Paardrijden ís en blijft een risicosport. Of je nu wel of geen cap draagt, de kans dat je gewond raakt bij een val is aanwezig.
Ik heb het gezien aan het meisje dat samen met mij een pony verzorgde. Ze droeg een uitstekende veiligheidscap, maar kwam ongelukkig ten val, waardoor haar rib brak en deze vervolgens haar milt doorboorde. Verder brak ze een arm en had ze, ondanks haar cap, een hersenschudding. Meisje heeft meer dan een jaar moeten revalideren

Dit voorbeeld toont maar weer aan dat het dragen van een cap ernstige verwondingen niet altijd uitsluit. En een bodyprotector kan dat evenmin doen denk ik.
Toch draag ik altijd mijn cap, het kán hoofdletstel voorkomen. Ik vertrouw mijn verzorgpaard volledig, maar hij is nog jong, en buiten dat...ieder paard kan struikelen. Een val is zo gemaakt, en ik zou niet de eerste zijn die door zo'n banketstaaf ongelukje een gat in m'n hoofd val.
En op zich heb ik niet eens zo'n last van m'n cap, hij is licht, luchtig en eigenlijk merk ik nauwelijks dat ik hem opheb. Ik stap in ieder geval nooit op zonder cap op m'n kop, maar vind dat anderen die keuze geheel zelf moeten maken

Verder rijdt ik altijd met jodpuhrs/stalschoenen, puur omdat ik dat zelf het prettigst vind en verder draag ik tijdens het rijden geen sieraden, ook weer omdat ik niet van dat gerinkel houd.

". Was hij doormidden gescheurd 
) en toen ik nog hockeyde had ik altijd een gebiotsbeschermer in, en als je moest keepen werd je ook altijd erg goed ingepakt