Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 00:55

Door mijn werk als handelaar kwam t zelf rijden nog maar nauwelijks voor, er komt altijd wat tussen.

Toen kwam Felix ( half jaar geleden ongeveer) bij ons, hij was tot 6 jaar geleden Z + 8, en heerlijk dacht ik, kan ik lekker die kunstjes van hem leren.Ik neem een instructeur die me het even gaat uitleggen.

Ik ben nog steeds verliefd op Felix, maar t is niet zo dat ik nu maar lekker kunstjes ben gaan leren.

Ik heb geen tijd hem dagelijks te rijden, heb een goede instructeur in de arm genomen, dat is dus een wijze instr, en die laat mij Felix laag over de rug rijden ipv lekker Zetterig opgericht.
Zeker omdat ik aangeef nog lang van Felix (17) te willen genieten.

Fijn! Goede appuyementen maken! Maar naar rechts lukt t wel, naar links niet: mijn fout!
Dus moet ik maar gewoon terug naar t wijken ( L niveau) ALS ik al een zijgang wil doen, omdat ik ZELF dus niet kundig genoeg ben om een Z paard foutloos zijn oefeningetjes te laten doen, EN ik daar niet genoeg tijd voor uittrek.

Anderen vinden t al helemaal moeilijk te rijden op Felix, in hun ogen is ie zwaar.

Dus NEE een Z paard kopen is niet automatisch meeliften in de triomphering,een Z ruiter moet een paard hebben waarmee het klikt en

EEN COMBINATIE DIE Z STARTGERECHTIGD IS, IS GETALENTEERD EN GOED, HOE DE WEG ERNAARTOE OOK MOGE ZIJN GEWEEST

Een weg ernaartoe is nooit verkeerd , als t resultaat goed is.
Paardrijden is heel moeilijk.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 01:03

Ben er stil van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 01:07

Ze hebben mij wel eens verteld dat je leert te rijden door te rijden en rijden doe je dus óp een paard . Kilometers maken, moed, beleid, trouw en de wil om te leren dat is wat je nodig hebt.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 01:18

Nou ... ik ben een echte leek, we spreken elkaar vast nog wel over een jaar of 10 ... maar als je 600 kg tussen 2 benen kan laten doen wat je in Z moet doen ... kan je in mijn ogen rijden .... Haha! Haha!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 01:19

ja tis niet alleen je benen, dat weet ik

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:38

Renske20 schreef:
ik werd voor gek verklaard door een paar dressuurruiters toen ze hoorden dat ik 1x per week springles had met Q en ook zeker 1x per week lekker door de bossen heen crosste met hem, koppie in de lucht, los teugeltje en gaaaaaan!

Ik denk dat dat meer zegt over die ruiters dan over jou...
Mijn instr. moedigde mij aan toen ik zei dat ik mijn Grib wel eens laat springen, en ze vind juist dat ik veel buitenritten moet maken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:53

Natasha schreef:
EEN COMBINATIE DIE Z STARTGERECHTIGD IS, IS GETALENTEERD EN GOED, HOE DE WEG ERNAARTOE OOK MOGE ZIJN GEWEEST

ik ben het niet helemaal met je eens Mel... bij ons op stal is een combinatie die bijna Z mag starten geloof ik (ze rijdt iig M2), maar zonder hulpmateriaal wordt het beest nooit gereden, omdat ze bang is, omdat het beest zonder die dingen zijn hoofd omhoog doet en zijn rugwegdrukt.... alleen tijdens wedstrijden wordt het beest zonder (veel te strakke!) slof, thiedeman o.i.d. gereden...

Een combi die zo hoog mag starten is dus niet per definitie goed en getalenteerd.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:02

Ik hoop zelf ooit nog in het Z te komen. Maar ik weet eigenlijk niet of ik als ruiter zijnde ook wel die capaciteiten heb. Dus voor mij is het nog afwachten waar ik terecht kom Lachen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:50

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.
Allereerst de stelling: Kan je rijden als je Z bent.
Ik keek vroeger altijd enorm tegen het Z op en vond dat je dan onwijs goed kon rijden.
Zat op een gegeven moment zelf dicht tegen het Z aan, met mijn pony, vind dat ik nog helemaal niet zo goed kan rijden (verleg waarschijnlijk mijn grenzen en normen).
Ik kan genieten van iemand die nooit een wedstrijd rijd en lekker/eerlijk met een paard aan de gang is en ik huiver bij sommige Z-ruiters.
Natuurlijk heb je samen iets gepresteerd, maar er zijn Z-ruiters die bij mij niet op mijn paard mogen klimmen.

Over de veelzijdige opleiding/africhting van een paard, kan ik kort zijn, vind dat onwijs belangrijk, lichamelijk en geestelijk (mis dat ook nu, en kijk ernaar uit naar het moment dat ik dat bij Padaula kan uitbreiden)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 10:30

Lovely schreef:
Ze hebben mij wel eens verteld dat je leert te rijden door te rijden en rijden doe je dus óp een paard . Kilometers maken, moed, beleid, trouw en de wil om te leren dat is wat je nodig hebt.

En daarbij het vermogen om kritisch naar je zelf te kijken, en je eigen fouten toe durven te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:40

Dat ook, je moet ook nog wat aan die fouten willen doen en dan gaan moed, beleid en trouw wel een rol spelen, je moet ook focus en perspectief hebben en je hebt strikt genomen wel iets nodig wat op een paard lijkt.
En verder gewoon lekker paardrijden en je vooral niet gek laten maken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 10:48

Lovely schreef:
Dat ook, je moet ook nog wat aan die fouten willen doen en dan gaan moed, beleid en trouw wel een rol spelen, je moet ook focus en perspectief hebben en je hebt strikt genomen wel iets nodig wat op een paard lijkt.
En verder gewoon lekker paardrijden en je vooral niet gek laten maken.

Helemaal mee eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:21

Wedstrijdniveau is zo ontzettend betrekkelijk Lachen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:28

Lovely schreef:
Wedstrijdniveau is zo ontzettend betrekkelijk Lachen.

Mwa, niet helemaal vind ik. Zie er toch maar te komen (in het Z). En dan nog door te gaan. Zonder trainen kom je er ook niet!

Wat ik zelf wel gemerkt heb, als je een paard hebt waarmee je Z bent en je rijd er verder weinig tot geen andere paarden naast, is het moeilijker om op een groen paard te stappen en die te rijden dan wanneer je een groen paard rijdt (of meerdere). Toen ik Kief kreeg, was hij groen en ik donkergroen zeg maar Knipoog. Het traject van groen t/m Z duurt dan langer dan wanneer je al eens een paard naar het Z hebt gereden.

Ik moest echt omschakelen van Kief naar Roxanne. Wat eerst "vanzelf" ging door de combi die je was, moet nu weer helemaal door juzelf bewust gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:33

Anoukie schreef:
Mwa, niet helemaal vind ik. Zie er toch maar te komen (in het Z). En dan nog door te gaan. Zonder trainen kom je er ook niet!

Maar waarom vind jij het dan niet betrekkelijk?
Die opmerking over trainen snap ik niet zo goed in het verband met mijn vorige posts.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:50

Lovely schreef:
Maar waarom vind jij het dan niet betrekkelijk?
Die opmerking over trainen snap ik niet zo goed in het verband met mijn vorige posts.

Ik heb niet al je posts in mijn geheugen staan Lachen, maar het is en blijft een bepaalde meting, wedstrijdniveau. Je meet je aan concurrenten en een jury beoordeelt of je a. winstwaardig bent en b. beter rijdt dan anderen die dag.

Mijn mening is dat je er niet zomaar komt (behalve als je direct Z mag starten en een Z paard koopt natuurlijk). Maar jij had de oneliner, wat bedoelde jij er dan mee als ik het verkeerd heb begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:01

Als je niet leest wat anderen vertellen, maar er wel over oordeelt, dan kun je vragen verwachten natuurlijk Lachen.
Op een wedstrijd is het niet betrekkelijk misschien, maar buiten de uitslagenlijsten is het dat weer wel.

Dit topic begon met de vraag of je kan rijden als je Z bent. Op die vraag is een antwoord onmogelijk omdat niemand zich bij 'ja' of 'nee' kan houden. Omdat achter elk antwoord een 'maar' zit en elk antwoord een nieuwe vraag oproept, is een dergelijk waarde oordeel op basis van een statistisch gegeven dus zeer betrekkelijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:30

Pipo schreef:
:?:?

Lijkt mij juist heel verstandig dat als je nog niet zo goed kan rijden een leermeester koopt. Zouden meer mensen moeten doen.

ja idd! mijn moeder heeft n 20 manegelessen een 16 jarig Z1 paard gekocht
nu heeft ze haar 3,5 jaar, ok ze kan nogsteeds niet rijden, aar is er pas 1x afgevallen en verder is ze zelfs een paar keer gestart in de B, denk dat as ze een jonger of minder ver doorgereden paard had gekocht, ze er minder plezier van had gehad.
dit paard kent de basis zo goed,e n loopt al zolang mee dat die niet snel verreden is
en zit ze zelf scheef in de galop, dan wisselt ie gewoon en zit ze te zwaar, da gaa ie terug naar stap, dus daar leert ze wel veel van! zit ze scheef als ze over de middellijn rijdt, dan gaat ie wijken en noem maar op

ok ze zit nogsteeds als een zak aardappelen, maar t paard lijdt er niet veel van, en ze is zelf pas na dr 40e begonnen met rijden, en ja dan valt t sowieso niet mee om het nog echt te leren, zeker als je er al niet veel gevoel voor hebt en schrik hebt...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:38

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat dat meer zegt over die ruiters dan over jou...
Mijn instr. moedigde mij aan toen ik zei dat ik mijn Grib wel eens laat springen, en ze vind juist dat ik veel buitenritten moet maken.

tsja ik les(dressuurles dus he) bij een springruiter Haha! dat vinden die mensen ook al vreemd, maar hij is wel de enige instructeur die mij Q echt kon laten rijden, zonder hulpteugels of enge bitten oid...
hij vind t ook aleen maar goed dat ik spring en buitenrij, ik 'moet' zelfs als ik longeer regelmatig balkjes neerleggen van hem, en sowieso regelmatig balkjes gebruiken, ga maar eens over 2 balken galloperen en dan wisselend met 4,5 of 6 galopsprongen tussen die balkjes in, die dingen doen die dressuurmensen die mij voor gek verklaarden dus ook niet...
wisseltje leren?over een balkje heen, dan gaat t bijna vanzelf
niet voor nix dat ik zo blij ben met mn instructeur!

helaas ben ik voorlopig uitgereden, maar zodra Q weer goed is, of emt een neiuw paard, ga ik meteen wer lessen bij hem, en ook zeker te weten weer naar buiten en wat springen etc

maar er zijn helaas nogsteeds te veel dressuurmensen, die ook echt alleen maar willen dressuren, en dingen als buitenrijden en springen enz niet goed vinden voor hun paard..... Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:46

Voor de wissels zou ik toch graag gerichte dressuurinstructie willen,
over balkjes leer je ze alleen maar in 2-en te springen.
Mijn instructrice zei me voor 2 weken terug (out of the blue) op de lange zijde contragalop even de hulp voor de andere galop te geven.
En Tsjak, Triumph sprong een brandschone wissel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:59

de eerste paar keer over t balkje, daarna zonder balkje
voordeel van t balkje is dat je zelf even kan aavoelent hoe een wissel ongeveer aanvoelt zonder dat je echt veel hoeft te doen.Q sprong ze over t balkje trouwens keurig van achter uit, maar ken er ook die eerst voor wisselen en dan pas achter en zie dat er maar weer uit te krijgen...

mn instructeur heeft trouwens wel een afgeronde dressuur instructeursopleiding gedaan, Q zn vorige ruiter lest ook bij hem, en nog meer Z ruiters

ken ook een springruiter die ook zo wat dressuurlesjes geeft, die vind ik wel weer een stukje minder

even off-topic maar triumph gaat trouwens wel lekker he Haha! herinner me ook een paar erg mooie foto's van afgelopen tijd!!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:53

Pipo schreef:
Citaat:
Lijkt mij juist heel verstandig dat als je nog niet zo goed kan rijden een leermeester koopt. Zouden meer mensen moeten doen.

Helemaal mee eens. Ik heb als 14 jarig guppie een driejarige gekocht en dat was achteraf gewoon dom. Ik heb er denk ik wel 100 keer naastgelegen. Nu gaat het heel goed en ik heb er ook echt wel veel van geleerd ook omdat ik goede instructie had. Maar ik merk dat ik nu toch sneller vastloop omdat ik gewoon het gevoel voor bepaalde oefeningen mis. Laatst waren we in de les begonnen met travers. Ik vind dit heel erg moeilijk omdat ik zelf niet weet hoe het aan moet voelen.

Een meisje bij mij op stal heeft een Z paard gekocht en wandelt daar nu vrolijk alle klassen mee door. Zij leert nu wel hoe dingen aan moeten voelen en hoe je iets correct inzet. Aan de andere kant kan zij niet goed op een ander paard uit de voeten. Op een minder geschoold paard is ze weer een absolute beginner. De basis zit er denk ik niet genoeg in. Maar ze kan wel alles met dat paard.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 13:55

Denk trouwens niet dat het altijd verstandig is om een Z-paard te kopen voor een B-ruiter....
Ik ken voorbeelden waarbij het (ondanks begeleiding) helemaal misgegaan is. En waarom? Het z-paard was gewend opgesloten gereden te worden en kon het blijkbaar niet aan om door een B-ruiter gereden te worden waarbij hij veel vrijer gelaten werd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:58

Dat is ook zeker een keerzijde van de medaille Richtje Haha! Haha! Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:50

SmithsGirl schreef:
ik ben het niet helemaal met je eens Mel... bij ons op stal is een combinatie die bijna Z mag starten geloof ik (ze rijdt iig M2), maar zonder hulpmateriaal wordt het beest nooit gereden, omdat ze bang is, omdat het beest zonder die dingen zijn hoofd omhoog doet en zijn rugwegdrukt.... alleen tijdens wedstrijden wordt het beest zonder (veel te strakke!) slof, thiedeman o.i.d. gereden...

Een combi die zo hoog mag starten is dus niet per definitie goed en getalenteerd.

Dan zal deze combi het echt niet lang volhouden, Veer.