Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:12

Ja dat jij het uit interesse vraagt weet ik. :j

Maar ik wilde wel die aanvulling doen, omdat het dezelfde regio is en ik vaak genoeg verwijten krijg.
Dan is het mooi als een ander die prijzen ook benoemd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:14

Ayasha schreef:
Op welke locatie (land/provincie, niet adres.) staat jouw paard bloody Mary?

In Maarheeze, een dorpje tussen Eindhoven en Weert.

Ik kan in de zomer overigens ook prima drie weken op vakantie. Paard heeft zijn natje en zijn droogje en de eigenaar en stalgenoten houden elkaars paarden wel in de gaten.

En ik heb deze maand ook nog gevraagd of hij echt niet omhoog moest met de prijs, maar het was prima zo. Het hooi is echt perfect, hij haalt het deels ergens aan onze kant DP en deels verbouwt hij het zelf. Krachtvoer en supplementen geeft wie wil uiteraard zelf en is voor eigen rekening. Sta er nu zeven maanden en heb ze niet kunnen betrappen dat er iets niet in orde zou zijn qua hooi en water. Mijn paard zag er na een paar maanden beter uit dan ooit en nu nog steeds.

Er is wel geen binnenbak, maar die heb ik nog niet gemist. Wel twee perfecte buitenbakken die goed bijgehouden worden. Het weer speelt dit jaar ook mee natuurlijk.

Wel heel blij mee dus.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 24-01-26 13:25, in het totaal 4 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:20

DuoPenotti schreef:

Maar ik wilde wel die aanvulling doen, omdat het dezelfde regio is en ik vaak genoeg verwijten krijg.

Wij hebben al echt veruit de goedkoopste hooiprijs. Want elke andere boer in een straal van 50km zit op minimaal 100 euro voor onze balen. Heb al prijzen tot 170 euro als ‘goed te doen’ gehoord van grasland dat naast het land van onze boer ligt. := dus hetzelfde hooi. :=Mijn paarden (d pony en klein paard) deden twee weken met 1 zo’n baal dus onbeperkt reken maar 1 baal per week…
Dan zit je al snel over die 200 alleen met hooi. Dan hoef je niet eens werk, stroom of water te tellen….

Jullie zitten op een goede plek om paarden te hebben idd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:22

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

Wij hebben al echt veruit de goedkoopste hooiprijs. Want elke andere boer in een straal van 50km zit op minimaal 100 euro voor onze balen. Mijn paarden (d pony en klein paard) deden twee weken met 1 zo’n baal dus onbeperkt reken maar 1 baal per week…
Dan zit je al snel over die 200 alleen met hooi. Dan hoef je niet eens werk, stroom of water te tellen….

Jullie zitten op een goede plek om paarden te hebben idd.

En het scheelt ook wel dat ze op zo'n groot stuk staan waardoor het niet kapot is gelopen en er altijd volop gras is. Op mijn vorige stal was dat niet en stond hij de hele dag bij de hooibak. Waardoor hij eigenlijk nog amper bewoog terwijl hij ook daar 24/7 buiten stond. Maar nu staat hij de hele dag met zijn kop omlaag in het gras. Maar een paar keer per dag lopen ze naar het hooi. Dat zal ook wel veel schelen in het hooiverbruik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:30

Ja wij mogen zeker in de handjes knijpen om de prijzen en zeker ook om de grondsoort. :j
Dit jaar is het uiteraard heel droog.

Maar ook als ik de voorgaande jaren kijk, op dat helse jaar een paar jaar geleden na, altijd droog.
Uiteraard wat BM aangeeft, als er teveel op 1 stuk staan word alles nat. Ook hier.
Maar omdat de grondprijs fijner is is er vaak ook weer meer ruimte bij de meeste stallen.
Op de plekken waar ik vroeger stond was het hoogstens wat nat bij de doorgangen, maar de weides nooit.

En uiteraard drukt dat alles samen de prijs. Maar maakt het nog niet gelogen.
En als mensen dan toch meer willen betalen voor een pak hooi omdat ze denken dat dat dan betere kwaliteit, vind de loonwerker dat heel fijn. "Paardenmeisjes" die de prijzen niet zo goed weten.
Of stalhouders die tegen de klanten zeggen dat die prijs 85 is en er zelf 50 voor betaald hebben. }>

Toevallig vorige week nog een pak stro gehaald bij die loonwerker en die vroeg meteen of wij nog wat hadden voor de verkoop.
Je raakt het altijd kwijt, hij ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:33

Ayasha schreef:
Ik denk dat het niet realistisch is dat je weken niet naar je paard moet om kijken. Je wil dan voor minder dan 800 euro dat de stal ook DA, smid en eventuele medicatie regelt?
Als je een paard hebt weet je dat je geen weken kan verdwijnen. Onder wekenlang versta ik dan meer dan een maand. Een vakantie van een maand valt bij ons te regelen onder de 800 euro maar meer dan dat is IMO niet realistisch.

Ik heb meer dan 40 jaar lang eigen paarden gehad ,op pensionstallingen. Het zou eruitzien als ik al die tijd bijna elke dag zelf ernaartoe zou hebben gemoeten! Er gebeurde vanalles in mijn leven waardoor dat niet kon hoe graag ik het ook gewild had. Ik zorgde wel ervoor dat de betalingen altijd op tijd binnen waren en een heel goed contact met de staleigenaren maakte dat ik mijn paard vertrouwd ergens achter kon laten ook als ik zelf bijv. langdurig in het buitenland verbleef. Momenteel is het moeilijker om een dergelijke stalling te vinden . Iets als 800 euro daar heb ik nooit van gehoord- misschien als daar ook training of zadelmakmaken van je paard bijzit? Of speciale revalidatie? In de door mij beschreven goede tijden betaalde ik tussen de 200 en (later) 290 euro. Daarna is er wat veranderd (veel duurder en VEEL slechter) maar daar wil ik niet over uitweiden omdat ik eigenlijk wat anders zoek nu. Want me bont en blauw betalen en dan toch nog te pletter ergeren daar heb ik genoeg van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:48

Bloodymary schreef:
En het scheelt ook wel dat ze op zo'n groot stuk staan waardoor het niet kapot is gelopen en er altijd volop gras is. Op mijn vorige stal was dat niet en stond hij de hele dag bij de hooibak. Waardoor hij eigenlijk nog amper bewoog terwijl hij ook daar 24/7 buiten stond. Maar nu staat hij de hele dag met zijn kop omlaag in het gras. Maar een paar keer per dag lopen ze naar het hooi. Dat zal ook wel veel schelen in het hooiverbruik.

Die van mij stonden met twee op 2 hectare dus in verhouding komt dat neer op meer meters per paard.

De merrie is een bodemloze put wb hooi. :+
Of ze gras heeft of niet. En ze wordt niet te dik dus dat wil ik haar niet ontnemen. Er zit wel een net over maar das de enige beperking.

Ik geloof jullie hè. Ben gewoon jaloers. _O-

Ik vrees ook dat het niet realistisch is om dat op de meeste plaatsen te verwachten. Ik denk dat jullie echt wel in een vrij unieke positie zitten.

anjali schreef:
Ik heb meer dan 40 jaar lang eigen paarden gehad ,op pensionstallingen. Het zou eruitzien als ik al die tijd bijna elke dag zelf ernaartoe zou hebben gemoeten! Er gebeurde vanalles in mijn leven waardoor dat niet kon hoe graag ik het ook gewild had. Ik zorgde wel ervoor dat de betalingen altijd op tijd binnen waren en een heel goed contact met de staleigenaren maakte dat ik mijn paard vertrouwd ergens achter kon laten ook als ik zelf bijv. langdurig in het buitenland verbleef. Momenteel is het moeilijker om een dergelijke stalling te vinden . Iets als 800 euro daar heb ik nooit van gehoord- misschien als daar ook training of zadelmakmaken van je paard bijzit? Of speciale revalidatie? In de door mij beschreven goede tijden betaalde ik tussen de 200 en (later) 290 euro. Daarna is er wat veranderd (veel duurder en VEEL slechter) maar daar wil ik niet over uitweiden omdat ik eigenlijk wat anders zoek nu. Want me bont en blauw betalen en dan toch nog te pletter ergeren daar heb ik genoeg van.

Ben bang dat je dan naar een plaats zoals DP gaat moeten verhuizen en die zullen niet dik gezaaid zijn.

Ik heb ze aan huis gehad en zelfs daar kwam ik voor mijn eigen paarden niet aan die prijs zonder externe kosten zoals lening, stroom, water … te rekenen…. Zelfs als je geen huur/lening hebt? Heb je nog kosten kwa eigendom (taks) en onderhoud…

Heb het nog al gepost: bij ons is het kale huur berekend op de huur van de accommodatie voor ons. (Dus enkel accomodatie. Niet water, stroom, onderhoud.) we hebben de huurprijs door het aantal boksen gedeeld en dat is de kale huur. Twee boksen zijn dan nog niet te verhuren want: zadelkamer en voerkamer dus ook daar schieten we al op in en verder kopen ze indien gewenst hooi, bodembedekking en voer in aan onze inkoopprijs. Wij hebben het iets goedkoper per pak ivm per palet aankopen.
Het enige waar wij iets ‘extra’ voor vragen is 2 euro per dag voor binnen en buiten zetten. Ze mogen dat ook zelf komen doen natuurlijk maar iedereen die wij spreken vindt binnen en buiten zetten door ons belangrijker dan het mesten van de stal.
Dus hebben we 60 euro per paard voor: binnen en buiten zetten, ‘s morgens en ‘s avonds voeren en klussen zoals draad herstellen, weides bemesten/kalken, zorgen dat alle paarden water hebben, mest afvoeren, hooi op locatie krijgen want dat halen we zelf om de prijs te drukken…

Dat is ver onder het minimumloon. Geloof me.

Klanten betalen dus enkel wat ze verbruiken. Moeten zelf mesten en hooi in de netten steken.
Geen enkele klant zit zonder de kale huur onder de 200 euro. En we kunnen de facturen voor leggen dat ze aan inkoopprijs betalen. Dus dat wij op hun verbruik nul winst hebben.

Waar wij wel winst op maken is idd een trainingsoaard maar die stal je niet voor 800 inclusief vol pension bij ons. :o
Voor 300 euro per maand bij wijze van spreken breek ik mijn nek echt niet met andermans paard. :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:24

Bloodymary schreef:
Jeetje wat een bedragen, dat kan toch echt niet.

Ik lach me kapot met € 200 per maand op een voor mijn paard perfecte plek. In een kudde an 30 paarden op 12 ha, met een grote inloopstal (meer een loods), altijd onbeperkt hooi en water en een buitenbak die ik sinds ik er sta vanaf juli nog geen een keer te nat heb gezien om te rijden en grenzend aan het bos.

Ieder zn meug!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:29

ik vind dit wel heel interessant om te lezen allemaal. Ik geloof dat ik aan de goedkope kant zit. Rand randstad.

Ik heb 3 stallen verhuurd voor 200 in de maand. Daar doe ik alles voor. mesten buiten en binnen zetten, hooi en stro en water zit er bij in. Alleen krachtvoer moeten ze zelf regelen, dat voer ik dan. Er zijn eigenaren die nauwelijks komen, die slaan gerust een paar maanden over. Ik heb daar wel een mening over, maar het paard is niet ongelukkig en er wordt voor betaald. Andere eigenaren komen wel met meer regelmaat, maar niemand komt dagelijks. Er is geen rijbak inbegrepen, eigenlijk was mijn bedoeling om pensioenpaarden te stallen, maar er is eigenlijk maar 1 oudje.

Als ik het hier zo lees kan ik best een keer een verhoging invoeren :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:43

Ja Juval, jij bent echt heel erg goedkoop.

Ik zit in Zuid-Oost Friealand en hier betalen ze exclusief strooisel en krachtvoer voor een D pony al €200,- (E:€210,- paard €220,-) en dan is het doe het samen, dus ze hebben 4 beurten per week in een rooster.
Strooisel (soorten in overleg) en krachtvoer mogen ze zelf kopen/halen. Strooisel wat ik hier heb liggen mogen ze ook overkopen per pak.

Hier haal ik echt geen uurloon uit. Wat er over blijft na aftrek ruwvoer is voor de overige (onderhouds)kosten en verbeteringen.

Ook genoeg plekken waar het volpension exclusief krachtvoer tussen de €250,- en €300,- zit. Met binnenbak komt daar nog wat bij op.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:18

Popstra schreef:
Bloodymary schreef:
Jeetje wat een bedragen, dat kan toch echt niet.

Ik lach me kapot met € 200 per maand op een voor mijn paard perfecte plek. In een kudde an 30 paarden op 12 ha, met een grote inloopstal (meer een loods), altijd onbeperkt hooi en water en een buitenbak die ik sinds ik er sta vanaf juli nog geen een keer te nat heb gezien om te rijden en grenzend aan het bos.

Ieder zn meug!

Ja! Dit zou voor mij niets zijn. Alles wat je opnoemt krijg ik zo’n beetje de kriebels van. Behalve onbeperkt hooi dan (afhankelijk van de kwaliteit en voedingswaarden).
Maargoed gelukkig is er voor iedereen iets te vinden.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:19

anjali schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat het niet realistisch is dat je weken niet naar je paard moet om kijken. Je wil dan voor minder dan 800 euro dat de stal ook DA, smid en eventuele medicatie regelt?
Als je een paard hebt weet je dat je geen weken kan verdwijnen. Onder wekenlang versta ik dan meer dan een maand. Een vakantie van een maand valt bij ons te regelen onder de 800 euro maar meer dan dat is IMO niet realistisch.

Bij mij zit er niks bij. Terwijl ik heel goed weet dat ik elders voor 1000€ m’n paard fulltime in training heb.

Overigens ga ik ook niet iedere dag. Heb er de tijd niet voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:58

Ik vraag me af hoe men het langdurig volhoudt om dagelijks naar zijn\haar paard te gaan die elders gestald is en daar dan ook stalwerk te doen, kun je dan nog rijden, ? en bedragen zoals hier genoemd worden te betalen, dan moet je toch ook nog werken om aan dat geld te komen.Wanneer dan? Dit is iets voor de "tradwives" die van hun goedverdienende man niet uit werken hoeven maar gerust een dure hobby mogen beoefenen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:10

Stalwerk is toch in 5 minuten gedaan. En dan 1 keer in de week langer als er een plasplek uitmoet.
Paddock/wei uitmesten uiteraard niet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:24

1 paard stal uitmesten is inderdaad echt geen werk. Mensen laten zich hier ten onrechte door afschrikken vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 21:51

anjali schreef:
Ik vraag me af hoe men het langdurig volhoudt om dagelijks naar zijn\haar paard te gaan die elders gestald is en daar dan ook stalwerk te doen, kun je dan nog rijden, ? en bedragen zoals hier genoemd worden te betalen, dan moet je toch ook nog werken om aan dat geld te komen.Wanneer dan? Dit is iets voor de "tradwives" die van hun goedverdienende man niet uit werken hoeven maar gerust een dure hobby mogen beoefenen.

Jij kan je toch altijd uit drukken hè….

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 22:15

anjali schreef:

:')

Fulltime werken is 38 uur per week. Nog tijd genoeg over voor een hobby hoor.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:30

Wij gaan 10 euro omhoog. Wordt nu 230 per maand. S'zomers 24/7 buiten. In de winter buiten zolang het licht is met onbeperkt hooi op een ruime paddock met droog zand en een stuk verhard. In de nacht op stal. Zelf mesten en 1x per week binnen zet dienst en paddock uitmesten. Wij hebben een binnenbak met goede bodem en een buitenbak. Krachtvoer moet jezelf kopen, ruwvoer zit bij de prijs in.
In 9jaar tijd van 185 naar 230 gegaan. Vind ik heel netjes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:29

anjali schreef:

Die tradwives hebben tenminste nog een hobby die ze mogen uit oefenen!
De tradwives hier zijn enkel goed voor achter het aanrecht en veel kinderen baren! Kijken ook altijd zo gezellig. Hoort bij hun hobby ,,Het Geloof,, wat ze beoefenen

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:07

anjali schreef:

Ik vind het ook niet haalbaar hoor.
Met 2 kinderen, een huishouden, werk. Ik heb geen tijd om dagelijks stalwerk te doen. Ik heb niet eens tijd om iedere dag naar m’n paard te gaan (noch de energie).

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:43

€ 350 Op een pension-/handelsstal, volpension, regio Zeeland, 24 stallen. We hebben net een verhoging van € 20 gehad in september

- grote stal (4,5 X 4,5) met buitenluik die dagelijks uitgemest wordt (vlas)
- incl 2x muesli
- incl onbeperkt ruwvoer
- zomer: 8:00 tot 22:00 op de wei in duo of kudde van max 4
- winter: 5 á 6 uur zandpaddock in duo of alleen
- buitenbak met Achterberg bodem 20x60
- longeercirkel
- 3 poetsplaatsen en 1 wasplaats met koud/warm water en solarium
- wormenkuren
- zadelkamer + ruimte voor eigen kast
- dekens worden gewisseld
- gratis overdekte trailerstalling
- kantine met gratis koffie/thee.

Omdat het aantal bij te voeren supplementen nogal de spuigaten uitliep, rekenen ze hier een toeslag van € 10,00 per maand bij 2 supplementen of meer.
Als het nodig is om een paard om medische reden uit stal te halen (bijv 3x daags stappen aan de hand, ik noem maar wat) € 5 per week.
Trainen/longeren door de stalhoudster kan, eveneens tegen betaling, bedrag in overleg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:45

Hieper89 schreef:
anjali schreef:

Met 2 kinderen, een huishouden, werk. Ik heb geen tijd om dagelijks stalwerk te doen. Ik heb niet eens tijd om iedere dag naar m’n paard te gaan (noch de energie).

Ik ben gestopt met de paarden omdat het veel te veel tijd kostte naast mijn gezin, ik wilde graag minder werken om meer thuis te kunnen zijn maar dan kon ik de stalling niet meer betalen, om het maar niet te hebben over de dierenarts en allerlei andere kosten.
Het plezier wat ik eruit haalde woog niet meer op tegen de stress, alle klusjes die er verplicht bijkwamen en de steeds maar stijgende kosten.
Als ik hier dan de stallingsprijzen zie ben ik blij dat ik op tijd gestopt ben.
Hoe erg ik het soms ook mis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:55

Hieper89 schreef:
anjali schreef:

Blij dat iemand het een keer met me eens is. Ik heb 40 jaar ervaring met paard op pensionstallen maar zoals de situatie nu is met steeds meer betalen en vrijwel elke dag er zelf naar toe moeten (bij mij 1 uur reistijd enkele reis en dan ook nog geen auto maar gewone fiets) is dat bijna niet meer te doen.Nou had ik voor mijn paardje echt ALLES over ; hij stond op nr. 1 in mijn leven- onlangs is hij heel plotseling en onverwacht overleden, dood omgevallen in zijn eigen stal. 29 jaar. Ik mis hem erg maar hij heeft me als erfenis mijn vrijheid teruggegeven, vrij van dagelijkse zorgen en ergernissen. Ik weet nog niet of ik nu verder moet gaan. met de paarden want de omstandigheden zijn erg verslechterd (wolven, belastingen etc.) waar de stal houders uiteraard ook mee zitten. Ik wilde ook best meer betalen maar dat verplichte stalwerk op mijn 72ste en zelf voor voer zorgen dat kan ik niet.Ja ik had (betaalde) helpers maar die zijn onbetrouwbaar, stoppen ook zomaar zonder iets te communiceren. Zijn ook met hun eigen problemen druk. Het komt erop neer dat ik nog niet weet of ik voor een paard die ik nog niet ken en geen band mee heb al deze ergernissen nog opnieuw wil aangaan."Vroeger" stond ik bij een stabiele boerenfamilie waar op te bouwen was.(Alles al lang weg of overgenomen). De tijden zijn veranderd en niet ten goede vind ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:11

Popstra schreef:
anjali schreef:

Die tradwives hebben tenminste nog een hobby die ze mogen uit oefenen!
De tradwives hier zijn enkel goed voor achter het aanrecht en veel kinderen baren! Kijken ook altijd zo gezellig. Hoort bij hun hobby ,,Het Geloof,, wat ze beoefenen

Ik ben ook gelovig maar dat is veel meer dan een hobby. Ik vertrouw volledig op God en ik doe wat Hij wil. Als Hij mij nog een paard wil sturen dan is die van harte welkom maar als Hij vindt dat het welletjes is nu na het overlijden van mijn laatste dan vind ik dat ook goed .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:21

Anjali, maar je noemt een hoop randzaken waarom je geen paard meer wilt. Wolven enz.
Begrijpelijke randzaken, maar die hebben niets met stalwerk te doen.

Hieper die nu bijvoorbeeld kinderen heeft, best begrijpelijk dat die niet elke dag naar het paard gaat.
Maar is die 5 minuten stalwerk het waarom, of de veranderde levensstijl door de kinderen?
Waarop de reistijd enz zeker zoveel opbreekt.

Ik zelf zit ook te denken, hoe krimp ik mijn bestand in?
Kosten van de DA, smid, mijn lijf, het hele plaatje.

Dan kom je op het nadeel aan huis, paard mag niet alleen vind ik.
En paard dat overblijft op pension zetten en zoveel gaan betalen als ik ze pp thuis voor 100 euro per maand heb staan.
Daar word ik ook niet gelukkig van.
Maar weer een paard erbij, dan blijf je in die cyclus.

En dat is gewoon zo met ouder worden, andere levensfases. Dan kan een paard gewoon wel eens niet meer passen.