Vervelende staleigenaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Vervelende staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:14

Wel dan, feel free om het risico te nemen :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:16

Ik heb hier een intacte hengst lopen en een veulentje van een maand oud. Ik heb niet de mogelijkheid om een afzonderlijke stal en weide te voorzien helaas.

Bovendien woon ik ruim 4u van TS af...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:16

Little_Gift schreef:
Maar vanwaar de vooroordelen? Iemand kan IRL heel anders zijn dan ze over komt op schrift of dan wat anderen beweren erover.

De meeste staleigenaren hebben wachtlijsten en kunnen dus kieskeurig zijn in welke pensionklanten ze binnenhalen.
Deze ts zou al op meerdere stallen in de buurt gestaan hebben. Als ze daar niet op goede voet vertrokken is, heeft ze dus al meerdere mogelijkheden geëlimineerd waar ze anders wel had kunnen staan.

Boktneuzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:12

Ts kan iemand natuurlijk iemand zo neerzetten maar hoe weten wij of dat nou zo is . Ts kan allemaal leuke verhalen schijven op een site . En wij weten alleen wat zij zegt .

Ts moet het oplossen met de des betreffende partij vind ik . Vind het misschien naar dat zei dit zo ervaart maar wij weten niet de andere kan wat de ts hier neer zet

Dus mijn tip is ga het uitzoeken met de partij in het echt ts .

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 10:22

Wat een verhaal zeg.

Ik was er niet bij dus kan niet echt eerlijk oordelen (en heb ook je vorige topics niet gelezen) - en misschien lag het initieel ook niet (perse) aan jou, maar als ik lees hoe je hier van je aftrapt, kan ik me voorstellen dat de boel makkelijk geëscaleerd is.

Je houdt je vast aan dingen waar je bij volgende stallen ook tegenaan zult lopen, als je je attitude niet wijzigt.

Ik lees oa "maar ik betaal, dus ik mag dit en ik mag dat" - maar zo simpel is het niet, het is genuanceerder dan dat hoor.

Je hebt zeker bepaalde rechten, absoluut! - maar hoezo denk je dat een staleigenaar zich billijk zou opstellen als jij het zo op de spits drijft door ruzie te lopen maken, de politie inschakelt en oa moeilijk doet over het paspoort overhandigen?
En ik snap nog wel waarom je dat paspoort in de huidige situatie niet wilt overhandigen - maar die situatie heb je zelf mee veroorzaakt, en had vermeden kunnen worden.
Je hebt bepaalde rechten, in een heleboel situaties - maar je bent in een heleboel situaties ook afhankelijk van de factor mens. En met stroop vang je nu eenmaal meer vliegen ;)

De reden dat jij, en enkel jij, openingsuren hebt gekregen, ligt aan het conflict - en je moet met 2 zijn om ruzie te maken. Daar heb jij dus een aandeel in.

Dat kan je dan volledig op hem willen steken - of je kan in de spiegel kijken en je eigen aandeel hierin zoeken.
Het kalf zal op je huidige locatie verdronken zijn, maar neem het mee naar de toekomst; je gaat van zelfreflectie enkel beter worden.
Ik meen te begrijpen dat je met meerdere mensen conflicten hebt - en het kan zeker dat die mensen niet allemaal geweldig of rechtvaardig zijn, maar jij bent de gemene deler. Als ik het met zoveel mensen aan de stok zou hebben, zou ik toch ook eens naar mezelf proberen kijken.

De reden doet er al niet meer toe - maar je hebt je kont tegen de krib gegooid bij iemand die jou harder kan raken dan jij hem.
Soms moet je even je mond leren houden - dat staat los van wie er gelijk heeft (of denkt te hebben). In sommige situaties staat er meer op het spel dan trots of je gelijk halen.

Daar sta je dan; met een boze staleigenaar die jou (voor jou onmogelijke) openingsuren oplegt en waar je zelf niet meer gelukkig bent, en waar je meer niet dan wel welkom bent - wat heeft het je nu eigenlijk opgebracht? Een hoop stress - en het ergste van al is nog wel dat jouw (drachtige!) pony een verhuis zal moeten ondergaan, wat ook een hoop stress bij haar (en haar groeiende veulen) zal veroorzaken.

TS, je hebt hier enkel jezelf mee gehad.

Stel nou dat jij gelijk hebt, over heel de lijn (wat statistisch gezien quasi onmogelijk is; én je geeft zelf in je OP ook al aan dat je over de schreef bent gegaan) - ik zou je adviseren in de toekomst beter te leren inschatten wanneer je in jezelf mag vloeken, maar hardop (even) meewerkt.

Stel nou dat hij een vreselijke man is (die bestaan nu eenmaal ook) - ofwel denk je dan aan het grotere geheel (het welzijn van je drachtige pony) en slik je je trots in en leer je ermee leven - ofwel slik je tijdelijk je trots in en zoek je asap een andere plek voor je pony, omdat je er niét mee kan leven.
Dat laatste kan namelijk ook - maar jij loopt bruggen te verbranden waar jij (en jouw pony) nog overheen moet.

Je zit al niet in een heel luxueuze positie - je zit met een Shetlander (aka meester-ontsnappers), die ook nog eens drachtig is (niet elke stal-eigenaar zit op een veulen te wachten), en je beschikt niet over een eigen wagen (wat natuurlijk gewoon mag, maar het beperkt je wel qua opties).
En wat anderen ook al aanhaalden: het paardenwereldje is klein, je wilt niet te boek staan als een lastige huurder; de wachtlijsten zijn lang genoeg om jou de deur te wijzen en die plek te verhuren aan iemand die makkelijker in de omgang is.

Choose your battles wisely - sommige dingen zijn het gewoon niet waard.

Ik was het ook niet altijd eens met mijn stalbaas hoor.
Maar het welzijn van mijn paard stond altijd op 1 bij mij, en zolang dat niet in het gedrang kwam, knikte ik braaf ja en zeurde ik thuis en half uur en ging het leven weer verder, met mijn paard helemaal happy op haar stekje.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 20:48

Ik sta inmiddels op een andere stal.

Maar nu twijfel ik of mijn merrie nog wel drachtig is.
Ze knippert met witte vloeistof.

Momenteel geen geld om te scannen en dat wil ik ook niet te vaak doen.

Wat denken jullie?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:56

Wat fijn dat je verhuisd bent!

Het komt voor dat drachtige merries de gehele dracht hengstig kunnen tonen. Maar ook verhuizen kan een reden zijn om ‘hengstig’ te lijken. In de natuur doet de merrie dat om opgenomen te worden in de groep en geaccepteerd te worden

Normaliter scan je vaak ook in september voor een ‘gustregeling’. Vaak als ze dan alsnog leeg zijn kan je geld terug krijgen/minder te betalen of je krijgt korting op volgend jaar. Maar net wat de hengstenhouder hanteert natuurlijk.
En aan de andere kant. Als er wat in zit komt het er wel uit. Je ziet in het voorjaar wel als ze dikker wordt, of niet. Alleen met shetjes is het soms wat tricky omdat ze sowieso snel dik worden. Wanneer is ze uitgerekend? Ik zou als je geld hebt, al is het pas december, even scannen. Even rustig de tijd nemen voor alles. En aan de andere kant, het is toch te laat om nu nog opnieuw te dekken

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 21:00

Thanx voor je bericht. Ze is 13 mei uitgerekend.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:29

Fijn dat je een ander plekje hebt gevonden.

Lastig dat je geen geld hebt om de dierenarts te laten komen.
Ik zou het goed in de gaten houden, kijken of ze geen verhoging of koorts krijgt.
Het is van levensbelang dat, als het veulen bijvoorbeeld is overleden maar nog in haar buik zit, het er zo snel mogelijk uit gehaald wordt.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:00

Zou haar voor de zekerheid ook even laten scannen. Wij doen dat inderdaad ook voor 1 oktober voor de gust verklaring maar ook voor je eigen geruststelling.
Fijn voor je dat je een nieuwe stal gevonden hebt kun je weer van je paardje genieten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:05

Fijn dat je een nieuw plekje hebt gevonden! Hopelijk kun je hier met plezier staan en heb je er straks een mooi veulen van.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 23:11

Fijn dat je eenplekje hebt kunnen vinden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 02:33

Fijn dat je een ander plekje hebt kunnen vinden. Voor de gustregeling is voor die tijd nog een keer scannen wel handig, maar als je daar niet mee te maken hebt, zou ik het laten.

Hopelijk komen jij en je pony op de nieuwe plek wat tot rust

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:47

Vlinder84 schreef:
Momenteel geen geld om te scannen en dat wil ik ook niet te vaak doen.

Hier schrik ik wel van, hopelijk is het tijdelijk dat je wat minder ruim zit maar is er straks toch wel een buffertje voor de eventuele kosten die er kunnen komen bij de geboorte van een veulen.
Wat anderen zeggen, het veulen kan niet meer leven en als dat blijft zitten krijg je wel met hele andere problemen te maken.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:58

Hoeveel kost scannen ook? Hier iets van 30 euro dacht ik. Als je een paard hebt en geen 30 euro dan ben je misschien niet het meest verantwoordelijke baasje.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:24

nevica schreef:
Hoeveel kost scannen ook? Hier iets van 30 euro dacht ik. Als je een paard hebt en geen 30 euro dan ben je misschien niet het meest verantwoordelijke baasje.

Scannen is niet duur. Voorrijkosten kunnen echt wel duur zijn als je niet vlakbij woont. Sommige bokkers betalen gerust 70 euro voorrijkosten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:44

Dat is toch iets waar je van te voren over na denkt? Leuk een veulen, kan het en past het op de huidige stal? Wat gaat het extra kosten? Waar moet je rekening mee houden? Heb ik een potje om dat op te vangen? Wat zijn de risico's?
Ik heb de mazzel dat de praktijk bij ons heel vlakbij zit, paar km verder op, maar betaal evengoed wel een klein bedrag aan voorrijkosten. Plus ik kan altijd naar de praktijk rijden met auto en trailer die er altijd staat. Weet dat dat een luxe is maar ergens toch ook wel een noodzaak om te hebben vind ik persoonlijk.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:52

Bij ons kost het scannen 27,50 maar zijn meer kosten kwijt aan het voorrijden dus denk dat het voor jou dat ook een probleem is? Aangezien ik begrepen heb dat je geen vervoer hebt?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:24

Het is ook nooit goed he? Ze is net van stal verhuisd. Misschien heeft ze wel dubbele stalkosten deze maand. Ik ben het er wel mee eens dat je altijd wat achter de hand moet hebben voor onvoorziene kosten maar wij kennen ts en haar situatie niet. Soms gebeuren er dingen in het leven die je niet in de hand hebt en slinkt je spaarpotje sneller dan gedacht. En ja, er zijn ook paardeneigenaren die heel onverantwoordelijk zijn maar we kennen ts niet persoonlijk dus we weten niet of zij tot deze categorie behoort.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:27

Ze heeft toch net een paard verkocht?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:40

Fijn dat je een nieuwe stal hebt. Hopelijk nu meer op je plek.

@de rest er staat dat ze t nu niet heeft. Miss idd dubbele kosten nu en andere dingen die even wat gekost hebben. Wil niet zeggen dat ze verder geen kosten meer kan maken. We hebben allemaal wel eens gehad dat je net ff niet uitkomt ookal heb je een buffer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:40

Ik zou ook zeker scannen. Je moet weten waar je aan toe bent. Niet perse nu, wel komende maanden voor het nieuwe jaar.

En als er geen geld voor scannen is, is er ook geen geld voor onverwachte da kosten. Dus probeer weer wat te sparen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:25

Kabayo schreef:
nevica schreef:

Scannen is niet duur. Voorrijkosten kunnen echt wel duur zijn als je niet vlakbij woont. Sommige bokkers betalen gerust 70 euro voorrijkosten

Oké, stel ze moet 100 euro betalen en dat heeft ze nu dus niet. Dan kan ze in feite in het allerergste geval haar pony niet eens in laten slapen want dat is duurder. Ik vind dat je daar wel over na moet denken als je wat voor dier dan ook hebt. Ook nog een veulen erin stoppen is leuk maar dat brengt weer extra kosten met zich mee... dus inderdaad @Dreamboy. Op deze manier is het 'nooit goed' want als je voor een dier kiest moet je daar ten alle tijden kosten voor kunnen dragen vind ik. Daarom heb ik geen paard, ik zou het nu niet kunnen betalen. :D

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:37

Ik zou een shetlander ook niet scannen. Of je moet op zoek naar een DA met een dun kinderarmpje…

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:42

@Nevica: ik snap jouw punt en ben het ermee eens dat je voordat je een dier aanschaft, moet bekijken of je die kosten kan dragen. Maar niks zegt dat TS dat niet gedaan heeft. Je kan niet alles voorspellen / voorzien. Ik heb een jaar of 15 nadat mijn pony kwam een financieel zware periode doorgemaakt. In die mate dat ik bv noodzakelijke aankopen uitstelde, ik iedere maand geld tekort kwam, laat staan dat ik dure DA rekeningen kon betalen. Dat kon ik 15j eerder onmogelijk weten. En ja, mijn pony is gebleven, ik heb hem niet verkocht. Entingen etc kreeg hij natuurlijk wel, en als hij ziek zou zijn geweest of geblesseerd of zo dan was de DA uiteraard wel gekomen. Maar daar bleef het wel echt bij.
Wij kennen TS en de precieze situatie niet, hebben geen zicht op haar financiën enz. Het kan uiteraard zijn dat ze keuzes maakt die anderen niet zouden maken, maar zolang ze zelf de risico’s daarvan inziet en de consequenties van haar keuzes draagt, kunnen wij daar moeilijk over oordelen.