Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:18

Poekkie schreef:
Achterom schreef:

Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.

Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.

Dat laatste hangt ervan af… heb je 5 pensionners en 1 paard is dat wel anders dan 2 pensionners en 4 paarden zelf. Geval 1 zal hopelijk toch wel én én zijn :)

Nou dat. Daarnaast ken ik in andere branches geen ondernemers die er akkoord mee zijn rest van hun ondernemende leven minimumloon te verdienen. In de paarden is het exorbitant als je niet gratis wil werken, of zelfs geld wil bijleggen....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:19

Poekkie schreef:
Wintu schreef:
Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Kostendekkend voor het betreffende pensionpaard
Liefst ook dekkend voor de privepaarden
Liefst ook een minimum loon
Afschrijving van investeringen (worden eigen paarden ook in die berekening meegenomen of moet dat enkel vanuit pensionpaarden komen, kon ik er niet helemaal uit halen)
Mestafvoer, kosten benzine

Ben ik nog kosten vergeten?

1) kostendekkend voor eigen pensionpaard - ja heel logisch toch?
2) en 3) zijn hetzelfde. Ofwel zie je het als geld waarmee je je paarden kan betalen ofwel betaal je er direct je paarden mee. Maar iets overhouden is toch ook logisch?
4) afschrijving faciliteiten heb ik niet vermeld maar is logisch dat je als je op pension staat je meebetaalt voor de faciliteiten. Zowel op een manege als prive is dat niet gek. Voor prive niet volledig maar een bijdrage wel.
5) mest en benzine voor sleepkosten etc zijn toch basiskosten als pensionpaard? Die vallen gewoon onder 1.

Dus nee ik vind het niet gek.
Ik vraag 300 pm overigens maar eig zou die prijs naar 400-500 moeten om rendabel te zijn.

Ik noem een rijtje dingen die voorbij zijn gekomen wat men uit stalgeld gedekt wil zien, ik heb niet jou specifiek genoemd, investeringen zijn meerdere malen voorbij gekomen. 2 en 3 heb ik apart omdat sommigen er een en/ en hebben genoemd.
Onderhoudskosten pensionpaard bedoel ik mee, ruwvoeder en strooisel.

Ik heb ook nergens gezegd dat het gek is?

Het enige wat ik me afvraag, waarom vraag je dan niet de rendabele prijs. Waarom ga je er dan zoveel onder zitten? Omdat je anders de stallen niet vol krijgt of dat een stal verderop het goedkoper doet? Als ik de ergernissen zo lees hier in dit topic en hoe pensiongasten standaard als mensen worden neergezet die niks willen betalen en hoe een stalhouder er bij inschiet, wat zijn dan de beweegredenen om pensionklanten op het erf te hebben. Ik zie immers enkel nadelen dan?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:20

Achterom schreef:
Wintu schreef:
Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Kostendekkend voor het betreffende pensionpaard
Liefst ook dekkend voor de privepaarden
Liefst ook een minimum loon
Afschrijving van investeringen (worden eigen paarden ook in die berekening meegenomen of moet dat enkel vanuit pensionpaarden komen, kon ik er niet helemaal uit halen)
Mestafvoer, kosten benzine

Ben ik nog kosten vergeten?

Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.

Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.

In de huidige markt zouden het uitschieters zijn, daarom noem ik dan exorbitant en aangezien men het schijnbaar ook niet vraagt aan hun klanten.

Poekkie

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:34

@ wintu: ik kreeg van je post het gevoel alsof dat allemaal zulke rare dingen waren, bijna schandalig dat je dat ALLEMAAL zou willen. Als je het niet gek vond heb ik het vast verkeerd geïnterpreteerd.

En de prijs… tsja als de pensionstallen met binnenbak, kantine en stapmolen etc 400-650 euro vragen dan is alleen verlichte buitenbak natuurlijk wat minder als je nog de stallen vol wil hebben. Het is een beetje vraag en aanbod, en houdt de (te) lage prijzen vanzelf in stand.

Waarom het dan nog doen? Nja financieel gezien kan ik idd beter buitenshuis gaan werken voor minimumloon voor die uren. Maar ik ben liever in de buitenlucht. En dan niet als pizzakoerier ofzo :') Om de paarden aan huis te kunnen houden heb ik wel geld nodig. Dus liever om dan bvb 500 euro te hebben voor veel te veel werk dan helemaal niets. Al heb je eig 1000 nodig om het volledig te kunnen financieren zonder eigen inbreng (fictieve getallen).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:37

Wintu schreef:
Het enige wat ik me afvraag, waarom vraag je dan niet de rendabele prijs. Waarom ga je er dan zoveel onder zitten? Omdat je anders de stallen niet vol krijgt of dat een stal verderop het goedkoper doet? Als ik de ergernissen zo lees hier in dit topic en hoe pensiongasten standaard als mensen worden neergezet die niks willen betalen en hoe een stalhouder er bij inschiet, wat zijn dan de beweegredenen om pensionklanten op het erf te hebben. Ik zie immers enkel nadelen dan?

Als ik hobbymatig 10 stallen en 4 eigen paarden zou hebben zou alleen kostendekkend voor mij geen reden zijn om pensionpaarden erbij te willen zetten. Je moet er wel iets van voordeel aan hebben. Maar dat zou zich ook kunnen vertalen in het werk delen, op de stal letten als je met vakantie zou willen etc. Genoeg dingen te bedenken.
Om echt iets te verdienen aan het paarden houden is de stal te kleinschalig. Het blijft hobby.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:39

Werk delen is moeilijk, op stal hier bvb maar 1 iemand die ik uberhaupt vertrouw met afspraken nakomen. Dus dan moet je al een goed groepje treffen.

Vakantie… ik regel zelf vervanging, betaal 150 euro per week dan maar kan op mijn twee oren slapen. Dat heb ik dan weer wel ervoor over omdat mijn eigen paarden er ook tussen staan. Maar die kosten zou je eig ook (gedeeld) door moeten berekenen als je erover nadenkt. Nooit gedaan overigens.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:43

Betaald willen worden voor wat je doet is toch logisch! Niemand wil voor niks werken en pensionprijzen zijn soms echt bizar laag.

Als je per paard de uren berekend die je kwijt bent, je rekent de basis kosten aan voer en strooisel, neemt een deel onderhoudstijd en materialen erbij en wellicht nog wat extra's voor het feit dat je je privacy opgeeft of andere dingen die je wilt rekenen, dan zou je op een bepaald bedrag moeten komen waarvan jij denkt ja daarvoor doe ik het wel of niet. Dat zijn dan de inkomsten van je bedrijfje. Daar gaan alle kosten vanaf en wat er overblijft verdien je uiteindelijk. En hoe meer uren en arbeid hoe meer je doorgaans verdient.

Bij een normale kantoorbaan heb je dat ook. In loondienst hoef je natuurlijk weinig rekening te houden met de kosten en inkomsten van het bedrijf, maar aan het einde van de maand hou je wel je salaris over. En van dat salaris doe je wat je moet en wil betalen, zoals het bekostigen van je hobby.

Wat je alleen hier ziet gebeuren is dat de hobby bekostigd moet worden van de inkomsten van de pensionpaarden en dat dat onder de streep soms net aan lukt maar dat er daarnaast dan weinig overblijft. Men moet niet vergeten dat de kosten voor je eigen paarden dus ook een stukje besparing en verdienste is waardoor je in theorie onder aan de streep hoger uit had kunnen komen alleen in praktijk geeft men het dan uit aan de hobby. Of je het nu eerst gestort krijgt van je baas en daarna uitgeeft aan je paard of dat je het geld niet binnenkrijgt maar dus ook niet uitgeeft is onder de streep gelijk.

Als vergelijking met die schilder: tuurlijk berekend die de kosten voor mareriaal, arbeid en andere zaken door. Uiteindelijk komt daar een prijs uit en mensen betalen die wel of niet. Uiteindelijk zal het zo berekend moeten worden dat de beste man naar ratio van uren werk een salaris overhoudt waar hij van kan leven en van kan genieten.

Maar als die schilder vervolgens zijn hele huis zelf elke maand een andere kleur wil geven omdat schilderen naast zijn baan het ook zijn hobby is, en dat een hoog uitgavenpatroon geeft wat niet perse bij zijn salaris past dan moet hij daar iets mee. Dan kan hij meer uren gaan proberen te werken, investeren in kwaliteit waardoor hij meer kan vragen of gewoon maar de prijzen omhoog gooien zodat zijn hobby bekostigd blijft. Dat laatste zullen niet alle klanten leuk vinden, want die verwachten voor een veel hogere prijs ook meer dan hij dan kan bieden. Wellicht lukt het de schilder om op elke klus extra geld te vangen zonder extra inzet, en dan heeft hij mazzel en het goed gedaan. Of vroeg hij daarvoor veel te weinig en was er nog genoeg marge. Maar het kan ook zomaar zijn dat de kosten en het resultast uit balans raakt. En dat kan dus soms met kleine pensionstalletjes ook het geval zijn als je en meerdere paarden wilt bekostigen én je er nog een leuk salaris mee wilt verdienen. Het is dubbelop dan. En iedereen mag het proberen en doen en als het lukt is het super fijn om zo je hobby te bekostigen, maar in de praktijk zie je hier dus al een heleboel voorbeelden waarbij dat niet haalbaar is en dat is dus gewoon logisch te verklaren. Dat is het enige wat ik probeer uit te leggen.

Op basis hiervan vraag ik me ook enorm af of het in te schatten zou zijn hoeveel paarden je in pension moet hebben om 1 eigen paard in datzelfde eigen pension te kunnen stallen. Is dat er 1? 2? 6? 10? Geen idee! Lijkt me best een interessante berekening voor kleinere prive stallen om te kijken hoe je rendabel kan worden. Zeker als je pas een volwaardig salaris kunt verdienen met een stal van zo'n 40 paarden zul je met kleine stalletjes wellicht ook wat meer paarden op pension moeten hebben om je eigen kosten eruit te halen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:49

Die laatste vraag… is dat niet gewoon berekenen hoeveel je eigen paard je nu kost en dat als minimale winst nemen?
If so… ik kan ongeveer 1 shetje betalen met de kost van een pensionpaard, staat op pensioen en heeft een regendekentje dat bijna levenslang meegaat. Ik reken dan alleen voer, hoefsmid en jaarlijks tandarts en inenting. Geen strooisel, geen mestafvoer oid.
Zal niet te vergelijken zijn met een rijpaard in de wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 31-01-24 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:49

Poekkie schreef:
@ wintu: ik kreeg van je post het gevoel alsof dat allemaal zulke rare dingen waren, bijna schandalig dat je dat ALLEMAAL zou willen. Als je het niet gek vond heb ik het vast verkeerd geïnterpreteerd.

En de prijs… tsja als de pensionstallen met binnenbak, kantine en stapmolen etc 400-650 euro vragen dan is alleen verlichte buitenbak natuurlijk wat minder als je nog de stallen vol wil hebben. Het is een beetje vraag en aanbod, en houdt de (te) lage prijzen vanzelf in stand.

Waarom het dan nog doen? Nja financieel gezien kan ik idd beter buitenshuis gaan werken voor minimumloon voor die uren. Maar ik ben liever in de buitenlucht. En dan niet als pizzakoerier ofzo :') Om de paarden aan huis te kunnen houden heb ik wel geld nodig. Dus liever om dan bvb 500 euro te hebben voor veel te veel werk dan helemaal niets. Al heb je eig 1000 nodig om het volledig te kunnen financieren zonder eigen inbreng (fictieve getallen).

Oh nee hoor, zo bedoel ik het niet.

Ik zag die punten echter allemaal voorbij komen en de gevraagde stalprijzen en dan komt dat niet overeen, tenzij je exorbitante (had beter niet conforme marktprijs kunnen zeggen) vraagt.
Daarnaast veel kritiek op de pensionklant.

Kwam ik tot de conclusie, je houdt er nop aan over, kost veel tijd en de mensen zijn ook ruk. Dus ik zag de meerwaarde er dan niet in om pensionklanten te nemen, maar aangezien met dat dan toch doet, was ik wel eens benieuwd naar het waarom, das alles.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:51

Poekkie schreef:
Werk delen is moeilijk, op stal hier bvb maar 1 iemand die ik uberhaupt vertrouw met afspraken nakomen. Dus dan moet je al een goed groepje treffen.

Vakantie… ik regel zelf vervanging, betaal 150 euro per week dan maar kan op mijn twee oren slapen. Dat heb ik dan weer wel ervoor over omdat mijn eigen paarden er ook tussen staan. Maar die kosten zou je eig ook (gedeeld) door moeten berekenen als je erover nadenkt. Nooit gedaan overigens.

Die snap ik, ik zou het zelf wel willen doen, we hebben wel eens gehad dat een persoon dus idd niet kwam opdagen en dat haar paard dan de hele week in een vieze stal stond. Dat is ten eerste voor paard rot en ten tweede wil je dat ook niet in je stalgebouw, dus ik zou ook van het zelf doen zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:58

996981 schreef:
Het is toch om te janken deze houding t.o.v. pensionhouders... Ik sta echt nog steeds versteld hoe normaal men het vindt dat pensionhouders voor niks werken, of zelfs toeleggen op de hobby van de pensiongast.

Ik zou me de ogen uit de kop schamen.

Stel je toch voor dat je minimumloon zou krijgen over 40 uur per week (zonder eventuele toeslagen op overwerk en onregelmatigheid qua diensten).

Vandaar er zoveel stoppen of nooit aan beginnen.

Ik heb hier thuis ook nog 9 stallen leeg. Moet er niet aan denken dat gezeik op mijn erf!
Krijg wel veel vraag, dan zeg ik dat we prive zijn. Krijg ik als antwoord "ja maar ik kom maar 2x in de week"
Zie mij de gek die paarden al verzorgen en happy houden dan!

Wat moet je daar nu voor rekenen?
Dat je ze net zo gaat verzorgen als je eigen paarden en enkel ze dan niet rijd!?

Dat de hoefsmid er is maar geen eigenaar..dat ze komen enten..geen eigenaar..tandarts...enz
Dekens op/af

Ik begin smorgens om 7.30 met voeren, dan allemaal 1 voor 1 naar buiten..molen, wei of paddock..vul de bakken buiten met hooi..personeel komt 5x per week om 8.30 die mest uit ( staan op hempade) en vult de hooi bakken in stal..veegt, mest de paddocks...onderwijl train ik dan mijn wedstrijd paarden (4 vd 9) en zorg voor mn huishouden. Personeel vertrekt rond 12
Doen smiddags zelf nog 2 rondjes mest ruimen in de paddocks..
Ruimen buiten op..paarden weer naar binnen rond 18 uur..voeren..en savonds rond 22 uur nog rondje mest weg halen licht uit en zelf lig ik in bed rond 23
Dat zelfde riedeltje 7 dagen per week want je hebt geen vrije dagen hooguit vrij van training maar verzorgen, elke dag! En dan noem ik nog geen eens wat mijn man hier allemaal doet aan onderhoud buiten, bak slepen, mesthoop op duwen..weides onderhouden..al het zware werk!
Ik doe het met veel liefde en plezier en verdien daar niks mee want is mijn hobby. Maar wat moet je daar nu voor rekenen als je stalling aan bied?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:24

996981 schreef:
Nou dat. Daarnaast ken ik in andere branches geen ondernemers die er akkoord mee zijn rest van hun ondernemende leven minimumloon te verdienen. In de paarden is het exorbitant als je niet gratis wil werken, of zelfs geld wil bijleggen....

Joh verdraai de boel toch niet aldoor zo.

Maar misschien kun jij misschien jouw visie dan eens laten horen.
Waarom vraagt men volgens jou dan geen dekkende vraagprijs? En met alle nadelen van pensionklanten en die vrekken zelf op je erf en een niet dekkende vraagprijs, waarom dat toch pensionklanten nemen, want ik heb nog geen voordeel uit jouw mond gehoord. Ben ik wel benieuwd naar.

Poekkie

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:27

Wat stel jij dan zelf voor wintu? Toch beter een flexijob gaan zoeken die je eig niet zo leuk vindt om de paarden aan huis te kunnen houden? Want ook al is het niet/nauwelijks kostendekkend, je houdt er toch een klein centje aan over dat je ergens wel wil behouden natuurlijk. Alle beetjes helpen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:29

Maar wat kunnen wij als paardeigenaren dan verwachten?

Ik betaal met een keer in de molen per dag(set haar zelf buiten en binnen met losgooien) : 632
Wat zou ik dan kunnen verwachten?

In dit prijs zit extra bedrag voor hooi omdat ze geen kuil kunt hebben en vlas omdat ze niet op stro kunt staan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:33

Vooral niet weinig Popstra!

Wij hebben zelf 1 pensionpaard gehad, was van iemand die we al jaren kenden en paard tijdelijk even kwijt moest tijdens een verbouwing maar aan het einde van de rit is dat paard gebleven omdat het diegene zo goed beviel.

Maar die afspraken waren duidelijk en het was wat het was. Paard ging excl rijden 100% mee in ons management. Wil je wat anders dan zul je het zelf moeten regelen. Geen verzoekjes en geen aanpassingen punt uit. Dat was vrij ideaal en wij rekenden echt geen gekke prijs maar echt wel meer dan hooi, stro etc. Onderaan de streep had diegene wel meer kosten per maand maar die had ook het besef hoe enorm veel tijd, werk en gedoe het bespaarde!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:37

Poekkie schreef:
Wat stel jij dan zelf voor wintu? Toch beter een flexijob gaan zoeken die je eig niet zo leuk vindt om de paarden aan huis te kunnen houden? Want ook al is het niet/nauwelijks kostendekkend, je houdt er toch een klein centje aan over dat je ergens wel wil behouden natuurlijk. Alle beetjes helpen.

In stel alleen een vraag wat men beweegt het vol te houden als er schijnbaar enkel nadelen aan zitten. Snap werkelijk niet wat er vreemd is aan die vraag?

Maar wat ik dan zou doen? Als ik mn kosten er uit zo willen hebben en geen flexi baan zou willen die ik niet leuk vind. Dan zou ik een hogere stalprijs vragen. Zou ik daarmee geen stallen vol krijgen, dan zou ik daar mee stoppen en een flexi baan zoeken die ik wel leuk vind of een andere baan.

Want dan heb je geen werkzaamheden voor anderen waar je niet adequaat voor betaald word, heb je de ergernissen niet en geen volk op je erf.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 31-01-24 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:39

Wat bedoel je met verwachten Phonix? Welke faciliteiten?

Ik weet niet wat er buiten een molen allemaal bij in zit in je stal.

Maar qua rendabiliteit zou ik verwachten dat de prijzen naar zoiets zouden moeten evolueren:
- 300 euro weideplek, brok, hooi bijvoeren naar behoefte of vooraf afgesproken aantal kg (gerekend op 7 kg pony en 12 kg paard oid).
- 400-550 euro: weide, stalling, stro/vlas, buitenpiste met prijs afhankelijk van kwaliteit (grootte/licht/bodem). Brok, hooi zoals hierboven.
- 550-750 euro zoals hierboven maar met binnenpiste, stapmolen, kantine, etc.
- boven 750: specifieke trainingsstallen of revalidatiestallen met veel individuele zorg en/of training.

Allen hierboven volpension. En allen weidegang, voldoende en aanvaardbare kwaliteit hooi per paard (niet per se onbeperkt omdat ik daar geen voorstander van ben maar i paard onbeperkt nodig heeft moet dat wel kunnen).
Eventueel extra volgens diensten als in stapmolen zetten, peeskappen, etc.

Of bedoel je iets anders?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:41

Poekkie schreef:
Die laatste vraag… is dat niet gewoon berekenen hoeveel je eigen paard je nu kost en dat als minimale winst nemen?
If so… ik kan ongeveer 1 shetje betalen met de kost van een pensionpaard, staat op pensioen en heeft een regendekentje dat bijna levenslang meegaat. Ik reken dan alleen voer, hoefsmid en jaarlijks tandarts en inenting. Geen strooisel, geen mestafvoer oid.

Hoe kan dat nou? Bij ons kost 1 paard ongeveer 150 euro in de maand aan voer en bodembedekking. Gewone grote en volwassen paarden..hoezo kan jij dan maar 1 shetje betalen voor de kost van een pensionpaard? Vraag je dan minder dan die e150,-?

Ik heb het idee dat je allemaal dingen doorberekend die je met je eigen paard ook sowieso wel hebt aan kosten. Snap best dat er dan een percentage bij komt als er meer paarden staan maar voor mijn gevoel klopt de ratio niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:44

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Wat is dat minimumloon dan? In de paardenwereld zijn de meeste mensen voor niks aan het werk. Snap dat mensen die daar nooit in gezeten hebben dat niet beseffen.

Zolang ze kunnen bestaan kan het uit, zo simpel is het in mijn ogen. Zij doen vast dingen heel anders dan in jouw berekeningen staat. ;-) Je kan niet als argument gebruiken dat het misschien op een dag niet meer gaat zoals zij het doen. Want dat is koffiedik kijken.

Dat staat letterlijk in de berekening....
Het wettelijk minimum netto uurloon is per 01-07-2023 € 11,51 per uur.

Dat niet iedereen dat krijgt in de paarden, betekent toch niet dat je daar zelf automatisch mee akkoord moet gaan als je pensionhouder bent? :+

En mooie aanname weer dat ik nooit in de paarden heb gewerkt :+

''Zolang ze bestaan kan het uit'' Zo werkt het niet. Als je iedere maand bijlegt uit eigen zak kan je tot in den treure voortbestaan. Betekent niet ineens dat daarom je businessmodel rendabel is en uit kan.

Als we op die manier gaan redeneren lust ik er ook nog een paar...

Het is gewoon duidelijk dat je niet weet hoe het werkt in de paardenwereld.

Natuurlijk hoeft een pensionhouder daar niet mee akkoord te gaan, maar het is geen kantoorbanen branche en dat zal het ook nooit worden. Als je rijk wilt worden of geld wilt verdienen moet je niet met paarden gaan werken.

Wie heeft het over bijleggen trouwens? je legt me woorden in de mond die ik niet zeg. Ik heb het over uitkomen, niet over bijleggen. ;)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:45

Poekkie schreef:

Maar qua rendabiliteit zou ik verwachten dat de prijzen naar zoiets zouden moeten evolueren:
- 300 euro weideplek, brok, hooi bijvoeren naar behoefte of vooraf afgesproken aantal kg (gerekend op 7 kg pony en 12 kg paard oid).
- 400-550 euro: weide, stalling, stro/vlas, buitenpiste met prijs afhankelijk van kwaliteit (grootte/licht/bodem). Brok, hooi zoals hierboven.
- boven 750: specifieke trainingsstallen of revalidatiestallen met veel individuele zorg en/of training.

Allen hierboven volpension. En allen weidegang, voldoende en aanvaardbare kwaliteit hooi per paard (niet per se onbeperkt omdat ik daar geen voorstander van ben maar i paard onbeperkt nodig heeft moet dat wel kunnen).

Nee dit is wat ik bedoelde inderdaad. Ik vindt het interessant om te zien wat andere vindt dat je dan kunt verwachten.

Ik ben eens met je lijst, maar in realiteit zit ook in, krijg je hooi die niet beschimmeld is? Staat ze schoon? Helaas zit de opinie daar vaak anders bij de paard eigenaar en de stal eigenaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:52

Elisa2 schreef:
Poekkie schreef:

Hoe kan dat nou? Bij ons kost 1 paard ongeveer 150 euro in de maand aan voer en bodembedekking. Gewone grote en volwassen paarden..hoezo kan jij dan maar 1 shetje betalen voor de kost van een pensionpaard? Vraag je dan minder dan die e150,-?

Van 300 euro stalgeld hou je na belastingen 250 euro over. Kosten zijn ongeveer:
- 60 hooi
- 30 krachtvoer (vast bedrag)
- 30 vlas (4 balen a 7,5 per stuk)
- 15 extra mestafvoer
- 15 aan extra naft, gwe, etc.
- 10 aan extra spullen zoals hooinetten, kapotte weidedraad, staldeur herstellen, ontsmetting, etc. Gemiddeld bijkomend per extra paard.
- 10 aan extra weideonderhoud zoals kalken en doorzaaien
- totaal: 170

Dan blijft er nog 80 euro over

Mijn shet kost per maand.
- 25 euro hoefsmid
- 40 euro voer
- 10 euro dierenarts en tandarts

Dus 75 euro ongeveer.
Aaah ik merk dat ik nog een ijsje kan bijkopen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:56

Oke, maar dan klopt het dus wel dat er een gedeelte bij zit aan kosten die je sowieso zou hebben. Weide onderhoud, stal onderhoud. Gaat veel vlas doorheen trouwens, dat is bij ons minder. Krachtvoer ook, hooi zou ik na moeten vragen. Hoefsmid, dierenarts en tandarts heb je meestal ook niet iedere maand nodig, of het gaat wellicht in de spaarpot.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:56

Phonix schreef:
Poekkie schreef:

Nee dit is wat ik bedoelde inderdaad. Ik vindt het interessant om te zien wat andere vindt dat je dan kunt verwachten.

Ik ben eens met je lijst, maar in realiteit zit ook in, krijg je hooi die niet beschimmeld is? Staat ze schoon? Helaas zit de opinie daar vaak anders bij de paard eigenaar en de stal eigenaar.

Schone stal is imo basis. Is ook geen aparte kost oid voor een stalhouder, kan je gewoon incalculeren. Eventueel bijbetalen bij extreme viespeuken of bij veranderen van bodembedekking kan ik begrijpen, al doe ik het zelf niet. Maar goed dat is dan 20 euro ofzo die in die marges zit.

Hooi is ook basis dat overal in orde zou moeten zijn. Uitzondering wanneer een grote partij onverwacht slecht blijkt, dan zou ik een tussenoplossing verwachten. Alhoewel het met bovenstaande realistische stalprijzen wel gewoon ondervangen zou moeten kunnen worden.

Maar standaard vieze stal of slecht hooi of te weinig is imo gewoon een slechte stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:58

Elisa2 schreef:
Oke, maar dan klopt het dus wel dat er een gedeelte bij zit aan kosten die je sowieso zou hebben. Weide onderhoud, stal onderhoud. Gaat veel vlas doorheen trouwens, dat is bij ons minder. Krachtvoer ook, hooi zou ik na moeten vragen. Hoefsmid, dierenarts en tandarts heb je meestal ook niet iedere maand nodig, of het gaat wellicht in de spaarpot.

Nee ik heb er expres ‘extra’ bijgezet.
Ik zou sowieso meer kosten hebben maar dat is wat ik zie dat er wel echt bijkomt bij een extra paard ivm verhoogd gebruik/gegraas.
Ontsmetting oid ook alleen voor die ene stal (ik kuis voor en na de winter alles grondig uit, gaat halve bus dettol per stal per keer doorheen bvb).
Hooinetten zijn ook voor dat paard aangekocht, ik heb er geen 40 nodig voor mijn eigen.

1 baal vlas per week veel? Paarden komen ‘s nachts op stal en staan gewoon proper?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 31-01-24 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:58

Elisa2 schreef:

En ik vind het juist weinig vlas :=

En daarom wisselen de prijzen ook zo overal :D