Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:12

24/7 ben ik, met pijn in mijn hart, helaas van afgestapt toen de wolf zijn opmars maakte. Ik durf niet meer.
Als alternatief hebben we grote stallen gemaakt van 6 x 3 per paard, behalve voor onze mini. Hij heeft een stal van 3 x 2.5, maar hij kan (als ik de tussendeur open) bij Ed in de stal en heeft altijd een doorkijkje. ;) Dat ziet er zo uit. :D
Afbeelding

‘s Nachts op stal is nooit mijn intentie geweest, de originele stallen waren 3x3 en had ze eigenlijk alleen voor (medische) noodzaak.

Blij dat manlief van alle markten thuis is en nieuwe stallen voor ze gebouwd heeft, maar ideaal vind ik het niet. -O-
Afbeelding

Afbeelding

Muze

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:16

Mooi!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:18

Wat een mooie grote stallen! Zoiets zou ik graag willen nu 24/7 buiten niet gaat maar dit bieden pensionstallen helaas maar weinig aan. Dan hoeft mijn paard tenminste niet in zijn eigen zeik te liggen.. :=

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:29

Celebi schreef:
Wat een mooie grote stallen! Zoiets zou ik graag willen nu 24/7 buiten niet gaat maar dit bieden pensionstallen helaas maar weinig aan. Dan hoeft mijn paard tenminste niet in zijn eigen zeik te liggen.. :=

Dat is inderdaad heel vervelend :(:)
En ook zo lastig schoon te maken!

Ik besef ook heel goed dat wij in een bevoorrechte positie zitten hoor, toen mijn paardje nog op de pensionstalling stond, had hij ook amper 3 x 3 tot zijn beschikking. Op zich ging dat prima, want hij mestte altijd netjes in een hoek, maar voor onze paint zou dit ook een drama zijn geweest gezien zijn ‘smeergedrag’.
Zelfs in zijn grote stal presteert hij het af en toe om compleet onder de mestplekken te zitten. _-:(
Hij geeft echt nergens om. :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:35

Mooi gemaakt :j

Ik ben de regen wel weer een beetje zat. Het is zo makkelijk om dan te zeggen dat je alleen gaat voeren. Maar die poep komt een keer terug.
Nu houdt de grond zich hier nog best aardig. 80% is prima begaanbaar en droog genoeg. De stallen en verharding zijn droog.
Maar we hebben een paar stukken waar zo’n los laagje zwarte grond op ligt. Dat wordt glad. En dan is het wel ploeteren met een volle kruiwagen mest. Na kruiwagen 4 was mijn lijf er wel een beetje klaar mee voor vandaag :+

De weke hoeven vallen hier overigens mee. Maar ik heb droog zand in de schuilstal en tegels er voor en geef daar het meeste hooi. En ze staan een paar uur op de wei die nog droog is en niet kapot gelopen. Dus dat gaat voorlopig nog wel goed. Met name voor mijn merrie houd ik dat in de gaten. Zij heeft dunne zolen en snel kneuzingen. De twee mannen zijn gelukkig wat steviger gebouwd. In alle opzichten :+

Dit is onze wei nu. Zo heb ik 5 kleine weitjes waar ze ongeveer een maand per wei op staan.
Afbeelding
Afbeelding

De verharding voor de stal heb ik weer even zand vrij gemaakt zodat de tegels weer tevoorschijn kwamen :+
Wat een rotklusje is dat altijd. Hier zie je dat het stuk voor de tegels wel nat is. Zo heb ik dus een paar plekken. Daar wil ik van het voorjaar zand op gooien en 2 voerplekken bestraten. Die gebruik ik nu niet omdat ik dat gewoon te nat vind.
Afbeelding

En zo zien de meeste paden er uit. Hier langs de palenwal/snackmuur/palen opslag. Prima te doen.
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:20

Mooi zeg die grote stallen! Snap je afweging heel goed, hier geen wolven in de buurt, maar dat zou voor mij ook wel echt een reden zijn om 24/7 buiten te stoppen :(:)

Ik baal ook dat m'n merrie inmiddels mok heeft gekregen. Hou dat maar eens droog :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:27

Als het goed is is het dit jaar het natst...
Laten we dan hopen dat dit komende jaren minder gaat zijn.

Van mij mag het nu wel tm kerst droog blijven!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 02:37

Ik heb voor het eerst sinds we onze stal hebben gebouwd (2011) alle flexibele halve wanden er in staan met de paarden er in. Verder hoogstens 1 box en de rest als groepsstal bij nieuwe paarden.

Nu aparte stallen Om apart te kunnen voeren, met elk hun eigen uitloopje, maar ook om ze bij erg slecht weer op te kunnen sluiten als het anders te veel door waait en inregent. En om alles dicht te kunnen doen als de wolven te dichtbij komen. en de paarden voor de nacht opgesloten. Paddocks waren nat en de wind stond verkeerd.

Ik was er klaar mee, met alle regen.
In de ochtend steeds uren bezig het weer netjes te krijgen. Is de boel net weer aan het opdrogen komt er weer een dikke bui overheen waardoor alles weer zeiknat is.

We hebben zo 1 stal met uitloop leeg. Ben benieuwd of we daar nog iemand voor krijgen deze winter...

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 09:49

Netjes! En leuk dat de paarden contact kunnen hebben over de wandjes. Ziet er ruim uit

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:02

Mooi gemaakt!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:18

Heel mooi :j

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 13:24

joyce B schreef:
Ik heb voor het eerst sinds we onze stal hebben gebouwd (2011) alle flexibele halve wanden er in staan met de paarden er in. Verder hoogstens 1 box en de rest als groepsstal bij nieuwe paarden.

Nu aparte stallen Om apart te kunnen voeren, met elk hun eigen uitloopje, maar ook om ze bij erg slecht weer op te kunnen sluiten als het anders te veel door waait en inregent. En om alles dicht te kunnen doen als de wolven te dichtbij komen. en de paarden voor de nacht opgesloten. Paddocks waren nat en de wind stond verkeerd.

Ik was er klaar mee, met alle regen.
In de ochtend steeds uren bezig het weer netjes te krijgen. Is de boel net weer aan het opdrogen komt er weer een dikke bui overheen waardoor alles weer zeiknat is.

We hebben zo 1 stal met uitloop leeg. Ben benieuwd of we daar nog iemand voor krijgen deze winter...

[ [url=m/XUwST0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Regio?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:03

Bedankt.

Regio ZO Friesland.

De stallen lijken extra ruim omdat de wanden halfhoog zijn. Ze zijn iets van 3,10 bij 3,60. Dus geschikt voor een niet te groot paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:08

dus in deze opstelling heb je vier boxen met de achterkanten tegen elkaar en uitloopjes tegenover elkaar?
Vind je dit de meest praktische opstelling, of als je zou kiezen zou je ze toch in 1 lijn doen?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:34

Mijn man heeft een overdekt hooihuisje gemaakt, die hebben we gisteren neergezet in de paddock. Mijn dames willen geen hooi eten, als het nat geregend is. Hierdoor stonden ze de afgelopen tijd veel te veel in de schuilstal te eten.
Maar nu dus droog hooi en buiten eten :D
Afbeelding
Afbeelding

De zwarte ging gelijk eten, de bonte vond het nog een beetje spannend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:43

Duhelo schreef:
dus in deze opstelling heb je vier boxen met de achterkanten tegen elkaar en uitloopjes tegenover elkaar?
Vind je dit de meest praktische opstelling, of als je zou kiezen zou je ze toch in 1 lijn doen?

Als ik alle ruimte had zou ik alles naast elkaar doen. Nu zit je eerder met doorwaaien als de wind verkeerd staat

Maar ik was beperkt qua m2 en heb echt een jaar zitten puzzelen hoe ik zowel inloopstal als boxmogelijkheden kon realiseren.

Ik heb nu super efficiënt gebruik gemaakt van de ruimte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:02

Mooi gemaakt!

TinkerTreas schreef:
Mijn man heeft een overdekt hooihuisje gemaakt, die hebben we gisteren neergezet in de paddock. Mijn dames willen geen hooi eten, als het nat geregend is. Hierdoor stonden ze de afgelopen tijd veel te veel in de schuilstal te eten.
Maar nu dus droog hooi en buiten eten :D
[ [url=m/lLaZsh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZblH8W.jpg]Afbeelding[/url] ]

De zwarte ging gelijk eten, de bonte vond het nog een beetje spannend.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:27

joyce B schreef:
Duhelo schreef:

Als ik alle ruimte had zou ik alles naast elkaar doen. Nu zit je eerder met doorwaaien als de wind verkeerd staat

Maar ik was beperkt qua m2 en heb echt een jaar zitten puzzelen hoe ik zowel inloopstal als boxmogelijkheden kon realiseren.

Ik heb nu super efficiënt gebruik gemaakt van de ruimte.

Heb je daar toevallig een plannetje van? Hoeveel m2 heb je?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:48

Hier een schets:
Afbeelding

Er zijn 2 vaste blokken. 1 rechthoekig, 1 vrij vierkant.

Rondom de stal stenen. aan bosrand nog afdak. . .aan Zuid zijde ook nog zandpaddock.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:24

op beperkte ruimte is dat inderdaad wel een fijne indeling! (alhoewel ik dat een vrij grote stal vind!)

Ik heb beschikking over 40 m², en daarin moet ik 2 schuilstallen krijgen (die elk deelbaar zijn door twee, want vier paarden en ik wil ze apart kunnen zetten snachts indien nodig met elk een stalletje en stukje paddock) en een zadelkamer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:41

Dat is krap inderdaad.
Ik ben uitgegaan van de minimum advies maat voor een paard, dus minimaal 10m2

Eerst had ik de stallen 3,50 bij 3,50 ingetekend (3,05-3,10 bij 3,60 is het uiteindelijk geworden)

Maar ik vond een afdak buiten wel heel fijn en ook de voergang. Eigenlijk was de bedoeling om daar poetsplaats met solarium van te maken, maar in de praktijd leek een droge plek voor de dagelijkse ruwvoer voorraad wel nuttiger. Dus dat solarium is er niet gekomen.
Wel een trap zodat we van binnenuit naar de hooizolder kunnen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:49

Duhelo schreef:
op beperkte ruimte is dat inderdaad wel een fijne indeling! (alhoewel ik dat een vrij grote stal vind!)

Ik heb beschikking over 40 m², en daarin moet ik 2 schuilstallen krijgen (die elk deelbaar zijn door twee, want vier paarden en ik wil ze apart kunnen zetten snachts indien nodig met elk een stalletje en stukje paddock) en een zadelkamer.

Dat wordt volgens mij wel echt heel krap, helemaal als die zadelkamer er ook nog in moet. Dan kom je op minder dan 10m2 per paard. Ik weet niet hoe groot jouw paarden zijn, voor pony's zal het eerder passen dan voor een paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:08

ik twijfel hier ook of ik
schuilstal - zadelkamer/voederhok - Schuilstal
5.60 - 2.8 -5.60

Of
voedergang (1.40 breed)
Schuilstal - schuilstal
5.60 - 4.20 (de stal voor de trekpaarden dan niet deelbaar

Onderste ontwerp geeft een droge voergang voor ons, maar op zich wel veel verloren ruimte
Eerste ontwerp geeft iets minder gemak (met emmers tussen de paarden moeten lopen om ze te voeren), maar wel twee schuilstallen die op te splitsen zijn en een ruime zadelkamer.

Als de stallen opgesplitst zijn zijn ze "maar" 2.8 breed*2.8diep, maar er komt wel een luifel van 1 m, dus overkapt zijn ze 2.8*3.8.
hiervoor komt er een paddock die ook deelbaar is. bij het eerste ontwerk zou dat er zo uit kunnen zien:
Afbeelding

hier zijn de zwarte lijnen de vaste stalwanden, oranje de paddock wanden, geel is wegneembaar (dus overdag gaan de geeltjes eruit (en hebben ze toegang tot een grotere paddock), blauw is het poetsplaatsje (momenteel 2.60*4 m, dit kan ook iets smaller zodat we de paddockjes wat breder kunnen maken, wat is de minimum breedte van een poetsplaats?)

Ik twijfel ook tussen vaste tussenschotten in de stal (waar ze erachter kunnen rondlopen, of die wegdraaibaar te maken zodat ze overdag een grote schuilstal van 5.6 * 2.8 (+1 m oversteek)hebben (al mijn 2.6 afmetingen kloppen niet, moet 2.8 zijn...)

ik wil ze niet kunnen opsluiten in een box, altijd stal + uitloop.
In de stal komt verharding met ev rubbermatten, de uitloop in paddockplaten met zand erop. Door de oversteek zou er dus altijd een droge ligplaats moeten zijn op deze manier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:33

Zelfs met paddock eraan vind ik het heel erg klein.

Let er ook op dat ze eigenlijk wel verplichtingen willen gaan maken van de afmetingen. Dat is minimaal 2 keer de stokmaat in m2 en de kortste zijde minimaal 1,5 keer de stokmaat. De huidige richtlijn is bij paarden boven de 1,56 minimaal 10m2. Anders kunnen ze niet op hun zij slapen. Dat ga je dus al niet redden als je perse die zadelkamer erin wilt.
Als je het toch nog moet maken zou ik meer ruimte per paard geven en eventueel andere oplossing voor zadelkamer zoeken.

Ik heb mijn kleine merrie ooit in een kleinere box moeten hebben tijdelijk en die was nog iets groter als wat jij wil. Dat was echt krap. Handig als wachtbox, niet als ze er regelmatig in moeten staan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:45

Die verplichtingen tellen voor boxen neem ik aan? niet voor schuilstallen met een volledig open front?

In de boxen zelf gaan ze niet gaan liggen, als ze al gaan liggen zal het in het stukje paddock op het zand zijn of elders in de paddock / weide.

In principe hebben ze met dit systeem een "box" van 2.80 breed en 6.8 lang, waarvan 2.80*3.80 overkapt (als ik de oversteek langer kan maken doe ik dat, ik zit echter gebonden aan de wanden voor de 40m²).

De trekpaarden gaan wss snachts niet gesplitst worden, gezien die dezelfde voederbehoeftes hebben. De rijpaarden heb ik momenteel eentje die dik wordt van lucht. Als het toekomstige vriendje dezelfde voederbehoeftes heeft hoeven die ook niet gesplitst te worden, indien ze wel schelen dan gaan ze snachts apart.
eventueel heb ik wel de optie om de schuilstal van de trekpaarden bv op 5 m te maken, zodat er bij de rijpaarden 60 cm bijkomt, dan komt de breedte per stal op 3.10, en de totale oppervlakte per stal op 3.10*6.8.