DubbelFun schreef:@Stephanie: 2 jaar voor een papier rond is. Dan heb je idd een lange adem nodig.
Mijn eerste Quarter bleek ook drachtig en zonder dekpapier. Daar ben ik ook dik 6 maanden mee bezig geweest om dat rond te krijgen. Wel goed voor je Engels

Ja je moet wel een lange adem hebben… ze zijn nu bij het stamboek een enquête aan het houden over de service en wachttijden… nou daar zal wel een stevige aanbeveling uitkomen
- 6 maanden is ook al lang! Ik dacht bij elk maand die voorbij ging nu zal die wel komen
… even ter vergelijking: bij het NSPS was het binnen 6-8 weken geregeld
—-
@mellypip
Leuke huizen, wel heel verschillend van elkaar. Zie nog niet echt een lijn in wat je zoekt qua stijl
. Als je zelf (nog) niet zo handig bent met klussen en redelijk snel van start wilt gaan met je bedrijf zou ik denk ik optie twee kiezen. Of... als je niet direct haast hebt: nog even verder zoeken
. Het klinkt echt of je een locatie zoekt als optie drie, maar dan met een plek waar buiten of juist binnen al een beetje af is… wellicht een beetje een combi van huis 2 en 3… hoelang ben je nu op huizenjacht? Ze hebben denk ik alle drie wel 'iets' waarop je kunt verder bouwen. Maar zeker goed om kritisch te kijken naar wat je doelstellingen voor de korte en lange termijn zijn... Dat maakt deze verschillende keuzes misschien ook wel weer geschikter of juist ongeschikter.
Persoonlijke noot: wij hebben best wel lawaaierige buren. Die erg weinig rekening houden met het geluidsoverlast dat ze veroorzaken. Een volgende huis zou ik niet pal naast buren willen hebben (min 20-30meter er tussen). Puur, omdat je buren niet voor het uitkiezen hebt. Je kan heel veel mazzel met leuke buren hebben, maar het kan ook heel erg tegenvallen... Wij hebben bv iemand in de straat die de buurt terroriseert en met name directe buren, was ook op het nieuws gekomen...
Je zou dat maar naast je hebben.
Eerste huis lijkt wel leuk. Idd wat MArjan zegt veel schrootjes. Kan een cosmetische oplossing zijn voor iets wat je liever niet achter de muur wilt zien... zit nog wel veel werk aan die schuren. Daar moet echt nog wel een en ander vervangen worden. Ook zou het mij niet verbazen als die ene schuur asbest gedekt is… dit kan een flinke kostenpost zijn! als het niet asbest gedekt is staat het er vaak met grote letters bij op funda
…
Beton vloer in de stal is echt een plus, makkelijk schoon te houden en droge voeten. Die bak lijkt mij erg nat zo op de foto’s… reken er maar op dat de drainage daarvan slecht is. Huis ligt hoger dan de rest van het erf, gedeelte tegels is fijn aangelegd mbt water afvoer. Achter de schuren echter niet… Bij regenval zal het mij niet verbazen als daar plassen blijven staan… net als bij dat terrasje van dat houten schuurtje bijvoorbeeld en 2h is best veel grond… Dat is niet te onderhouden zonder materieel (of je moet het laten doen). Is ook zeker een kostenpost om dan rekening mee te houden...
Tweede huis
Vind het er leuk uitzien. Dit huis biedt zeker al wel wooncomfort zodat je je kan richten op de boel buiten in orde maken voor de paarden en je bedrijf. Is volgens mij wel het meest af van de drie. Dat perzikkleurige muurtje in de woonkamer Hihi
het erf is denk ik niet echt ingericht op water afvoer… zou mij niets verbazen als hier veel plassen blijven staan. Idem hier betegeling ligt er niet strak in. En de betonplaten achter het huis zijn niet de sjiekste meer. Op het voor aanzicht lijkt de rechter dak nok een knik te hebben. Pannen liggen er niet heel strak op. Mogelijk is dit dak binnen X tijd aan vervanging toe?? Achterhuis/schuur heeft wel een nieuw dak, zeker een plus. Fasciliteiten voor paarden is nu nog heel minimaal, reken er maar op dat je daar nog veel kosten aan kwijt gaat zijn. (en check of je in die gemeente vergunning voor een bak nodig hebt, die kan je niet zomaar overal in NL aanleggen.)
Derde huis
Pfoe dan moet je wel van klussen houden. Hier moet inderdaad echt alles aan het huis gebeuren. Ook heeft het huis veel schilderwerk! Maar je zou dat natuurlijk met kunststof kunnen vervangen
. De schuur en omgeving lijken wel prachtig. Snap heel goed dat de plek je heel erg aanspreekt. Als je klussen geen probleem vindt is het naar mijn smaak wel de mooiste plek van deze drie…
En die schuur… ja daar kan je praktijk, stallen en zelfs een plek voor binnen coaching prima gerealiseerd worden… dat is op die andere twee locaties denk ik een stuk lastiger en ben je meer gebonden aan weersomstandigheden. Dit is denk ik wel de locatie waar je echt het meeste in moet investeren qua tijd en geld om het gangbaar te maken zonder luxe. Zelfs als je alles low budget doet. Opmerking van de bak geldt hier ook... En eerdere verhaal over boomstronken en grond effen maken sluit hier ook op aan.
Belker schreef:Hier regent het nu.
Vanmorgen wel heel fijn gereden.
[
Afbeelding ]
Fijn plaatje 
boemel schreef:Dat is ook erg Stephanie van jullie puppie. Ik denk dat schuldgevoel wel normaal is, ondanks dat je geen schuld hebt. Ik voel me ook schuldig, maar van de andere kant ... ik denk dat ons perceel huis omgeven is door minimaal 40 hectare grasland en het gras stond ook echt hoog. Dat is realistisch gezien niet te doen natuurlijk om in m'n uppie te gaan zoeken... maar toch.
Geïnspireerd door ... (weet niet meer welke Bokker), hebben wij ook een automatisch oprolbare tuinslang besteld. Deze is van het merk Hozelock en 40m.
Betaald van de opbrengst van de plantjesverkoop aan de weg

Ik snap je heel goed! En je hebt ook gelijk, het is geen doen. 40 Ha
Daarom zeker fijn dat die boer welwillend is met het laten weten van het maaien.
Hihi dat was ik denk ik… dat is nog eens een leuke herinvestering in het erf
cirkeltje weer rond, om de haspel in dit geval
.
DuoPenotti schreef:Stephanie
Wat Heb je dat mooi geschreven over de dieren.
En op het moment van zorgen en verdriet denk ik ook wel eens:hield ik maar van fietsen.
Maar al die fijne momenten met de dieren zou ik ook niet willen missen. Dat geeft zoveel!
.
precies
Mellypip schreef:belle_boef schreef:Als er nog niks voor de paarden is ben je een behoorlijk vermogen kwijt om alles aan te leggen. Zelfs als je voor 2e hands en eenvoudig gaat.
Ik zou niet nog een keer van scratch willen beginnen.
Goed om te weten, ik dacht dat juist van scratch beginnen fijn zou zijn, omdat je dan alles zelf in kunt delen. Maar dat za vast snel oplopen ook in de kosten.
Hebben jullie alleen weide en paddock of ook een rijbak? En voor degene die geen rijbak hebben, waar rij je dan? Ik ben een verwende ruiter gewend aan een pensionstalling met binnenbak dat zal nog wel even wennen worden. Bij alle 3 de boerderijen ligt een bos in de buurt, dus ik acht om daar te gaan rijden. Ben benieuwd hoe jullie dat doen. En hoe vaak rij je? En hoe doe je dat als je meerdere paarden hebt?
Ik zou het liefst een D pony aanschaffen, zodat mijn dochter van 8 daar ook op kan rijden. Lijkt me mooi om dan samen met haar te gaan rijden. Ze is pas net begonnen met rijden, dus duurt nog even voor dat idilysche plaatje haalbaar is.
Van scratch of een enorme verbouwing is inderdaad heel heftig. Bedenk dat je ook allerlei dingen gaat tegenkomen die echt moeten gebeuren maar waar je totaal geen rekening mee had gehouden… Zowel qua tijd als financieel is het een hele investering.
Ik heb aan huis stallen, bak(ook als paddock in gebruik), weide en 2 gedraineerde paddocks. Toen ik hier kwam was de bodem van de stallen en erf echt verschrikkelijk. Altijd alles nat bij regenval. Paarden stonden bij wijze van met snorkels in de bak. Dit heeft flink wat investeringen gekost om het fijner te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan betonvloer sdtorten, drainage aanleggen, padock bouwen, ander bakzand (maar nog steeds is het drama
), overkappingen bouwen, voorbereidingen aanleggen voor automatische waterbakken, elektriciteit aanleggen, erfverharding vervangen, dakgoten en waterafvoer… en nog veel meer en dat is alleen voor de paarden. Dan heb ik het nog niet over het klushuis dat we kochten...
Persoonlijk heb ik denk ik de bodem en waterafvoer van paardenhuisvesting het meest onderschat. Ik was zo gewend op andere locaties dat dit in orde was, dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat het echt een groot obstakel is wanneer dit niet in orde is. Met heel veel zelf doen, marktplaats en ijzerboer ritjes heeft alleen al bodemverbetering ons echt duizenden euro's en maanden aan tijd gekost. Goed om rekening mee te houden als dit er slecht aan toe is en je eventueel van plan bent om het uit te besteden. Werken onder je voeten is trouwens heel zwaar werk. Het meest rottige klusje vond ik bewapening vlechten
... Als je dat ooit moet doen: schakel hulptroepen in
...
@Lorette omschrijft heel mooi het proces van oplossingen die je aanlegd waarbij je dit later weer verder verbeterd!
Ik heb hier vlakbij een binnenbak van een vereniging waarvan ik lid ben (~2 KM afstand). Toen ik nog reed met Qupido deed ik dat praktisch dagelijks. In de winter dagelijks met de trailer en als mijn eigen bak berijdbaar was ging ik thuis. Toen ik ook ponies aan huis trainde ging ik soms wel 3-4x per dag met de trailer... Nu ik een goed gedraineerde paddock heb zou ik misschien het grondwerk sneller thuis doen in de winter. Volgend jaar kan ik met mijn 3 jarige beginnen, dus dan zal ik vast en zeker weer dankbaar gebruik maken van de binnenbak op de andere locatie. Het weer in Nederland enzo...
Ik heb trouwens geen bos in de buurt, zou niet zo snel een buitenrit maken hier. Bovendien had ik een niet braaf paard, buiten het erf wandelen deed ik ook niet met hem...
----
@Marjan Als ik niet zwanger was geweest had mij dat een leuke uitdaging geleken. Heb hier ook wel eens een pony uit een natuurgebied opgevangen. Maar ik moet mij nu zoiets even niet op de hals halen. Overigens wel lekker naief dat je buurman die jonge ponies in de schoenen geschoven heeft gekregen
.
Leuk een kitten 
@Maartje Spannend! Succes bij het kijken. Paar centimeter is wel te overleven. Geen ambities voor FEI competities met de kids toch
?
@Dubbelfun Wat balen dat die tracker niet goed zn werk doet zeg... Misschien een specifieke app ervoor downloaden? Misschien een voor wandel en/of fietsroutes oid... dat zoiets beter werkt in een bos?
@Boemel Jammer dat je rode koningin weg gaat. Ik ken helaas niemand voor je...
---------------------
Gisteren had ik echt net op tijd alles naar binnen en de paddocks nog snel mestvrij gemaakt. Toen ik de bezem aan de kant zette begon de wolkbreuk los te komen
. Verbazend genoeg is de bak redelijk bijgetrokken vandaag.
Ik ga zo nog even naar de Welkoop. Ze hebben 20% korting op diervoeding naar keuze en ik kan nog twee zakjes slobber ophalen als cadeautje voor mijn jarige ponies. (heb al mijn dieren in de Welkoop app opgeslagen ze krijgen altijd een gratis iets als ze jarig zijn. Tipje voor Welkoop klanten...)