Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:00

josien_m_ schreef:
Rustgevend weer met die vorst...graven om onder een hekwerk door te komen zal nu niet lukken!


Hihi, dacht ik ook al. Maar een beetje wolf graaft wel door die bevroren bovenlaag heen.
Ze zijn hier vlak naast ons huis aan het kappen en slepen de bomen weg met een trekker. Dat spoor is gewoon zachte bosgrond geworden.
Als het een week zo vriest, wordt het misschien anders.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 02:41

Dat vriezen valt nog vies tegen. Ja, onze grond is hard, maar niet onder de planten of bomen en ook nog niet onder de mest bijv.

Het is wel goed dat alles onderzocht wordt, dus er zal ook vaak onderzoek gedaan worden naar letsel, niet veroorzaakt door wolven. Maar ook dat is toch belangrijk voor een eerlijk resultaat.

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:23

speurneusc schreef:
hond aangevallen tijdens uitlaten in Ellertshaar (omgeving Orvelte Emmen Nederland!!!)

hou je dieren veilig!!! en vergeet jezelf en je huisdieren niet!!!!



waar staat hier dat ik zeg dat het een wolf is? ben ik blind? heel het woord wolf staat er niet in

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:58

Ik hoop dat er een beetje haast gemaakt wordt met dat onderzoek. En dat als het een wolf blijkt te zijn geweest, ze op zijn minst een waarschuwingsbord oid plaatsen in dat losloopgebied.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:04

speurneusc schreef:
speurneusc schreef:
hond aangevallen tijdens uitlaten in Ellertshaar (omgeving Orvelte Emmen Nederland!!!)

hou je dieren veilig!!! en vergeet jezelf en je huisdieren niet!!!!



waar staat hier dat ik zeg dat het een wolf is? ben ik blind? heel het woord wolf staat er niet in


Waarom zou je dit anders in een topic over wolven plaatsen? En als je de wolf niet bedoelt, wat bedoel je dan? Of is het een random waarschuwing voor wandelen met een hond?

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:35

speurneusc schreef:
speurneusc schreef:
hond aangevallen tijdens uitlaten in Ellertshaar (omgeving Orvelte Emmen Nederland!!!)

hou je dieren veilig!!! en vergeet jezelf en je huisdieren niet!!!!



waar staat hier dat ik zeg dat het een wolf is? ben ik blind? heel het woord wolf staat er niet in

Misschien van jouw uit niet zo bedoeld, soms komt lezen anders over dan bedoeld.
Maar ik maakte uit je stukje ook op dat je het over de wolf hebt, mede gezien het topic waar het over gaat.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:01

josien_m_ schreef:
Rustgevend weer met die vorst...graven om onder een hekwerk door te komen zal nu niet lukken!

Ik zag juist tijdens mijn rondje bos dat er heel veel gegraven is door een of ander beestje. Waarschijnlijk de das die hier woont. Dus niet overal is de grond hard genoeg om graven te voorkomen.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:13

Mijn paarden lopen nog op gras.
Daar waar het gras kort is is het bikkelhard.
Daar waar het gras langer is kan ik zo een prikpaaltje in de grond steken. In de zomer met droogte gaat me moeilijker....
Het gras isoleert dus prima.
Nog wat langer vorst en dat is ook over, maar nu nog niet.
Dus dan kan er ook prima gegraven worden

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:52

Nee, het zal niet overal hard bevroren zijn. Maar juist wel op de paden van de track en voor de hekken. Die worden goed aangestampt namelijk. En dat zijn bij mij nog de zwakke plekken.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:27

Klopt hoor, ik woon met mijn paarden in het bos en dat scheelt ook altijd wel een paar graden als wanneer je tussen de weilanden woont.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:39

Maar kan me wel voorstellen dat er aan de buitenkant van track/omheining wel nog gras staat. En dat is dan net waar de wolf zijn begin maakt met graven

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:50

Wij zijn mensen. Wij denken na en hebben gereedschap nodig. Dieren volgen hun instinct en willen overleven. Die weten veel beter hoe en waar ze nu nog binnen kunnen komen. En dat er misschien een aantal "zwakke" wolven de winter niet overleven, zou ook kunnen natuurlijk.

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:29

speurneusc schreef:
speurneusc schreef:
hond aangevallen tijdens uitlaten in Ellertshaar (omgeving Orvelte Emmen Nederland!!!)

hou je dieren veilig!!! en vergeet jezelf en je huisdieren niet!!!!



waar staat hier dat ik zeg dat het een wolf is? ben ik blind? heel het woord wolf staat er niet in


Ben wel heel benieuwd of het ook echt een wolf was.
De fokker van mijn hond zit daar 14 minuten vandaan en die hoorde tijdens uitlaten van z'n honden (op eigen terrein) allemaal geluiden en onrust. Hij is met schijnwerper rond gaan kijken en Er zat ongeveer 200 meter verderop een wolf in het open veld.

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:44

Tieme schreef:
speurneusc schreef:


waar staat hier dat ik zeg dat het een wolf is? ben ik blind? heel het woord wolf staat er niet in


Ben wel heel benieuwd of het ook echt een wolf was.
De fokker van mijn hond zit daar 14 minuten vandaan en die hoorde tijdens uitlaten van z'n honden (op eigen terrein) allemaal geluiden en onrust. Hij is met schijnwerper rond gaan kijken en Er zat ongeveer 200 meter verderop een wolf in het open veld.


Zowel B12 als dierenarts hebben echt wel veel ervaring. De ene instantie ivm wolf verwondingen en de dierenarts ivm bijtwonden veroorzaakt door andere honden. Er zal zeker serieuze twijfel zijn daarom onderzoek. Het is absoluut niet voorbarig om te waarschuwen want het is gebeurd. Stel geen wolf dan nog waarschuwing op z'n plek er loopt zeker wel een wolf namelijk en ook al zou het een andere hond geweest zijn dan nog extra opletten

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:52

mysa schreef:
josien_m_ schreef:
Rustgevend weer met die vorst...graven om onder een hekwerk door te komen zal nu niet lukken!


Hihi, dacht ik ook al. Maar een beetje wolf graaft wel door die bevroren bovenlaag heen.
Ze zijn hier vlak naast ons huis aan het kappen en slepen de bomen weg met een trekker. Dat spoor is gewoon zachte bosgrond geworden.
Als het een week zo vriest, wordt het misschien anders.


Helaas niet alle stroom apparaten werken met vorst goed. Veel ervaren veel lagere stroom hoogte of zelfs uitval door de kou en bevriezing en minder geleiding vanuit de aarde. Dus helaas enkel veel velen juist gevaarlijker om de dieren veilig buiten te houden

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:07

Probeer ik eens wat positiever te zijn.... wordt dat weer de grond in geboord :)

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:17

josien_m_ schreef:
Probeer ik eens wat positiever te zijn.... wordt dat weer de grond in geboord :)


Tja helaas ik kan er niets anders van maken ;) uiteindelijk moeten we leven met de werkelijkheid

Trieneke
Berichten: 192
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:31

Citaat:
Helaas niet alle stroom apparaten werken met vorst goed. Veel ervaren veel lagere stroom hoogte of zelfs uitval door de kou en bevriezing en minder geleiding vanuit de aarde. Dus helaas enkel veel velen juist gevaarlijker om de dieren veilig buiten te houden


Ja idd, hier nu ook maar iets meer dan 1000 er op waar het normaal 10.000 is.
Dus dat is veel te weinig maar ja kan moeilijk al mijn draden gaan ontdooien.
Geen idee wat je daar aan kan doen.
Duimen dat er geen hongerige wolf passeert.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:02

Ik werd juist weer even verdrietig en moedeloos toen ik van de week door de wei liep.
Inderdaad het stroom apparaat wat duidelijk meer moeite heeft met stroom op de omheining houden met dit weer.
Maar ook de plekken waar gras tegen de draad groeit en dus ook zorgt voor veel minder prik. Ik denk dat we voortaan ipv 2 keer per jaar iedere maand met de bosmaaier het gehele perceel af mogen. Met uitzondering van november-maart). Waarbij je dus vanaf dag 15 dus al stroom lekkage hebt ;(
Ik vraag me echt af hoe dat straks moet hoor.
We hebben nu jĂșist een vaste houten buitenomheining zodat we niet afhankelijk zijn van stroom voor de veiligheid van onze dieren. Dat wordt straks zo'n essentieel onderdeel van veiligheid. Hoe we straks zonder netstroom op zoveel meter draad dat voor elkaar moeten hebben en houden. Ik weet het niet.
Want je kunt het wel netjes neerzetten. Maar werkend houden is een 2e.
Lekkage door begroeiing. Slechte werking door droogte. Slechte werking door vorst. Te weinig prik door te weinig zon (hebben een solar apparaat). De praktijk gaat zo eenvoudig nog niet zijn hoor. Sterker nog. Dat gaat een flinke klus worden met de nodige kopzorgen.

Om nog maar niet te spreken van die haag die we geplant hebben voor de biodiversiteit die de komende 8 jaar zeker nog niet bijdraagt aan de veiligheid maar wel tegen de draad aan gaat groeien. Ik vind hem zo leuk maar hij gaat ons het leven nog aardig zuur maken vrees ik.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:38

Ons stroomapparaat heeft geen last van begroeiing. Alleen zoals nu hangt de bovenste draad door vanwege een laagje ijs en raakt het gaas.

Maar stroom erop houden werkt ook niet tegen de wolf, want ze springen erover of ertussen door en anders graven ze wel. Zijn alle omheiningen beter, graven ze gewoon langer en dieper straks. Wild is wild en zal altijd willen overleven.

En dieren zijn echt heel slim als het erop aankomt. Ik zet het stroom uit als ik buiten ben met de honden. Precies dan weet mijn 7 maanden oude veulen dat hij door het draad kan en moet ik hem soms uit een wei vissen. Of gaan ze door het lint rondom onze kersenboom en kornoelje om ongevraagd te snoeien.

Onze onderste hangt vanwege de varkens op ongeveer 25cm en ik ga 2x pj overal langs en onderdoor met de bosmaaier. Puur wat ze laten staan, de rest wordt wel opgegeten.

De oplossingen die nu gegeven worden zijn er alleen voor dieren die beperkt buiten komen. Voor 24/7 buiten heb je sws geen garanties, ongeacht wat je gaat plaatsen.
Dan is de overweging; ik wil mijn paarden gezond en gelukkig en neem het risico op een aanval van de wolf, of ik ga ze beperken in vrijheid.
Tot nu toe zijn er natuurlijk weinig paarden slachtoffer, dus je kan het risico nog steeds nemen.

Maar het wordt lastiger als meer mensen de omheiningen moeilijker maken, meer dieren opgehokt gaan worden etc. Dan staan je dieren straks als enige nog buiten en wordt het risico hoger.

sunny43
Berichten: 1085
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:14

Gisteren een afrasteringsmeneer van Gallagher hier gehad, ik weet nu een stuk beter wat ik aan kan passen en hoe, safety first!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:00

sunny43 schreef:
Gisteren een afrasteringsmeneer van Gallagher hier gehad, ik weet nu een stuk beter wat ik aan kan passen en hoe, safety first!


Benieuwd wat die dan zei. Ik vond ze nogal snel er op in haken en vooral in hun voordeel mensen blij maken wat mogelijk is, terwijl wat zij aanraden absoluut niet voldoende gaat werken.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:01

superpony schreef:
sunny43 schreef:
Gisteren een afrasteringsmeneer van Gallagher hier gehad, ik weet nu een stuk beter wat ik aan kan passen en hoe, safety first!


Benieuwd wat die dan zei. Ik vond ze nogal snel er op in haken en vooral in hun voordeel mensen blij maken wat mogelijk is, terwijl wat zij aanraden absoluut niet voldoende gaat werken.


Dat idee kreeg ik ook met de Posts op internet. Span een duur wolvengaas en het is opgelost. Was het maar zo simpel

Anoniem

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:53

Hetgeen dat op de site van gallagher staat is ook maar 1.20 meter wat ik zo zag? Ben ook erg benieuwd!

sunny43
Berichten: 1085
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:17

superpony schreef:
sunny43 schreef:
Gisteren een afrasteringsmeneer van Gallagher hier gehad, ik weet nu een stuk beter wat ik aan kan passen en hoe, safety first!


Benieuwd wat die dan zei. Ik vond ze nogal snel er op in haken en vooral in hun voordeel mensen blij maken wat mogelijk is, terwijl wat zij aanraden absoluut niet voldoende gaat werken.


tja zij werken door heel Europa dus hebben al zat ervaring met de wolf. Onderste twee draden zijn het belangrijkst. En mbt commercie, de mensen van Gallagher verkopen niet aan particulieren dus met hun advies ga je toch naar een ander en dan kun je net zo goed bij een ander merk uitkomen.

Ik ga niet afwachten tot het urgent is om iets te doen c.q. paarden op stal, ik ga me langzaam voorbereiden op de zwervende wolven die hier zo af en toe zijn. Een roedel zal hier niet komen.