[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 17:39

Die zijn van Waldhausen, van Agradi. Ze krijgen er wel schuurplekjes van. Hebben ze 24/7 om momenteel. Dus ik heb toch maar lycra maskers gekocht. Hopelijk schuurt dat minder.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:59

Dankjewel! Wat jammer dat ze er schuurplekken van krijgen. Bij mij gaan ze alleen gebruikt worden voor tijdens het wandelen dus dat scheelt.
Die je nu hebt zijn ook blits :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 21:05

Oh voor wandelen zijn ze heel fijn denk ik :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:28

MIjn oudje kreeg van zo'n soort maskers toch schuurplekken onderaan haar kaakbeen. Of het kwam doordat het masker toch een ietsiepietsie te klein was weet ik niet of omdat het met een ritssluiting was weet ik niet. Had al over de hard aanvoelende delen van de ritssluiting bescherming genaaid maar het mocht niet baten. Heb een ander masker gekocht die een grotere maat had met velcrosluiting en van deze krijgt ze nu geen schuurplekken of wondjes aan haar kaakbeen. Het is soms erg zoeken naar een goed passend masker voor je paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 07:56

Hier zit wel stof over de ritssluiting gelukkig. Voelde zacht aan. Maar je weet het niet inderdaad.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:21

Ik wil kijken of ik mijn andere merrie zo'n zelfde masker kan laten dragen als de oude merrie. Met de linten doet ze vaak haar halster af en hebben die vliegen dus vrij spel tot het moment dat ik merk dat ze zonder halster rond loopt of met haar halster over 1 oor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 11:55

Ja en er zijn veel vliegen. Lijkt wel meer dan ooit. Niet normaal.

Halloooooo :wave:
Ik was in goed gezelschap met uitmesten vandaag. Op half tempo, want bloedheet en nog steeds last van de nasleep van corona.
Maar het was wel gezellig zo <3
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:58

Gezellige helper. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 15:19

Het hek staat er. Ik vind het zoooooo mooi <3
Afbeelding

Vandaag weer een rondje gestapt met Jim. Hij was super braaf. Echt genoten :+:
Afbeelding

Afbeelding

Noura heeft ondertussen de heg gesnoeid :Y)
Afbeelding

En niks zo leuk om samen een hooinet rond te slingeren :+
Afbeelding

Noura is helemaal verliefd op Ximo
Afbeelding

Die steeds vaker bij mijn lummels loopt :D
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:57

Heerlijk zo'n positieve update. Het genieten straalt er van af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:09

Wat fijn dat het nu goed gaat samen. Het oudje zondert zich dus af? Dat voelt deze shet natuurlijk ook en kiest ook voor waar hij wat aan heeft.

Wij hebben ook bijna 4 weken 2 shetjes er weer bij en dat kost ook tijd om elkaar echt leuk te vinden.

Fijn dat er al bomen en een haag stond enzo. Wij hebben veel aangeplant, maar nog niks groot en sterk genoeg om te gebruiken. 1 sierkers in de wei, maar heb ik qua hooi niks aan.

Het hek is heel mooi. Hou daar ook van. Geeft zo een echt landelijk, paarden gevoel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 18:16

Maflinger: Ik ga er ook echt steeds meer van genieten. Durf er ook van te genieten zonder gevoel: wat als we hier ook weg moeten?
Ik weet dat dat echt niet zomaar gaat gebeuren. Maar na de laatste paar jaar spookt dat nog een beetje door mijn hoofd.
Ik ben zo enorm dankbaar voor deze plek. En ondanks het primitieve (voor mij dan, voor de paarden alleen maar luxe :D ) en nog lang niet af, heb ik er zoveel meer rust van.
Alleen al de reistijd is geweldig. Net even gaan voeren. Met 20 min was ik weer thuis. Op de andere plek was ik er dan pas en moest ik nog beginnen zeg maar. Dat is voor mij een enorme luxe :j

Superpony: ze staat veel in de stal. Zondert zich niet echt af, maar je merkt dat Ximo echt wil spelen en klieren. En dat doet hij dan liever met die van mij. Waarop Polly weer begint te hinniken als hij uit beeld loopt. Dus hij loopt heen en weer om haar dan weer gerust te stellen.

De bomen zijn echt fantastisch. De haag is vorig jaar gepland. Niet bedoeld als paardenhaag, maar sat was een mooie bijkomstigheid. Ik heb de omheining er op 30cm afstand van gepland. Juist zodat zij hem kunnen snoeien.
Bij de composthoop gaan we zelf nog een haag planten. Ik heb de oude stal wat meidoorns, een roos en boswilg meegenomen. Zij hebben nog bosjes haagbeuk ingekuild. Dus kan ik mooi zo’n 5 meter haag nog maken. Zijn de composthopen uit het zicht en hebben we meteen weer een stukje knabbelhoek :D
Maar dat moet nog even wachten tot na de zomer, het is nu echt veel te droog. Alles snakt naar water. Het enige dat ik dit weekend ga planten zijn de 2 salix flamingo. Die staan nu in een pot en moeten echt de grond in. Maar die zal ik wel water moeten blijven geven voorlopig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 07:42

<3
Afbeelding

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:36

Achos wat schattig <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 15:27

Wij hebben vandaag eindelijk de omheining verplaatst. Het blauwe stuk is er bij gekomen zodat we nu 1 recht draad van voor naar achter hebben en geen prikpaaltjes meer. Dit is de semi-permanente omheining, die je in het puin kan slaan.
Afbeelding

Dit was oud
Afbeelding

Dit is nieuwe. Met draadje op shet hoogte, zodat zij heen en weer kunnen en de mijne niet.
Afbeelding

Afbeelding

En nog een mooi stammetje kunnen scoren, dus nu hebben we er 3 voor de slalom. Ik wil er nog 2 bij, maar dat worden voorlopig gewone palen. Tenzij ik nog 2 van die berkenstammetjes kan scoren :D
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 09:28

Zo de 1e warme dag is in aantocht. Dus vanmorgen vroeg naar stal geweest. Alles uitgemest (gelukkig had ik dat gistermiddag ook al gedaan :)) ), water bijgevuld, de hooinetten in de schaduw rondom de bomen vol gepropt. De rest moeten ze zelf gaan regelen nu.
Dit is echt de beste investering ooit. Okee, op een waterpunt na. Maar ik haal water aan de andere kant van de weg. Zak in de kruiwagen, straat oversteken, vullen, wiebelend de straat weer oversteken (kan 80 liter in), boven de ton de kruiwagen kiepen en wachten maar. Ideaal als je geen kraan naast een waterton hebt. We gaan overigens wel voor een waterpunt kijken (nieuw of doortrekken vanaf het huis), maar voorlopig werkt dit heel goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Woensdag geven ze regen op. Ik hoop het, want de weitjes zijn 1 droge dorre boel.
Alles hier in de omgeving wordt geel.
Afbeelding

De bloemenstrook houdt zich nog wel verrassend goed. Veel staat nog in bloei. Maar ook veel raakt alweer uitgebloeid en komt in het zaad. Mooi, dan kan het goed gaan uitzaaien voor volgend jaar :D
Afbeelding

Afbeelding

En we hebben op 1 stuk van een meter of 5 veel zonnebloemen staan. En hoog ook. Zo mooi <3
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:59

De stukken waar mijn paarden lopen zijn waar het afgegraasd is ook geel of begint op hooi te gelijken. De eerder gemaaide stukken staan een beetje groen maar als we niet snel regen krijgen zal dat binnekort ook geel worden. Heb toch liever de zomer van vorig jaar maar dan zonder de waterbommen die ze in Limburg en de Ardennen hebben gehad.

Zou het water ook in de schaduw plaatsen voor deze zeer warme dagen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 10:02

Ja, er staan ook nog tonnen in de schaduw :D
En die in de zon staan worden 2x per dag ververst. Dus dat komt goed met het water.

Hier geven ze woensdag regen en onweer op. En donderdag ook nog 30% kans. Na afgelopen winter durf ik het bijna niet te zeggen, maar ik hoop dat we een lekker buitje krijgen :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:08

Ik hoop ook op regen morgenavond maar ik vrees dat mijn provincie weer eens de dans gaat ontspringen en dat het onweer weer eens over de ardennen gaat gaan of over brussel.

Ja vorige winter teveel water nu bij ons al een hele tijd geen water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:33

Ik heb ook zo een waterzak, maar die van mij is in 2 maanden al 2 keer kapot.. Ben op zoek naar een iets steviger alternatief eigenlijk..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 10:34

Oh dat is wel snel ja. Ik gebruik 'm nu een maand en nog geen problemen gelukkig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:32

Die waterzakken zijn ideaal. Ik heb er jaren mee watergevuld. Hij bleek zelfs bestand tegen tinkertanden }:0 :Y) ik had de 80 liter h20 bang van kramer

Het ziet er steeds mooier uit :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 12:02

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:10

De link heeft kuren -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 08:32

Vanmorgen voor de hitte even water ververst en hooi op de schaduwplekken gevuld. Ze kunnen er weer even tegenaan. Gistermiddag heb ik ze kunnen douchen. Dat ga ik vanmiddag weer doen. Daarna lekker gerold. Fijn voor ze :j

<3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding