Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 07:47

Ik zet ze eigenlijk altijd 1 voor 1 buiten, haal ze uit de stal, haal er een borstel over (echt elke dag met buiten en binnen zetten haha en als het modderig is ook altijd alle voeten afspoelen met binnen zetten, zou echt niet rustig zijn als ze vies op stal staan _O- ) en leg er een deken op als het nodig is en dan naar buiten. Naar binnen ligt er een beetje aan, de veulens pak ik altijd alleen (soms wel moeder en veulen samen, maar die lopen overdag niet meer bij elkaar op de wei). De andere volwassen paarden wil ik nog wel eens met 2 tegelijk pakken, beetje afhankelijk of ze rustig zijn en zo.

Nu in de winter is het maar een klein stukje naar de wei (100m), in de zomer staan ze in de achterste grote weides en die zijn een paar honderd meter verderop, dus meestal pak ik er dan wel meer terwijl. Maar meestal staan ze dan 24/7 buiten, wil ze eigenlijk het hele jaar door 24/7 buiten hebben lopen...

joyce83

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:56

Kathleen dan snap ik ook zeker dat het voor jou al helemaal iets is om woedend over te worden.

Tja wat is alleen buiten staan. Het zijn aparte stukken wei die ze als klant kunnen huren zeg maar. Dan staan ze niet in een grote groep maar met een select groepje. Het zijn 4 stukken wei, aangesloten aan een grote wei met jaarlingen en dragende merries. Tussen de wei van Guus zit nog 1 wei en dan de jaarlingen. Dus echt helemaal alleen zonder zicht op andere is er niet. Wij halen ze ook 1 voor 1 naar binnen en naar buiten. Nadeel is nu vooral dat ze op de wei ook geen hooi of niks hebben. Gaan we hooi op de wei geven dan schopt die kleine Guus helemaal in elkaar. Ook als er meerdere hoopjes gemaakt worden. Dat is wel heel erg jammer dat die zo erg voedernijd heeft. Laatst had een van de buren (ik denk uit medelijden) ook wat hooi in de wei gegooid bij hun.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:04

@boemel: 1100 foto's nabewerken is wel heftig :)
@joyce: staat er op de wei dan ook geen gras meer??

Mijn stallen staan ín de paddock, dus ik hoef 's ochtends áls ze opgesloten hebben gestaan alleen de deuren maar open te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:07

Hier gaan ze over een stukje stoep van een meter of 8. Waar aan weerszijden een draadje staat.
Ik zet ook de deur open en ze wandelen zelf naar buiten.
Wel eerst het ruintje doen en dan pas de merrie. Anders werkte het niet :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:08

Hier maakt het niet uit. Als Boon als eerste gaat dan loopt Jasmijn er met een boog om heen naar haar eetkant van de bak en als Jasmijn eerst gaat moet ze hooguit het laatste stukje in draf doen omdat Boon in haar nek loopt te hijgen :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:10

Ja hier is ook dat het ruintje dan de merrie "op jaagt".
Het kan wel, maar is gewoon net wat minder relaxed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:12

Laatst deed ze een bokje naar Boon... volgens mij kwamen de achterbeentjes net 5 cm van de grond :D
Het had wel effect trouwens.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:29

DubbelFun schreef:
@boemel: 1100 foto's nabewerken is wel heftig :)
@joyce: staat er op de wei dan ook geen gras meer??

Mijn stallen staan ín de paddock, dus ik hoef 's ochtends áls ze opgesloten hebben gestaan alleen de deuren maar open te doen.

Jep kale wei.... Ze zijn niet voor niks zo vraatzuchtig.

De pony trapt echt gericht en ze krijgt echt rake klappen. Als het bij dreigen zou blijven nou ja geen probleem. En een mep als ze waarschuwingen negeert snap ik ook. Maar hij gaat gericht erop af en trappen.

Voor het geval jullie denken ik was weg gerend. Ja het klopt er kunnen zeker heel veel dingen beter. Maar ze woont er nu 11 jaar en is het niet anders gewend.

Vanavond ga ik even in gesprek met schoonzus en op basis daarvan gaan we even kijken hoe het verder aan te vliegen. We komen regelmatig in de middag en na het rijden krijgt ze van ons ook bijgevoerd trouwens. Dan staat ze dus niet van ochtend tot late middag zonder iets.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 04-02-22 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:40

Hier is de stal ook aan de paddock en de paddock zit vast aan bak en beide weides.
Als ik ze roep komen ze.
Ik heb ze dus alleen een halster op om te poetsen en te zadelen.

Ze kunnen altijd naar binnen en buiten wanneer ze dat willen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:59

MarloesHJ schreef:
Ik zet de paarden een voor een buiten en ook weer een voor een binnen. En de paarden staan gewoon netjes rustig te wachten zonder gekke dingen. Ik krijg ze gewoon niet met twee tegelijk mee, de een wilt absoluut niet naast/voor de ander lopen, enkel erachter met een flinke afstand. Tja zo lang zijn mijn armen niet.

Hahaha dat is zo herkenbaar! Vroeger deed ik wel eens handpaardrijden met mijn grote bonte en mijn oude warmbloed. Als we dan langs een enge situatie reden, dan wilden ze elkaar altijd "voor laten" zodat geen één van de twee als eerste langs het enge ding moest. Dat werkte dus voor geen meter :')

Hier verplaatst ik ze allevijf tegelijk, vooral uit gemak en omdat de bonte pony een dramaqueen is. Wel enkel op eigen terrein hoor! Dus ze kunnen niet weg. Dan neem ik de leider (de grote bonte) aan het halster en de rest moet er in een treintje achter blijven.

@boemel: succes met foto's bewerken! Ben je fotograaf van beroep?

@joyce: vervelende situatie, zeker omdat er ook nog familie tussen zit. Hopelijk geraken jullie eruit!

@DF: ik geniet altijd van jouw omschrijvingen van de twee dames samen, die hebben elkaar toch wel gevonden <3

Gisteren heeft de hoefsmid de ijslanders nog eens op nieuwe ijzers gezet, dus die kunnen er weer even tegen. Hij had een stagiair mee, een kerel van mijn leeftijd ongeveer (in de 30). Dus ik vroeg nog, hoe rol je zo relatief 'laat' in het hoefsmid-vak? Ben je zelf een ruiter? De man had zelfs nog nooit op een paard gezeten, maar had sinds twee jaar een vriendin met paarden en zodoende... _O- arme arme kerel :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:08

Ik doe de 3 merries altijd tegelijk. Soms aan het touw, maar nu staan ze in de paddock direct om de hoek, dus lopen ze los. De hengst gaat wel aan het touwtje alleen (en soms als ik te lui ben alleen touwtje om de nek haha). Die gaat savonds ook als eerste naar binnen, want die wordt helemaal gek als hij zijn dames niet meer in de wei ziet. Als hij ze alle 3 kan zien, is hij tevreden :Y)
Ze kunnen ook prima allemaal een voor een.
Twee van de merries kunnen elkaar eigenlijk niet luchten, maar als ik er tussen loop zijn ze poeslief :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:50

@solleke: dank je :o
De stagiair klinkt als 'de man van...' :D

Handpaarden heb ik wel eens geprobeerd toen mijn oudje niet meer rijdbaar was... was geen succes :D

Afbeelding

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:11

Nu het winter is en de paarden alleen op de bak/paddock komen, zet ik het hek van de bak open, en zet van achter naar voren de stallen 1 voor 1 open en lopen ze los de bak op. bij binnen zetten komen ze netjes in volgorde weer binnen :D

zomers staan ze 24/7 buiten, maar voorjaar en najaar gaan ze overdag naar de wei en 's avonds weer naar binnen. In het begin zetten we ze dan 2 aan 2 buiten en binnen en zodra ze het ritme weer te pakken hebben pakken mijn man en ik ieder 2 paarden en staan ze in 1x buiten. Wij lopen ons erf af, steken een 80km weg over en dan 10m verderop is de ingang van het weiland.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:58

Solleke_Noah, leuk en handig zo'n paardentreintje.

Ik werk 4 dagen voor de baas als commercieel coördinator en daarnaast als zelfstandige fotografe.
Door Corona is het rustig met trouwshoots. Heb er nu nog 1 gepland staan en nog een familieshoot.
Er zal best nog wat bij komen, maar gekkenhuis zal het vast niet worden :D

Ik vind het leuk en dankbaar werk om te doen en ik kan er weer klussen voor laten doen, die voor ons te zwaar zijn. :o

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:31

Ik hou jullie nu al niet meer bij :') Sorry! Y;(

Gister is het dak op de loods gegaan. Komende week gaan ze de vloer doen. Eerst nog ophogen met puin, dan nog 12 cm beton. Ook besloten dat het regenwater dat op de stal valt richting een nog aan te leggen poel gaat *\o/* Dus die komt er dit jaar ook.

Afbeelding
Afbeelding

Op de 1e foto zie je gelijk de uitloop vd paarden. Dit moeten we uiteraard nog afzetten en de heuvel gaan we inzaaien met kruiden en paardvriendelijke planten/struiken neerzetten. Ben echt zo benieuwd hoe het eindresultaat gaat zijn, maar nu al zo blij met alles!
Laatst bijgewerkt door Jinte op 04-02-22 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:36

Wat gaaf Jinte, geniet ze.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:39

Mooi project Jinte!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:46

Mooi Jinte

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:31

Vraagje aan de mensen die paarden aan huis hebben, niet alleen van hun zelf maar ook van andere. Wat vragen jullie daarvoor per maand? Ik zit erover na te denken om mijn paard naar iemand toe te verhuizen die ze aan huis heeft (kleinschalig) alleen vind dat ze er best veel voor vraagt per maand vergeleken met anderen.
Laatst bijgewerkt door Elli99 op 04-02-22 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:32

350

Edit: exclusief voer

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:38

Wat gaaf Jinte!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:42

Dat schiet lekker op Jinte.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:46

Ziet er echt indrukwekkend uit Jinte!

@ElenaeenDub: hoeveel vraagt ze misschien? Hangt ook van de faciliteiten af.

Hier staat één paard in pension, is van een vriendin. Ik vraag er niks voor en in ruil doet ze klusjes. Ze betaalt zelf natuurlijk wel voor hoefsmid, ontworming, krachtvoer,... hooi, stalling & weidegang niet. Maar iets andere situatie want we zijn al 20 jaar goed bevriend.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:51

Solleke_Noah schreef:
Ziet er echt indrukwekkend uit Jinte!

@ElenaeenDub: hoeveel vraagt ze misschien? Hangt ook van de faciliteiten af.

Hier staat één paard in pension, is van een vriendin. Ik vraag er niks voor en in ruil doet ze klusjes. Ze betaalt zelf natuurlijk wel voor hoefsmid, ontworming, krachtvoer,... hooi, stalling & weidegang niet. Maar iets andere situatie want we zijn al 20 jaar goed bevriend.

235 incl. hooi. Qua faciliteiten heeft ze een verlichte buitenbak. Stallen zijn wel vrij luxe. Maar bij ons in de buurt kost de pensioenstal met alle faciliteiten (2 buitenbakken + springwei en binnenbak, poetsplaats met solarium) 240 per maand en had ook bij andere gekeken en die vragen rond de 130 tot 180 euro per maand. Alleen als ik online kijk dan is 235 weer heel normaal en misschien wel weer goedkoop haha

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:53

Des te minder paarden, des te duurder zijn de kosten.