Ervaring mud control platen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:44

Ik heb al jaren paddock platen voor de stallen liggen. Beetje hetzelfde idee, denk ik. Ik heb voor het leggen de grond laten afgraven (50cm) en er nieuw zand in laten leggen. Over de platen heen een klein laagje zand.

Na 3 jaar heb ik er opnieuw zand bij laten doen en nu is het eigenlijk wel weer nodig. De toplaag wordt gewoon vies. Voordeel is en blijft wel dat je geen diepe modder laag meer krijgt. De platen blijven wel goed en geven een stabiele ondergrond. Maar het mooie beeld wat je het eerste en tweede jaar hebt gaat er er wel af. Bij intensief gebruik moet je gewoon blijven onderhouden/investeren.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:16

Mag ik vragen waar jullie ze besteld hebben? Ik lees hier vaak bij de INB fabrikant, waar vind ik die website/gegevens? Ik heb ook al op Sagustu gekeken zoals sommigen hier zeiden, maar daar kan ik de slabs precies niet vinden?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:38

Louise_vd5r schreef:
Mag ik vragen waar jullie ze besteld hebben? Ik lees hier vaak bij de INB fabrikant, waar vind ik die website/gegevens? Ik heb ook al op Sagustu gekeken zoals sommigen hier zeiden, maar daar kan ik de slabs precies niet vinden?

SAGUSTU-Allround-Reitplatz- und Paddockmatte aus Kunststoff

Dan moet je deze hebben

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:26

INB is de fabrieksnaam. Die platen worden verkocht onder diverse handelsnamen, waaronder MudControl. Maar er zijn dus heel veel namen voor exact dezelfde plaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:06

Equisync schreef:
Je hebt dus geen voorbereidingen getroffen verder qua ondergrond? Alleen vlakke grond, platen erop en zand erover?

Klopt, niets aan gedaan maar we zitten hier niet op klei of veengrond. Padrichting stal is 1,5 meter op z'n smalst en ligt ook nog top.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:01

Direct bij de fabrikant kopen gaat niet. Dan verwijzen ze direct naar mudcontrol omdat ze daar een dealerschaps overeenkomst mee hebben voor de Benelux. Shoppen bij Duitse aanbieders is financieel de meest gunstige optie.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:16

Interessant die mudcontrol platen. Ik zit erover te denken om ze bij de ingang van ons weiland te leggen. Dat is nu 1 dikke baggerbende van kleigrond. Zou 3 bij 2 meter het voldoende houden?

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:51

janneke584 schreef:
Interessant die mudcontrol platen. Ik zit erover te denken om ze bij de ingang van ons weiland te leggen. Dat is nu 1 dikke baggerbende van kleigrond. Zou 3 bij 2 meter het voldoende houden?

Ik heb wel al foto's gezien van smalle paadjes van 1-2 platen breed. Ideaal zal het op ongelijke/modderige ondergrond misschien niet zijn, maar het kan misschien wel al een klein beetje stevigheid geven. Ik denk zeker dat het de moeite waard is om te proberen! Je kan alsnog later enkele platen bijbestellen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:23

Hier werkt dat niet met paarden er fulltime op. Zulke smalle stukken schuiven uit elkaar. 2 meter (dus 4 tegels) is denk ik wel het minimum. En dan spreek ik over klei. Ik kan me voorstellen dat het op zand beter blijft liggen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:23

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:56

Als ik dat zo zie zou ik er ook gewoon een oprit van willen maken.
Beter waterdoorlatend. Nooit meer onkruid tussen de tegels uithalen en toch bestand tegen genoeg gewicht.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:45

Ik wilde jullie dit even laten zien.
Afgelopen zomer had ik de platen weer gelegd nadat ik ze dus verkeerd om had gelegd.
Maar op de ergste plek is het nu evengoed een enorme modder boel geworden.
Terwijl op het andere stuk wat voorheen nog niet in gebruik was daar blijven ze wel goed liggen…
Die grote plas op de foto daar liggen ze dus ook maar helemaal verzakt.
Wat zou ik daaraan kunnen doen?
Of is het hopeloos omdat het al te vaak zo kapot was gelopen ?
De wei is gelukkig prima te doen, het is echt alleen het stuk naar de schuilstal.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:02

Ik denk dat het een combinatie is van: de verkeerde type roosters onder de verkeerde omstandigheden gebruiken.

Ik heb even terug gezocht naar het type platen dat je hebt en dat lijkt niet te vergelijken met de mudcontrol en zelfs niet met de G4 platen. Ik ben geen expert, maar ze zien er een stuk minder sterk uit. Dus kan je denk ik minder van verwachten.
Daarnaast lijkt het een laag/waterverzamelend punt te zijn, daar kan geen plaat tegenop.
En er is geen zand gestort op de platen, wat ook niet bevorderend is denk ik.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:04

Dit is geen mud controle maar g4 (of zelfs nog een andere) toch? Hoe heb je de bodem voorbereid/in welke staat was de bodem toen het er in ging?

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:09

Dit zijn inderdaad niet die echte mud control platen.
Maar dat ene stuk blijft dus toch wel goed ondanks dat ze minder sterk zijn.
Bij die plas ligt het inderdaad wat lager omdat daar dus elke winter modder lag.
We hebben wel wat extra zand onder de platen gedaan en ook erop maar dat spoelt gewoon weg helaas.
Ik had niet de mogelijkheid om de bodem helemaal aan te pakken dus hoopte dat het zo genoeg zou zijn, maar helaas.
Zo zag het eruit toen het net lag:
Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:12

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:45

Paddockroosters is natuurlijk geen beschermde naam he, dus dat kan je overal op zetten.

Als ik deze vergelijk met mijn G4 platen dan zijn ze echt wel een stapje minder sterk en de echte mudcontrol zijn nog een flinke stap boven de G4 in kwaliteit/effectiviteit.
Even ter beeldvorming: Deze platen zijn slechts 2 cm diep, de G4 4 cm. Draagkracht van 50 ton tov 250 ton.

Tel daarbij op dat je voor G4 al een hele stabiele bodem (dus inderdaad niet een stukgelopen stuk) OF voorwerk nodig hebt aan de grond. Dan vind ik het eerder een gelukje dat die ene kant goed houd.
Ik heb op mijn G4 platen trouwens een goede laag zand, dus niet alleen de gaten vullen maar dan ook nog een cm of 6 erbovenop.

Ik ben geen expert, maar ik denk dat je voor dat natte stuk de echte mudcontrol nodig gaat hebben als je zoiets wilt doen. En dan eventueel de platen die je nu hebt gebruiken op de iets betere stukken die je wilt versterken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:28

noor14 schreef:
Ik wilde jullie dit even laten zien.
Afgelopen zomer had ik de platen weer gelegd nadat ik ze dus verkeerd om had gelegd.
Maar op de ergste plek is het nu evengoed een enorme modder boel geworden.
Terwijl op het andere stuk wat voorheen nog niet in gebruik was daar blijven ze wel goed liggen…
Die grote plas op de foto daar liggen ze dus ook maar helemaal verzakt.
Wat zou ik daaraan kunnen doen?
Of is het hopeloos omdat het al te vaak zo kapot was gelopen ?
De wei is gelukkig prima te doen, het is echt alleen het stuk naar de schuilstal.

[ [url=m/ILOGwa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit type roosters vraagt om een laag. Van minimaal 5cm geel zand voordat je ze plaatst anders snijden ze als een mes in de boter en krijg je dit.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:18

noor14 schreef:
https://tonn.nl/producten/cabka-paddockroosters/

Deze heb ik, zijn toch wel echt paddock roosters daarom had ik die toen gekocht.
Maar zal wel goedkoper zijn geweest dan de mud control platen denk ik

Wij hebben deze platen al een jaar of 5 liggen, en ze bevallen heel goed. We hebben een groot stuk van deze platen, en ze worden intensief belopen.
We hebben wel voor de aanleg de modderlaag afgegraven, zo'n 10 cm zand erop gelegd, daar de roosters op en deze volgestort met zand.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:30

Dit heeft niets te maken met de sterkte van de platen, maar simpelweg met het laagste punt.
Ik zou een gleufje graven richting de wei of parallel met je omheining dan loopt het zo weg. Het mooiste zou zijn een wadi (eigenlijk dus wat je nu hebt maar dan op een plek waar het je niet jn de weg zit ;)).

Tenminste, zo op de foto te zien.
Ik heb op een deel normale grindroosters (heel goedkoop) en die werken echt meer dan goed.

Lijkt mij echt combi van klein oppervlak, wat misschien ook intensief betreden wordt, met laag gelegen (of de grond ingeduwd) stuk.

Anders zou er geen plas water op staan maar zou het gewoon een blubber bende zijn..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:38

De platen van Noor14 zijn geen mudcontrol platen iig.

Als je mudcontrol platen legt op zo'n laag punt waar altijd water op komt te staan, dan komen die mudcontrol platen ook onder water te liggen.

Zo'n punt moet je of afschrijven voor de natte periodes, of echt aanpakken en ophogen.
Als je er niets aan doet,zal dit altijd een natte hoek blijven.

Mudcontrol platen brengen immers geen droogte. Je blijft dezelfde natte omstandigheden houden, met dit verschil dat je niet meer in de prut wegzakt en dat is heel fijn. Maar als je ze onder het maaiveld legt, liggen ze gewoon onder water.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 02:20

Bedankt voor de reacties allemaal!
Fijn dat deze platen bij jou wel goed bevallen marionblo!

Ik dacht zelf juist niet teveel zand er bovenop omdat dat ook weer modder wordt, maar dat kan ik wel proberen.
En ik ga ze er weer uithalen zodra het wat droger wordt.
Ophogen met geel zand is dat voldoende?
Zou dat niet ook gewoon weg spoelen?
Stuk afgraven is denk ik miss wel de best oplossing dat deze modderlaag echt weg is.
Of zou iets als gebroken puin eronder nog beter zijn voor afwatering?
Geultje graven is ook een goede tip ga ik doen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:30

Tja, wat zegt het plaatselijke loonbedrijf ervan?

Puin eronder, dat goed opsluiten en dan flink zand erover en daarna de toplaag opnieuw opbouwen zal vast helpen. Maar puin in een weiland, dat wil je liever niet.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:02

En het probleem met ophogen is dat het stuk ernaast dan lager ligt, waardoor het water straks daar verzameld...
Dat moet je dan even goed bekijken en het water 'sturen' naar waar je er geen last van hebt.

Puin zou ik ook niet doen, maar puur omdat dat opzich al voldoende is als verharding en dan is het zonde van je roosters om die er bovenop te gooien :=
Ik heb ook puin en ben er mega tevreden over.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:58