[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:56

Misschien gaan we ooit nog wel graven dan :D het heeft even niet de prioriteit haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:52

BrittS schreef:
Ik las net even iets op de vorige pagina over de paden frezen, maar dat zou ik écht afraden. Wij hebben dat ook gedaan eerst (zitten op zandgrond), maar wát een ellende hebben we daarvan gehad zeg, het werd echt één groot blubberbende, zo erg dat ze op een ochtend opgesloten stonden in hun schuilstal omdat ze er niet meer uit konden, ze zakten tot hun knieën weg in de drek. Uiteindelijk hebben we de hele paddock laten keren, dat was een verademing.

Ik vind dit wel interessant. Misschien dan toch maar keren. Hebben jullie de paden ook gekeerd?
Zit er nog een prijsverschil tussen frezen en keren?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:10

Daihyo schreef:
BrittS schreef:
Ik las net even iets op de vorige pagina over de paden frezen, maar dat zou ik écht afraden. Wij hebben dat ook gedaan eerst (zitten op zandgrond), maar wát een ellende hebben we daarvan gehad zeg, het werd echt één groot blubberbende, zo erg dat ze op een ochtend opgesloten stonden in hun schuilstal omdat ze er niet meer uit konden, ze zakten tot hun knieën weg in de drek. Uiteindelijk hebben we de hele paddock laten keren, dat was een verademing.

Ik vind dit wel interessant. Misschien dan toch maar keren. Hebben jullie de paden ook gekeerd?
Zit er nog een prijsverschil tussen frezen en keren?

Helaas wel :')

Hier alles frezen kon ik locaal laten doen voor ongeveer €200 (al mijn tracks). Met keren betaal je doorgaans per uur voor de kraan. Reken op zo'n €75/uur. Afhankelijk van het hoe en wat (hoe diep zit je zand, hoeveel paden etc.) zijn ze daar al snel een paar dagen mee bezig.

Toevoeging; loonwerker quote mij voor alleen de rijbak al €1.500.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:50

Auw :=

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:30

Hier de hele paddock laten keren voor ik geloof 750,- door een buurman die het mooi zwart kon doen.. Rijbak was 350,-.

Je zou kunnen kijken hoe je paden het houden na het frezen en als het echt drama wordt eventueel alsnog (een deel?) keren. Bij mij was het dus dramatisch, maar zo te lezen niet bij iedereen. Frezen was trouwens wel een stuk goedkoper, geloof 250,- voor de paddock.

Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je wel een klein beetje hoe het was :+ Het was daarnaast ook nog een super glad als het nat werd, heb mijn paarden meer dan eens onderuit zien gaan :(:)
Uiteindelijk hebben we een paar vrachtwagens zand laten komen, een deel uitgegraven en daar het zand in gestort.. Zo hadden ze een droge ligplek en een redelijk droog pad naar de schuilstal (in ieder geval waar ze niet tot hun knieën in de drek zakten).

Wat een nachtmerrie was dat zeg, met recht een 'paddock-hel' #)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:13

Oh ik ben zwaar jaloers op jouw prijzen haha! Ik heb nog wat meer rondgevraagd, maar de meeste reageren niet eens. Of zeggen wel langs te komen om te kijken en hoor je vervolgens nooit weer wat van. Zelfs zwart was het goedkoopste geschat zo rond de €1.200 (die wilde dan de daadwerkelijke uren rekenenen ipv een vaste prijs). Ik heb nog 1 lead, maar kan het op dit moment toch even niet betalen, dus daar neem ik volgend jaar wel even contact mee op.

Hier is dus alleen de rijbak gefreesd en die was juist ook met veel regen beter dan het stukje pad wat er direct naast ligt. (rest van de track houdt zich eigenlijk wel heel goed ook met veel regen). Voor mij is ook een groot deel van het willen frezen dat ik van het gras af wil. Maar wellicht dat het slepen daar straks al wel genoeg voor is!

Ik heb hier wel ook net een beetje leem door het zand helaas, dus daarom wil ik uiteindelijk ook in elk geval het hoog gelegen deel van de track (mijn "wintertrack") gekeerd hebben. Maar goed, alles kost gruwelijk veel geld, dus stapjes...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:07

Ja hier ook stapjes. Misschien dat we wel iets met de paddocks kunnen doen waar ook de voerplaatsen zijn. Maar eerst maar eens de paaltjes gaan zetten :j
Ik merk nu dat het enige écht drassige stuk op de weides het laagst gelegen deel is. De andere weitjes blijven wel goed, die liggen hoger. Dus ik hoop dat de paden daar ook beter blijven.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:39

Ik heb in het voorjaar paddockplaten laten liggen. Niet over de gehele paddock en track, maar toch op een aantal kritieke punten. Eerst eens kijken hoe dat de winter doorkomt en met termijnen komen er wel weer verbeteringen bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:27

Dit is onze natste plek nu. Na een week regen was dit ook een modderboel, maar met 2 dagen droog ziet het er dan weer zo uit en een week droog en het is weer prima.
Afbeelding

De voerplekken liggen iets hoger en blijven wel droog. Deze bakken staan nu een maand op deze plek.
Afbeelding

Afbeelding

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 00:02

Afbeelding

Ze hebben wilgentakken gekregen van de buurman, toch binnenkort maar eens tijd maken om zelf wilgen te gaan planten want ze blijken er super dol op te zijn! Zowel de schors als de takjes en de bladeren.

Iemand nog tips mbt het planten van bomen? Hoeveel, hoe ver uit elkaar? En wat zijn behalve wilgen nog gezonde bomen voor paarden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 00:06

Junia schreef:
[ [url=m/255PtL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze hebben wilgentakken gekregen van de buurman, toch binnenkort maar eens tijd maken om zelf wilgen te gaan planten want ze blijken er super dol op te zijn! Zowel de schors als de takjes en de bladeren.

Iemand nog tips mbt het planten van bomen? Hoeveel, hoe ver uit elkaar? En wat zijn behalve wilgen nog gezonde bomen voor paarden?

Wilg is super makkelijk.... praktisch een tak in de grond steken en veel water geven :+

Linde mogen ze ook hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 00:11

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 07:18

Maartje1990 schreef:
Junia schreef:
[ [url=m/255PtL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wilg is super makkelijk.... praktisch een tak in de grond steken en veel water geven :+

Linde mogen ze ook hebben.

Ja dit hoorde ik gister. Dikke wilgentak nemen, ongeveer 30cm in de grond steken, water geven en zodra hij gaat uitlopen de takken van de zijkant snoeien. Wil ik ook gaan doen :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:23

Je kunt ze eventueel ook eerst even in water leggen zodat ze makkelijker wortels maken. En aan de onderkant de bast beschadigen, dan maken ze ook sneller wortels.

Wilg kun je ongeveer zo hoog of laag knotten als je wil.

En als je er iets leuks mee wil doen, kijk dan eens naar een wilgen dome :D

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:50

Wij hebben wilgen staan, vinden ze heerlijk. Ik heb er nu een aantal geknot, gratis op te halen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:58

Prairy schreef:
Je kunt ze eventueel ook eerst even in water leggen zodat ze makkelijker wortels maken. En aan de onderkant de bast beschadigen, dan maken ze ook sneller wortels.

Kun je meteen een schuilstal van maken :))

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:34

Daihyo schreef:
Prairy schreef:

Kun je meteen een schuilstal van maken :))

Alleen wordt die wel opgegeten. Hier strippen ze complete bomen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:46

Ja en in de winter is het ook niet zo dicht :P Maar in de zomer wel heerlijk koel met bladeren (als je het een beetje afzet)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:51

Ik heb zojuist opgezocht wat een wilgendome is, wat super gaaf!

En wat mogen ze veel soorten bomen hebben eigenlijk. Ik vind berken heel mooi dus wat fijn om te horen dat ze die ook mogen :)

En wilgen alle soorten toch? Treurwilg, knotwilg, kronkelwilg mag allemaal?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:57

Ik zat net op Paard en Plant te kijken. Die eetbare haag is ook echt geweldig zeg!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 11:29

Junia schreef:
Ik heb zojuist opgezocht wat een wilgendome is, wat super gaaf!

En wat mogen ze veel soorten bomen hebben eigenlijk. Ik vind berken heel mooi dus wat fijn om te horen dat ze die ook mogen :)

En wilgen alle soorten toch? Treurwilg, knotwilg, kronkelwilg mag allemaal?

Knotwilg is gewoon een schietwilg

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:13

Wij houden ons heel erg bezig met eetbare planten/bloemen/bomen, gezonde kruiden in de wei en het ''#ruwvoeranders''. Wat wij hebben staan:

Bomen:
Wilg
Zwarte Els
Berk
Appelboom
Perenboom
(ik wil nog lindes, populieren en een treurwilg)

Rondom de hele paddock hebben we eetbare hagen:
Meidoornhaag
Beukhaag

Bloemen/kruiden:
Verbena
Echinacea
Valeriaan
Kaasjeskruid
Luzerne
Esparcette
Goudsbloem
Cichorei
Artisjok
Phacelia
Munt
Mariadistel
Korenbloem
Kamille
Venkel
Peterselie

(Fruit)struiken:
Blauwe bes
Zwarte bes
Japanse Wijnbes
Braam
Aardbei
Framboos (geel/rood)
Rozenbottels

De bomen en hagen stonden al bij de koop, wel hebben we nog een aantal nieuwe wilgenbomen geplant en de rest is eigenlijk afgelopen jaar pas gezaaid/geplant, dus ik heb nog geen goede foto's. Hopelijk van het voorjaar als alles op komt! Foto's per plant heb ik op mijn insta staan in een hoogtepunt zie hier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 12:15

De fruitbomen toch niet voor de paarden aan te laten eten hoop ik?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:35

Die zijn voor de appels en peren, voor de paarden :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 12:38

BrittS schreef:
Die zijn voor de appels en peren, voor de paarden :)

Hoop dat je dat wel met mate geeft?