Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:21

HorseTimeXL schreef:
Zijn hier eigenlijk ook mensen die in deze periode hun paard willen gaan verhuizen? Ik heb de mogelijkheid gekregen, mede doordat ik zelf ga verhuizen, om mijn paard te verhuizen naar een stal waar ze in de winter ook gewoon buiten komen (nu staat hij op een stal waar hij, los van mij, maar 3 kwartier/1 uur buiten komt. Dat vind ik toch jammer. Echter vind ik het best spannend om toe te zeggen om 1 juni, die datum had ik zelf in gedachte) te gaan verhuizen..

Ja wij gaan dit weekend verhuizen. De stal is verkocht en we moeten eind juni weg zijn. Ik zou 1 april toch vertrekken en dat gaat gewoon door alleen dan een paar dagen eerder. Stal wordt overigens steeds leger en leger. 1 mei gaan er nog meer mensen weg, tenminste als dat nog mogelijk is. Want met een lockdown kan je nergens heen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:56

Hoi! Is hier toevallig al besproken hoe stallen het gaan doen met paarden de eerste keer de wei op? Zijn er mensen met oplossingen dat er geen groepen etc ontstaan? Als je dat gaat uitsmeren over de dag, worden de paarden die nog binnen staan helemaal gek denk ik...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:04

Bij mij is het vrij simpel, normaal maken we er een feestje van, nu niet. Qua buiten zetten duurt het dus alleen iets langer, maar dat is maar zo dan.

Exit, ik heb er 40, loop ze per 2. Shetten gaan los. Dus als we met 3 man zijn is het alsnog binnen een half uurtje gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 26-03-20 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:23

Hier lopen we met een vaste groep altijd. Wanneer je steeds met 3 mensen met een paard achter elkaar loopt en ze in de wei zet en daarna volgende groepje lukt dat prima. hier staan er 60/70 die eruit moeten iedere dag en er wordt normaal gesproken met 4 man vast personeel gelopen. Als er nu wat meer lopen een beetje verspreid dan gaat dat best.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:23

Volgende vraag aan de pensionstalhouders, ik heb hem ook al aan het RIVM geappt, maar ben benieuwd of iemand van jullie er al gedacht heeft. Ik krijg net via mijn werk de werkgeversverklaring cruciaal beroep binnen. Ik moet hem voor stal uiteraard ook hebben. Waar moet die aangevraagd worden?

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:17

HorseTimeXL schreef:
Ja vind het echt heel lastig. Sowieso om weg te gaan bij de huidige stal, maar beweging in de winter vind ik toch wel fijn voor hem. Maar weet 100 procent zeker dat ik er nu naar toe wil, maar wanneer...

Als je geen druk er achter heb wanneer je weg moet zou ik bedenken of je paard nu wel goed staat waar hij staat en als dat zo is dan zou ik wachten. Het verhuizen moet wel lukken maar waar ik zelf bang voor ben is als er lockdown komt en ik kan niet meer naar mijn paard als hij net een week op een nieuwe stal staat. Dan zou ik als ik jou was of van de zomer of na de zomer naar een nieuwe stal gaan, er vanuit gaan dat deze situatie 1 juni echt beter wordt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:21

Heb je sowieso al contract gehad met de nieuwe stal of je nog kunt komen? Leg dan ook je vragen voor wat het noodplan is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:22

frutsels schreef:
De beperking van 3 personen is alleen geldig als er voor het gebied (wijk, straat, gemeente) een groepsvormingsverbod is opgelegd, dus als dit niet zo is mag je met meer mensen op het terrein zijn. Wel met afstand uiteraard. Ik denk dat veel stallen maatregelen opleggen die helemaal niet hoeven. Als je je aan anderhalve meter afstand en de hygiene houdt, kan alles gewoon nog zo blijven als het nu is.

Bij ons zijn er wel meer dan 3 mensen op het terrein. Maar toen we nog niet met tijdsblokken werkten was het echt heel heel erg druk op sommige momenten. Vooral omdat mensen juist mensen meenamen naar stal.

Er word dus al gecontroleerd, en ik denk dat als jij als stal dan niks hebt gedaan aan extra maatregelen uitzetten je toch een probleem hebt :) :
https://www.horses.nl/algemeen/coronavi ... onstallen/

Onze agenda loopt goed, nu 98 ingeschreven deelnemers en voor morgen bijv. 47 klanten die verspreid komen. Hoef ik zelf nu niks meer aan te doen, programma blokt tot max aantal mensen per 2 uur.

Tot nu toe is het grootste deel van de klanten inderdaad heel erg begripvol, dat is echt heel erg fijn. Zat echt een beetje gespannen de eerste 2 dagen af te wachten maar het lijkt het 'nieuwe normaal' te worden :)

@Utixo: geen idee, als je antwoord hebt hoor ik het graag :D

Wij hebben nog wel opzeggers en mensen die komen, zolang dat gewoon mag laten we dat zo.

@Beatje, heb je consequenties uitgelegd( kans op sluiten/kans op dat jij ziek word ) . En anders gewoon opzeggen per 1 april.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:32

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:37

xrobbiee schreef:
HorseTimeXL schreef:
Ja vind het echt heel lastig. Sowieso om weg te gaan bij de huidige stal, maar beweging in de winter vind ik toch wel fijn voor hem. Maar weet 100 procent zeker dat ik er nu naar toe wil, maar wanneer...

Als je geen druk er achter heb wanneer je weg moet zou ik bedenken of je paard nu wel goed staat waar hij staat en als dat zo is dan zou ik wachten. Het verhuizen moet wel lukken maar waar ik zelf bang voor ben is als er lockdown komt en ik kan niet meer naar mijn paard als hij net een week op een nieuwe stal staat. Dan zou ik als ik jou was of van de zomer of na de zomer naar een nieuwe stal gaan, er vanuit gaan dat deze situatie 1 juni echt beter wordt.

Nee vanaf deze week staat hij er eigenlijk weer prima. De reden dat ik van stal wil wisselen is dat hij op deze stal er in de winter hooguit 45 minuten naar buiten gaat en dat vind ik toch te weinig. Van te voren zij ik stoer dat probeer ik wel op te vangen door langer op stal te zijn enz. maar ja in de realiteit ben ik daar best wel druk. En nu staat hij weer lekker op de wei dus heeft het geen directe haast.
Op de nieuwe stal zou ik in principe kunnen komen. Ze hebben nu 1 stal vrij. Ik zou hem eventueel kunnen reserveren, dat zou een fijne optie vinden voor niet al te hoog bedrag. Alleen wil ik haar niet onnodig kosten laten mislopen, omdat het voor hun financieel ook best wat zwaarder is natuurlijk.

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:38

Dan zou ik die stal gewoon reserveren, en nog even afwachten wat de situatie omtrent Corona doet, mocht dat financieel natuurlijk gewoon mogelijk zijn. Het is nu zo onzeker, dan geeft het voor jou misschien wat rust.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:31

Ik hoorde dat er zelfs controle is geweest. Voor nu zitten wij gelukkig goed met de maatregelen en schema. +:)+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:54

HorseTimeXL schreef:
Nee vanaf deze week staat hij er eigenlijk weer prima. De reden dat ik van stal wil wisselen is dat hij op deze stal er in de winter hooguit 45 minuten naar buiten gaat en dat vind ik toch te weinig. Van te voren zij ik stoer dat probeer ik wel op te vangen door langer op stal te zijn enz. maar ja in de realiteit ben ik daar best wel druk. En nu staat hij weer lekker op de wei dus heeft het geen directe haast.
Op de nieuwe stal zou ik in principe kunnen komen. Ze hebben nu 1 stal vrij. Ik zou hem eventueel kunnen reserveren, dat zou een fijne optie vinden voor niet al te hoog bedrag. Alleen wil ik haar niet onnodig kosten laten mislopen, omdat het voor hun financieel ook best wat zwaarder is natuurlijk.

Als je betaalt voor de stalreservering hoef je je niet schuldig te voelen hoor. Dat bedrag heeft ze zelf bepaald. Je zou misschien iets meer kunnen geven als je het kunt missen, en als jou dat zelf een prettig gevoel geeft. Het is wel heel mooi dat het überhaupt kan.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:05

Als ik het dus goed begrijp mág je wel met meer dan 3 personen tegelijk op stal zijn mits er maar genoeg afstand wordt gehouden? (Of het handig is daargelaten)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 01:02

LindyH schreef:
Dat heb je natuurlijk wel, hoe strenger de regels, hoe eerder mensen het overdreven vinden en het aan hun laars gaan lappen.
Maar jouw stalregels zijn niet strenger dan op onze stal in Nederland. Ik vind het al heel wat dat je in Belgie nog naar je paard mag.

Nou, bij geen enkele regel vinden mensen het ook niet positief hoor! Iedereen is gewend afstand te nemen en niet met elkaar te kleppen, behalve op afstand... Maar als de stal geen enkele maatregel neemt en zelfs nieuwe gezinnen ontvangt om een stal te bezichtigen die te huur is. No thnx.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:19

Er is bij De Heidehoek in Eemnes idd controle geweest. Dat meldt Arnoud zelf op zijn fb. Of de kantine wel dicht was, of er wel afstand gehouden wordt etc etc.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:30

[quote="ruitje"

@Beatje, heb je consequenties uitgelegd( kans op sluiten/kans op dat jij ziek word ) . En anders gewoon opzeggen per 1 april.[/quote]
Ik hoop dat ik het gisteren nog eens uitgelegd gekregen heb. Door de bomen heen die nu kaal zijn heeft een huis zicht op de stal,Hij heeft al eens een klacht ingediend van wege de geur vd mesthoop.Die overigens toen van tafel is geveegd. Maar ook mijn buren een huis verder veraden ivm stalverlichting.
Dus ik heb gezegd hij ziet alles,heeft nu helemaal niks te doen.De politie staat hier zo.
In Belgie controleert de politie effectief en deelt ook bekeuringen uit.Dus ik hoop dat de bekeuring meer angst in boezemt als ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:35

Sta op een kleine pensionstal met totaal 7 paarden waarvan er 2 van de stal eigenaresse zijn.
Geen verdere regels, maar het is hier al zeldzaam dat iedereen tegelijk in de bak rijdt of op stal aanwezig is.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:24

Hebben er hier mensen een voorbeeld van het schema van een pensionstalling nu? Ik sta op een stal met 8 eigenaren. Nu komt het wel eens voor dat vrijwel iedereen er is na werktijd, en we willen graag boetes voorkomen.
Verzorgers mogen al niet meer komen.
Nu moet ik al 3x per dag naar stal en 1 andere eigenaar moet dit ook ivm blessure paard.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:38

Hier ook een schema met niet meer dan 3 mensen tegelijk.

Probleem is alleen dat we maar voor een uurtje ingepland worden. Als ik wil rijden en ook de stal nog moet doen, red ik dat niet. Toch een beetje haasten nu allemaal :7 Maar goed, is even niet anders nu.

Ik sta op een manege met 5 pensionpaarden. Maar de manegeruiters mogen nog wel privélessen nemen, dus daar moeten wij dan soms weer omheen plannen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:46

Wij hebben een schema vanaf 11 uur tot 21.00 met blokken van 1,5 uur per paard en er mogen 2 man tegelijk komen.
Ik sta in Duitsland
Lessen mag niet meer, rijden wel

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:07

Love_Rosie schreef:
Als ik het dus goed begrijp mág je wel met meer dan 3 personen tegelijk op stal zijn mits er maar genoeg afstand wordt gehouden? (Of het handig is daargelaten)

Dit is voor mij ook onduidelijk.

Iemand voorbeeld van een schema?wij hebben ongeveer 15 eigenaren.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:30

Hier geen systeem, stalhouder houdt het allemaal zelf bij (onder het motto van 'heb toch weinig anders te doen' denk ik := ). Gewoon even in de groep laten weten wanneer je wil komen en je krijgt een 'ok' of een voorstel voor een andere tijd in de buurt. Gaat tot nu toe prima. Nu zijn we ook niet met 50 eigenaars ofzo, dus dat zal ook wel schelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:57

Afbeelding

Dit hebben wij, max 12 mensen per 2 uur dus.