Tango1979 schreef:We weten dat een paard van nature een bewegingsdier is. Een eis voor x uur vrije beweging per dag lijkt mij dus een heel goed plan. En dan vind ik minder dan 6 tot 8 uur wel heel minimaal.
Wel vind ik dat er ook gekeken moet worden naar de aaneengesloten uren op stal. Een paard dat bijvoorbeeld van 8 tot 4 met vriendjes op wei of paddock komt (8 uur dus) en vervolgens 16 uur op stal, komt aan 8 uur vrije beweging.
Maar is dat nu beter dan een paard wat 6 uur vrije beweging krijgt (8 tot 2) om 4 uur rondje stapmolen en bijvoorbeeld om 7 uur nog een uurtje gereden wordt. Dit paard staat minder uur aaneengesloten op stal.
Ik denk zeker dat er een wettelijke eis moet zijn voor aantal uur vrije beweging. Wat mij betreft zou dat toch wel een uur of 8 moeten zijn. Maar dan nog is het aan ons ruiters om dit verder te optimaliseren en het aantal opeen gesloten staluren zo klein mogelijk te maken.
Kan jij je paard dat niet bieden? Dan kan je misschien beter geen paard houden. 24/7 is niet heilig en wat mij betreft ook niet noodzakelijk maar 1 a 4 uur vrije beweging en een uurtje rijden structureel per dag is imo niet paardwaardig en not done.
En hoe had je gedacht dit te doen? Snachts ook dan maar naar je paard om er een rondje mee op het erf te lopen?