Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:58

lissie_zigor schreef:
peach2001 schreef:
ach het betekend vast dat ze hier heel relaxed zijn en goed in hun vel zitten ;)

Ja dat zou dan idd wel een verklaring kunnen zijn

En overdag? Slapen ze dan ook nog of niet?

Soezen vaak wel een tijdje in de middag en als het echt heel lekker warm is gaat de complete kudde plat :j

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:00

[quote/]

Soezen vaak wel een tijdje in de middag en als het echt heel lekker warm is gaat de complete kudde plat :j[/quote]

Aaah prachtig gezicht is dat! <3

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:20

BrittOllie OVP zou verwaarlozing zijn mits de paarden eigenaren hebben, maar dat hebben ze niet dus ik snap gewoon niet waarom je die erbij betrekt in je eerste post, dus daarom dat ik verwaarlozing noem. Echter als bioloog in opleiding vind ik het een enorm interessant gebied vooral hoe daar de meidoorn in opkomst is en dat er dan misschien in een rondje meidoorns ook andere bomen kunnen gaan overleven. Daarnaast kun je in mijn verdere posts zien dat ik het per individu bekijk of ze ook echt 's nachts op stal zouden moeten. Ik heb nu twee shetlanders en die zijn er natuurlijk qua vacht op gebouwd om altijd buiten te staan. En ja, ik doe momenteel minder dan ik zou willen met ze en ik denk oprecht dat mijn 3,5 jarige nu iedere keer zwaar teleurgesteld is dat ik niks leuks met hem ga doen. Hij stond vanavond na mijn les met de andere pony ook in de startblokken om mee en was zwaar beledigd toen ik niks met hem ging doen. _O-
Mijn 3,5 jarige kan ook overal slapen, de andere ligt nu met het natte weer het liefst in de schuilstal te slapen. Die houdt gewoon niet zo van nat. Mijn 3,5 jarige betrap ik er ook vaak op dat ie compleet plat in de zon ligt te slapen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 07:34

We weten dat een paard van nature een bewegingsdier is. Een eis voor x uur vrije beweging per dag lijkt mij dus een heel goed plan. En dan vind ik minder dan 6 tot 8 uur wel heel minimaal.

Wel vind ik dat er ook gekeken moet worden naar de aaneengesloten uren op stal. Een paard dat bijvoorbeeld van 8 tot 4 met vriendjes op wei of paddock komt (8 uur dus) en vervolgens 16 uur op stal, komt aan 8 uur vrije beweging.

Maar is dat nu beter dan een paard wat 6 uur vrije beweging krijgt (8 tot 2) om 4 uur rondje stapmolen en bijvoorbeeld om 7 uur nog een uurtje gereden wordt. Dit paard staat minder uur aaneengesloten op stal.

Ik denk zeker dat er een wettelijke eis moet zijn voor aantal uur vrije beweging. Wat mij betreft zou dat toch wel een uur of 8 moeten zijn. Maar dan nog is het aan ons ruiters om dit verder te optimaliseren en het aantal opeen gesloten staluren zo klein mogelijk te maken.

Kan jij je paard dat niet bieden? Dan kan je misschien beter geen paard houden. 24/7 is niet heilig en wat mij betreft ook niet noodzakelijk maar 1 a 4 uur vrije beweging en een uurtje rijden structureel per dag is imo niet paardwaardig en not done.

mirim

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 07:56

Realiseren jullie je wel dat als we alleen nog maar een paard ‘ mogen hebben ‘ als we ze minimaal dat aantal uren buiten kunnen staan kunnen bieden , dat we dan heel wat paarden naar de slacht kunnen brengen ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:05

mirim schreef:
Realiseren jullie je wel dat als we alleen nog maar een paard ‘ mogen hebben ‘ als we ze minimaal dat aantal uren buiten kunnen staan kunnen bieden , dat we dan heel wat paarden naar de slacht kunnen brengen ?

Verkopen, zelf verhuizen, of wat verder reizen naar je paard is ook een optie he?!

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:06

Als dat van vandaag op morgen ingevoerd word wel ja.
Maar dat gaat echt nooit gebeuren (als er al eens ooit fatsoenlijke wettelijke eisen komen).
Maar als dat in fases gaat dan vallen er vanzelf oude paarden weg. Mensen die na gaan denken en zelf een betere plek vinden.
En de stallen die dan vrij komen zullen niet meer volgezet kunnen worden om aan de latere eisen te voldoen.
Maar er hoeft dan echt niet vandaag op morgen ineens alles naar de slacht.

Argument is overigens ook al 20 keer voorbij gekomen om het maar weer recht te praten :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:15

mirim schreef:

Hoezo? Zijn het dan ineens geen sportpaarden meer die alleen maar met peesbeschermers aan 2 uurtjes naar buiten mogen? Dan zijn het ineens massaal slachtpaarden geworden? :+

Sorry voor het sarcasme. :o

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:32

Gini schreef:
mirim schreef:

Hoezo? Zijn het dan ineens geen sportpaarden meer die alleen maar met peesbeschermers aan 2 uurtjes naar buiten mogen? Dan zijn het ineens massaal slachtpaarden geworden? :+

En je helpt een miljardensector om zeep en je zorgt er tegelijkertijd voor dat heel veel kinderen niet meer kunnen leren rijden op maneges. Paardrijden is mentaal en fysiek een van de gezondste sporten die er is en het zou zonde zijn als het zou verdwijnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:33

Tango1979 schreef:
We weten dat een paard van nature een bewegingsdier is. Een eis voor x uur vrije beweging per dag lijkt mij dus een heel goed plan. En dan vind ik minder dan 6 tot 8 uur wel heel minimaal.

Wel vind ik dat er ook gekeken moet worden naar de aaneengesloten uren op stal. Een paard dat bijvoorbeeld van 8 tot 4 met vriendjes op wei of paddock komt (8 uur dus) en vervolgens 16 uur op stal, komt aan 8 uur vrije beweging.

Maar is dat nu beter dan een paard wat 6 uur vrije beweging krijgt (8 tot 2) om 4 uur rondje stapmolen en bijvoorbeeld om 7 uur nog een uurtje gereden wordt. Dit paard staat minder uur aaneengesloten op stal.

Ik denk zeker dat er een wettelijke eis moet zijn voor aantal uur vrije beweging. Wat mij betreft zou dat toch wel een uur of 8 moeten zijn. Maar dan nog is het aan ons ruiters om dit verder te optimaliseren en het aantal opeen gesloten staluren zo klein mogelijk te maken.

Kan jij je paard dat niet bieden? Dan kan je misschien beter geen paard houden. 24/7 is niet heilig en wat mij betreft ook niet noodzakelijk maar 1 a 4 uur vrije beweging en een uurtje rijden structureel per dag is imo niet paardwaardig en not done.

En hoe had je gedacht dit te doen? Snachts ook dan maar naar je paard om er een rondje mee op het erf te lopen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:39

Dat bedoel ik dus ook!
Al die mensen die nu roepen dat elk paard wat anders gehouden wordt geen paardwaardig bestaan hebben...realiseren jullie je dan ook de andere kant van het verhaal ?
En niet iedereen kan verhuizen of een ander soort stalling zoeken.
Ik zie dat mijn paarden ( na de mogelijkheid gehad te hebben om te verhuizen naar een boerderij met meer land als dat we hadden ) het beter doen met 24/7 buiten op weiland met schuilstal als met acht uur buiten in de paddock en stal.
Maar ik heb ook een paard gehad die ik hier zeker niet blij mee had gekregen.
Doe wat binnen de mogelijkheden ligt en geniet gewoon lekker van je paardje .
De meeste paarden van ons ( blokkers )komen niet veel te kort denk ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:44

Pipodipo schreef:
Gini schreef:

En je helpt een miljardensector om zeep en je zorgt er tegelijkertijd voor dat heel veel kinderen niet meer kunnen leren rijden op maneges. Paardrijden is mentaal en fysiek een van de gezondste sporten die er is en het zou zonde zijn als het zou verdwijnen.

Om paard te rijden heb je twee wezens nodig. Enkel en alleen denken aan de mentale en fysieke gezondheid van de ruiter en niet aan die van het paard is puur egoïsme.
Als de vraag naar meer welzijn ertoe zou leiden dat het paardrijden verdwijnt, waar zijn we dan nu in godsnaam mee bezig? -O-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:28

Om paard te rijden heb je een hele keten nodig en als de sector niet meer bestaat dan verdwijnt de keten en daarmee ook de paardenhouderij, professioneel en hobby. Het wordt dan ondoenlijk om paarden te houden tenzij je zelfvoorzienend bent of genoeg middelen hebt om alles uit het buitenland te halen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:33

En dat allemaal door een 'sportpaard' gemiddeld 3 uur langer vrije beweging te geven. Wauwie. :oo

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:36

Gini schreef:
En dat allemaal door een 'sportpaard' gemiddeld 3 uur langer vrije beweging te geven. Wauwie. :oo

Door de suggestie om het in regels en de wet vast te leggen. Dat heeft gevolgen namelijk en die zijn niet dat iedereen zijn paard een uurtje langer buiten laat staan en klaar is kees.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:39

Ah zo, ja, dat klopt. daarom dat ik in 1 van mijn eerdere berichten al pleitte voor meer gezond verstand omdat paardenwelzijn heel moeilijk in strakke regels te gieten is.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:47

Gini schreef:
Ah zo, ja, dat klopt. daarom dat ik in 1 van mijn eerdere berichten al pleitte voor meer gezond verstand omdat paardenwelzijn heel moeilijk in strakke regels te gieten is.

Maar gezond verstand is ook iets dat je niet in regels kunt vastleggen. En zoals ik al eerder zei, maar te grabbel werd gegooid, de overheid moet toch een bepaald minimum stellen. Want gezond verstand is wat dat betreft te abstract.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:50

Strakke regels lijkt mij ook geen slim plan. Denk niet dat dat echt gaat werken.
Wel eens met dat je geen paard mag houden als die <6 uur p.d vrije beweging kan hebben. Dus dat staat los van rijden, wandelen aan de hand.

Waarom? Omdat ik vind dat een paard nog paard moet kunnen zijn.
Het is heel goed als je bij een beperkte weidegang zoveel mogelijk met het paard zelf probeert toe te voegen qua beweging. Dus rijden, wandelen oid. Maar als je 2 uur per dag met een paard beweegt en hij kan daarnaast nog maar 3 of 4 uurtjes van de 24 zelf lekker rond dollen en scharrelen door de wei, weet ik niet of het wel slim is om een paard te houden.

En dan kan je een sportpaard of een recreatief paard hebben, beide blijven gewoon paarden dus dat is in mijn ogen gewoon een slap excuus. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:50

Regels zijn nutteloos als dat niet valt te handhaven. We voelen ons er dan wel goed bij want he he, het staat in de regeltjes, maar wie gaat controleren? Welke regels? Welke hoeveelheid modder is nog ok om in te staan en vanaf wanneer niet meer? Hoe groen mag water worden voordat de eigenaar beboet wordt? Is de boete voor de eigenaar of eerder voor de houder?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:00

Gini schreef:

Het lijkt mij zeer onverstandig om het in wet en regelgeving vast te leggen, gewoon vanwege de effecten in de markt. Daarnaast vind ik dat 'men' elkaar de wet niet hoeft voor te schrijven in figuurlijke zin omdat er tussen de extremen heel erg veel grijs zit. Een verzameling meningen hoeft niet als feiten gepresenteerd te worden, dat werkt alleen maar verwarrend. Vermakelijk op een forum, maar volstrekt onnodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:12

Sommige paarden durven alleen op stal te slapen, of ze nu in een kudde staan of niet. Zulke heb ik. Die waren kapot toen ze een tijdje dag en nacht buiten moesten blijven en hebben eenmaal op stal een dag en een nacht geslapen en gerust om bij te komen.
Er zijn ook paarden die in een stal juist weer niet gaan liggen, natuurlijk.

Wat betreft paard zijn en individuele behoeftes: Kijk eens naar een met schapen werkende collie en een schoothondje. Ik denk dat het niet moeiijk te begrijpen is dat die niet gelukkig zouden zijn in elkaars leefwijze, hoewel ze daar uiteindelijk wel in zouden kunnen schikken. Toch zijn het in eerste instantie gewoon honden met basisbehoeften die gelijk zijn. Maar niemand gaat roepen "het zijn honden dus ze moeten buiten leven", of "alle honden moeten in huis leven en aan de riem uitgelaten".
Op het moment dat een paard gefokt wordt voor, en geconditioneerd wordt om, bepaald werk te doen en daarmee in een bepaald stramien te lopen, kan dit paard blijer zijn met geboden comfort dan met "paard zijn" in voor hem barre omstandigheden (hoewel ook dit paard er aan zou kunnen wennen).
Dan kun je beargumenteren dat "het niet hoort" om een paard op stal te hebben "omdat het een paard is" en vergelijken met een paard in de natuur (die simpelweg vrijwel contunue aan het overleven zijn en dus echt geen vergelijk), maar dat is een slap argument omdat er ook gewoon bewijsbare voor en nadelen aanzitten waar je beter naar kunt kijken.
Op het moment dat je merkt dat een paard aantoonbaar niet goed in zijn vel zit, is het tijd om dingen te veranderen voor dat paard.
Maar het is onzin om bij voorbaat alle eigenaren die toevallig een paard veel op stal hebben, of die paarden altijd buiten hebben, te veroordelen vanwege eigen principes.

Bepaalde praktijken zijn niet okee, maar je kunt niet in het algemeen stellen dat een paard op stal per definitie ongelukkig is en een buitenpaard per definitie gelukkig.
Er zijn diverse manieren van houden mogelijk die allemaal okee kunnen zijn.
Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zo recht tegenover elkaar gaan staan als het over paardenhouden gaat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:32

Lusitana, ik ben het met je eens. Maar er wordt soms hier en daar voorbij gegaan aan feiten die handig zijn om te weten (jij weet ze wel). Een van die feiten is dat paard als diersoort de mens nodig heeft voor het voortbestaan. Ooit, lang geleden, is het paard zich gaan aanpassen aan het leven met de mens en dat heeft ervoor gezorgd dat de diersoort nog bestaat. Zonder de mens is het paard ten dode opgeschreven omdat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen (hier is het voorbeeld van de Oostvaardersplassen wel op zijn plaats) en niet zullen overleven. In Nederland zullen paarden sterven van de honger als de mens niet meer voor ze zorgt. En ook in het buitenland zorgt de mens dat wilde of verwilderde kuddes in evenwicht blijven, het is dus een redelijk utopische gedachte dat een paard terug moet naar de natuur en dan het beste gedijt. Het paard doet evolutionair al eeuwen zijn best om de mens voor zich te laten zorgen en dat is omdat het dier het zelf niet kan. Beetje net als mensen, wie redt zich nog in een grot ergens?

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:43

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:47

Het klopt dat een schoothondje niet dezelfde bewegingsbehoefte heeft als een Border Collie, maar er is wel een minimum in wat we acceptabel vinden. Een schoothondje in een bench houden en er 1 keer per dag een blokje om mee lopen, zou ook heel wat hondenliefhebbers voor de kop stoten.
Honden kun je daarenboven niet rechtstreeks vergelijken met paarden, want in de gemiddelde woonkamer kan een hond langer rechtuit lopen en wilder spelen dan een paard in zijn box. En als die voor de deur gaat staan, wordt die in veel gevallen ook nog in de tuin gelaten.
Het is geen geval van 'je doet het 100% goed' of 'je doet het 100% fout'. Uiteraard niet, en dat is waarom welzijnsdiscussies noodzakelijk zijn.

Van zodra je een hekje om je paard plaatst, beperk je het paard en moet het paard zich aanpassen aan de mens. Dan is niet alleen slecht, dat is ook goed (de kans dat je paard opgegeten wordt door een poema is opmerkelijk kleiner). Maar dat wilt toch niet zeggen dat we alles dan maar mogen en moeten doen, want hey, het paard zal zich wel aanpassen? Ik ben er 100% zeker van dat een paard dat nooit buiten komt (en dan bedoel ik echt letterlijk nooit) zich daar uiteindelijk ook bij neer zal leggen en ogenschijnlijk normaal zal tonen. Maar moeten we dat dan maar willen en ok vinden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:04

Gini, dat erbij neerleggen hebben ze 100en jaren geleden al gedaan, het paard heeft zich al heel lang geleden aangepast aan de mens en er is niks wilds meer aan. Maar het blijft wel een paard, het wordt geen mens.

Er zijn ook geen regels of wetten voor hoelang een hond moet lopen toch?