Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 13:56

Sonja_vR schreef:
Opstaande rand om de paddock heen om uitloop/waai te beperken
Veel meer kun je niet doen

Ok ik ga gewoon kijken hoe het uitpakt dan.

Is herbestemming uit de sloot drink waardig?
Eventueel een weidepomp (koeienwaterbak). Of waterbak met vlottersysteem met een zonnepaneel er op?
Wij vangen water op in Ibc vaten maar die moet je eigenlijk beschermen tegen licht ivm algengroei etc

Het is wel drinkwaardig. Ik had al gekeken naar zo'n weidepomp voor paarden maar denk dat ik regenwater frisser vind, ivm eventueel botulistme, troep van boeren uit de omgeving en leverbot... aangezien mijn eigen paard slootwater lekkerder vind als leidingwater dacht ik juist aan regenwater :')

Natuurlijke heining , misschien iets van meidoorn oid?
Je zult er sowieso tijdelijk schrikdraad voorlangs moeten zetten on de haag de tijd te geven voldoende groot/volwassen te worden
Maar op den duur kan die fungeren als heining

Meidoorn zat ik ook naar te kijken maar de stekels vallen in het gras en dan zit je weer dat de paarden daar last van kunnen krijgen.

Nohra

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 13:56

de quotes staan ertussen :D

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 14:00

@ tess_84: O geeft niks hoor :-) Had alle info al bij de leverancier gevonden. Maar die paddock wat jij hebt, is bijna een kopie van mijn paddock met die opstaande rand aarde!

Wat een goed idee van die opsluitbanden. Ik ga even kijken naar bielzen die ik nog heb liggen en dan twee paden maken zodat ze alleen door 2 stukken kunnen en niet door de gehele bebossing. Echt niet uit te leggen eigenlijk..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:43

Opsluitbanden idd, of bielzen. of hardhouten rand , of aarden wal
Er Zijn verschillende opties :j

Regenwater is idd mooi, je zit alleen met opslag
Langdurig opslaan moet je opletten dat het niet dood slaat, geen algenoverload

Liefst dus licht vermijden en temperatuur ook niet te hoog
Ik heb hier in de tuin een Ibc vat staan(zo een semi doorzichtig witte 1000liter tank in een kooi) als regenton
Dat water is best wel groen en word in de Zon ook gewoon flink warm wat qua bacteriegroei misschien ook niet aan te raden is bij drinkwater gebruik

Op de wei hebben we een bron , dus krijgen ze grondwater wat we omhooglopen met elektrische pomp of handpomp
Daar moet je weer mee opletten qua ijzergehalte (heel hoog bij ons , dus supplement bij ivm mineralen opname )

Weet je trouwens zeker dat er geen bron is geslagen bij jullie in het verleden?
Komt best veel voor

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 15:03

We hebben een put maar daar gaat de regenafvoer in dus denk niet dat dat bronwater is.
Zit nu te kijken of ik er weer een 'natuurlijke draai' aan kan geven. Dus een soort mini poel die door regenwater gevuld wordt. En als het waterpeil dan te laag zou staan dat er een soort automatisch iets is die het met leidingwater aanvult... ofzoiets :')

Ben ook aan het kijken naar rozenbottelsstruiken voor om de rand van mijn bak, dat staat wel erg mooi (er staat al een gedeelte). Misschien kan ik die gebruiken om de weide sloot af te sluiten voor de paarden. Volgens mij laat die geen stekels vallen :=

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:26

Plaats je je tekening van je nieuwe plan nog?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:46

Rozenbottels zijn lekker volgens mijn pony's en op oude stal snoeiden pony's ook de rozenstruiken naast de staldeur als ze de kans kregen.

Stilstaand water trekt vervelende steekbeesten aan, liever niet dus.
IBC vat afdekken en goed in de schaduw zetten (noordkant gebouw en onder de bomen). Er zijn ook zelfdrinkers voor ibc vaten, dan hoef je enkel het waterniveau in de gaten te houden en kunnen je pony's genoeg drinken.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 22:20

GDG schreef:

Helaas kan ik dat niet doen want het Internet is nog steeds niet aangesloten. Zit nu alleen met mn mobiel en daar staat de tekening niet op hopelijk heb ik volgende week Internet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:19

Nohra schreef:
GDG schreef:

Helaas kan ik dat niet doen want het Internet is nog steeds niet aangesloten. Zit nu alleen met mn mobiel en daar staat de tekening niet op hopelijk heb ik volgende week Internet.

Leuk, ik ben nog steeds benieuwd :) .

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:57

Hierbij wat foto's. We zijn begonnen met de paddock *\o/* Het was een hels karwei om alle puin die eronder lag met de hand weg te halen want alles was aangestampt door de trekker. De blaren staan op mijn handen... We hebben de kant van de bomensingel open gelaten voor een wat natuurlijkere uitstraling. Het zand ligt er nu voor een gedeelte in. Het is een combi geworden van rivierenzand en klapzand, doordat de paddock veel hoger ligt als de rest van de wei zal het water snel weg kunnen. Mocht het niet weg kunnen leggen we er drainage pijpen in die mijn man makkelijk in kan graven. Maar dat is volgends de loonwerker niet nodig.

De paddock is 35 meter lang en tien meter breed bij het breedste gedeelte. Dan is er een dijkje gemaakt waardoor het zand in de paddock blijft. Hier komt een hekje op zodat ze niet alles uitlopen maar dat is tijdelijk. Als het is ingeklonken en er begroeiing overheen is gekomen kan het hekje weg en kunnen ze ook in de bomensingel staan :-)
Laatst bijgewerkt door Nohra op 19-09-16 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nohra op 19-09-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 20:54

Afbeelding

Zand ligt erin! Nu nog even netjes maken, hekwerk eromheen en klaar!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:23

Leuk is dat hè, als het 'echt' wordt!

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 10:43

GDG schreef:
Leuk is dat hè, als het 'echt' wordt!

Ja heel leuk! Gaat sneller als ik dacht zelfs.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 12:21

Weet iemand welke grind soort het geschikte is voor paardenhoeven? Ik wil een stukje keienpad maken en dacht eerst aan zand maar denk dat dat niet goed blijft liggen en dat de keien kantelen. Grind tussen de spleten van de keien gaat denk ik beter en is stabieler.

Maar moet ik dan kijken naar rond of juist kartelig of grof of fijn grind? Iemand die ervaring heeft met grind en paardenhoeven?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:37

Nohra schreef:
GDG schreef:

Heb je je tekening/internet al? Ben nog steeds benieuwd hoe het nieuwe plan geworden is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:16

Nohra schreef:
Weet iemand welke grind soort het geschikte is voor paardenhoeven? Ik wil een stukje keienpad maken en dacht eerst aan zand maar denk dat dat niet goed blijft liggen en dat de keien kantelen. Grind tussen de spleten van de keien gaat denk ik beter en is stabieler.

Maar moet ik dan kijken naar rond of juist kartelig of grof of fijn grind? Iemand die ervaring heeft met grind en paardenhoeven?

Riviergrind, dus rond/ovaal van vorm. Scherpe stukken wil je niet, die kruipen in de witte lijn en verder overal tussen.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:42

tamary schreef:
Nohra schreef:

Riviergrind, dus rond/ovaal van vorm. Scherpe stukken wil je niet, die kruipen in de witte lijn en verder overal tussen.

Ah Dank je, ga ik naar kijken

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:46

Afbeelding

Oranje gedeelte kunnen de paarden in de winter komen. Weiland is dan erbij open in de zomer. Gele gedeelte is alleen als je met je paard wil lopen naar de bak en op het grote gele stuk kan je je auto en trailer kwijt. Roze gedeelte kopen de varkens en de paarden kunnen geen rondje lopen dus als ze hooi gegeten hebben in de stal moeten ze het hele pad aflopen naar het waterpunt op het einde in de paddock. Erg lastig uit te leggen..

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 07:56

Heb even wat foto's opgezocht met Hoe de paddock er nu bij ligt. Het is nog niet helemaal af, de punten van de palen moeten nog netjes afgezaagd worden en er moet nog een stuk hek bij. Nu hebben we tijdelijk dranghekken neergezet. Het stukje bij de bomen is open maar omdat ze de bomen nu beginnen aan te knagen zal er een hek moeten bijkomen. Ik heb een liksteen van paard natuurlijk neergelegd en daar werdt gretig gebruik van gemaakt, ze hadden dus mineralen tekort.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De paddock is 35 lang en 10 meter breed.
Laatst bijgewerkt door Nohra op 08-12-16 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 08:04

En hier een paar foto's van het stukje waar ik nog mee bezig ben om tot een goed ontwerp te komen. Vlak langs de schuur komen sleconplaten te liggen (een pad), dat is het gele gedeelte op de tekening waar je naar de vak kan lopen met je paard zonder door de kudde te hoeven.

Heb hier al veel ideeën voor maar meer ideeën zijn welkom. Het pad wordt vier meter breed en er komen dus een aantal bomen in het pad te staan, die moeten dan even goed afgeschermd worden. Verder wil ik hier wat hobbels/heuveltjes maken, een stukje keienpad en iets meer bospad met wat boomstronken e.d.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schuur is 28 meter lang, het stuk vanaf de stal om dit pad te belopen naar de bak is 45 meter lang.

Het pad wat van de bak naar de paddock loopt is 55 meter lang.(Daar ligt nog geen pad, dat moeten we nog realiseren)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:42

Nog eentje dan... :Y)
Heel rustgevend ze zo te zien staan...
Afbeelding

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:44

Ziet er goed uit zeg!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:40

Leuk, de tekening en foto's. Zo te zien hebben de paarden het erg naar hun zin en de paddock is heerlijk droog, super.

Dit stukje snap ik niet helemaal:
Citaat:
Vlak langs de schuur komen sleconplaten te liggen (een pad), dat is het gele gedeelte op de tekening waar je naar de vak kan lopen met je paard zonder door de kudde te hoeven.

Heb hier al veel ideeën voor maar meer ideeën zijn welkom. Het pad wordt vier meter breed en er komen dus een aantal bomen in het pad te staan, die moeten dan even goed afgeschermd worden. Verder wil ik hier wat hobbels/heuveltjes maken, een stukje keienpad en iets meer bospad met wat boomstronken e.d.

Heb je het hier over de twee paden die tegen elkaar aanliggen? Dus het gele stukje (1m breed ofzo?) met het oranje stuk eraan?

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:18

GDG schreef:
Leuk, de tekening en foto's. Zo te zien hebben de paarden het erg naar hun zin en de paddock is heerlijk droog, super.

Dit stukje snap ik niet helemaal:
Citaat:
Vlak langs de schuur komen sleconplaten te liggen (een pad), dat is het gele gedeelte op de tekening waar je naar de vak kan lopen met je paard zonder door de kudde te hoeven.

Heb je het hier over de twee paden die tegen elkaar aanliggen? Dus het gele stukje (1m breed ofzo?) met het oranje stuk eraan?

Afbeelding

Aan de rechterkant van de grote schuur komt een pad van stelconplaten van 2 meter breed. Hier kan je met je paard gewoon naar de bak lopen zonder dat je de kudde moet storen. Daarnaast ligt het oranje pad (vier meter breed) die aan het eind de hoek omgaat (richting de bak) en dan weer een bocht maakt richting de paddock (die ligt helemaal onderop en is ook oranje). Hoop dat je het zo een beetje snapt :+