Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Santos_05 schreef:Volledig afhankelijk wat je zelf kan doen. Wij hebben ook stukken van een halve hectare - 3/4 ha die we maaien, maar kunnen dan ook alles zelf doen. Door de loonwerker is het maaien/schudden/harken en pakken maken sowieso een dure hobby![]()
Wat een top weer! Balen dat we alles al gemaaid haddenVoor ons zou af en toe een buitje goed zijn, kan het nog even hard groeien.
@Ine, 3 plakken langer? Of 3 plakken meer? De lengte van de pakken is toch de instelling van de machine
. Soms heb ik een pak met 6 mega dikke plakken in, terwijl ik meestal 9 plakken heb etc, maar de lengte van de pakken verschilt dus ook enorm. Ik heb gerust baaltjes ertussen die 20-30cm langer zijn én veel zwaarder zijn dan de kortere. Het is niet dat die dan losser geperst zijn, maar dat ze dus ook daadwerkelijk veel zwaarder zijn. Meestal zijn het die baaltjes waarin de plakken mega dik zijn, die zelf ook zo zwaar zijn (6 plakken die overeenkomen met ongeveer 10-12 gewone plakjes)
Ibbel schreef:Ja, dat snap ik. Dat gaat net zo snel als wat in plastic zit en opengemaakt wordt. Want dat is ook niet hooi-droog.
Magica schreef:Ibbel schreef:Ja, dat snap ik. Dat gaat net zo snel als wat in plastic zit en opengemaakt wordt. Want dat is ook niet hooi-droog.
Ahh oke bedankt voor je berichtje.
Wij hebben namelijk voor het eerst onze weide laten maaien en laten hooien. Dat is aankomende vrijdag twee weken geleden. We controleren bijna elke dag het hooi maar tot nu toe zonder problemen. Dan ga ik er vanuit dat alles goed gaat?
ik ook een loonwerker kunnen vinden die er kleine midibalen van kan maken en sealen. En dat is echt zoeken hier in de omgeving. Lees ik heb nog geen gevonden. De loonwerker die hier normaal het hooi doet hebben alleen maar grote persen, en wikkelen kunnen die het kleinste 1.10 aan rondbalen. Dat is te groot voor maar 3 paarden, dan moet ik weer als een gek voordroog voeren. Terwijl de mijne dus eigenlijk geen voordroog nodig zijn.
Overdags dus in de bak op de paddock. Snachts krijgen ze gewoon hooi. En ja dan is een baal van 1.10 echt teveel.
Heb geen zin in ruzie daarom, maar dat gebeurd dus niet weer. 
jansje73 schreef:In Belgie hebben ze nog kleinere en lichtere pakjes hooi dan bij ons in NL !!! Dan kan je er 511 pakkjes hooi van 1 Hectare vanaf halen.
. En die wegen schat ik zo'n 15 tot soms 20kg. Toen ik nog in België hooi kocht waren die pakjes inderdaad kleiner en lichter.
.