Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:18

Wij hebben naar veel pech toch 24 pakken van een 400 kilo van 3ha kunnen halen.Veel minder als anders maar genoeg voor de winter ik had nog 10 pakken staan.normaal komen er nog 10 pakken extra vanaf.
Maar we hadden idd moeite met het drogen er van het is s'morgens lang nat en word s'avonds weer vroeg vochtig.Dus ik ben benieuwd naar de kwaliteit.Het is de eerste keer dat we zo laat verpakt hooi hebben.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:27

Santos_05 schreef:
Volledig afhankelijk wat je zelf kan doen. Wij hebben ook stukken van een halve hectare - 3/4 ha die we maaien, maar kunnen dan ook alles zelf doen. Door de loonwerker is het maaien/schudden/harken en pakken maken sowieso een dure hobby ;)

Wat een top weer! Balen dat we alles al gemaaid hadden :+ Voor ons zou af en toe een buitje goed zijn, kan het nog even hard groeien.

@Ine, 3 plakken langer? Of 3 plakken meer? De lengte van de pakken is toch de instelling van de machine ;)

Klopt, maar die machine is niet zo accuraat meer denk ik :'). Soms heb ik een pak met 6 mega dikke plakken in, terwijl ik meestal 9 plakken heb etc, maar de lengte van de pakken verschilt dus ook enorm. Ik heb gerust baaltjes ertussen die 20-30cm langer zijn én veel zwaarder zijn dan de kortere. Het is niet dat die dan losser geperst zijn, maar dat ze dus ook daadwerkelijk veel zwaarder zijn. Meestal zijn het die baaltjes waarin de plakken mega dik zijn, die zelf ook zo zwaar zijn (6 plakken die overeenkomen met ongeveer 10-12 gewone plakjes)

Wij hebben dit jaar 511 pakjes gehaald in 1 snede van een dikke hectare land.

Fijn dat jullie toch nog gehooid hebben beatje! Jammer van de opbrengst, maar beter dan helemaal niks, toch? Hopelijk is de kwaliteit ook gewoon goed.

beatje

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:31

Ja hoor Ine,ben zeer blij dat we voorraad hebben staan,plus dat de paarden vanaf volgende week of zo de hele 3ha op mogen.Dat vinden ze altijd geweldig :-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:28

511 pakjes van 1 ha?! Ik ben compleet verbaasd haha.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:56

Pff ben jaloers ;)

Ik heb geen idee hoe het er momenteel bij staat en of er nog iemand gaat hooien binnenkort. Zit erg weinig thuis deze maand dus het zal wel gewoon afmaaien worden waar de paarden nog niet kunnen komen. Dan kan het weer kort en hopelijk een beetje groen de winter in straks. Misschien volgend jaar beter.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:00

Heeft iemand een idee na hoeveel tijd bijvoorbeeld een klein pakje hooi zou kunnen gaan beginnen met broeien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:57

Broei begint met een dag of 2-3 al. Ik heb hier de eerste snee in plastic nu open, is 8 weken oud, heeft 4 dagen gedroogd, en zelfs dat begint na 2 dagen alsnog wat warm te worden. Zijn midirollen, dus met 3 dagen zijn ze ook alweer op. Maar broei gaat heel snel dus.

Hier ook nog een mooie tweede snee eraf gehaald, 37 midipakken van 8000 m2. Vorig jaar nieuw ingezaaid, dus de mat is nog heel dun eigenlijk. In totaal net geen 100 midirollen dus dit jaar, heel niet slecht.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:08

Ik bedoel dan onverpakt hooi wat eventueel van binnen niet droog genoeg was tijdens het persen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:12

Ja, dat snap ik. Dat gaat net zo snel als wat in plastic zit en opengemaakt wordt. Want dat is ook niet hooi-droog.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:35

Ibbel schreef:
Ja, dat snap ik. Dat gaat net zo snel als wat in plastic zit en opengemaakt wordt. Want dat is ook niet hooi-droog.

Ahh oke bedankt voor je berichtje.
Wij hebben namelijk voor het eerst onze weide laten maaien en laten hooien. Dat is aankomende vrijdag twee weken geleden. We controleren bijna elke dag het hooi maar tot nu toe zonder problemen. Dan ga ik er vanuit dat alles goed gaat?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:33

Wij gaan morgen nog een hectare maaien en hopen dit dan vrijdag in de pak te krijgen. Worden wel gewikkeld. Ben heel benieuwd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:22

Mijn 3de snede zit sinds vrijdag in de pakken. 6 iets kleinere pakken. 1,10 m op een 1m zijn ze geloof ik. De anderen zijn allemaal op 1,20 x 1 m gedaan.

Nu het nog zo warm is begin ik nog niet aan die voordroogpakken. Dat gaat te snel broeien door de warmte. Normaal doe ik een week met een pak voor 4 paarden. Voorlopig ga ik nog een ronde baal hooi gaan halen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:02

Magica schreef:
Ibbel schreef:

Ahh oke bedankt voor je berichtje.
Wij hebben namelijk voor het eerst onze weide laten maaien en laten hooien. Dat is aankomende vrijdag twee weken geleden. We controleren bijna elke dag het hooi maar tot nu toe zonder problemen. Dan ga ik er vanuit dat alles goed gaat?

Als het na 2 weken niet warm is van binnen, gebeurd er niks meer mee. Meestal is het in de eerste 2 weken dat die broei te hoog wordt. Wij hebben daarom ook altijd dunne metalen pennen in de pakken staan voor controle. En na een paar weken gaan die eruit.

Ik hoop nog een 3e snee eraf te kunnen halen. Het gras groeit echt als een gek. Maar dan moet het naast dat het met een paar weken nog goed weer moet zijn :P ik ook een loonwerker kunnen vinden die er kleine midibalen van kan maken en sealen. En dat is echt zoeken hier in de omgeving. Lees ik heb nog geen gevonden. De loonwerker die hier normaal het hooi doet hebben alleen maar grote persen, en wikkelen kunnen die het kleinste 1.10 aan rondbalen. Dat is te groot voor maar 3 paarden, dan moet ik weer als een gek voordroog voeren. Terwijl de mijne dus eigenlijk geen voordroog nodig zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:13

Meen je dat nou? Dat is toch niet zo veel groter als een midi-baal? Die past hier namelijk net niet in een bak van 80x120.

En met 3 D-ponies verwacht ik dat we (bijna) 2 midi-balen per week nodig zullen hebben want 2 stuks doen er een dag of 5 mee. Met een ouderwets baaltje zonder plastic met 2 ponies 1 baaltje per dag.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:15

Ik voer voordroog alleen maar als lekker ;) Overdags dus in de bak op de paddock. Snachts krijgen ze gewoon hooi. En ja dan is een baal van 1.10 echt teveel.

Ik heb midibalen gezien van een 50 cm doorsnee die ook korter waren dan die grote die wij hebben. Dat zou perfect zijn. Die zijn nl ook nog verkoopbaar. Oa aan de buurvrouw wiens paard wel voordroog moet hebben, maar die met 1 paard zon grote baal al helemaal niet op krijgt. En ja vorige winter hebben we steeds balen gedeeld, maar dat kan prijstechnisch niet uit. Lees zij dacht dat die balen maar een paar euro stuk zijn en zat kwa prijs op de helft van wat ze verbruikt had en de balen kosten (alles dus gedeeld door 4 en zij moest dan een kwart betalen) ;) Heb geen zin in ruzie daarom, maar dat gebeurd dus niet weer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 17:22

Ah ja dat scheelt natuurlijk wel enorm :)

Wij hebben gewoon hooi uit plastic, voordroog moet ik niet.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:30

Wij hebben ongeveer 100-120 kleine baaltjes hooi (zelf gemaakt) deze worden gevoerd aan onze merrie die hoefbevangen is geweest en dan hebben we nog 20 grote rondbalen onverpakt hooi voor de andere drie.

Ik heb geen idee of het genoeg is, ik hoop het van wel. In elk geval staat onze hooischuur prop vol dus meer kan er eerst ook niet bij ;-)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:10

In Belgie hebben ze nog kleinere en lichtere pakjes hooi dan bij ons in NL !!! Dan kan je er 511 pakkjes hooi van 1 Hectare vanaf halen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:12

jansje73 schreef:
In Belgie hebben ze nog kleinere en lichtere pakjes hooi dan bij ons in NL !!! Dan kan je er 511 pakkjes hooi van 1 Hectare vanaf halen.

Als dat over mijn pakjes gaat... Dat is in NL :). En die wegen schat ik zo'n 15 tot soms 20kg. Toen ik nog in België hooi kocht waren die pakjes inderdaad kleiner en lichter.

Net even een gemiddeld pakje opgemeten: 96x40x52 ongeveer, en heel dicht geperst. Zou inderdaad kunnen dat er nog grotere kleine pakjes worden gemaakt, maar ik vind dit formaat groot genoeg om elke dag mee te zeulen :+ .

Zou ook zomaar bijna 1,5ha kunnen zijn, ik krijg het niet echt goed opgemeten via Google Maps en het is maar een deel van ons volledige perceel.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:26

Gisteren 37 midibalen geperst en gewikkeld. Ik ben blij

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:04

Hier is nog 1ha gemaaid zodat het mooi kort de winter in gaat. Zal niet veel vanaf komen want het is al de 3e snee maar voor het gras is het wel goed.
En we hebben zelf al genoeg ruwvoer dus dit gaat naar iemand anders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:01

Gisteren nog vijf grote balen binnen gehaald in plastic.
Perfect droog. Net hooi.

Im totaal deze zomer 13 grote balen in plastic.
206 baaltjes hooi.
Voor ons weinig dit jaar.
Maar we zijn er erg blij mee.
Allemaal goed droog binnen gekregen.

Nobodylikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:54

Hier in Noord-Holland hoor ik mensen juist over de goede oogst dit jaar.. Hooiprijs is met een euro per baaltje omlaag tov vorig jaar dus ik ben allang blij!!

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:10

Wij hebben ook super veel hooi dit jaar (Overijssel). Normaal hebben wel altijd veel minder baaltjes.