Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:54

Interessant topic! Volgende maand krijgen we de sleutel van ons droomhuis met ruimte voor onze pony's. Weiland huren we in de buurt en aan huis willen we (in het voorjaar) een paddock maken voor de winterperiode. Ik zoek een betaalbare manier om komende winter door te komen en tapijt zou zomaar een oplossing kunnen zijn! Ik ben erg benieuwd naar foto's in de 'natte periode'.. Hoe houd het tapijt dan? En ook op kleigrond toe te passen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 01:03

Zouden grasmatten minder goed werken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:18

Zidore schreef:
Iemand ervaring met het tapijt in de bak? Hier wordt de bak in de zomer best zwaar en zou een tapijt dan kunnen helpen? Moet je de bak dan nog gelijk trekken of blijft al het zand liggen?

Ik denk dat het wel zou kunnen werken, maar je hebt wel grote stukken nodig én het moet 15/20 cm diep liggen. De stroken ruim over elkaar heen leggen op omhoog werken te voorkomen én de bak moet mooi vlak blijven; losstaande/gravende/rollende paarden is echt een no-go.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:42

Geryon, ik heb grasmatten en ben er niet zo tevreden mee eerlijk gezegd. Ze liggen er inmiddels 3 jaar, en ik heb er al spijt van gehad dat ik ze gelegd heb.

Een klein beetje oppervlakkige modder kunnen ze prima hebben. Wij hebben ze in de zomer gelegd en de eerste maanden hadden we geen problemen. Maar zodra het echt erge modder wordt kunnen de grasmatten er niet meer tegen op. Ze zakken dieper en er vormt zich toch een laag modder bovenop. En uiteindelijk gingen ze bij ons zelfs stuk als de paarden erop liepen. Als de grond zo nat is dat ze geen enkele stevigheid meer geeft kunnen de opstaande randen in de grasmatten het gewicht van de paarden niet meer dragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:50

Daar komt bij dat grasmatten poreus zijn/gaatjes hebben omdat ze wel snel water moeten kunnen doorlaten. Hierdoor zijn ze ook minder sterk als er piekgewicht op komt (een paardenbeen bijv).
Nu zul je ook in grasmatten veel kwaliteitsverschil hebben, maar goede vloerbedekking is gewoon veel sterker.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:44

Hebje het dan over bijv kunstgras van een hockeyveld? Ik kan daar vrij goedkoop aan komen. Leek me wel wat, maar als dat niks is, sla ik het maar over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:50

Ik denk dat het handig is om een mulle zandbodem versteviging te geven, maar niet om een modderbodem tegen te gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:10

Dus als het droog is, grond gelijk maken, tapijt erover (zijkanten nog vastzetten of hoeft dat niet?). Als het dan nat begint te worden, wordt het niet meer zo'n diepe modderpoel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:44

Zijkanten vastzetten is wel handig, maar ik vraag me af of vloerbedekking veel trekkracht op één punt kan hebben. Het is een geweven materiaal tenslotte.
Ik heb in mijn paddock mijn tapijt als looppad iets omhoog gelegd tegen de gazen omheining aan en vastgezet met tiewraps. dat ligt nog steeds netjes zonder inscheuren oid.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:47

Ik zit te dubben wat handig is voor het pad bij ons... veel verschuiven kan het niet daar het redelijk smal is. En de kudde loopt er met regelmaat overheen (van de hal naar de weide, van de weide naar de hal waar hooi gevoerd wordt en waar de waterbakken staan). Ik ben een beetje bang dat het inderdaad gaat scheuren als we het vastzetten, en ze lopen er zo regelmatig overheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:28

Als het op een bodem ligt die niet veel zal inzakken zal er weinig druk op de zijkanten komen te staan en dus ook niet gaan scheuren.
Mijn ervaring op de zandbodem is dat als er niets ligt het een mulle ondergrond is bij droog weer, maar ligt er iets op dag het zand zich 'verhard' tot en vlakke plaat. Ook met nat weer.
Maar modder/klei kan zich heel anders gedragen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:37

Fabster schreef:
Hebje het dan over bijv kunstgras van een hockeyveld? Ik kan daar vrij goedkoop aan komen. Leek me wel wat, maar als dat niks is, sla ik het maar over.

Er is een bedrijf dat rijbakken maakt van dat soort kunstgras. Niet gesnipperd maar als hele plaat. In Duitsland schijnt het meer voor te komen als bodembedekking. En hier in het topic is ook iemand die het heeft liggen. Het leek mij ook wel wat voor stel-je-voor-ooit.

Ik ben wel benieuwd naar wat voor grasmatten dan niet bevallen. Is dat van dat grastapijt/matten voor de tuin of ook van het sport kunstgras?

GC: als het zo smal is kan je dan niet beter tegelen?
Ik heb het nooit rechtstreeks op de kleigrond gelegd, altijd een laag zand er onder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:15

Nee, is 2 meter breed ofzo. En een meter of 100 lang. Aangezien ze vaak een sprintje trekken van hal naar weide of andersom, zijn tegels geen veilige oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:45

Met die afstand is niks leuk om aan te schaffen :)
Ik zou een bedje van zand op de klei doen met een stevige tussenlaag. Niet afgraven, maar juist lekker de hoogte in.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:01

Wij hebben vorig jaar een groot stuk aan 1 gebruikt en dat werkt goed en blijft mooi.
De kleine stukken vloerbedekking ,die we op een ander stuk hebben gebruikt ,gaan opstropen ,komen omhoog en wordt rommelig.Er komt nog geen klei omhoog ,dus als worteldoekvervanger werkt het wel.Wij hebben een shovel en gooien er weer een dikke laag zand op voor de winter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:41

Wordt het dan geen modder bovenop het tapijt?

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:56

Nee geen modder.
Vorig jaar iets opgehoogd ,daarover het tapijt en daar over zand.Het is met veel regen nat ,droogt snel want het water loopt weg.Mengt zich niet met de klei eronder,alleen zand,geen modder dus.
We gaan het weer proberen aankomende winter.Jullie horen het wat er gebeuren gaat!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:08

Fijn om jullie ervaringen ook met kleigrond te lezen.. Manlief is nog niet helemaal overtuigd, maar het lijkt mij een prima oplossing en wil het in ieder geval een winter uitproberen

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:27

het is mij nu even onduidelijk wat de vloerbedekking doet bij hele modderige omstandigheden.. Paddock is nu mooi droog en zit te overwegen om vloerbedeking weg te gaan leggen, ligt het in ieder geval mooi strak!

Kan iemand mij vertellen of de vloerbedekking mooi blijft liggen en werkt bij hele modderige ondergrond?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:41

Het laat iig de modder niet door omhoog en geeft een vlakker oppervlak, waardoor de paarden minder natte voeten krijgen en je zelf ook makkelijker kunt lopen.
Nú is iig dé tijd om het te leggen.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:50

Daarom! Nu vanavond even de staleigenaar overtuigen.... :P
Hoe komen jullie aan de vloerbedekking?

Ik heb nu iemand gevonden die 80-100m2 heeft maar dit is wel van een zolder, 4 slaapkamers en een woonkamer...

Is dat handig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:53

Dat zijn dus losse stukken en die moet je óf stevig overlappend neerleggen óf aan elkaar vast maken anders gaan van de losse stukken de randen zich omhoog werken.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:14

hoe zetten jullie de vloerkleden vast dan? Gewoon met haringen in de grond slaan ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:16

Bij mij ligt de zijkant vast met tiewraps aan het gaas hek, maar alleen omdat ik het een stukje rechtop wilde hebben zodat ze niet van de plantjes uit de border konden snoepen door het gaas heen :D
De rest ligt los met een laagje zand er op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:50

Het is niet mijn eigen stal, maar de boerderij van vrienden, waar mijn 3 dieren ook staan. Ik zal nog eens overleggen en op zoek gaan naar tapijt. Ze waren op zich wel geïnteresseerd aangezien het echt een diep modderpad wordt (maar lijkt me ook een goede oplossing bij de ingang van elk weiland) maar we willen er niet al teveel geld tegenaan gooien. Dus ik ga eerst eens kijken of er kleden gratis op te halen zijn ergens, of goedkoop bij de kringloop ofzo (al denk ik dat die mooie dikke klassieke rode vloerkleden te duur zijn om hiervoor aan te schaffen :') )

Misschien eerst alleen het voorste stuk, het stuk direct voor de hal, is een stuk breder en loopt dan uit in het pad naar de weides. Het is overigens geen klei bij ons.