Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:42

Tja, dat is Bokt nu eenmaal. Dat zit in een paard en alles wat daar buiten valt (zoals mijn merrie) dat kan gewoon niet ofzo...

Maargoed ik heb een bijrijder gevonden (mijn nichtje kwam heel voorzichtig met de vraag) *\o/* Kan niet elke dag maar ieder moment dat ze eens buiten komen is meegenomen toch?

_Evelien

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:44

24/7 op de weide met een stal erin die altijd open staat. :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:46

Ik denk dat ik het beste doe wat ik kan voor mijn paard. 5/7 schijnt het zonnetje en staat ze dus buiten. Enkel op maandag is de pensionstal toe en wordt ze dus niet buitengezet. Ik probeer dan vroeg op te staan zodat ik haar zelf kan buitenzetten.. Jammergenoeg ben ik er nu 6 weken niet en staat ze dus binnen, pf..
Maar de helft van de paarden op stal mogen alleen buiten als baasje weer eens zin heeft om te rijden.. Zielig.

isabel23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:47

Mijn pony staat zomers 24/7 in een grote weide met de kudde. In de winter gaat ze rond 11:00 naar buiten en 17:00 naar binnen met dezelfde kudde. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:02

Ach er zijn al tientallen van dit soort topics geweest de afgelopen jaren.
En het is altijd hetzelfde, als je deze topics moet geloven staan alle paarden in Nederland 24/7 buiten op de mooiste en beste plekken.

Ik wil die stallen/paddocks/weiland wel eens zien, ik ken vrijwel geen enkele plek waar ik mijn paard 24/7 buiten wil hebben.
Iemand kan er wel mooie verhalen over houden, maar die kan je zo mooi maken als je wilt.
Dan moet je zo'n plek bekijken na 3 weken regen, harde wind etc.

En de TS vroeg waarom je je paard niet 24/7 buiten zet?
Nou, ik vind dat in het late najaar/winter helemaal niet nodig.
Zomers is iets anders, dan lekker naar buiten met ze.
Maar nu, overdag naar buiten vind ik genoeg.
En daarna gewoon in stal tot de volgende dag.

En je hebt stallen en stallen natuurlijk.
Er zijn grote stallen waar de paarden alleen muren zien en te weinig frisse lucht hebben.
Dat is ook niet fijn.
En je hebt buitenstallen waar paarden 24/7 frisse lucht hebben en altijd buiten alles kunnen overzien.
En in zo een stal staat mijn paard, daar staat ze prima.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:05

Azmay schreef:
Yvank_ schreef:
Dus jij vind paarden die de hele dag in de stromende regen staan zonder schuilstal prima Tigra?

Ik vind dat prachtig, die beesten hebben een prima winterjas aan :j

ik zou geen oog dicht doen :7

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:05

van 07.30 tot +/- 19.30

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:31

Mijn pony staat 24/7 buiten in een gemengde groep van 14 paarden. Ze staan in de winter op een paddock met schuilstallen en bomen. Als het weer het even toelaat, gaan ze de wei op.

Hiervoor stond ik op een pensionstal waar de paarden iedere dag van 9 tot 17 buitenkomen in heel grote weides in gemengde groepen van 15 en verder op stal met hooi. Ik vond dit te veel op stal, maar de verzorging was verder zó tiptop op orde dat ik de stal echt iedereen zou aanraden.

Daarvoor stond ze 23/7 op stal. Dat zou ik nu echt nooit meer doen.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:40

Mijn mini's staan met zn 2e het hele jaar door op de wei met beschikking tot een stal waar ze zelf in kunnen. In de stal ligt stro en er hangt altijd hooi wat niet eten.
Ze staan bijna altijd buiten met zn 2e ook in de regen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:41

Hier lopen ze zomers buiten van 7.00 tot 20.00, in de winter meestal van 8.00 tot 16.00 maar dat is wel als het weer en de omstandigheden het toelaten. Zoals met het weer van de afgelopen dagen is alles hier zeik en zeiknat en ik gooi ze niet in tot de knieën in de prut zodat ze maar buitenstaan. Dus nu moeten we de paddock delen en dan komen ze een uur of 3 à 4 per dag eraf. Maar dit is dus alleen met heel slecht weer. Als het een paar dagen droog is en alles droogt iets af dan gaan ze weer de hele dag buiten.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:44

Mijn pony staat nu 20/7 op stal. Ze wordt er meestal 2x per dag uitgehaald. Ik probeer haar er 4 uur per dag uit te halen. Het liefst zou ik haar in een inloopstal hebben waar ze overdag ook nog een dagdeel op de wei komt, maar dit heb ik nog niet kunnen vinden. Een hele dag paddock is niks voor haar.

In de zomermaanden lekker 24/7 op de wei gelukkig.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:47

Mijn paard staat sinds vorige week niet meer op de wei ivm kapot lopen maar in de paddock met een maatje.
Dit van 08:00 tot 21:00 ongeveer en dan op stal. Ze krijgen een paar keer per dag hooi.

In de zomer/najaar staat ze 24/7 op de wei met 4 andere paarden

Ik heb er voor gekozen om ze 's nachts op stal te zetten omdat ze dan iig droog staat. In de paddock hebben ze ook droge plekken maar ze blijven veel in de blub staan. Er is geen schuilstal maar wel bebossing naast de paddock. Ze staat ook met een deken omdat ze niet zo dol op regen is en ik een dikke vacht niet praktisch vind.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:50

24/7 buiten met schuilstal.

Overdag in het weiland en snachts in de paddock :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:53

geerke schreef:
Azmay schreef:

Ik moet zeggen dat ik beter slaap nu mijn dame naar binnen kan. Echter zou ik haar zo weer 24/7 buiten zetten zonder schuilstal, ze komt echt zelden tot nooit binnen om te schuilen. Eigenlijk komt ze alleen binnen om te eten. Zelfs met dit weer staat ze vrolijk buiten achter de stallen te kijken hoe haar vriendjes voor de regen staan te schuilen }:0 . De hoogbejaarde haflinger waarmee ze staat zou ik dan weer nooit zonder een stalletje willen zetten, zodra de eerste druppels vallen staat hij binnen. Het zou echt sneu zijn om hem te dwingen buiten te blijven in de regen.

Mijn merrie staat met twee vriendjes 24/7 buiten met drie boxen die altijd open staan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:03

ik heb er hier een aantal staan die de hele dag echt niet buiten willen in de regen of zomers met de dazen.

die gaan lopen voor het hek of gaan rennen of staan krabben.

en zeker met de dazen gaan ze als een gek vliegen en zweten waardoor ernog meer dazen komen.

24 uur buiten met goede waterdichte dekens en een goede droge bodem zal voor genoeg paarden wel kunnen maar vaak is de bodem al bagger in de winter.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:13

(Zweden) 24/7 buiten, met grote schuilstal/stal vol stro waar ze inkunnen als ze willen.
Schuilstal is stroloos in de zomer (zand ondergrond)
Rond de schuilstal is het zand, rest is 2,5ha natuurlijke wei. Onbeperkt hooi in slowfeeders.
Als ze het aangeven dat ze het echt koud hebben mogen ze ook op stal, we hebben drie boxen van 3,5 x 3,5 (2 shetten die samen evt stal delen en een fjord)
Nu is het klimaat totaal anders, weinig wind in winter en droge kou. Dus ook al ligt de temp op -25, ze hebben het niet gauw koud en zoeken weinig de schuilstal op. Snachts is het niet veel kouder.
Bofkonten... Als er blub is nemen ze een ander paadje :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:15

Barbet, kom maar eens hier kijken dan :) gaat prima 24/7 buiten. Als je alles erop aanpast, dus stallen die aansluiten op betegeling en hooi in hooinetten zodat het niet overal doorheen getrapt wordt is het echt prima te doen. Nu is het misschien wat nat, maar dat droogt ook wel weer. Er zijn altijd genoeg plekken waar ze droog kunnen staan.
Ik heb 5 pony's 24/7 buiten. 2 paarden gaan wel snachts op stal. Zij gaan tussen 8 en 10 sochtends naar buiten en rond de schemer gaan ze weer naar binnen. Staan wel op grote wei buiten terwijl de pony's het met wat kleiner oppervlak moeten doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:20

Azmay schreef:
Yvank_ schreef:
Dus jij vind paarden die de hele dag in de stromende regen staan zonder schuilstal prima Tigra?

Serieus? -O-

Als het dagen regent hoort dit niet. Men vergeet nog wel eens dat paarden 'in het wild' in bossen konden gaan schuilen tegen wind en regen. Dat zie ik hier misschien op 2% van de weides?

Mijn pony naar binnen gesleept, staat met een grote baal hooi met de smalle paarden aan stal (2/3e binnen, 1/3e buiten. 200m² ongeveer, beton en deels met stro). Heeft al weken dekens op.
Paard staat daarintegen lekker op de wei met nog 12 maatjes, zonder deken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:28

Maar wat ik me nou bedenk hè. De paarden die overdag wel lange periode buiten komen, die staan vaak dan de halve dag buiten in de regen zonder schuilstal en eind vd dag worden ze 'opgesloten' op stal. Dus eigenlijk zijn zij dubbel 'zielig' :D
En veel uren op stal én dan buiten zonder schuilstal. Want de paarden die 24/7 buiten staan hebben vaak wel een schuilstal.
Hm, snapt iemand me nog..? :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:30

Ik snap je volledig Maja, máár het probleem van stal is: paard kan niet bewegen/spelen/contact maken. Nadeel van buiten zonder schuilstal: Koud bij langdurig buiten staan.

Een beetje alsof ze overdag buiten gaan spelen met de warme kleren aan en savonds lekker in bed gaan liggen met een hoop eten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:59

geerke schreef:

Ik moet er ook niet aan denken :n

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:03

Mijn paarden staan 's zomers 24/7 buiten op de wei. En met zomer bedoel ik ook echt zo lang mogelijk, dit jaar van begin april tot half november.

Nu staan ze van ongeveer 07.00 tot ongeveer 20.00/21.00 buiten, nog steeds op de wei. Bij heel slecht weer gaan ze eventueel wat eerder naar binnen, maar dan alsnog niet eerder dan een uur of 18.00. Dit blijft in principe de hele winter zo.

Ze staan overigens wel aan huis.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:05

's Zomers 24/7 op de wei, in de winter 11 uur per dag op de wei en 's nachts op stal :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:06

Ligt eraan hoe je het ziet, als de paarden een dik genoegen vacht hebben kunnen ze wat mij betreft ook goed in de regen lopen. Maar zoals vandaag: het regent het is enorm koud, paarden staan heen en weer te rennen, ja dan kies ik ervoor ok ze binnen te halen. Omdat ze het zelf aangeven. Het is raar weer houd daar rekening mee. Koudwarmkoudwarm. Je paard heeft een niet te dikke vacht nu door dit weer, dus blijf wakker en kijk naar wat je paard aangeeft.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:13

Pantykous schreef:
geerke schreef:

Ik moet er ook niet aan denken :n

En ik ook niet...

Mijne staan van half 1 tot het donker word buiten.
Als je het mij vraagt genoeg, met die plensbuien en aanhoudende regen en kou zoals nu vinden ze het echt niet leuk om buiten te staan.
Ik heb ze vandaag maar binnen gehaald. Mijn mini loopt ook moeilijk met zijn beentjes nu in de modder.