Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:De Paardenmaat is inderdaad een mooi voorbeeld.
http://www.natuurpaard.nl ook
deze pensionprijzen liggen echt niet beneden de 200 euro per maand...
fransje23 schreef:Bowen schreef:Ik zeg niet dat het niets kost, ik heb het over in verhouding met andere systemen. Als je het hebt over een grote pensionstal dan is arbeid een hele grote kostenpost. De arbeid van een goed 24/7 systeem is gewoon minder dan van een goed stalsysteem. Dat betekend niet dat ik zeg dat het een makkie is trouwens, het is nogsteeds goed doorpoten.
Ik vraag mij dat dus af of er minder arbeid is bij een buitensysteem.
Mest weghalen lijkt mij arbeidsintensiever omdat de looplijn langer zijn en ook nog buiten door zand etc. Hoe groter het stuk waar ze lopen hoe meer je van drol naar drol moet lopen. Bij stallen loop je een deur verder maar bij een buitensysteem gaat dat niet op. Voeren moeten ook gebeuren op meerdere plekken, om de kunnen garanderen dat iedereen kan eten. Dat zijn ook langere looplijnen.
Kan nog wel meer dingen bedenken.
Andere nadelen zijn dat er eigen wel een stabiele groep moet zijn. Als er steeds paarden wisselen geeft dat toch veel onrust. Daarbij wordt het lastiger om in te spelen op indivuele behoeften van het paard.
Zoals met allesn heeft alles voor- en nadelenWaarbij ik wel de kanttekening wil plaatsen dat 23/7 op stal geen optie is.
Peetstap schreef:Bowen schreef:
Heb een vb neergezet van wat ik bedoel.
Mhh, 34 ha weiland, is bepaalt geen kleintje.
Incl. de opstallen praat je zo over 3 a 3,5 miljoen o.g. waarde.
Gezien het mooie gebied is dit waarschijnlijk nog veel hoger.
Pak je daar puur een rendement ber. over moet er ca 200k op jaarbasis binnenkomen, is zo'n 16 k maandelijks.
Deel je dat is door bv 40 klanten.. / 400,- per klant.
Voor 40 paarden heb je extra personeel / hulpen nodig.
Bowen schreef:Al met al is groepshuisvesting dus goedkoper daar (en bij elk ander vb wat je zal vinden zal dat zo zijn). Wordt om en nabij de helft van de paarden daar zo gehouden in een professioneel, groot en winstgevend bedrijf. Dat zou niet zo zijn als die buitengang dubbel zo duur was als de stalgang...
ruitje schreef:Bowen schreef:Al met al is groepshuisvesting dus goedkoper daar (en bij elk ander vb wat je zal vinden zal dat zo zijn). Wordt om en nabij de helft van de paarden daar zo gehouden in een professioneel, groot en winstgevend bedrijf. Dat zou niet zo zijn als die buitengang dubbel zo duur was als de stalgang...
Heb jij een kijkje in hun boekhouding? Want anders haal jij echt heel veel informatie uit alleen een stallingsprijs die ik er niet uit kan halen hoor?
ruitje schreef:Heb jij een kijkje in hun boekhouding? Want anders haal jij echt heel veel informatie uit alleen een stallingsprijs die ik er niet uit kan halen hoor?
ruitje schreef:Bowen schreef:Al met al is groepshuisvesting dus goedkoper daar (en bij elk ander vb wat je zal vinden zal dat zo zijn). Wordt om en nabij de helft van de paarden daar zo gehouden in een professioneel, groot en winstgevend bedrijf. Dat zou niet zo zijn als die buitengang dubbel zo duur was als de stalgang...
Heb jij een kijkje in hun boekhouding? Want anders haal jij echt heel veel informatie uit alleen een stallingsprijs die ik er niet uit kan halen hoor?
Peetstap schreef:Hoe kijken de insiders tegen deze voerkosten berekeningen aan ?
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... aardenvoer
=citaat=
De kosten van het ruwvoer heeft veel invloed op de kosten per maand. De kosten van voer voor een sportpaard op Z-niveau zal variëren van € 75,- t/m € 125,-. -
=einde citaat===
Vondt ze zelf ietwat aan de hoge kant , zelf enkel rekenend met baalprijs van 300kg, de kosten van de balen stroprijs en 1kg bix per dag.
Meer wordt er n.l. op de standaard pensionstal niet gevoerd, dat mag klant zelf doen.
Peetstap schreef:Hoe kijken de insiders tegen deze voerkosten berekeningen aan ?
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... aardenvoer
=citaat=
De kosten van het ruwvoer heeft veel invloed op de kosten per maand. De kosten van voer voor een sportpaard op Z-niveau zal variëren van € 75,- t/m € 125,-. -
=einde citaat===
Vondt ze zelf ietwat aan de hoge kant , zelf enkel rekenend met baalprijs van 300kg, de kosten van de balen stroprijs en 1kg bix per dag.
Meer wordt er n.l. op de standaard pensionstal niet gevoerd, dat mag klant zelf doen.
Jadybabe schreef:Dat is niet veel joyce 2 euro voor een baal hooi. Kan hier op zijn goedkoopst een baaltje krijgen voor 3.60 . En dat betekend aan goed ruwvoer al gauw 72 euro per paard per maand.
Peetstap schreef:Heleennn schreef:Bij ons komen ze buiten als je ze zelf buiten zet! Sta op een pensionstal/manege en in principe mogen ze het hele jaar door naar buiten, maar dan moet dat ook wel doen natuurlijkGenoeg paarden bij ons die wekenlang niet buiten komen tenzij de staleigenaar ze even in de bak laat... Echt diep triest
Die eigenaars nemen absoluut hun verantwoordelijkheid niet, de gelegenheid is er!
Het past niet echt in de "bokkiesfeer" om dit te melden, maar een locale blik om mezelf heen bij 4 stallen die ik goed ken , bevestigd het plaatje wat je hier geeft helaas.
Neem dus maar aan dat het in provincie naast ons niet veel anders is...
Bij stallen waar bv geen binnenbak is, hebben de paarden een verplichte ophokplicht als het gaat sneeuwen en zeker als het gaat doorvriezen, dan kun je de paardjes niet meer vertrouwd verplaatsen.