komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:22

Paardenmaat was een half jaar geleden 330,-. Huidige prijs weet ik niet.
Ga binnenkort kijken dus ben benieuwd. Mooie tijd van het jaar met die nattigheid kan ik gelijk zien hoe de track erbij ligt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:32

joyce B schreef:
De Paardenmaat is inderdaad een mooi voorbeeld.
http://www.natuurpaard.nl ook

deze pensionprijzen liggen echt niet beneden de 200 euro per maand...

Voor wat jij biedt is 250 ook een veel reëler bedrag. Wellicht zelfs meer.
Dat paardvriendelijker ook vriendelijker zou moeten zijn voor de portemonnee vind ik idd ook nonsens

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:39

Joice B

Bedankt voor het stukje mogen meekijken in jullie boekhouding, dat maakt het verschil tussen lukraak wat papegaaien of onderbouwd deze discussie aan te durven gaan.
Wonen jullie bij stal en pak je deze kosten ook mee ?, of is dat gescheiden.
Zit er een bedrijfsmatige constructie achter (btw voordeel, ondernemersaftrek) of is het hobbymatig ?

Je hoeft, gezien de openheid internet niet antwoord te geven als je dat niet wilt hoor, denk wel om je privacy op een forum als dit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:13

Dit zijn puur de kosten voor de paarden: stal en weiland en bijkomende kosten. Onze prive boekhouding staat hier los van. En deze opsomming is nog verre van compleet. Toen we het kochten was het kaal weiland, we hebben alles voor de paarden vanaf niets op moeten bouwen en in 2011 hebben we een bouwblok op dat stuk wei gekregen vanwege verbod op her/nieuwbouw op plek van oude schuren ivm herinterpretatie bestemmingsplan en toen deels dingen opnieuw moeten doen terwijl we een paar jaar daarvoor ook al geinvesteerd hadden.

De paarden zijn een bodemloze put. Er blijven steeds dingen die opgeknapt of aangepast moeten worden.
Wij hebben nieuw moeten bouwen. Een ander die in de crisis een kant en klaar paardenobject heeft gekocht op goed droge zandgrond zal wellicht met heel andere cijfers komen. Ons doel was kosten drukken van onze hobby, en ons plekje delen met gelijkgezinden. maar meer paarden vraagt ook grotere investeringen en alles slijt harder door intensiever gebruik dus maak je ook meer onderhoudskosten en moet je sneller dingen vernieuwen.

Als ik het overnieuw kon doen zou ik het anders doen. Andere bodemgesteldheid, nog betere ligging en klaar voor gebruik met voldoende stal/schuurruimte, liefst met mogelijkheid binnenbak, zowel voor onszelf (af en toe denk ik: straks heb ik weer een nieuw sportpaard en zet ik die op stal met binnenbak om in de winter comfortabel en stabiel door te kunnen trainen met dit soort rotweer en strenge vorst...) en omdat mensen meer bereid zijn te betalen wanneer ze droog hele jaar door kunnen doortrainen en je dan veel meer marge kunt pakken zonder dat je zo veel hoeft te investeren in zeer kwetsbare en kostbare dure buitenbakbodems. Om winst te kunnen maken zul je meer paarden moeten kunnen houden zonder extern personeel in te hoeven huren. Arbeid moet dus minder intensief zijn dan nu. Anders is dat niet te doen naast andere werkzaamheden/activiteiten.

Nog even over al die aftrekposten: Die kun je pas gebruiken als je WINST maakt. Als je kosten en afschrijving/investering hoger zijn dan je inkomsten, heb je dus geen winst waar je di vrijstellingen en aftrekposten van af kunt trekken!

Als je als ZZP er of andere ondernemersvorm een jaar te weinig of geen omzet maakt en je na aftrek kosten geen winst maakt en dus een negatief resultaat hebt vervolgens geen belasting hoeft te betalen omdat je inkomen te laag of negatief is, kun je dus ook je hypotheeklasten niet aftrekken! (0% betalen is 0% aftrekken, 32% betalen, is 32% aftrekken, 50% betalen, is 50% aftrekken! Dan heb je dus een probleem met een hoge hypotheek en grote terugval in inkomen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:51

fransje23 schreef:
Bowen schreef:
Ik zeg niet dat het niets kost, ik heb het over in verhouding met andere systemen. Als je het hebt over een grote pensionstal dan is arbeid een hele grote kostenpost. De arbeid van een goed 24/7 systeem is gewoon minder dan van een goed stalsysteem. Dat betekend niet dat ik zeg dat het een makkie is trouwens, het is nogsteeds goed doorpoten.

Ik vraag mij dat dus af of er minder arbeid is bij een buitensysteem.
Mest weghalen lijkt mij arbeidsintensiever omdat de looplijn langer zijn en ook nog buiten door zand etc. Hoe groter het stuk waar ze lopen hoe meer je van drol naar drol moet lopen. Bij stallen loop je een deur verder maar bij een buitensysteem gaat dat niet op. Voeren moeten ook gebeuren op meerdere plekken, om de kunnen garanderen dat iedereen kan eten. Dat zijn ook langere looplijnen.
Kan nog wel meer dingen bedenken.

Andere nadelen zijn dat er eigen wel een stabiele groep moet zijn. Als er steeds paarden wisselen geeft dat toch veel onrust. Daarbij wordt het lastiger om in te spelen op indivuele behoeften van het paard.

Zoals met allesn heeft alles voor- en nadelen :) Waarbij ik wel de kanttekening wil plaatsen dat 23/7 op stal geen optie is.

Oh, er zitten zeer zeker ook nadelen aan net zoals er voordelen aan een ander systeem zitten. Het ging ook niet om een waardeoordeel (alhoewel ik dat wel heb als het gaat om geen vrije bewegingsruimte).

Maar de grotere pensionstallen doen het meeste machinaal en dat gaat nu eenmaal beter in een grotere ruimte dan stalletje voor stalletje.
Bij de kleinere waar alles met de hand wordt gedaan is uitmesten een naar werkje met veel ruimte.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:58

Peetstap schreef:
Bowen schreef:

Heb een vb neergezet van wat ik bedoel.

Mhh, 34 ha weiland, is bepaalt geen kleintje.
Incl. de opstallen praat je zo over 3 a 3,5 miljoen o.g. waarde.
Gezien het mooie gebied is dit waarschijnlijk nog veel hoger.

Pak je daar puur een rendement ber. over moet er ca 200k op jaarbasis binnenkomen, is zo'n 16 k maandelijks.
Deel je dat is door bv 40 klanten.. / 400,- per klant.
Voor 40 paarden heb je extra personeel / hulpen nodig.

Nee, dat is geen kleintje, dat was dan ook bewust een vb van een grote pensionstal omdat er gesteld werd dat dat alleen werkt bij kleinschalig.

Het is ook geen goedkope stal, die 400 de maand klopt dan ook wel ongeveer voor de stalklanten, voor de groepshuisvesting klanten is dat bijna 300 euro.
En nog een keer, ik geloof er niets van dat die staleigenaar die groepshuisvesting onder kostprijs aanbied en ook niet dat hij er geen winst op maakt. Die heeft hier echt niet voor gekozen om onze paardenhobby te bekostigen voor ons.

Heb trouwens van iemand doorgekregen dat ze op die stal die ik als vb gaf rond de 100 paarden zitten. En ja, natuurlijk hebben ze personeel met zoveel paarden, dat red je niet in je 1tje.
Al met al is groepshuisvesting dus goedkoper daar (en bij elk ander vb wat je zal vinden zal dat zo zijn). Wordt om en nabij de helft van de paarden daar zo gehouden in een professioneel, groot en winstgevend bedrijf. Dat zou niet zo zijn als die buitengang dubbel zo duur was als de stalgang...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:18

Bowen schreef:
Al met al is groepshuisvesting dus goedkoper daar (en bij elk ander vb wat je zal vinden zal dat zo zijn). Wordt om en nabij de helft van de paarden daar zo gehouden in een professioneel, groot en winstgevend bedrijf. Dat zou niet zo zijn als die buitengang dubbel zo duur was als de stalgang...

Heb jij een kijkje in hun boekhouding? Want anders haal jij echt heel veel informatie uit alleen een stallingsprijs die ik er niet uit kan halen hoor?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:34

ruitje schreef:
Bowen schreef:

Heb jij een kijkje in hun boekhouding? Want anders haal jij echt heel veel informatie uit alleen een stallingsprijs die ik er niet uit kan halen hoor?

Gevoelsmatig neig ik er ook naar te denken dat groepshuisvesting goedkoper is en beter/ makkelijker te managen qua werk.
Zou dat niet zo zijn?
Jij gaf aan dat sommige mensen direct vroegen of dat goedkoper zou zijn (nonsens natuurlijk), maar wat zou een reële stallingsprijs zijn voor het type stalling wat jullie volgend jaar willen proberen?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:15

ruitje schreef:

Had je specifiek in dit topic ook gevraagd om stukje inzicht in jullie boekhouding, maar daar nog geen reactie op gehad.

Voel je vrij hierin.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:19

ruitje schreef:
Bowen schreef:

Ik ken er een aantal die zelf dit beweren.
Maar het is ook een beetje logisch nadenken, die pensionhouders gaan echt niet iets opzetten waar ze dik verlies op gaan draaien terwijl ze wel fatsoenlijk (voor die branche) kunnen verdienen met wat ze al hadden.

De helft van de paarden die verlies draaien betekend dat je stalling geen lang leven beschoren is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:24

Hoe kijken de insiders tegen deze voerkosten berekeningen aan ?

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... aardenvoer

=citaat=
De kosten van het ruwvoer heeft veel invloed op de kosten per maand. De kosten van voer voor een sportpaard op Z-niveau zal variëren van € 75,- t/m € 125,-. -
=einde citaat===

Vondt ze zelf ietwat aan de hoge kant , zelf enkel rekenend met baalprijs van 300kg, de kosten van de balen stroprijs en 1kg bix per dag.
Meer wordt er n.l. op de standaard pensionstal niet gevoerd, dat mag klant zelf doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:30

Ik snap dat iedereen dat 'gevoelsmatig' denkt, maar als ik gewoon voor de arbeid zaken tegenover elkaar zet moet het toch duidelijker worden.

Hooi geven: i.p.v. met een kar door de gang lopen en plakken er af gooien in een box moet je ermee gaan sjouwen en het op verschillende plekken plaatsen.
Stro geven: Omdat het uit de stal gelopen wordt(ervaring met shetlander loopstal) kost het je meer stro.
Mesten: er wordt meer gemest in de paddock dus grotere looplijnen.
Buiten/binnen zetten: deze tijd factor valt voor ons weg. Dit is dus in ons gehele arbeidsproces het enige wat winst oplevert tegenover het huidige systeem.
Krachtvoer geven: Hier zijn we dus nog niet over uit, maar als je dit aanbied is het of een grote post qua arbeid(individueel aanbieden) , of een grote investering waar wij eigenlijk toch wel veel slechte verhalen over horen. ( voerautomaat)

De kosten qua ruwvoer blijven hetzelfde, als het al niet meer is, want ik vraag mij wel degelijk af of paarden onder groepsdruk anders eten, dan wanneer zij dit in rust in hun eigen stal kunnen eten. Wij hebben het genoegen een aantal paarden uit PP's te hebben mogen stallen die zichzelf echt volvraten in het begin, totdat ze wisten dat dat niet meer hoefde.

De kosten voor het onderhoud van je paddock worden groter, daarnaast zijn we een paddock kwijt die normaal gesproken door twee groepen gebruikt kunnen worden i.p.v. 1 ( wij bieden nu namelijk dagdelen buiten zetten aan)

Dus eigenlijk heb ik tot nu toe opgeschreven dat alles in vergelijking met ons huidige systeem meer arbeid kost, behalve het binnen en buiten zetten.

Laten we dan voor 'het gemak' , dit tegenover elkaar wegstrepen, dus afspreken dat individuele stalling en groepsstaling gelijk staat qua arbeid.

Dan daarnaast nog het 'geestelijke' aspect voor een stalhouder, want ik vind dat dat een deel is wat eigenlijk ook een groot deel van je werk behelst. Onze ervaring is dat alles waar je 'groepen' bij maakt meer 'politieagent-gedrag' van de stalhouder verlangt. En nee, dat is niet iets wat perse afhangt van groepsstallingen, want dat maken we in onze individuele stalling ook mee. Maar op het moment dat een paard nu niet in een groep past, zetten we het buiten in een andere groep. Ik kijk nu al uit naar wat er gebeurd als dit in de loopstal is :') . En dat is dan zomaar een voorbeeld.

Dus nee, ik zeg niet dat je verlies gaat pakken op dit stuk. Ik denk dat de winstmarge ongeveer gelijk ligt, maar dat je daarvoor wel veel meer moet investeren en een stuk meer stressbestendig moet zijn :) .

Verder kan ik niet zoveel met 'ik ken er een aantal die dat beweren' , maar dat komt misschien omdat ik zelf dus wel echt de praktijk ondervind en zo ondertussen weet dat theorie en praktijk echt een wereld van verschil is.

Logisch nadenken klinkt natuurlijk makkelijk, maar er zijn JUIST in de pensionstallingen heel veel mensen die dus wel dik verlies draaien omdat ze veelste idealistisch iets opstarten, vanuit een droom om in de paarden te werken. Kijk de tientallen topics op Bokt met mensen die tips vragen om een stal te beginnen er maar op na, alles wordt opgezet vanuit hun 'persoonlijke ideale visie' maar niet perse vanuit zakelijk oogpunt. Iets wat ook moeilijk is als je van je hobby je werk wil maken.

Hoeveel echt grote pensionstallen zijn er nou in Nederland, dus stallen die echt 2 inkomens eruit kunnen halen? Ik denk dat je je daar vies in vergist, en dat de meeste mensen gewoon ernaast werken en dus helemaal niet genoeg winst uit hun ideaal halen om er van te kunnen leven.

Dat is ook niet erg, is een keuze. En dat is eigenlijk waar dit topic om draait: Gaat het je alleen om het geld? Of wil je als pensionstalhouder ook gewoon achter je product staan en het gevoel hebben dat je in ieder geval je best doet om mee te gaan met de vernieuwingen en de veranderende inzichten in paardenwelzijn. Ik persoonlijk slaap een stuk beter als ik het laatste doe, ookal betekend dat dan een zakelijk risico nemen. Want ja, ook risico's nemen is ondernemen :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:44

Peetstap schreef:

=citaat=
De kosten van het ruwvoer heeft veel invloed op de kosten per maand. De kosten van voer voor een sportpaard op Z-niveau zal variëren van € 75,- t/m € 125,-. -
=einde citaat===

Vondt ze zelf ietwat aan de hoge kant , zelf enkel rekenend met baalprijs van 300kg, de kosten van de balen stroprijs en 1kg bix per dag.
Meer wordt er n.l. op de standaard pensionstal niet gevoerd, dat mag klant zelf doen.

1kg biks lijkt me wel heel weinig, op mijn stal voer ik in de Max 3 kg inclusief slobber..Wil je meer dan bijbetalen..
In een eerder bericht had ik al aangegeven dat je gemiddeld 100 euro per paard aan daadwerkelijke kosten kwijt bent dus dat klopt heel aardig..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:54

Ik heb ruwvoer van eigen land, dus dat scheelt in inkoop. Stro koop ik dan wel elders en dat is duurder dan hooi/voordroog. Grote balen voordroog zijn veel voordeliger dan die kleine gewikkelde pakken en veel goedkoper dan hooi.

Krachtvoer is maar net wat voor paard je hebt. Mijn vorige merrie kon fanatiek getraind worden op een halve schep brok of muesli met aanvullend een handje vitaminekorrel en wat luzerne na het rijden. Die had een goed uithoudingsvermogen en was niet lui. Ze haalde veel uit het ruwvoer. ik deed dus met 1 zak voer (brok is overigens 20kg en muesli meestal maar 15kg) minimaal 2 maanden.

Ik heb hier mensen met kake huur en voer naar verbruik en afgelopen maand waren ze voer hooi + voederstro 20 euro kwijt. Ze staan niet meer op het land, kregen verdeeld over 4 voerbeurten gemiddeld ongeveer 3 dikke plakken hooi en 1 dikke plak stro per paard per dag (van kleine pakjes)

Ik reken voor hooi nu 2,- en het stro 4,- ong. 15kg/pakje

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:22

Dat is niet veel joyce 2 euro voor een baal hooi. Kan hier op zijn goedkoopst een baaltje krijgen voor 3.60 . En dat betekend aan goed ruwvoer al gauw 72 euro per paard per maand.

Ik denk dat je als particulier en je hebt er zelf hobby in je veel sneller een plek kunt realiseren waar de paarden meer buitenkomen. Om er een of twee salarissen uit te kunnen halen moet je veel meer paarden kunnen huisvesten of je moet er aardig wat kunnen bijverdienen met africhten en trainen.
Wij verhuren ook 3 boxen, kale huur. Paarden gaan s'morgens rond 8 uur naar buiten met hooi en tussen 5 en 7 weer naar binnen. Het geld wat er binnenkomt van de verhuur houd je niet over. Er is altijd iets waar het geld weer aan uitgegeven wordt. Stuk bestraten betekent , afgraven en afvoeren van de grond, zand er in, palen drukken voor de omheining, dit wordt gedaan door een loonwerker, tegels , stratenmaker die ze komt leggen. Dan hebben we 25 m2 om een ruif neer te zetten voor 900 euro. Van de zomer goten gerepareerd en regenpijpen vervangen, om de 6 weken mest af laten voeren, om de 3 jaar de hele boel laten schilderen. De bak wordt gesleept door een vriend voor een fles wijn, tractor staat op verlanglijst... Als ik al uitreken wat de kosten zijn voor 4 paarden dan moet je als professionele stalhouder heel veel paarden in pension hebben wil je er wat aan kunnen verdienen en dat betekend ook meer paarden op de beschikbare ruimte.
Je kan als eigenaar van een paard op een grote stal er ook zelf een hoop aan doen. Afspraken maken met medestalgenoten om elkaars paard buiten te zetten, voor of na het rijden lekker een uur wandelen en grazen aan de hand. Het is niet ideaal in de winter als je net als hier op kleigrond zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:29

Peetstap schreef:

=citaat=
=einde citaat===

Dat kan nog wel tegen vallen hoor... Ik heb mijn paard aan huis gehad en was alleen al ruim €100 kwijt aan hooi per maand, daar kwam muesli en vlas dan nog overheen..

Staat dan wel op onbeperkt kwaliteitshooi, en géén voordroog dat is veel goedkoper maar deed hij het ook veel minder fijn op.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:02

Ik heb sinds we een tijdje geleden een kale box huurden een meer realistische kijk gekregen op de werkelijke kosten. Huurden een kale box voor 150 euro en daar kwam mestafvoer bij, onbeperkt hooi, stro en krachtvoer wat we zelf inkochten. Ik dacht toen goedkoper uit te zijn van te voren, maar in werkelijkheid kwam het totaal toch vaak rond de 300 euro p/m uit. (hooi en stro prijzen waren destijds ook hoog vanwege slechte zomer)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:37

Aan huis betalen we 5-5.25€ per baaltje hooi, het paard eet er 25 per maand = 125-130€.
10€ voor een baaltje zaagsel, 7-8 per maand =70-80€.
80-100€ aan mestafvoer per maand.

Dan zijn we dus al 300€ kwijt zonder arbeid en hebben we dus geen stalkosten en nog geen krachtvoer of supplementen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:45

Hier een stal eigenaar die goed voor fijne buitengang zorgt.
Door de vele regen is de winter wei een bagger zooi geworden en dit doet de benen van mijn ex spierbevangen paard geen goed plus dat zr geen schuilstal meer hebben.
Zodra er een paar droge dagen zijn wordt een oud schuurtje omgetoverd tot inloopstal en maakt hij hier een uitloop aan.
Wat zullen mijn haffies straks blij zijn. Nu Nog even doorbijten en hopen op een paar droge dagen zodat hij aan de slag kan.

En ik blijf 165 per paard betalen komt alleen nog bodembedekking bij.
Top staleigenaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:50

Hoezo dan top? Paard staat in bagger zonder schuilmogelijkheden. Alleen omdat het buiten is en geen stal is het dus goed?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:00

normaal blijft het winterland keurig droog en ze hebben een lang betonnen pad.
Omdat de weide dit jaar voor het eerst niet droog blijft komt er nu een abdere oplossing. Niet Iedere staleigenaar maakt zonder problemen een paddock en schuilstal.
Erg fijn anders had ik ze deze winter elders ondergebracht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:19

Jadybabe schreef:
Dat is niet veel joyce 2 euro voor een baal hooi. Kan hier op zijn goedkoopst een baaltje krijgen voor 3.60 . En dat betekend aan goed ruwvoer al gauw 72 euro per paard per maand.

Klopt. als ik moet kopen betaal ik ook tussen de 3 en 4 euro. Vorig jaar rekende ik 3 euro maar die pakjes waren 20 kg. Deze 15. Dit jaar had ik 500 pakken hooi en heb er 100 verkocht voor 2,50 euro per pakje. Ik was ze in 2 dagen kwijt en meermaals de vraag of ik niet nog een aantal wilde verkopen. Helaas niet gelukt een tweede snee met voordroog te maken. Te nat toen het eindelijk lang genoeg was en te laat in het seizoen. De voordroog balen zijn duurder (35 euro per rol van 1,45) maar die worden door een loonbedrijf geperst en gewikkeld en het op de plek zetten kan ik ook niet zelf en is omgerekend per baal vrij prijzig omdat ik meestal niet heel veel balen in 1 snee heb en ze ook half uur reistijd rekenen. Het hooi halen we met wat vrienden/familie/stalgenoten binnen met de hand, auto en kar...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:40

Op de luxe stal waar mijn paarden stonden kwamen de paarden buiten van 9 tot 4 tot dat het er steeds drukker werd. Toen gingen ze per ochtend of middag deel waar ik best van baalde. Vooral zomers vond ik het erg rot dat ze zo vroeg weer binnen stonden terwijl de avonden lang licht bleven. Maarja, het personeel ging om 5 uur naar huis.
Ik heb de paarden nu thuis en kan ze nu buiten zetten zo lang ik wil zowel op de wei als in goed gedraineerde zand paddocks. Ik vind dat erg belangrijk en dat speelde ook mee waarom ik de paarden bij huis wilde.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:13

Fijn dat jij dat thuis kan realiseren. Hier kan dat niet en daarom staan de paarden weer op pension.

Snap trouwens niet zo goed (lees ik veel in dit topic) waarom faciliteiten voor eigenaar en paard elkaar zouden moeten bijten.

Wij zijn na een maand weer vertrokken bij een stal omdat de werkelijkheid heel anders was dan het voorgestelde en de paarden veel te weinig buiten kwamen. Overigens super vriendelijke mensen en netjes weer uit elkaar gegaan.

Huidige stal geeft de faciliteiten die nodig zijn om goed te kunnen trainen met de paarden (Een loop internationaal) en ze komen fijn buiten waarbij ze ook genoeg te eten hebben. Een stal die goed is voor de paarden is ook goed voor de ruiter en vice versa. We hebben wel gekeken naar twee stallen zonder binnenpiste die beiden 100 euro goedkoper waren maar die lagen er zo zwaar bij dat het niet in het belang van de paarden was. Geen binnenpiste is geen probleem maar een goede piste is absoluut een vereiste voor het behoud van de paarden.

Er is een kantine waar je koffie en thee kan pakken en uitzicht op de binnenpiste hebt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:35

Peetstap schreef:
Heleennn schreef:
Bij ons komen ze buiten als je ze zelf buiten zet! Sta op een pensionstal/manege en in principe mogen ze het hele jaar door naar buiten, maar dan moet dat ook wel doen natuurlijk :) Genoeg paarden bij ons die wekenlang niet buiten komen tenzij de staleigenaar ze even in de bak laat... Echt diep triest :\ Die eigenaars nemen absoluut hun verantwoordelijkheid niet, de gelegenheid is er!

Het past niet echt in de "bokkiesfeer" om dit te melden, maar een locale blik om mezelf heen bij 4 stallen die ik goed ken , bevestigd het plaatje wat je hier geeft helaas.
Neem dus maar aan dat het in provincie naast ons niet veel anders is...

Bij stallen waar bv geen binnenbak is, hebben de paarden een verplichte ophokplicht als het gaat sneeuwen en zeker als het gaat doorvriezen, dan kun je de paardjes niet meer vertrouwd verplaatsen.

Precies ja... Hoe moeilijk kan het zijn om met 1 of 2 stalgenoten een mini kudde te vormen en afspraken te maken rond het buitenzetten... Ik doe dit zo en ondanks dat ik op een manege gestald sta zonder buitenzet-service gaat mijn paard meestal de hele dag naar buiten toe. Het is maar net waarvoor je uit je zetel wil komen 's avonds of uit je bed 's morgens...